Slof als noodrem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:04

zucht, zal effe mijn verhaal uitleggen met mijn merrie. Is al vaak buiten geweest, ben de eerste keren uiteraard ook niet alleen gegaan. Ze is zover dat ze in gezelschap van andere paarden, en vooral bij iones aan de lange teugel loopt te sloffen en heel ontspannen is. Ik ga er ook op een heel ontspannen en gemakkelijke manier mee om. Ze springt vaak opzij ja maar ach, dat went ook weer he. Daar reageer ik nog niet eens op en dat wordt ook wel minder. Ze durft grotentijds voorop te lopen en doet dat ook het liefste. inderdaad, ongelukken kunnen er altijd gebeuren en mensen die daar zo heel bang voor zijn moeten gewoon in de bak blijven of liever nog, ophouden met rijden.

Maar als ik alleen rij met paddy blijft ze miereneuken om niets. en ik geef nooit toe, NOOIT! Ik hou altijd vol omdat ze anders wint en ik er helemaal niets meer mee kan. Maar dat neemt niet weg dat ik daarmee gruwelijk mijn nek riskeer. Overigens, ik heb geen slofteugel meer hoor, laat staan dat ik hem gebruik. MAar ze kan ineens 180 graden omdraaien en dat gaat ze. Kop de lucht in, geen rem, geen stuur en dat heb ik 1x meegemaakt. WE zijn bijna verongelukt maar ik kon met veel kracht en moeite, met 2 handen aan 1 kant van het bit grijpen en naar rechts trekken om te voorkomen dat ze naar links vloog (scherpe bocht die voorkomen moest worden omdat ze geheid onderuit gegaan waren op dat gladde afsfalt met ijzers onder in die snelheid). Een slof zou op dat moment toch wel handig zijn geweest. Maar ja, dan ben je gelijk een mongool he Silco!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:43

Ach, sommige bokkers hebben soms behoefte om even af te stomen.
Geef ze maar de kans om te ervaren/leren dat de vorm de inhoud volledig teniet kan doen?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:56

Kunnen we het er niet gewoon over eens worden dat een slof een beproefd trainingsmiddel is, dat nou eenmaal niet geschikt is voor iedere ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:59

Citaat:
dat nou eenmaal niet geschikt is voor iedere ruiter

maar wel door elke idioot omgehangen kan worden

Een ander topic ging het over sedalin of dat vrij te krijgen moet zijn of niet, misschien ook wat voor de slof Tong uitsteken
Alleen op recept Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:14

runningkawa schreef:
Citaat:
dat nou eenmaal niet geschikt is voor iedere ruiter

maar wel door elke idioot omgehangen kan worden

Een ander topic ging het over sedalin of dat vrij te krijgen moet zijn of niet, misschien ook wat voor de slof Tong uitsteken
Alleen op recept Haha!

DAT vind ik wel een goed idee ja. MAar het zal altijd moeilijk blijven .Ik zie dat door sommige instructeurs de slof aanbevolen wordt aan totaal ongeschikte mensen. Helemaal frustie word ik ervan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:17

Romkabouter schreef:
En gijsenkim: Dom in zoverre om er dan maar een slof aan te hangen als noodrem. Er zijn ook nog mogelijkheden met een jong paard om bijvoorbeeld eerst een klein stukje te gaan en een begeleider meenemen (wat je misschien al doet)


Hahaahaa natuurlijk gaan we de eerste keer met een ervaren, rustig paard naar buiten. En inderdaad hebben we Henk mee als voetvolk die de boel vanaf de grond kan begeleiden. Vooral de eerste brug kan nogal gevaarlijk lijken voor peerd (heeft nl een overkapping) en die eerste brug is aan het eind van de oprijlaan die dwars door de speeltuin gaat. Met een sloot links. En dat allemaal binnen een pad van 75 meter!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:26

Ik denk dat sommige mensen gewoon te gemakkelijk denken over sommige paarden. Natuurlijk begin je niet met alleen te rijden als je naar buiten gaat met een jong paard (hoewel ik dat wel ooit gedaan heb, maar dat paard vertrouwde mij gewoon heel goed). Maar hoe goed je het ook opbouwt, en hoe goed je het ook aanpakt, sommige paarden blijven gewoon mieren en onberekenbaar en ongehoorzaam als ze weer spoken zien.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:40

Ik heb bij Jordy de slof meerdere keren gebruikt als noodrem.
Hij tetterde er ook zonder aanwijsbare reden vandoor, in de bak en buiten, ook als je bijvoorbeeld gewoon aan het stappen was. Hij ging recht op de omheining af in de bak (en erdoorheen als hij de kans kreeg), of vol gas over het asfalt buiten.
En dat ging echt ongecontroleerd, en overal dwars doorheen proberen te rennen met zijn kop zover in de lucht dat ik bij wijze van spreken zijn bles kon bekijken. Dan maar liever de noodrem erop dan alle denkbare ongelukken.
Het er vandoor gaan bij Jordy kon je ook bijna niet aan zien komen, vaak zelfs helemaal niet, vanuit een rustige stap of drafje ineens zo hard dat je ogen ervan gingen tranen.
Het enige dat verder hielp was zijn hoofd zover naar buiten trekken dat hij wel moest stoppen, met 2 handen dus, en zelfs dat werkte vaak niet, en om nou telkens van de cowboy-akties uit te voeren
En bovendien had ik hem veel sneller terug als ik zijn hoofd naar beneden kreeg.
Hem nog harder laten lopen heb ik geprobeerd, maar hij loopt zich zowat dood, en ging dan zo belachelijk hard dat hij in iedere bocht moest krabbelen om overeind te blijven, dan zit je ook niet fijn. Hij raakte ongeloofelijk over de zeik dan, en dan had ik helemaal niets meer, ook geen stuur.

Na een tijdje werd het wegrennen minder gevaarlijk, oftewel hij ging gewoon keihard door de bak, maar bleef wel ín de bak.
Toen heb ik de slof eraf gehaald, en als hij ging rennen gooide ik juist alles los, had hij ook niets meer om tegenin te gaan. Ik kon hem dan ook gewoon op een volte zetten met lichte hulpen.
Hij werd steeds meer ontspannen , en op den duur kon ik hem puur op mijn zit en eventueel stem erbij terug krijgen.
Zodra het in de bak helemaal goed ging, ben ik ook weer naar buiten gegaan, nooit meer problemen gehad.

Nu heb ik de braafste pony die je je kunt voorstellen, rennen probeert hij niet eens meer, en ik durf er echt iedereen op te zetten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:05

Desiree schreef:
Ik denk dat sommige mensen gewoon te gemakkelijk denken over sommige paarden.

Hmm, ik denk dus precies het tegenover gestelde Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:09

Romkabouter"]
[quote="Desiree schreef:
Ik denk dat sommige mensen gewoon te gemakkelijk denken over sommige paarden.

Hmm, ik denk dus precies het tegenover gestelde Lachen
[/quote]
effe denken................ jij denkt dat sommige memsen te moeilijk denken over sommige paarden begrijp ik? Ja, die heb je er inderdaad ook bij! En dat uit zich in hun omgang met het paard. En ja, dan maken ze het paard zelf moeilijk.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:10

Ik zeg altijd maar als grapje met een vette Knipoog Er zijn geen mensen met probleempaarden maar paarden met probleemmensen. (uiteraard uitzonderingen daar gelaten, ik zeg het maar vast )

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:08

Ik gebruik de slof ook als noodrem. Die van mij kan vliegensvlug omdraaien en gaat dan heel hard rennen. Niemand van Bokt die hem dan tegenhoudt, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Slofteugel erom, zodra hij omdraait even ingrijpen en niets meer aan de hand.

Voor de rest ga ik met Zep mee. Theorie en praktijk is vaak een wereld van verschil.

* edit * Ik heb het hier over buitenrijden zonder andere paarden erbij.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:57

Feetje schreef:
Ik heb 2 jaar een haf van het trekpaard type gehad.
Die ging er regelmatig keihard vandoor.
En daar ging ik dan met mn watertrensje.
Wat ik altijd deed is haar op de volte zetten.
Binnenhand naar m'n knie en rondjes draaien.
Als ze nog was aan het klooien ondertussen (bokken enz.) dan trapte ik haar nog ff goed vooruit, desnoods vergezeld van een paar flinke tikken ~~}>
Slof heb ik nooit nodig gehad.

Ik vind dat je beter eerst kan zorgen dat je kunt remmen.
Zonder slof.
Natuurlijk kun je als je naar buiten gaat er een voor de zekerheid omhangen. Maar als je paard een goed werkende rem heeft is de slof meer voor de ruiter dan voor het paard.


Als je langs een niet te brede weg rijd met allemaal inhalend verkeer, dan heb je echt de ruimte niet om je paard rondjes te laten lopen. Die situaties vind ik het engst! Elke sprong opzij of scheef achteruit kan je een auto op je kont opleveren, en een redelijk bestuurbaar te houden paard in moeilijke- of schriksituaties is dan wel fijn... En in de krul houden, scheelt toch echt wel, ook zonder slof trek ik mijn pony in die situaties dan in de krul, want dan kan ik hem beter bij me houden en sturen... (ik rijd namelijk niet met slof, maar zou hem zeker gebruiken als ik het zonder niet redde)

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:39

Knipoog
Heey allemaal,
Ik weet dat ik grof uit de hoek kwam, ik bedoelde het ziet zo direct, maar je hebt ongeveer al tig van die topics gehad van "De slofteugel" en je krijgt steeds hetzelfde.
Natuurlijk moet er gebruik van een slofteugel gemaakt worden anders hadden ze die niet uitgevonden!!! Maar er zijn hier zoveel mensen op bokt (niet allemaal) die dat ding als een speeltje zien en voor de sier!!
En daar wordt je gewoon eindeloos moe van!!

Kijk en ik heb nu wel bereikt wat ik ermee wilde bereiken: Iedereen heeft het nu gelezen, i.p.v. eroverheen gelezen!!
En dat is dan speciaal voor de mensen die heb "onnodig" gebruiken, en die mensen weten wel wie er bedoelt wordt!!! Bloos

Dus daar komt ie:
Sorry voor die uitspraak!!!!

Groetjes Inge

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:00

Ik zie mij zelf in een bak echt nog geen slof gebruiken. Buiten sinds kort wel. Karan is er buiten met mij al twee keer flink vandoor gegaan en toen kreeg ik hem niet zomaar stil. Het is fijn om te weten dat ik iets heb voor als ik hem echt niet tegen kan houden. Ik denk er nog vaak over na of het niet heel erg is dat ik hem buiten met slof rijd, maar ik trek hem er echt niet mee omlaag en zo hebben we allebei plezier in het buitenrijden.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:06

mijn paard rent dwars door de slof heen gaat met zn neus tussen zn voorbenen lopen en dan laat ik die slof maar weer los want dt vind ik dan ook eng worden wet ook niet wat ik als noodrem kan gebruiken heb al veel geprobeerd.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:54

Godzijdank zit er buiten ook een hele goede rem op mijn arabier Schijnheilig hij remt zelfs op mijn stem af Tong uitsteken Ik gebruik met hem helemaal geen slof en heb ook geen slof

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:01

Alles zo lezend, ben ik bang, dat er bij veel paarden, vanaf hun 2e jaar veel verkeerd is gegaan, daar je de paarden vanaf veulen enorm veel kan leren. Voordat ze onder het zadel gaan heb ik zondermeer wel eens een elastische slof gebruikt om ze de rug beter te leren belasten en ze wat stabieler te laten lopen; maar eenmaal onder het zadel hebben we dat niet meer nodig gehad.Als ik dan lees over de slof als noodrem, omdat het niet anders kan, dan heb ik daar wel zo mijn gedachtes over. Samengevat absoluut niet mee eens!!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:06

Ik blijf het toch wel een bedenkelijke zaak, als ik deze reacties lees! Een paard is geen doetje, maar verdiend ook geen beuk.Als de communicatie eens niet lukt, ligt dit niet in eerste instantie aan het paard en daar wordt nogal eens aan voorbijgegaan. Er zijn veel ruiters, die maar denken, dat een paard alles moet snappen. Als we terug komen op het item slof.. een slof is een hulpmiddel om het paard wat duidelijk te maken en als het paard het door heeft, heb je het niet meer nodig!!Zo zie je ook, dat te pas en te onpas de zweep gebruikt wordt, terwijl het alleen gebruikt dient te worden, als een middel om een hulp te versterken, als die hulp dan ook netjes wordt uitgevoerd en daar ontbreekt het nog al eens aan...rammen maar. Paardrijden is een verfijnd samenspel tussen ruiter en dier en anders moet men maar op de fiets blijven zitten!!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:14

gijsenkim schreef:
Ik heb als ik buitenrij altijd een slof om, Ik zit midden in de randstad en heb dus last van veel verkeer. Ik heb het tot nu toe nog nooit nodig gehad. ( waarschijnlijk is het gewoon beter voor tussen mn oren) maar het geeft mij een veilig gevoel dat ik er een noodrem op heb zitten

ik gebruikte hem buiten ook voor 'mijn eigen veilige gevoel'. dacht dat ze er niet vandoor kon gaan met slof om.. wel dus Boos! . hij werkt alleen (bij mij) als ik hem al 'strak' heb. buiten heb ik hem los hangen, tenzij ik denk hem nodig te hebben. ze schoot er een aantal weken geleden vandoor en mijn slof hing los.. nu zit ik met een zwaar gekneusd stuitje tot ongeveer januari paard-droog. kan alleen maar op een handdoekje zitten en met de auto naar de beesten. op een fiets kan ik niet zitten... daar ging mijn vertrouwen in de slof Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:26

runningkawa schreef:
Citaat:
dat nou eenmaal niet geschikt is voor iedere ruiter

maar wel door elke idioot omgehangen kan worden

Een ander topic ging het over sedalin of dat vrij te krijgen moet zijn of niet, misschien ook wat voor de slof Tong uitsteken
Alleen op recept Haha!


Een slof op recept.....dat is een idee. Daar voorkom je denk ik een hoop problemen mee. Leuk bedacht, Kawa

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:28

En Fitz heeft dat recept op buitenritten voorgeschreven gekregen in het belang van de veiligheid van paard, ruiter en alle overige weggebruikers Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:31

Paduc schreef:
Ik blijf het toch wel een bedenkelijke zaak, als ik deze reacties lees! Een paard is geen doetje, maar verdiend ook geen beuk.Als de communicatie eens niet lukt, ligt dit niet in eerste instantie aan het paard en daar wordt nogal eens aan voorbijgegaan. Er zijn veel ruiters, die maar denken, dat een paard alles moet snappen. Als we terug komen op het item slof.. een slof is een hulpmiddel om het paard wat duidelijk te maken en als het paard het door heeft, heb je het niet meer nodig!!Zo zie je ook, dat te pas en te onpas de zweep gebruikt wordt, terwijl het alleen gebruikt dient te worden, als een middel om een hulp te versterken, als die hulp dan ook netjes wordt uitgevoerd en daar ontbreekt het nog al eens aan...rammen maar. Paardrijden is een verfijnd samenspel tussen ruiter en dier en anders moet men maar op de fiets blijven zitten!!


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat de mensen inderdaad het probleem te vaak bij het paard zoeken in plaats van bij zichzelf. Misschien is dat de eerste stap voordat je een slof wil gaan gebruiken.
In mijn ogen is dat eerlijk zijn ten opzichte van je paard en dat ben je aan je paard verplicht. Zoniet, dan kan je onmogelijk goed samenwerken en is er geen verfijnd samenspel, wat juist een vereiste is om dat wat je nodig hebt uit je pard te kunnen halen, om je doel te bereiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:32

bloemkooltje"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ik heb als ik buitenrij altijd een slof om, Ik zit midden in de randstad en heb dus last van veel verkeer. Ik heb het tot nu toe nog nooit nodig gehad. ( waarschijnlijk is het gewoon beter voor tussen mn oren) maar het geeft mij een veilig gevoel dat ik er een noodrem op heb zitten

ik gebruikte hem buiten ook voor 'mijn eigen veilige gevoel'. dacht dat ze er niet vandoor kon gaan met slof om.. wel dus Boos! . hij werkt alleen (bij mij) als ik hem al 'strak' heb. buiten heb ik hem los hangen, tenzij ik denk hem nodig te hebben. ze schoot er een aantal weken geleden vandoor en mijn slof hing los.. nu zit ik met een zwaar gekneusd stuitje tot ongeveer januari paard-droog. kan alleen maar op een handdoekje zitten en met de auto naar de beesten. op een fiets kan ik niet zitten... daar ging mijn vertrouwen in de slof Haha!
[/quote]

In ieder geval van harte beterschap!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:33

dankje Haha!