Ik heb nu bijna 2 jaar mijn paard. Een Friese ruin van nu 7 jaar jong. Hij is erg jong ingereden, voor een Fries zowiezo, namelijk met 2,5 a 3 jaar gecastreerd en met ong 3 a 3,5 jaar intensief ingereden. Toen ik hem kocht was hij 5 (bijna 6) en had al heel wat wedstrijden gelopen, liep L2 maar kreeg te lage punten, geen winst. Dus eruit.
Toen ik hem opgehaald had was hij volledig de kluts kwijt (was ook in 2 weken tijd 2 maal van stal gewisseld terwijl hij voorheen dus 3 jaar op 1 plek had gestaan) en zeer gestressed. De eerste keer rijden (ik had hem toen 5 dagen) werd een fiasco omdat ik hem niet goed aangesingeld had. Hij ging door de spanning meteen in draf, zadel gleed onder de buik, ik viel eraf en had mijn schouder uit de kom: 3 maanden niet rijden. Een pijnlijke maar wijze les. Ik heb paard 3 maanden de wei opgegooid, ben zachtjes aan grondwerk gaan doen (eerst met arm in mitella op de wei

Toen ik weer mocht/ kon beginnen met rijden (half jaar an de val) kwam de winter en kwam er weinig van rijden.
De lente kwam en ik ging weer rijden en mijn zadel bleek veel te krap. Hij heeft wrs altijd met een fout zadel gelopen bij vorige eigenaar (rug wegdrukken etc). Dus weer niet rijden, op zoek naar het juiste zadel, gevonden, gekocht, wachten op levering en toen was het al zomer geweest... We waren net weer begonnen met rijden toen de afgelopen winter kwam. En nu sta ik dus weer voor de lente en wil nu echt het rijden oppakken.
Inmiddels is paard in die krappe 2 jaar helemaal tot rust gekomen. Hij heeft zijn plekkie gevonden en wordt duidelijk volwassener. Ik ben o.a. bezig met grondwerk, lichaamstaal en dat gaat erg goed. Ik ben via longeren, pessoa, balkjes lopen begonnen hem meer op de achterhand te krijgen, want meneer liep geheel op de voorhand. Ook dat gaat al aardig goed en je ziet een verandering in het lopen. In die bijna 2 jaar dat we hem nu hebben heeft hij veel lol aan de longe met dochter op zijn rug en is hij uiterst voorzichtig in stap met zoon op zijn rug.
Maar... wij (hij en ik) hebben dus bijna 2 jaar niet echt gereden. Ja wat bak-rondhobbelen. Ik heb afggelopen winter zeker 3 maanden er niet op gezeten (wel veel aan longe en met lange lijnen gewerkt, grondwerk gedaan) en heb nu 1 keer op hem gereden. Zijn nivo is echt helemaal weer aan het begin. En zijn manier van lopen is nu heel anders dan voorheen, dus is ie weer op zoek naar balans. Dat is logisch. Wat ik heb gemerkt: Zolang ik op de hoefslag rij heeft ie steun aan het hek. Afwenden E-B, A-C en grote voltes en van hand veranderen zijn nu enige figuren die ik doe. Hij zwabbert, geen rechte lijnen. In stap gaat nog wel. Draf absoluut niet. Galop lukt op de lange zijde (en alleen op de linkerhand), bij de korte haal ik hem weer terug, anders valt ie gegarandeerd naar binnen.
Ik wil vanaf deze week dus weer 1 a 2 keer per week op hem rijden gaan, max een half uur. Ik wil beginnen met stap en draf oefeningen en de galop even laten tot we samen wat meer balans hebben gekregen. Ik wil het dus bij B-E en A-C en af en toe een grote volte houden.
Maar graag wil ik tips/ ervaringen of ik zo op de goede weg ben en hoe ik dit kan gaan opbouwen. (ik hoef geen "zoek instructie" advies, want daar ben ik al naar op zoek)