inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:49

graag reactie wat jullie daarvan vinden..

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:49

Nee ok, maar ga er dan geen uur opzitten, want dan gaat het wel mis.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:51

nee iedere dag 10 min..dat pakken ze goed op zoals ik daar heb gezien...en in de winter gewoon nix...en dan pakte ze het in april op dan hadden ze ze binnen een week weer dat ze het weer snapte...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:52

Gewoon spelenderwijs met haar werken, en niet teveel aan de druk van je omgeving toegeven hoor, maar goed opletten wat je paardje ervan vind.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:54

Tsja, ik zou dit niet echt als voorliegen zien... Mijn ouders zijn (gelukkig) absoluut geen paardenmensen, dus als ik zeg dat het beter voor hem is als hij 2 maanden op het land staat dan geloven ze dat wel. Maar goed, bij mij hebben mijn ouders uberhaupt weinig met mijn paard te maken. Ze vinden het wel leuk om een keertje te komen kijken, maar dat is het wel.

Om terug te komen op in rijden. Ik vind alle dingen die ik hierboven genoemd heb echt een onderdeel van het inrijden. Mischien kun je -rustig- aan je ouders uitleggen dat je inderdaad wel het een en ander met het dier wil gaan doen, maar dat je denkt dat het voor haar fysieke en geestelijke toestand beter is als je niet gelijk op haar rug springt.

Ik denk dat het noodzakelijk is dat je op een volwassen manier met je ouders om de tafel gaat zitten en zo tot een oplossing komt. Als jij realistisch, volwassen en nuchter op hun overkomt wat jouw paardje betreft denk ik dat ze daar best eens van onder de indruk kunnen zijn.

Zoals ik eerder al zij hebben mijn ouders ook weinig met paarden, maar zij konden mijn verantwoordelijkheidsgevoel tov mijn pony best waarderen.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:54

ja spelender weis doe ik nu ook al..t zadeltje geeft ze nix om daar stap ik gewoon met haar mee over de plaats...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:55

MelodyT schreef:
op mijn stage gingen ze er met 2,5 gewoon al ff 2 weekjes op en in de winter helemaaal nix en dan als ie 3 is oppakken da leek my ideaal want dan kan ons mam in de weekjes komen kijken..en volgens mijn stage houder overkomt ze dan nix..


Er zijn idd meer mensen die dat doen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:55

Als jij er maar lol in hebt en je paard al helemaal.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:56

Je moet gewoon doen wat je zelf het beste vindt. Je zit in een lastige situatie.
Blijf daarbij wel altijd om de gezondheid van je pony denken, want die moet er niet onder lijden.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:59

praten heb ik echt al zoveel geprobeert...werkt echt niet...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:08

Ik heb op stal ook zo'n meisje hoor, zij moet van haar ouders (vooral haar moeder) op een gigantisch sterk paard moet rijden terwijl ze heel erg bang is. Het lijkt wel alsof ze niet inzien dat hun dochter al meer dan eens bijna haar nek brak omdat ze gelanceerd werd door het paard. Veel succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:01

Citaat:
Om terug te komen op in rijden. Ik vind alle dingen die ik hierboven genoemd heb echt een onderdeel van het inrijden. Mischien kun je -rustig- aan je ouders uitleggen dat je inderdaad wel het een en ander met het dier wil gaan doen, maar dat je denkt dat het voor haar fysieke en geestelijke toestand beter is als je niet gelijk op haar rug springt.

Ik denk dat het noodzakelijk is dat je op een volwassen manier met je ouders om de tafel gaat zitten en zo tot een oplossing komt. Als jij realistisch, volwassen en nuchter op hun overkomt wat jouw paardje betreft denk ik dat ze daar best eens van onder de indruk kunnen zijn

lukt dat zo echt niet?

Maar goed, dan ga je er een week 10 min opzitten en je moeder komt kijken.
Alles ok, maar als ik zo hoor hoe je moeder is, kan ik me niet voorstellen dat je hem daarna weer een jaar de wei op mag gooien, of wel?
Dus als het paard in de winter wel doorgereden word, is dat zeker niet goed.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:12

Kawa, dat hangt er ook vanaf. 1 keer per week 10 minuutje zitten en misschien een beetje stappen, kan denk ik niet zo heel veel kwaad. Dat het goed is hoor je mij niet zeggen maar 1 keer per week 10 minuutjes stappen lijkt mij niet heel slecht, als het maar niet meer wordt en geen kleine wendingen enzo...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:21

Jacksel schreef:
Kawa, dat hangt er ook vanaf. 1 keer per week 10 minuutje zitten en misschien een beetje stappen, kan denk ik niet zo heel veel kwaad. Dat het goed is hoor je mij niet zeggen maar 1 keer per week 10 minuutjes stappen lijkt mij niet heel slecht, als het maar niet meer wordt en geen kleine wendingen enzo...

Maar goed, in de winter, 10 minuten, paard is fris dus... zal vooraf gelongeerd moeten worden, dat zal vaker in de week gebeuren omdat het anders niet te doen is. Het paard komt dus toch zwaarder in training dan dat normaal is lijkt mij.

Ik ben geen voorstander en ik zal het niet worden ook.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:29

Ik ook niet... maar het zal niet de eerste zijn die met 2.5 de eerste stappn zet. Ik denk ook dat over het algemeen het een beter plan is om er 1x in de week 10 minuten op te stappen en hem dan de rest van de week op het land te zetten of wat grondwerk mee doen, dan om er 3-4/week mee te gaan longeren op de volte, wat wel "geaccepteerd" wordt als standaard.

Zelfs nu (mijn paard is 4) gooi ik mijn paard liever een zadel op om in het bos een blokje te gaan stappen dan dat ik hem aan de longerlijn gooi (wij hebben geen land).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:30

idd kleintje
zo werkt dat in de praktijk niet.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:41

Maar goed dat jullie daar wel aandenken, daar had ik nl nog niet aan gedacht... Blond
Overigens kan losgooien dan wel weer, naar mijn mening. Dus niet aan een longeerlijn rondjes laten rennen, maar gewoon los in een bak met een zweep erbij (of zonder als ie toch wel rent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:44

daar hebben wij een wei met maatjes voor Haha!
mooie plek voor jong grut
Daarna als ze ouder zijn tussen het rijden in ook, maar dat is een andere discussie Tong uitsteken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:31

Ik weet niet of je van de handelsstal misschien spullen kan gebruiken en of ze die hebben, maar je pony is op de ideale leeftijd om met de lange lijnen te beginnen en om hem/haar voor een licht koetsje te zetten. Leren ze erg veel mee, en de rug is nog niet belast dan!!!! Misschien iets om te overwegen ...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:59

Da's een goede... en dat vinden je ouders mischien ook nog wel leuk om te zien Lachen

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:08

sonjabelgium schreef:
Ik weet niet of je van de handelsstal misschien spullen kan gebruiken en of ze die hebben, maar je pony is op de ideale leeftijd om met de lange lijnen te beginnen en om hem/haar voor een licht koetsje te zetten. Leren ze erg veel mee, en de rug is nog niet belast dan!!!! Misschien iets om te overwegen ...


Die belgen zijn zo dom nog niet Haha!. Ik vind dat echt een hele goeie oplossing!
Misschien ook een oplossing om je ouders dit topic eens te laten lezen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:26

uh ... *BLOOS* dank U Knipoog Bloos

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:38

MelodyT schreef:
op mijn stage gingen ze er met 2,5 gewoon al ff 2 weekjes op en in de winter helemaaal nix en dan als ie 3 is oppakken da leek my ideaal want dan kan ons mam in de weekjes komen kijken..en volgens mijn stage houder overkomt ze dan nix..


Ja maar het slechte aan dat is dat je pony net een klein beetje bespiering hiervoor begint te krijgen (ookal is ze dan te jong) en dan gooi je haar op de wei met het gevolg dat als ze 3 is ze geen spieren meer heeft en jij weer verder wilt gaan waar je gebleven was (want ze kent het toch al??)

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:24

Het hangt er ook van af wat voor een pony het is. Ijslanders worden over het algemeen later volwassen dan een Forester. Volgens mij moet je gewoon aankijken wat je pony aangeeft. Gewoon een stukje stappen, als het mogelijk is rechtuit dus over straat kan volgens mij niet veel kwaad. Het belangrijkste is dat je nu vertrouwen in elkaar krijgt. Dus door veel samen te doen. Leren stilstaan met opzadelen, eerst een paar keer hangen, dan aan de longe voorzichtig wat doen. En verder veel zonder ruiter doen, samen wandelen, grazen, bij andere paarden vandaan. Dit is veel belangrijker om een goede vertrouwensband te krijgen. Verder ook een paar dagen niets doen. Zo twee keer per week lijkt mij dan ruim voldoende. En als je zo langzaamaan begint is de pony zo drie en kun je wat meer gaan doen Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:15

zwaar probleem....hier lijken twee dingen te spelen: jouw welzijn, en het welzijn van je paard....(en dit bedoel ik echt niet als grap).

in normale omstandigheden zou ik zó de kant van het dier kiezen, die heeft immers niets te kiezen, maar jij nou ook niet echt. jouw moeder zit duidelijk met een trauma waar jij haar niet meer overheen kan helpen.
die blijft dus vast bij haar standpunt.

dus jij voelt je hartstikke rot onder de situatie.

ik denk dus echt dat het voor jouw paardje minder erg is om het wel te doen (inrijden) dan voor jou om het niet te doen. en het lijkt me niet dat je van plan bent om als een gek op haar te keer te gaan, en dat je heel erg gemotiveerd bent om haar op de juiste manier aan te pakken.

ik zou dus wel rustig beginnen, alles op haar tempo, zonder deadline, en zien wat ze zelf aankan. en niet overvragen, want dat doe je natuurlijk op jongere leeftijd sneller.

maar voor jou lijkt de situatie me anders ook helemáál niet leuk. en ik ben ervan overtuigd dat er paardjes zijn die bij het inrijden op 3 evengoed nog véél te zwaar belast worden omdat het dan plots allemaal wel snel mag en moet (daar bedoel ik niet de mensen uit deze discussie mee hoor, die weten echt wel beter).

geniet maar van je paardje, daar voelen jullie je allebei vast het beste bij!

succes!