wat is belangrijker: tempo controle of nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48406
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:54

Romkabouter schreef:
Eerst nageven.
Als je je paard leert om na te geven bij lichte teugeldruk/been zal hij eerder ontspannen waardoor je helemaal geen tempoprobleem meer hebt. In feite gaat het inderdaad hand in hand. Je kan nooit je tempo goed regelen als je paard niet enigzins nageeflijk is. Let wel, nageeflijk is voor mij niet "in de krul". Nageeflijkheid heeft met het hele paard te maken, dus ook met been en zit erbij.



benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:57

mmmm. ik zou zeggen eerst het tempo... het is toch belangrijker dat je hem onder controle hebt dan dat ie nageeft?
nageven kan wel helpen om het tempo te verbeteren...dus ja..

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:54

Ik vind ook dat je eerst het tempo onder controle moet hebben. Veel overgangen rijden en terugrijden op je zit!! Je zal zien dat hij dan vanzelf nageeflijker wordt. Succes!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48406
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:05

nagefelijkheid komt voort uit ontspanning... en met een ontspannen paard zijn de overgangen makkelijker te rijden... Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:44

hey, dit is een veel voorkomend probleem bij paarden hé. mijn mening is wel dat het paard het niet doet om ergens onderuit te komen maar omdat hij het gewicht op de voorhand niet meer aan kan waardoor hij steeds harder gaat lopen. ik zal van de grond af beginnen. dus dat ze leert tijdens het leiden ineens te stoppen uit stap en dan uit draf en daarna aan de longe. achterwaarts is ook een goede oefening om de achterhand er onder te krijgen. en dan onder het zadel stukje voor stukje harder gaan. zodat ze wel onder controle blijft. dus stap draf en direct weer stop en zo steeds langer draven totdat ze ontspannen loopt. dan is het nog recht richten en licht aan de teugel vragen. maar dan moet ze wel licht op het bit en goed reageerend op het been zijn. Scheve mond
je hebt er nog veel werk aan hé. als je dit allemaal hoort.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:04

SmithsGirl schreef:
nagefelijkheid komt voort uit ontspanning... en met een ontspannen paard zijn de overgangen makkelijker te rijden... Knipoog


Maar het paard kan niet ontspannen als hij zijn rugspieren aanspant door niet in de bovenlijn te lopen, wat gebeurd als hij onder je uit loopt. Wat hier dus het geval is.

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:25

Jacksel schreef:
Ik denk dat het nageven redelijk uit zichzelf zal volgen, zodra je tempocontrole hebt. Oftewel eerst de tempocontrole Haha!


Hier ben ik het mee eens en mijn instructice zegt dit ook altijd.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:56

heb je mischien een foto dat hij dit doet. dan kunnen wij beter zien wat er aan de hand is.
ontspanning kan er alleen zijn als het paard ook inerlijk rustig is. is hij wat stressich of alleen met het rijden.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:37

thoroughbred schreef:
Ik vind persoonlijk dat ze op jou aangegeven tempo loopt belangrijker is dan t nageven.
daar kan je daarna aan gaan werken en ze naar je hand toe gaan rijden.


ja dat dacht ik ook! zodra je haar onder controle hebt kun je aan t nageven gaa werken.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:36

inderdaad eerst het tempo goed onder controle en dan pas het nageven... als ze gaan nageven valt het tempo in het begin altijd iets terug ( bij mij dan vroeger)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:45

Er wordt hier de hele tijd oorzaak en gevolg verwisselt denk ik.

Wat is het eerste dat gebeurt voordat je de controle over je tempo verliest? Verlies van nageeflijkheid. Bijvoorbeeld als je gaat wijken. Blijft je paard niet genoeg nageeflijk dan gaan ze vluchten en heb je tempoverlies. Van een paard met het bit op de kiezen en die zich verzet in het lichaam kun je nooit het tempo controleren. Dit kan pas als ze reageren op je zit en teugelhulp = nageeflijkheid. Nogmaals wil ik benadrukken dat nageeflijk niet hetzelfde is als "in de krul". Zie bij het vwnv rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:56

ik denk dat tempocontrole het belangrijkste is. VAnuit dat punt moet ook nagegegeven worden. Tempocontrole is net zo belangrijk denk ik, als ontspanning als voorwaarde om na te kunnen geven.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:16

lijkt mij eerst je tempo onder controle te hebben, anders kan je hem niet met je been naar je hand toe rijden, miss dat je hem eens met bijzet teugels kan longeren gewoon losjes?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:33

Romkabouter schreef:
Er wordt hier de hele tijd oorzaak en gevolg verwisselt denk ik.

Wat is het eerste dat gebeurt voordat je de controle over je tempo verliest? Verlies van nageeflijkheid. Bijvoorbeeld als je gaat wijken. Blijft je paard niet genoeg nageeflijk dan gaan ze vluchten en heb je tempoverlies. Van een paard met het bit op de kiezen en die zich verzet in het lichaam kun je nooit het tempo controleren. Dit kan pas als ze reageren op je zit en teugelhulp = nageeflijkheid. Nogmaals wil ik benadrukken dat nageeflijk niet hetzelfde is als "in de krul". Zie bij het vwnv rijden.


Het ligt er een beetje aan hoe ver je paard is in de africhting denk ik. Op het moment dat ik een paard zadelmak maak dan wil ik eerst controle over het tempo.
Later kun je het niet meer zo duidelijk van elkaar onderscheiden en wordt het meer een samenspel.