Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 06:48

Pipo"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Hoe ik dat zou aanpakken is een beetje moeilijk op te schrijven. Wij hebben ook zo'n merrie die alleen maar steigerde en hard kon. Het is een echt karakter paard die een slechte ervaring heeft gehad. Werk je met je hand of gebruik je een hulpteugel dan leg je er achterover met een paar minuten af. Dit paard is een geweldig paard om op te rijden. Ze heeft wel wat tussen de oren want er hoeft maar wat te gebeuren of ze gaat in verzet. Vertrouwen dat is wat wij in zo'n geval doen. Oefeningen die het vertrouwen terug winnen in de mens. Ik kan natuurlijk niet vanachter mijn computer zeggen of deze aanpak bij het paard dat beschreef zou hebben gepast. Dan moet je het paard kennen. In de revaidatie lopen we vaak tegen paarden aan met dit soort problemen. Wij lossen dit dan altijd op met voefeningen die het vertrouwen terug winnen. Het kost misschien wel iets meer tijd, maar daar krijg je dan ook wat voor. Zelf heb ik nog nooit een hulpteugel gebruikt omdat ik het met de paarden die bij ons zijn geweest tot nu nog steeds zonder kan oplossen. Ik hoop dat jullie dit nu niet lezen als oh wat ben ik goed"maar zoals het bedoeld is. Zolang je het nog niet nodig hebt, gebruik je het ook niet. Dat geldt denk ik voor iedereen!


Vertrouwen kweek je door duidelijk als leider op te treden. Zoals jij het beschrijft krijg ik een sterk gevoel van instralen, lourdeswater en allerlei zweefonzin.
[/quote]

Dat vind ik jammer voor je dat je zo'n gevoel krijgt, want zo is het niet.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:17

Kun je dan niet proberen het uit te leggen? Op deze manier hebben je antwoorden namelijk weinig toegevoegde waarde. Ik ben er namelijk ook wel benieuwd naar.....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:47

Aqua8horse schreef:
Sorry hoor...je spiegelt nu je eigen probleem. Ik veroordeel niemand, jij drukt telkens mensen in hokjes en je plaatst jezelf er ver boven.
Ik heb hier geen zin. Een hulpteugel heeft niets te maken met het rijtechnisch oplossen van een probleem. Het geeft alleen maar aan dat de ruiter het alleen kennelijk niet lukt.

Deze quote geeft precies de kern aan waarom het geen zin heeft om met jou te gaan discussieren, visies uit te wisselen of brainstormen Aqua.
Zep heeft een mening over het gebruik van een slof en jij hebt je mening en eens worden jullie het nooit [dat hoeft ook niet]. Maar je kunt op zijn minst proberen de gedachtengang van Zep te volgen ipv weer direct te gaan veroordelen en beledigen.
Zep neemt in ieder geval nog de moeite om je inzicht te verschaffen in haar gedachtengoed en geeft een voorbeeld uit de praktijk. Jij blijft maar herhalen dat jou methode veel beter en paardvriendelijker is maar wel te complex en te ingewikkeld om op papier uit te leggen....... En daar schieten we dus geen steek mee op.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:07

Ik wil niet op de stelling reageren. Ik wil alleen maar zeggen dat 1 wel een stelling is, waar ik niet op kan reageren, ondanks dat ik met slof gereden heb (alleen in de les met mijn instructeur erbij), maar er geen verstand van heb.
2 is imo een retorische vraag en daar reageer ik uit principe niet op. Ik ben allergisch voor retorische vragen, helemaal als men denkt dat dat een stelling is...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:12

ik vind het heel zwart wit om te stellen dat een slof per definitie slecht is om mee te rijden voor het paard. Dat hangt alleen maar af van de ruiter. De ruiter moet
- het inzicht hebben of dit probleem bevattelijk is voor de slof (en of het niet aan zijn eigen rijtechniek ligt)
- en er verantwoord mee kunnen rijden.

Maar iedereen hier op bokt weet dat vele ruiters die met slof rijden dus niet aan bovenstaande eisen voldoen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 11:08

Jippie"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Sorry hoor...je spiegelt nu je eigen probleem. Ik veroordeel niemand, jij drukt telkens mensen in hokjes en je plaatst jezelf er ver boven.
Ik heb hier geen zin. Een hulpteugel heeft niets te maken met het rijtechnisch oplossen van een probleem. Het geeft alleen maar aan dat de ruiter het alleen kennelijk niet lukt.

Deze quote geeft precies de kern aan waarom het geen zin heeft om met jou te gaan discussieren, visies uit te wisselen of brainstormen Aqua.
Zep heeft een mening over het gebruik van een slof en jij hebt je mening en eens worden jullie het nooit [dat hoeft ook niet]. Maar je kunt op zijn minst proberen de gedachtengang van Zep te volgen ipv weer direct te gaan veroordelen en beledigen.
Zep neemt in ieder geval nog de moeite om je inzicht te verschaffen in haar gedachtengoed en geeft een voorbeeld uit de praktijk. Jij blijft maar herhalen dat jou methode veel beter en paardvriendelijker is maar wel te complex en te ingewikkeld om op papier uit te leggen....... En daar schieten we dus geen steek mee op.
[/quote]

Ik ben dit niet met je eens. Ik heb het niet over onze methode. Bovendien gaat deze topic over een slof. Dat is heel wat anders.
En dat Zep inzage geeft in haar gedachten gang is maar gedeeltelijk waar. Ze vertelt wat ze doet en waarom, maar ze onderbouwt het niet. Ik geef aan waarom ik het niet eens ben met haar. Dat is niet veroordelen en beledigen....dat is discussie.
Nou lijkt het erop dat Zep een persoon is die veel weet...(althans die indruk krijg ik van de meeste van jullie?) Nu stel ik haar een gewone vraag....en daar wil ze het antwoord niet opgeven. Dus dat zij zoveel inzage geeft in haar visie ben ik niet met je eens. En over de discussie dat het coplex is om het "even"uit te leggen wil ik niets meer zeggen.
Waarom was je niet op de open dag...dan had je het kunnen zien?
En dan is de logica daarna ook beter uit te leggen. Bovendien is dit off topis: het gaat hier over de slof..............ik geef alleen argumenten en daar is niets mis mee!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:25

aqua8horse: Ookal gaat dit topic over de slof, zou je toch een keertje gewoon in een topic helemaal kunnen uitleggen wat jouw methode inhoud, want alle keren dat iemand dat vraagt geef je maar half antwoord en blijft er veel duister, daardoor kan ik me goed voorstellen dat veel mensen een mening krijgen over jouw methode, ik heb er nog geen mening over, pas als jij ergens op bokt het duidelijk hebt uitgelegd ga ik (misschien) mijn mening geven.
Ik bedoel dit niet aanvallend naar niemand, ik ben alleen benieuwd of die methode nog eens een keertje ergens helemaal wordt uitgelegd.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:37

Ach, eerlijk gezegd denk ik dat Aqua niet eens een methode heeft, en alleen maar interessant doet.
De andere mogelijkheid is dat ze alleen maar paarden in training wil hebben, om er zoveel mogelijk geld uit te slaan.
Heel veel mensn die een methode ontwikkeld hebben om met paarden om te gaan, delen die met anderen. Zie Parelli, Hempfling, Tineke Bartels, Ernest van Loon etc.
Zij leggen in hun boeken mensen hun trainingsmethode uit, zodat anderen daar wat van kunnen leren en misschien hun omgang met het paard en hun rijden er mee kunnen verbeteren of in ieder geval er aan toetsen.
Het feit dat aquahorse geen tipje van de sluier op kan of wil lichten is daarom voor mij een veeg teken.
Het belijft allemaal vaag, als het maar paardvriendelijk is.

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:50

Aqua8horse"]
[quote="Jippie"][quote="Aqua8horse schreef:
Sorry hoor...je spiegelt nu je eigen probleem. Ik veroordeel niemand, jij drukt telkens mensen in hokjes en je plaatst jezelf er ver boven.
Ik heb hier geen zin. Een hulpteugel heeft niets te maken met het rijtechnisch oplossen van een probleem. Het geeft alleen maar aan dat de ruiter het alleen kennelijk niet lukt.

Deze quote geeft precies de kern aan waarom het geen zin heeft om met jou te gaan discussieren, visies uit te wisselen of brainstormen Aqua.
Zep heeft een mening over het gebruik van een slof en jij hebt je mening en eens worden jullie het nooit [dat hoeft ook niet]. Maar je kunt op zijn minst proberen de gedachtengang van Zep te volgen ipv weer direct te gaan veroordelen en beledigen.
Zep neemt in ieder geval nog de moeite om je inzicht te verschaffen in haar gedachtengoed en geeft een voorbeeld uit de praktijk. Jij blijft maar herhalen dat jou methode veel beter en paardvriendelijker is maar wel te complex en te ingewikkeld om op papier uit te leggen....... En daar schieten we dus geen steek mee op.
[/quote]

Ik ben dit niet met je eens. Ik heb het niet over onze methode. Bovendien gaat deze topic over een slof. Dat is heel wat anders.
En dat Zep inzage geeft in haar gedachten gang is maar gedeeltelijk waar. Ze vertelt wat ze doet en waarom, maar ze onderbouwt het niet. Ik geef aan waarom ik het niet eens ben met haar. Dat is niet veroordelen en beledigen....dat is discussie.
Nou lijkt het erop dat Zep een persoon is die veel weet...(althans die indruk krijg ik van de meeste van jullie?) Nu stel ik haar een gewone vraag....en daar wil ze het antwoord niet opgeven. Dus dat zij zoveel inzage geeft in haar visie ben ik niet met je eens. En over de discussie dat het coplex is om het "even"uit te leggen wil ik niets meer zeggen.
Waarom was je niet op de open dag...dan had je het kunnen zien?
En dan is de logica daarna ook beter uit te leggen. Bovendien is dit off topis: het gaat hier over de slof..............ik geef alleen argumenten en daar is niets mis mee!
[/quote]

Het gaat nu al 100 keer over die irri slof!!
Bij elk paard liggen veel problemen nou eenmaal in het vertrouwen in elkaar!! maar een paard moet wel zijn grenzen weten en weten wie er nou eigenlijk de baas is. DISCIPLINE!!!
Maar er zijn idd ook 10000 andere manieren dan : de harde" weg, maar sommige hebben dat nou eenmaal nodig die "harde "weg!!

Iedereen denkt er nou eenmaal anders over, en het is gewoon een feit, iedereen vind zichzelf goed (genoeg) Niemand gaat van zichzelf zeggen: "o ik kan helemaal niet rijden!!"

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:51

en trouwens aqua! ALS JE A ZEGT MOET JE OOK B ZEGGEN!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 11:52

Billy schreef:
Ach, eerlijk gezegd denk ik dat Aqua niet eens een methode heeft, en alleen maar interessant doet.
De andere mogelijkheid is dat ze alleen maar paarden in training wil hebben, om er zoveel mogelijk geld uit te slaan.
Heel veel mensn die een methode ontwikkeld hebben om met paarden om te gaan, delen die met anderen. Zie Parelli, Hempfling, Tineke Bartels, Ernest van Loon etc.
Zij leggen in hun boeken mensen hun trainingsmethode uit, zodat anderen daar wat van kunnen leren en misschien hun omgang met het paard en hun rijden er mee kunnen verbeteren of in ieder geval er aan toetsen.
Het feit dat aquahorse geen tipje van de sluier op kan of wil lichten is daarom voor mij een veeg teken.
Het belijft allemaal vaag, als het maar paardvriendelijk is.


Ik denk dat je 2 totaal verkeerde conclusies trekt, maar daar heb ik geen problemen mee.
Een ding hebben we gemeen, dat we kennelijk bezorgd zijn om het welzijn van de paarden!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 11:53

silco schreef:
en trouwens aqua! ALS JE A ZEGT MOET JE OOK B ZEGGEN!!!


Wat bedoel je?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:57

Aqua8horse schreef:
Een ding hebben we gemeen, dat we kennelijk bezorgd zijn om het welzijn van de paarden!

Ik ben bang dat ik nog van de oude stempel ben. Aan mijn methode is niks zweverigs: Belonen als het goed gaat, corrigeren als het fout gaat.
En ja, heel soms ook met slof.
ik val, helaas voor jou, niet in jouw doelgroep ben ik bang.
Ik heb ook werkelijk nog geen zinnig woord over die methode van jou gelezen, alleen maar wat vage dingen.
Laatst bijgewerkt door Billy op 21-08-03 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:57

ik bedoel, dat als je over die methodes begint(A), ook antwoordt moet geven en die uitleggen!!(B)

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:00

een paard heeft duidelijkheid nodig en niet van die vage onzin!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 12:21

silco schreef:
ik bedoel, dat als je over die methodes begint(A), ook antwoordt moet geven en die uitleggen!!(B)


Wie begint er nou telkens over die metode? Dit is een topic over een slof...ik heb het niet over die methode.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:21

Met andere woorden: Open dan een nieuw topic waarin je je methode uitlegt, dan weten wij waarover je praat. Al dat vage gedoe is om gek van te worden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 12:21

silco schreef:
ik bedoel, dat als je over die methodes begint(A), ook antwoordt moet geven en die uitleggen!!(B)


Ik geef toch antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:22

Aqua8horse"]
Ik ben dit niet met je eens. Ik heb het niet over onze methode. Bovendien gaat deze topic over een slof. Dat is heel wat anders.
[/quote]
Wat me opvalt in al je betogen is dat je niet in staat bent om zaken in een groter geheel te bezien. Je haalt telkens weer een klein detail aan en borduurd daar eindeloos op voort zonder naar de contekst te kijken waarin dat detail geplaatst is.
[quote="Aqua8horse"]
En dat Zep inzage geeft in haar gedachten gang is maar gedeeltelijk waar. Ze vertelt wat ze doet en waarom, maar ze onderbouwt het niet.
[/quote]
Dat lijkt mij een aardige onderbouwing.
[quote="Aqua8horse"]
Ik geef aan waarom ik het niet eens ben met haar. Dat is niet veroordelen en beledigen....dat is discussie.
[/quote]
Je maakt geen onderscheid tussen vaststaande feiten en je eigen mening. je presenteerd jou mening als een onomstotelijk feit. Op dat moment is er geen discussie meer mogelijk.
[quote="Aqua8horse"]
Nou lijkt het erop dat Zep een persoon is die veel weet...(althans die indruk krijg ik van de meeste van jullie?) Nu stel ik haar een gewone vraag....en daar wil ze het antwoord niet opgeven. Dus dat zij zoveel inzage geeft in haar visie ben ik niet met je eens.
[/quote]
Mbt tot het slofgebruik heeft ze hier een aardig uitgebreide case beschreven compleet met onderbouwing. Misschien bedoel je dat ze per PB geen antwoord wil geven op een vraag, dat staat helemaal los van dit topic over slof gebruik.
[quote="Aqua8horse"]
En over de discussie dat het coplex is om het "even"uit te leggen wil ik niets meer zeggen. Waarom was je niet op de open dag...dan had je het kunnen zien? En dan is de logica daarna ook beter uit te leggen.
[/quote]
Een methode moet eenvoudig zijn want ik moet het over kunnen brengen op mijn paard. Als ik het zelf niet begrijp of niet onder woorden kan brengen, hoe moet ik het dan overbrengen aan mijn paard en hoe moet mijn paard het dan begrijpen Verward
Ik heb geen zin om veel geld aan brandstof uit te geven aan iets waarvan ik niet weet wat ik er van kan verwachten. Het enige dat ik weet is dat jij niet in staat bent je eigen visie onder woorden te brengen. Dat is voor mij een veeg teken.
[quote="Aqua8horse schreef:
Bovendien is dit off topis: het gaat hier over de slof..............ik geef alleen argumenten en daar is niets mis mee!

Gedeeltelijk off-topic. Ik probeer alleen de manier waarop de discussie op dreigt te gaan bij te sturen zodat het weer een interessant en boeiend topic wordt waarin iedereen zijn mening mag geven. En niet een topic waarbij mensen denken hun feiten te deponeren en dan hard gaan roepen dat ze het bij het rechte eind hebben.

Er zijn immers vele wegen die naar Athene leiden, met en zonder slof, maar er zijn er maar enkelen die daadwerkelijk aankomen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 17:15

Ik ontken niet dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar als ik daar heen wil neem ik wel de weg met het beste resultaat en de minste weerstand! Volgens mij doet bijna iedereen dat!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 21-08-03 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:21

Nou da's fijn:

"see you in competition" Knipoog

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:12

Voor mijn mening over de stellingen, zie Sjuimpje!

Iemand bij ons op de manege rijdt haar paard vrijwel altijd met slof. Dat vind ik wel een beetje ver gaan, immers, op wedstrijden is het ook niet toegestaan! Gevolg: paard loopt altijd braaf zijn rondjes, maar maakt er met de wedstrijd een zooitje van.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:53

Ik kan je verzekeren dat het een stuk veiliger is om het een keer met een slof op te lossen als met alle geweld je nek willen breken.
Ik heb twee kleine kinderen rondlopen en ik vind het wel prachtig.
Liever een keer met een slof het snel oplossen, als door lopen modderen en soms vechten, wat een hoop stress bij het paard tot gevolg heeft (waar is die gewilde ontspanning dan????).

Enne...hoezo nou toch dat een slof altijd synoniem gesteld wordt met 'in de krul trekken'. Ik zie zat mensen die dat prima kunnen zonder slof Knipoog De Gelderse kampioenschappen liep er nog vol mee...
Nou ja, ik meng me er verder maar niet in. Vind alleen dat mensen vaak het woord paardvriendelijk oplossen'' nogal kort door de bocht nemen. Lekker zitten prikken, tikken, rukken, plukken, drammen enz is echt niet rijtechnisch...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:07

suzanne schreef:
Ik kan je verzekeren dat het een stuk veiliger is om het een keer met een slof op te lossen als met alle geweld je nek willen breken.
Ik heb twee kleine kinderen rondlopen en ik vind het wel prachtig.
Liever een keer met een slof het snel oplossen, als door lopen modderen en soms vechten, wat een hoop stress bij het paard tot gevolg heeft (waar is die gewilde ontspanning dan????).

Enne...hoezo nou toch dat een slof altijd synoniem gesteld wordt met 'in de krul trekken'. Ik zie zat mensen die dat prima kunnen zonder slof Knipoog De Gelderse kampioenschappen liep er nog vol mee...
Nou ja, ik meng me er verder maar niet in. Vind alleen dat mensen vaak het woord paardvriendelijk oplossen'' nogal kort door de bocht nemen. Lekker zitten prikken, tikken, rukken, plukken, drammen enz is echt niet rijtechnisch...


Ik weet dat ik dat ook doe, dat slof synoniem stellen met het in de krul trekken. Maar ik denk dat dat het beeld is in deze maatschappij. Helaas, zie ik meer slechte voorbeelden dan goede...en of je dat nu wil of niet je laat je er onbewust door beinvloeden

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:07

Ha als je dus ook goede ziet weet je dus ook dat het niet per defenitie een martel werktuig is!!!! Dus conclusie zoals iedereen al zegt goed gebruikt is een slof een goede hulpteugel en slecht gebuikt een martelwerktuig. Als je dat nou gewoon direct had toegegeven niks aan de hand.