Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:59

Aqua8horse schreef:

Van zo'n slof wordt het dier alleen maar meer gespannen....snap je dat nou nog niet? En als je weet hoe het hoort, moet je het zo doen.....problemen rijtechnisch oplossen. Lukt je dan niet, zoek dan iemand die je kan helpen om je verder te scholen, want je hebt kennelijk toch een rijtechnische beperking. Bovendien vraag ik me sf waarom die merrie van jou zo doet?


Zolang jij niet kan lezen en je niet wilt verplaatsen in een ander, begrijp ik idd helemaal niks.

Ik probeerde hierboven even aan te geven hoe je rijtechnisch iets op kunt lossen met een slof. Maar dat wil jij niet zien, want jij hebt een regel in je hoofd staan slof=spanning en die kan er niet uit. Dus vertel ik volgens jou een onwaarheid. Je kunt een slof op wel 100 manieren gebruiken waarbij je er echt een handig ding aan hebt, er is veel meer mogelijk dan alleen maar zijn kop naar beneden trekken (bij de betreffende merrie had ik bijv. de slof aan de zijkanten net onder het zweetblad vastgemaakt) maar je geeft zelf al aan nooit met zo'n ding te werken: hoe weet je dan eigenlijk waar je over praat?

Ga nu alsjeblieft niet meer mijn PB-box volstouwen, want ik heb je al eerder gezegd: zolang jij alleen maar star in je eigen kringetje blijft denken (en niet eens kan lezen wat een ander opschrijft!!! Jij ziet 1 woord waar je een negatieve gedachte bij hebt en krijgt dan blijkbaar een rode waas voor je ogen of zo) heb ik geen zin in welke vorm van "discussie" met jou dan ook.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 12:21

Zep"]
[quote="Aqua8horse schreef:

Van zo'n slof wordt het dier alleen maar meer gespannen....snap je dat nou nog niet? En als je weet hoe het hoort, moet je het zo doen.....problemen rijtechnisch oplossen. Lukt je dan niet, zoek dan iemand die je kan helpen om je verder te scholen, want je hebt kennelijk toch een rijtechnische beperking. Bovendien vraag ik me sf waarom die merrie van jou zo doet?


Zolang jij niet kan lezen en je niet wilt verplaatsen in een ander, begrijp ik idd helemaal niks.

Ik probeerde hierboven even aan te geven hoe je rijtechnisch iets op kunt lossen met een slof. Maar dat wil jij niet zien, want jij hebt een regel in je hoofd staan slof=spanning en die kan er niet uit. Dus vertel ik volgens jou een onwaarheid. Je kunt een slof op wel 100 manieren gebruiken waarbij je er echt een handig ding aan hebt, er is veel meer mogelijk dan alleen maar zijn kop naar beneden trekken (bij de betreffende merrie had ik bijv. de slof aan de zijkanten net onder het zweetblad vastgemaakt) maar je geeft zelf al aan nooit met zo'n ding te werken: hoe weet je dan eigenlijk waar je over praat?

Ga nu alsjeblieft niet meer mijn PB-box volstouwen, want ik heb je al eerder gezegd: zolang jij alleen maar star in je eigen kringetje blijft denken (en niet eens kan lezen wat een ander opschrijft!!! Jij ziet 1 woord waar je een negatieve gedachte bij hebt en krijgt dan blijkbaar een rode waas voor je ogen of zo) heb ik geen zin in welke vorm van "discussie" met jou dan ook.
[/quote]

Sorry hoor...je spiegelt nu je eigen probleem. Ik veroordeel niemand, jij drukt telkens mensen in hokjes en je plaatst jezelf er ver boven.
Ik heb hier geen zin. Een hulpteugel heeft niets te maken met het rijtechnisch oplossen van een probleem. Het geeft alleen maar aan dat de ruiter het alleen kennelijk niet lukt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:27

Het is niet altijd een rijtechnis probleem aqua. Het voorval dat Zep net beschreef was meer iets van een gespannenheid van het paard, en dat ontstond niet door het fysiek, het zat tussen de oren van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:30

Ow, daar had het fysiek ook echt wel mee te maken hoor. Zoiets komt altijd van 2 kanten. Maar wat had ik dan moeten doen? Maar laten rennen en rennen, zodat ze steeds meer spanning opbouwt, zelf verzuurd, waardoor ze het fysiek nog moeilijker heeft en dan alleen maar nog slechter gaat?

dacht het zo toch wat paardvriendelijker opgelost te hebben blije merrie nu hoor! Ontspannen merrie ook

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:34

sja zep, ben het wel met je eens. MAar hoe had aqua dit dan aangepakt? niet met slof begrijp ik. MAar hoe dan? rond laten rennen met kop in de lucht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:37

Dat vraag ik me dus ook af/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:39

Och, ik denk op zich dat het wel op te lossen is hoor. Maar het duurt een hoop langer en het paard is er echt niet blij mee in de tussentijd. Ik kies dan liever voor de kortste weg om hetzelfde resultaat te bereiken, in dit geval is dat een hoop paardvriendelijker namelijk.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 12:51

Hoe ik dat zou aanpakken is een beetje moeilijk op te schrijven. Wij hebben ook zo'n merrie die alleen maar steigerde en hard kon. Het is een echt karakter paard die een slechte ervaring heeft gehad. Werk je met je hand of gebruik je een hulpteugel dan leg je er achterover met een paar minuten af. Dit paard is een geweldig paard om op te rijden. Ze heeft wel wat tussen de oren want er hoeft maar wat te gebeuren of ze gaat in verzet. Vertrouwen dat is wat wij in zo'n geval doen. Oefeningen die het vertrouwen terug winnen in de mens. Ik kan natuurlijk niet vanachter mijn computer zeggen of deze aanpak bij het paard dat beschreef zou hebben gepast. Dan moet je het paard kennen. In de revaidatie lopen we vaak tegen paarden aan met dit soort problemen. Wij lossen dit dan altijd op met voefeningen die het vertrouwen terug winnen. Het kost misschien wel iets meer tijd, maar daar krijg je dan ook wat voor. Zelf heb ik nog nooit een hulpteugel gebruikt omdat ik het met de paarden die bij ons zijn geweest tot nu nog steeds zonder kan oplossen. Ik hoop dat jullie dit nu niet lezen als oh wat ben ik goed"maar zoals het bedoeld is. Zolang je het nog niet nodig hebt, gebruik je het ook niet. Dat geldt denk ik voor iedereen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:57

In het geval van mijn merrie gebeurt er inderdaad veel door gebrek aan vertrouwen. In haar zelf, in mij etc. MAar oefeningen om het vertrouwen te bevorderen, bedoel je daar mee NH?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:07

Welke oefeningen Aqua, leg die oefeningen uit!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:09

Sommige paarden hebben gewoon grenzen nodig. Ik denk dat ook het geval was met het paard van Zep. Die moest blijkbaar gewoon weten dat wanneer het hoofd naar voren ging ze druk kreeg. Ik denk dat zo'n paard je vierkant uitlacht wanneer je niet hard op zou treden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:13

Uhm.... klaverblaadjes Clown

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:17

Desiree schreef:
In het geval van mijn merrie gebeurt er inderdaad veel door gebrek aan vertrouwen. In haar zelf, in mij etc. MAar oefeningen om het vertrouwen te bevorderen, bedoel je daar mee NH?


Nee, ik bdeol geen NH. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat je het ook niet onder een verzamelnaam kan noemen van iets. Wij analyseren het karakter, het verleden, de fysieke problemen in verhouding met pijn en aan de hand van de uitkomst daarvan stellen we een oefening of oefen schema vast. Dat is dus per paard verschillend. Een richtlijn hiervoor geven is dus onmogelijk. Er zijn veel oefeningen mogelijk maar die passen dus niet bij ieder paard. Ik hoop dat jullie begrijpen dat het erg onhandig is om hier even wat oefeningen te beschrijven, als ze misschien niet functioneel zijn voor degene die het wil gebruiken voor zijn of haar paard. Want als een oefening moet werken, moet ik meer weten over een paard. En ik loop niet weg voor mijn verantwoordelijkheden maar als ik advieof iets moet uitleggen, wil ik dat wel graag duidelijk doen en zo dat iemand er ook wat aan heeft. Laat ik zeggen als je wat oefeningen wil weten, stuur mij dan een PB met wat informatie over het paard, karakter, geschiedenis, beperkingen etc. Dan zal ik proberen(het blijft erg moeilijk omdat te doen zonder dat je een paard ziet of kent) om een oefening of een aantal te beschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:21

Wat ik me afvraag: je kunt wel een lezing voorbereiden voor een dierenartsencongres ergens in het buitenland. Die mensen zullen ook voorbeelden van jouw werkmethode willen zien. Kun je, wat je voor hen laat zien niet aan ons ook laten zien? (en zo nee, waarom niet?)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:25

okee aqua casus dan.

Handelsstal. gemiddeld rond de 15 paarden komen en gaan in een maand tijd.

Er komt via een andere handelaar een paard binnen die op het eerste oog erg zenuwachtig is van de veranderde omgeving. Na een paar dagen is het geaclimatiseerd en gaan we erop. Steigeren, bokken rennen. Informatie uit het verleden is niet te achterhalen. over een week komen er mensen kijken speciaal voor dit paard. hij is de laatste 3 maanden 4 x van top tot teen gekeurd (want hij moet toch een kleine 15.000 opbrengen) en helemaal goed. Zadel en ander tuig past correct en hij krijgt geen overmatig voer. Geef mij dan eens wat oefeningen die ik kan doen zonder dat ik mezelf de puidpoeier inrij

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:34

Indien je graag wil weten welke oefeningen ik zou doen bij een bepaald paard, dan graag in PB. Het is gewoon off-topic, vandaar PB.

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:41

Ja maar het is toch interessant om hier met meerdere mensen naar te kijken? Maak er dan een aparte topic van.

Het nadeel van PB vind ik dat je geen inbreng hebt van verschillende mensen met verschillende meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:43

Doe idd maar gewoon hier
Kunnen we dan allemaal wat van opsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:54

inderdaad, ik ben er eigenlijk toch ook in geinteresseerd. misschien moet Zep nog wat explicieter in haar uitleg zijn, wat het paard wanneer doet en hoe. Maar ik zou toch graag lezen hoe je dat oplost.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:43

Wat ik over de slof denk, heb ik al in een ander topic gezegd. Dat ging ongeveer zo:

"Kunnen we het er niet over eens worden dat de slof een beproefd trainingsmiddel is wat nou eenmaal niet voor iedere ruiter geschikt is?"

Hier kun je wel uit opmaken dat ik mezelf dus wel geschikt vond, en een probleem met mijn eigen paard redelijk snel met de slof heb kunnen oplossen. Dit probleem leek een beetje op het probleem van de merrie die Zep beschreef.

Maar ik ben ook wel erg benieuwd naar de methoden van aqua8horse! Dus laat maar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:45

Stelling 1: Ligt eraan wie de ruiter is
Stelling 2 idem aan antwoord 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:48

Aqua8horse schreef:
Hoe ik dat zou aanpakken is een beetje moeilijk op te schrijven. Wij hebben ook zo'n merrie die alleen maar steigerde en hard kon. Het is een echt karakter paard die een slechte ervaring heeft gehad. Werk je met je hand of gebruik je een hulpteugel dan leg je er achterover met een paar minuten af. Dit paard is een geweldig paard om op te rijden. Ze heeft wel wat tussen de oren want er hoeft maar wat te gebeuren of ze gaat in verzet. Vertrouwen dat is wat wij in zo'n geval doen. Oefeningen die het vertrouwen terug winnen in de mens. Ik kan natuurlijk niet vanachter mijn computer zeggen of deze aanpak bij het paard dat beschreef zou hebben gepast. Dan moet je het paard kennen. In de revaidatie lopen we vaak tegen paarden aan met dit soort problemen. Wij lossen dit dan altijd op met voefeningen die het vertrouwen terug winnen. Het kost misschien wel iets meer tijd, maar daar krijg je dan ook wat voor. Zelf heb ik nog nooit een hulpteugel gebruikt omdat ik het met de paarden die bij ons zijn geweest tot nu nog steeds zonder kan oplossen. Ik hoop dat jullie dit nu niet lezen als oh wat ben ik goed"maar zoals het bedoeld is. Zolang je het nog niet nodig hebt, gebruik je het ook niet. Dat geldt denk ik voor iedereen!


Vertrouwen kweek je door duidelijk als leider op te treden. Zoals jij het beschrijft krijg ik een sterk gevoel van instralen, lourdeswater en allerlei zweefonzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:52

Citaat:
Wat ik over de slof denk, heb ik al in een ander topic gezegd. Dat ging ongeveer zo:

"Kunnen we het er niet over eens worden dat de slof een beproefd trainingsmiddel is wat nou eenmaal niet voor iedere ruiter geschikt is?"



Citaat:
maar wel door elke idioot omgehangen kan worden

was daar ook mijn antwoord

en daar blijf ik ook bij.

Sommige hebben wat bokt foto's van me gezien, die ik helaas niet hier kan plaatsen, maar waar ze wel van schrokken.
Want die "ruiters" zeggen ook met een grote bek dat ze het wel kunnen.
En dat is nu het gevaar van de lof
mensen die denken dat ze het kunnen

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:57

Het was niet mijn bedoeling om een grote bek te hebben... Bloos! Dus als dat zo is overgekomen, bij deze excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:59

nee, zeg niet dat hij er niet mee om kunt gaan, ken je niet eens Lachen
Maar ik bedoel dat er hier op bokt, maar ook zo, zijn die een grote bek hebben dat ze er wel mee om kunnen gaan, terwijl je ziet dat dat helaas niet zo is.
Mijn excuses, had duidelijker moeten zijn Lachen