Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maudie
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 00:50

Bedankt lovely,als jouw motto let the sun shine in is laat dat dan ook waar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:08

Maudie, dit topic gaat over slofteugels. Daar is vaak genoeg weinig zonnigs aan, maar laten we proberen op dat onderwerp te blijven ajb.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 01:09

Wat Maudi zegt is toch niet zo off topic? Ze wil, denk ik omdat ze blij is, alleen aangeven dat bij de revalidatie van haar paard geen slofteugel is gebruikt, al zegt ze het niet met deze woorden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:16

Citaat:
Stelling om op te reageren: (svp niet in detail) "Een slofteugel is een hulpmiddel. Een hulpmiddel wordt gebruikt op het moment dat je er samen met je paard niet meer uit kan komen"
Mee eens of oneens?


gedeeltelijk mee eens; ik zou eerder zeggen..." slofteugel is een dwangmiddel en wordt gebruikt op het moment dat de RUITER er niet meer uitkomt met zijn paard." Er zijn mijns inziens genoeg alternatieven.

Citaat:
Stelling 2: "Wordt de slofteugel niet te vaak te gemakkelijk gebruikt?" Met andere woorden grijpen we niet te snel naar dit hulpmiddel als het niet lukt? En gebruiken we die hulpteugel niet te veel standaard, want het is zo makkelijk?
Gewoon 2 stellingen om eens over na te denken. Let op: dit is weer objectief en valt niemand aan. SVP ook graag zo reageren!


Met de laatste stelling ben ik het helemaal eens. Geduld is een schone zaak en mist helaas bij een heleboel ruiters.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:34

Aqua8horse schreef:
Stelling om op te reageren: (svp niet in detail) "Een slofteugel is een hulpmiddel.
Stelling 2: "Wordt de slofteugel niet te vaak te gemakkelijk gebruikt?" Met andere woorden grijpen we niet te snel naar dit hulpmiddel als het niet lukt? En gebruiken we die hulpteugel niet te veel standaard, want het is zo makkelijk?


1: mee eens... Op het moment dat je paard niet (wil) snappen wat je bedoelt, gebruik je een hulpteugel om hem duidelijk te maken wat je bedoelt. (de een vind dat eerder dan de ander, en de een grijpt eerder naar de slof, terwijl een ander het op een andere manier nog eens duidelijk probeert te maken)

2: Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die hun rijtechnische onvolkomendheden proberen te compenseren en te verhullen met het gebruik van een slof... Af en toe schiet er ook wel eens door mijn hoofd: "wat zou het makkelijk zijn als..." En misschien zou het daarna ook wel makkelijker gaan, maar ik ben bang hem niet goed te gebruiken en ik denk dat ik het probleem wat mijn pony heeft niet echt oplos door het gebruik van de slof. Als je een slof te strak houd, krijg je ook nooit het gevoel van een paard dat echt zelf nageeft. Ik heb vroeger echt wel eens met lof gereden in mijn penny-jaren, maar ik weet nu duidelijk het verschil met wat ik toen aan de teugel noemde (in de krul dus, been en tegenhouden) en het echte nagevelijk rijden (vanuit een ontspanning het bit aannemen en dan een elastisch contact onderhouden)...
Ik gebruik hem dus nooit, hoewel ik principieel niets tegen de slof heb, mits hij niet verkeerd gebruikt wordt. Bij mijn pony zie ik er niet echt het nut van in.

Nuttig: Vooral bij longeren kan het een paard de weg naar beneden wijzen, omdat hij begrenst wanneer het paard teveel omhoog komt tegen het bit, maar doordat de teugels vrij door het bit glijden zet het paard er zich niet zo op vast zolang je hem voorwaarts genoeg houd zodat hij niet gaat duikelen/hangen (daarom zou ik hem ook nooit te strak vastzetten, je trekt het paard dan eerder op de kop...)

Paardrijden is niet alleen een technische vaardigheid, het is ook het aanleren van een goed (ruiter)gevoel!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:39

Botervlieg schreef:
1. Oneens
2. Eens

Slof + andere hulpteugels vind ik nu eenmaal getuigen van gebrek aan inzicht, geduld en creativiteit.


inderdaad... je haalt de woorden uit mijn mond... ik vind de slof helemaal niks ....TENZIJ je weet hoe je er mee om kan gaan, en dan nog vind ik dat je er bijna niet mee moet rijden..(maar goed dat is mijn mening) maar er rijden genoeg mensen die ze gebruiken om het zichzelf makkelijk te maken....dat vind ik onzin.... en bovendien kan je je paard zn rug ermee verkloten...

maar waarom vind je dat een rare kreet zep? ( gewoon een vraagje)

ik hoor het genoeg mensen, instructeurs' instructrises zeggen... je moet het rijtechnies oplossen

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:44

Franca schreef:
Citaat:

Met de laatste stelling ben ik het helemaal eens. Geduld is een schone zaak en mist helaas bij een heleboel ruiters.


mee eens franca Haha! Cool

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:24

ik vind dat aqua8horse gelijk heeft want mijn pony liep eerst nooit aan de teugel egt een probleem.
ik rij er nu 10 weken en mijn pony loopt prachtig en heel erg mnatuurlijk op een vriendelijke manier!
met mijn zit en eerst dacht ik dat het onzin was en dat het niet zo gaan kloppen maar mijn pony loopt egt super.
ik ben er heel erg trots op dat komt daar de manier van aqua8horse