'probleempjes" bij HOGER instellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

'probleempjes" bij HOGER instellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 22:12

Ik train mijn paard LDR. Dat werkt bij hem heel goed hij wordt lekker los in het lijf en loopt heerlijk.

Iedere trainingssessie stel ik hem ca. 15/20min in op de 'wedstrijdhouding' en ga in die houding de verdere gymnastiserende oefeningen doen.

De laatste tijd wordt hij erg 'sterk' en wil hij niet loslaten in de kaak.
Hij is snel voor het been, goed actief van achteren en hij treedt goed onder, komt voor omhoog....maar toch loopt/rijdt het niet fijn....dat laatste beetje 'loslaten' wil niet lukken.

Iemand tips?
Wat doe ik fout?
Laatst bijgewerkt door Deetje op 16-08-03 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:23

Veel overgangen, van draf naar halt, van stap naar galop, enz.
Actief weg- en terugrijden, op je zit met relatief korte teugels maar weinig druk op je teugels(weet even niet goed hoe ik dat moet uitleggen). Zo gaat je paard meer zitten en gaat hij ook wat rijzen in de voorhand.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 22:28

Kendra bedankt voor je advies.
Het 'probleemp' begint eigenlijk als ik mijn teugels kort pak.
Ik reed eigenlijk altijd met een iets te lange teugel, nav van advies van mijn nieuwe instructeur rij ik nu met iets kortere teugel en dat vindt hij niet prettig.
Soms wordt hij hyper op het been (??) of begint hakkelig te lopen...heel vreemd.
Het is moeilijk weinig druk op de teugels te hebben als je paard gaat hangen.
Meer bijdrijven heeft geen zin (het is een bloedpaardje en wordt mega heet en stuiterig).
Lastig he!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:34

Misschien kun je beter proberen om hem eerst hoger in te stellen met wat langere teugels, je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk.
Wanneer hij fijn bovenin loopt kun je je teugels korter pakken, maar ga dan ook wat met je hand mee naar voren, zodat je niet onbewust ook zelf meer druk pakt.
Ik zelf laat gewoon los wanneer mijn paard wil gaan hangen zodat hij niks heeft em op te hangen en dan druk in hem met mijn been voorwaarts weer naar de hand toe en naar boven.. wel lastig als hij zo hyper op je been is..ik weet er alles van, heb namelijk een Engels volbloed gehad..

Probeer hem vooral rustig te houden en niet te veel druk "op te bouwen" dus teugels niet strakker als je ze korter pakt...

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:46

Het lijkt wel of ik mezelf hoor praten, heb precies hetzelfde probleem! Haha!

Ehmja??

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:17

inderdaad, teugels eerst niet gaan korter spannen, dan worden ze nerveus. Hou ze wel goed hoger, en been erbij houden!!! als ze wat loperig wordt een ophoudinkje maken en wat zwaarder gaan zitten.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:12

Astragirl schreef:
inderdaad, teugels eerst niet gaan korter spannen, dan worden ze nerveus. Hou ze wel goed hoger, en been erbij houden!!! als ze wat loperig wordt een ophoudinkje maken en wat zwaarder gaan zitten.

Waarom je hand hoger houden? Wil je het hoofd van je paard optillen Haha!?
Je moet proberen het paard te laten rijzen aan de voorkant doordat hij van achteren meer gaat zitten.

Mosquito
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:03

Je rijdt hem eerst laag en rond, daarna probeer je stukje voor stukje hem hoger in te stellen, niet in een keer !!!!! te veel gevraagd, kan die nog niet verwerken.
je vraagt een iets hogere hoofd/halshouding , maar hou hem nageefelijk en zorg hat hij niet blokkeerd in die rug maar ontspannen blijft, zodra je spanning voelt, ga je weer terug, elke keer een treedje hoger op de ladder moet je maar zien, het paard moet weten, dat als hij hoog ingesteld is, hij ook ontspannen kan lopen. zorg dat je hem goed op die buiten teugel houdt, en aai hem met je binnenhand over de hals, praat met hem , stel hem op z'n gemak.
Het aller belangrijkste tot slot:
Doe het kalm aan !!!! alles op z'n tijd
Je hoeft volgende weer geen EK te rijden
en blijf ten aller tijden zelf rustig, niet ongeduldig worden
Succes

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:00

Kendra"]
[quote="Astragirl schreef:
inderdaad, teugels eerst niet gaan korter spannen, dan worden ze nerveus. Hou ze wel goed hoger, en been erbij houden!!! als ze wat loperig wordt een ophoudinkje maken en wat zwaarder gaan zitten.

Waarom je hand hoger houden? Wil je het hoofd van je paard optillen Haha!?
Je moet proberen het paard te laten rijzen aan de voorkant doordat hij van achteren meer gaat zitten.
[/quote]

hoe laat je hem dan zitten op de achterhand? Scheve mond

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:35

Astragirl"]
[quote="Kendra"][quote="Astragirl schreef:
inderdaad, teugels eerst niet gaan korter spannen, dan worden ze nerveus. Hou ze wel goed hoger, en been erbij houden!!! als ze wat loperig wordt een ophoudinkje maken en wat zwaarder gaan zitten.

Waarom je hand hoger houden? Wil je het hoofd van je paard optillen Haha!?
Je moet proberen het paard te laten rijzen aan de voorkant doordat hij van achteren meer gaat zitten.
[/quote]

hoe laat je hem dan zitten op de achterhand? Scheve mond
[/quote]

Zie mijn allereerste reactie, boven aan de pagina.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:54

handen iets hoger houden, hielp bij mij in combinatie van been en overgangen wel. Maar das mijn ervaring, ok, bedankt kendra! Pling

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 12:05

Nog meer tips? adviezen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:45

Ik denk dat je teveel vasthoud. Daardoor gaat hij ook vasthouden. Proberen meer met je benen "omhoog te rijden" en dan met je hand licht opvangen.

Blijf licht in je hand, dus spelen, beetje oppakken, been erbij toestaan en het dan niet erg vinden als hij een beetje zakt. Zo krijgt hij vertrouwen in je hand.

Maak draf-halt-draf overgangen, daardoor komt hij meestal ook al iets omhoog. En blijf aan je benen denken, dat is het belangrijkste en mooiste geschenk bij (o.a) de dressuur.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:23

Mijn instructeur wijst me er ook op dat ik mijn teugels korter moet nemen, maar tegelijkertijd moet ik ook mijn handen naar voren plaatsen en de valkuil is dat je de neus teveel bij je wil houden... Die combinatie kan soms heel moeilijk zijn. Mijn pony heeft dus ook problemen met de oprichting en ik wilde hem opvragen, terwijl ik hem eigenlijk op moet "duwen" Snap je wat ik bedoel? *LOL*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:38

Omdat je paard zichzelf meer zal moeten dragen vanuit zijn rug, blokkeert hij waarschijnlijk van hieruit en komt hij niet goed door van achter naar voren. Probeer eens in een zijgang je paard wat dieper in te stellen en wanneer hij eenmaal ondertreed en zichzelf meer kan dragen, kan je eens proberen hem meer bergopwaarts te laten lopen, door hem achter meer te sluiten, een lichte ophouding te geven om vervolgens je hand weer te kunnen ontspannen. Let inderdaad op dat je je hand redelijk op de plaats houdt, zonder te blokkeren (ademen met je hand). Probeer met je zit meer in te werken en je bekken iets te kantelen. Hierbij je middenrif wat meer aanspannen, zodat je je handhulp kunt vervangen met je zithulp. Hou hem wel constant in tempo. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers