N.a.v slofteugelleed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:51

ik longeer hem gewoon
mag die ook is gewoon met zijn koppie omhoog lopen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:45

jackim schreef:
Ik longeer meestal alleen met een halstertje om, en geen longeerlijn of zweep ofzo. spelenderwijs is dat er "ingeslopen"


Dat heb ik met Knilles ook. Ik loop als ik me verveel een keer de wei in, zo gauw ik voorwaarts draf zeg begint ie rondjes om me heen te lopen. En dan staat ie op commando stil, stapt ie, galoppeert ie, vanuit stilstand in galop, enz. En dat is er ook zo vanzelf ingekomen. Alleen terug snapt ie nog niet helemaal Schijnheilig Maar dat zie ik niet als echt longeren. Daar heeft ie gewoon lol in, en k kan hem zo heel makkelijk commando's leren, omdat ie dan echt ZIN heeft... En dat komt in de kar weer goed van pas.

Ik longeer meestal met touwtjes (net zoals LH idd), of met dubbele lijn. Als ik met dubbele lijn longeer, maak ik (als knilles los is) de lijnen aan de singel vast, dan door het bit en dan door de leidselringen naar mn hand.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:15

Ik longeer met dubbele longe of met touwtjes. Mijn ervaring met dubbele longe is heel goed, je kunt meer regelen, een paard kan er niet op gaan hangen (mits de longeerder niet terug trekt), het paard heeft correcte stelling en buiging, je kunt ze iets hoger en lager instellen op elk moment etc. Maar alleen als je er mee om kunt gaan, want het is best even pittig in het begin.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:51

Ik longeer met touwtjes, bijzet of elastiek (ligt aan het paard wat ik gebruik) ik rijd altijd zonder hulpteugels. Als je een paard longeert zonder hulpteugels is het wel training van de stemhulpen, ik vind dat meer gehoorzaamheids training en conditie training.
Ik gebruik de hulpteugels aan de longe voornamelijk om de spieren van mijn pony te trainen en om ervoor te zorgen dat ze met rijden ook nageeflijker wordt (ze schijnt het dan beter op te pakken als ik eerst 10 min. longer met een touwtje eraan)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:09

Ik longeer altijd zonder hulpteugels. En dat gaat goed hoor. Dex gaat vwnw, dus het is niet zomaar wat rondcrossen aan een touw.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:21

alweer een topic over de slofteugel, waarom die paarden zo'n verdriet doen met de slof, het slaat gewoon nergens op!! ik wordt hier heel kwaad om!!!!! Boos!:(

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:44

Hoe denk je dan over andere hulpteugels xxsweety?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:46

die denkt alleen maar aan ingevoerde auto's duur kwijt te kunnen,
oeps offtopic Schijnheilig
vingers toch wat doe je nu weer *pats*

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:52

RK, mag niet foei...Haha!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:43

Ik longeer weinig, maar als ik het doe met de pessoa (voorkant vrij los, maar wel dat ie door dat ding voelt dat ie een kont heeft. Of aan een halster (met of zonder longeerlijn). De uitdaging is je paard dan toch te laten werken. Ik laat hem veel overgangen maken en merk dan toch echt dat ie steeds meer die achterhand gebruikt. Ook leuk: leg een rij balkjes neer. Ik kan gaan liggen in het midden van de bak en een tukkie doen, meneer heeft zo'n lol dat ie zijn rondjes blijft maken. Longeren is een goed onderdeel van je training vind ik, maar dan niet dat ie netjes naar beneden moet lopen, maar dat hij leert op zijn eigen beentjes te lopen en te reageren op je stemhulpen. Baduh kan ik nu bijna van hand laten veranderen met lichaamstaal en stem, erg cool, versterkt de band ook.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:33

Ik heb wel eens iemand zien longeren met 1 bijzetteugel naar beneden tussen de voorbenen aan de singel vast en met zo'n longeer-tussenstukje aan allebei de bitringen vast. Wat vinden jullie van die manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:37

Wij hebben er nu eentje staan die nooit geleerd heeft om na te geven. Egenlijk is er niks mis met dat paard, hij is gewoon bang voor het bit, zoals heel veel 3 jarigen zijn. Jammer is dat deze nooit in fatsoenlijke handen geweest is en nu 6 en zich inmiddels achterover laat klappen bij elk contact met de mond.

Hij is nu een week gelongeerd met een slof bijgezet en blijft al aardig met 4 benen op de grond, maar of je dat nog helemaal goed krijgt??

Echt zonde, want dat paard staat hier dus op weg naar de dood zegmaar. Dat is gewoon staatsgevaarlijk gedrag, terwijl dat dier er eigenlijk niks aan kan doen want het is hem gewoon nooit goed bijgebracht.

Er zitten dus best ook heel erg positieve kanten aan bijzetteugels... het is niet voor niks dat dingen veel gebruikt worden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:21

Ik longeer gewoon niet, en al helemaal niet met hulpteugels. Ik vind het een beetje onzinnig om m'n paard met allemaal touwtjes vast te binden. Het blijft een dood ding, zonder gevoel. Het gaat volgens mij een beetje voorbij aan het hele "aan de teugel" verhaal.
Ik heb verder genoeg te doen op de grond, dus ik heb ook niet zo'n behoefte om te longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:28

Het gaat dus niet voorbij aan het hele 'aan de teugel' verhaal, zie bovenstaand bericht...

Ann

Berichten: 13277
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:33

Dit is wel een erg oud topic Clown

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:39

ja daar dacht ik ook onmiddelijk aan Clown

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:02


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:17

Dit is een heel oud topic. Ik zet een slotje.