inspiratie graag (over training in algemeen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 12:59

Allereerst wil ik zeggen dat ik de discussies en tips op deze site ontzettend leuk/leerzaam/interessant zijn. Nu mijn eigen probleem: ik heb een aantal jaren geleden intensief dressuur gereden op hoger nivo. Nu ben ik sinds kort weer bezig met een paardje op ca L-nivo (heeft hiervoor gesprongen). Op de een of andere manier kom ik voor mijn gevoel in de training niet verder dan 'los' rijden en aangezien ik nog op zoek ben naar een instructeur zoek ik inspiratie. Gaarne jullie ervaringen mbt training, hoeveel rijd je in de week, hoe lang, opbouw (over losrijden is hiervoor al een heleboel interessants geschreven las ik). Merci.

***Jakkie wat een slecht weer Verdrietig ***

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: astridh op 2001-08-08 13:08 ]</font>

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 14:22

De training met mylord moet ik langzaam opbouwen, hij is 5 maanden eruit geweest. ( heeft daarvoor m-dressuur gelopen) ik rijd nu om de dag met 'm, en af en toe een buitenritje. binnekort wil ik graag priveles nemen van een instructeur die mij erg bevalt, echt, hij geeft superrrrrrrrrrrrrr les.

over de training zelf: ik begin met een paar rondjes aan de lange teugel. dan neem ik ze aan en ga ik meestal de zogenaamde "luie achtjes" rijden. deze kun je zo groot of klein maken als je wilt, en je pony/paard wordt er heel erg los van.
dan draaf ik aan en vervolg de traing eerst met nog een luie acht en ga over op de rijbaan-oefeningen. zowel stap als draf. na een half uur laat ik meneer even uitpuffen, en pak hem na 5 min weer op. dan gaan we weer verder en laat hem schakelen in galop. dan herhaal ik weer luie achtjes of rijbaan oefeningen en bouw het langzaam af. vervolgens ga ik hem vaak buiten uitstappen of 10 min in de bak en afspuiten.

Dit is ongeveer genomen. het is echt niet zo dat ik een strak schema heb, maar zo ongeveer is mijn training.

ik hoop dat ik een beetje heb opgeschreven wat je bedoelde.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 20:58

Ik kan het me goed voorstellen dat als je al hoger gereden hebt, dat het dan niet meevalt om een stap terug te doen.
Ik denk dus dat je je motivatie moet halen uit de kleine dingen waarin je vooruitgang boekt, bv. een tempowisseling of een overgang echt perfect proberen te rijden.

En als de basis weer picobello voor elkaar is, dan kun je het toch weer uit bouwen met meer oefeningen??

Oh ja, hier hoe mijn training eruit ziet:
Ik rijd 4 x in de week ongeveer een uur. Daarnaast rijdt mijn instructeur hem nog 1 x en hij heeft 2 dagen vrij.
Opbouw van de training: Ik begin met 10 minuten losstappen en veel buigen. Daarna aandraven, veel buigen, schouderbinnenwaarts, tempowisselingen. Na zo'n 20 minuten galoppeer ik aan, wederom tempowisselingen, kleine volte's, contragalop.
Dan ff rust. Daarna richt ik hem op (hiervoor gebeurde alles in de lage ronde lijn) en pak ik de verzamelde gangen erbij. Rijd keertwendingen in stap, in draf appuyeren, schouderbinnenwaarts, travers en in galop oefen ik nu veel eenvoudige wissels.
Alles bij elkaar ben ik dan wel een uur bezig. Ik probeer altijd met een goed stuk af te sluiten dus soms zijn we wel eens langer aan het trainen.
Als het echter allemaal prima gaat, is het ook goed en stop ik er na 3 kwartier al mee. 't ligt er dus een beetje aan hoe het per dag uitpakt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-08-08 21:06 ]</font>

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-01 09:21

dank voor reactie, altijd erg interessant om te lezen hoe anderen hun paard trainen. Zelf vind ik afwisseling belangrijk en longeer daarom af en toe. Maar nu lees ik de laatste tijd in intervieuws dat de meeste (top)dressuur ruiters dat eigenlijk niet doen en het liefst 6 a 7 dagen per week rijden ('goed rijden komt van rijden'). Zit ook wel wat in natuurlijk. Hoe denken jullie daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 09:37

Ik rij zelf 5 keer per week onder het zadel soms 6 keer. Zeker 4 dagen in de week gaan we er keihard tegeaan. Welke dagen ik daar voor neem is een beetje afhankelijk van de planning van de week. Donderdag heb ik mijn les en daarom rij ik op maandag en dinsdag vrij fanatiek. Woensdag doe ik vaak weer een stapje terug en werk ik alleen aan de basis zodat hij niet helemaal leeg is wanneer ik les heb. Ik plan ook nog vaak een bosritje in of ik rij 40 minuutjes in de bak en ga dan [als hij super zijn best heeft gedaan] nog een half uurtje naar buiten.

Ik weet dat er n de top sport erg hard getraind wordt, en vlak voor een belangrijk concours is dat soms wel 6 dagen per week op volle kracht. Ik denk dat wij als amateurs ons daar niet te veel aan moeten spiegelen. Ik denk dat wij al snel de grote fout maken dat we veel te lang blijven hangen in bepaalde oefeningen waardoor we het werk voor onze paarden niet interessant meer houden. En een voorwaarde om te kunnen presteren is dat de paarden er plezier in blijven houden.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 09:54

Ik rijd 1 keer per week, soms 2 x, maar het heeft een voordeel als je iedere dag rijdt, want dan kan je meer oefenen als je maar 1 x per week rijd.

Ik krijg les, misschien heeft dat ook een voordeel.
Je kan ook prive les nemen, tenzij je dit al doet, natuurlijk. Dan merk je je eigen fouten als je instructeur er wat van zegt, toch?

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 11:27

Hoi! Zoals de training er bij mij gemiddeld uitziet is dat mijn paard twee dagen 'vrij' heeft: dwz een bosritje in het weekend en daarnaast een keer een dag alleen in het land, of losgooien in de bak, of longeren maar zonder iets te vragen of een dag alleen stappen (stapmolen of buiten).
De rest van de week bestaat uit rijden en longeren met de pessoateugel (1 x, hooguit 2 x). Ik stap altijd lang in, liefst buiten op de weg, daarna rustig warm laten lopen met lange teugel, daarna galopje links en rechtsom. Dan pak ik hem op en begint het werk. Ook hierin zorg ik voor afwisseling, nooit tweee dagen hetzelfde. Ik maak ook veel gebruik van het aanwezige materiaal. Dus pionnen, cavalettie of oefeningen rijden langs de hindernissen. Veel overgangen en veel temposwisselingen, dat is een vast punt in de training! Als hij niet helemaal werklustig genoeg is spring ik soms een paar keer een kruisje, om dan weer terug te gaan naar de dressuur. En minimaal 1 x per week gaan we echt springen. Bij voorkeur eindig ik door hem beide kanten diep te laten lopen met lange teugel, dan uitstappen, nu zeker bij voorkeur buiten op de weg. heeft hij weer wat te bekijken. Succes!