Op de middellijn naar rechts uitwijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Op de middellijn naar rechts uitwijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 20:06

Ik heb een probleempje. Zodra ik Image van de hoefslag af stuur (afwenden, van hand veranderen ed) gaat ie zwabberen. Dat merk ik vooral als ik afwend, en dan op de A-C lijn. Ik drijf hem veel aan, hij loopt goed door en ik hou mijn teugels op gelijke spanning, maar toch wijkt hij naar rechts uit. Dus niet wijken voor de kuit maar hij 'drijft' als het ware naar rechts, wat ik ook doe. Hij doet het alleen naar rechts, links is zijn soepele kant. Waar kan het mee te maken hebben en wat doe ik eraan?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:18

Het kan te maken hebben met zijn sterke/zwakke kant. Mijn paard valt altijd naar links. (als ik niet oplet)
Mijn instructrise zegt dat ik iets rechterhand en meer linkerbeen moet gebruiken. En met linkerhand opsluiten.
Voor jou dus omgekeerd. Linkerhand er iets bij en meer rechterbeen geven... en dan met de rechterhand opsluiten.

Snap je?

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 22:23

Het gekke is dat juist links zijn sterke kant is, of is het dan juist normaal?

En ik snap het grootste gedeelte wel, alleen wat bedoel je met rechts opsluiten, hoe doe je dat precies?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:36

Met opsluiten bedoel ik dat je die teugel niet moet laten hangen, maar er wel gewoon contact mee moet hebben, omdat je paard er anders helemaal doorheen valt. Zo duidelijker?

Mijn paard is rechts sterker, dus dat klopt ook wel.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 22:44

Ik snap! Thnx, ik ga morgen eens ff proberen of het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 01:40

Tamara, als de tip van PriscaZ het nog niet helemaal oplost, dan zou je bijvoorbeeld eens ietsjes stelling kunnen vragen naar rechts, vaak heeft dat als effect dat je weer iets meer contact krijgt met je rechterbeen.
Dit kun je doen op de AC lijn, maar ook heel makkelijk op de tweede (of derde of vierde) hoefslag. Het zou kunnen dat je paard op de linkerhand iets de neiging heeft om tegen het schot of hek te gaan hangen, dan kun je ook een stelling naar links (dat is dus naar buiten) vragen, vaak komt de schouder dan weer los van het hek/schot.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:18

Zorg dat je zelf ook niet naar een kant gaat hangen, blijf rechtzitten en probeer de achterhand wat meer te begrenzen door buitenteugel buitenbeen op te vangen. Maak hem meer voor het been door overgangen te rijden en als hij beter op het been reageert is dit probleem ook beter op te lossen. Succes!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 18:46

Vandaag ff alle tips uitgeprobeerd en het ging super! Ik weet niet hoe het heet wat ik gedaan heb, maar ik had m'n rechterhand er meer bij en m'n rechterbeen ook, en hij liep keurig recht! Bedankt voor alle tips!