sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 23:00

eerst zal ik even zeggen dat ik absoluut niet van plan ben scherpere sporen te gaan gebruiken

ik vraag me af wat het verschil is tussen de sporten
oke, een rechte is scherper dan zo'n ronde
en hoe langer hoe scherper


maar wat is het verschil tussen een wieltje met tandjes en een wieltje zonder tandjes?
en een zwanehals, waar is die dan weer goed voor?


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:01

een zwanehals is er geloof ik goed voor voor als je lange benen hebt en niet goed bij de buik van het paard kunt, geloof ik, dit is me ooit verteld...
Een wieltje met tandjes werkt toch scherper in als een wieltje zonder tandjes, of heb ik het nou verkeerd? Ik heb ooit met wieltjes met tandjes gereden en ik doe het NOOIT meer!!!! Pfff mun pony reageerde er veeeeel te goed op!!!

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:05

Haal maar eens een wieltje met tandjes en een wieltje zonder tandjes langs je arm, dan weet je het verschil wel

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:18

een stompe spoor is voor het lichte werk je merkt wel verschil maar niet echt veel, bij een spoor met "scherpe/hoekige" randen merk je al veel meer verschil.
Een zwanenhals is nog effectiever en ook handig als je benen lang zijn en je niet goed kan aansporen zonder dat je knieen ter hoogte van je neus zitten.
Sporen met wieltjes zou ik je afraden als je paard er nog nooit mee heeft gelopen dit is echt heel erg zwaar en vaak ook niet nodig.
Alleen voor hele moeilijke paarden is dit een optie en dan vaak is het nog te zwaar ze worden er alleen maar drukker van.
Sporen met wieltjes en met tandjes --> NIET DOEN!!!!
Voor je het weet zit het bloed eraan, kijk hier erg mee uit.

als je net begint met sporen zou ik een gewoon spoortje gebruiken het ligt aan je paard maar meestal kan je je sporen ruilen binnen een week als ze niet goed zijn of als je paard er te heftig op reageert of juist niet.

succes!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:34

vroeger toen ik western reed reed ik sporen met wieltjes met tandjes. mijn paard was hiermee nog bijna niet vooruit te krijgen. nu rij ik zonder sporen zelfs geen uit steekseltje aan mijn schoen. en ik heb nog nooit zo fijn gevoelig paard gehad. dus ik raad iedereen de sporen te verkopen zodat je ze niet zo weer kan grijpen en echt is te gaan paardrijden. waarom sporen als het paard al een vlieg op zijn buik voelt zitten. het is een kwestie van niet willen luisteren of nooit goed geleerd te reageeren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:22

Ik weet niet wie dat vlieg-verhaal heeft verzonnen, maar soms......

Dat het paard de vlieg wegjaagt met het trillen van de huid is een reflex. Daar heeft ie zelf weinig invloed op. Zoals het knipperen met je ogen zeg maar. En een vlieg voelen is heel iets anders dan op een hulp reageren.
En dat je western reed maakt niets uit, want ik rij western zonder sporen Knipoog
Dat laatste zeg ik zodat mensen geen verkeerd beeld krijgen van de western trouwens (western=wielsporen) Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:50

Ik dacht dat westernruiters hun sporen eigenlijk niet gebruikte :S

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:55

Ctal schreef:
Ik dacht dat westernruiters hun sporen eigenlijk niet gebruikte :S


En ze dan alleen omhebben voor de sier? Nee hoor, westernruiters gebruiken hun sporen wel.

Je suis Charlie.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:42

western gaat er vaak nog harder aan toe dan gewoon engels hoor. maar inderdaat kan je western rijden zonder spoor maar als je je paard niet voor uit kan krijgen tja dan doe je wat hé. ik was toen pas 15 en mijn instructeurs hielpen me ook niet met dat probleem. ja van geef hem is een schup. ik ben zelf helemaal anders gaan werken en heb het dus zelf opgelost.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:47

Westernruiters gebruiken ze om hulpen te verfijnen. Je mag net als bij de dressuur eigenlijk niet zien wat ze doen om hun paard de oefeningen te laten uitvoeren. De plekken waar je hulpen moet geven zitten bij een goed getraind paard soms maar een paar centimeter bij elkaar vandaan. Met een spoor kan je veel preciezer werken.
Ik rij trouwens zonder sporen omdat ik er niet goed mee om kan gaan, en dan vind ik dat ik ze ook niet mag dragen. Je kunt er namelijk behoorlijk wat schade mee aanrichten (wonden, kale plekken, geïrriteerde huid) en je paard "afstompen" bij te intensief gebruik. Ik zie het dus als een verfijning.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:04

Ik gebruik maar soms sporen, en dan alleen kleine stompe. Als je het niet constant gebruikt, blijf je je er beter van bewust dat je sporen omhebt ne zit je niet constant in de buik te prikken. Tenminste, dat is bij mij zo.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:22

Degene van wie ik vroeger les kreeg zei altijd: Als je goed genoeg bent om met sporen te rijden, heb je ze niet meer nodig!

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:26

Maar die westernruiters hebben ze toch wel een beetje voor de sier lijkt mij Haha!, bij dressuur/springruiters valt het gebruikt v.d sporen iig wel meer op in het algemeen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:27

Het is inderdaad ook wel een beetje voor de sier, dressuursporen zijn een stuk eenvoudiger namelijk. Maar ze worden echt wel gebruikt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:34

Het uiterlijk van de sporen is voor de sier, de functionaliteit of het gebruik niet. Zie het als bv een paars springzweepje Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:39

Je kan je paard ook heel goed afstompen zonder sporen hoor.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:47

Je kunt beter een klein prikje met een spoor geven, dan drie keer hard moeten schoppen zonder spoor.
Ik rijd altijd met sporen. Je kunt op deze manier vele kleinere hulpen geven en met iets luiere of lastige paarden is het gewoon nodig.
Maar ik ben het er wel mee eens, dat als een ruiter zijn benen nog niet fatsoenlijk stil kan houden, of de spoor onredelijk gebruikt word, dat de sporen afgenomen moeten worden...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Annash
Blogger

Berichten: 26473
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:52

schoentje schreef:
Je kunt beter een klein prikje met een spoor geven, dan drie keer hard moeten schoppen zonder spoor.
Ik rijd altijd met sporen. Je kunt op deze manier vele kleinere hulpen geven en met iets luiere of lastige paarden is het gewoon nodig.
Maar ik ben het er wel mee eens, dat als een ruiter zijn benen nog niet fatsoenlijk stil kan houden, of de spoor onredelijk gebruikt word, dat de sporen afgenomen moeten worden...


mee eens Haha! hierdoor heb je je benen stiller en lijkt het geheel een stuk mooier! ik rij zelf ook met sporen... maar wel op een normale manier! met mijn kuit dus... Tong uitsteken ik heb ze puur om voor als t echt niet anders kan Haha! ben diervriendelijk Haha!:D Tong uitsteken

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:31

ik rij zelf (western) met sporen met wieltjes met tandjes eraan, maar dat betekent niet dat ik meteen een dierenbeul ben ofzo hoor Tong uitsteken ten eerste: het zijn kinderspoortjes, ten tweede zijn ze zo stomp als wat (het lijkt mij dat je beter stompe tandjes kunt hebben dat een scherp rond wieltje...) en ten derde gebruik ik ze niet om m'n paard pijn mee te doen ofzo, alleen (zoals veel anderen al zeggen) zodat het er iets beter uitziet en ik niet hoef te "schoppen". je kan nog zo'n goed paard hebben en nog zo goed kunnen rijden, het betekent niet meteen dat het er met sporen niet net iets netter uit kan zien... en ik gebruik ze meer voor het sturen dan voor het aansporen, ze heeft nou eenmaal geleerd dat ze gewoon het tempo moet blijven lopen, totdat ik laat merken dat ze harder of langzamer moet en zal dus niet terugvallen naar een langzamer tempo..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers