is dit goed wat ik doe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

is dit goed wat ik doe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:40

ik heb een probleem met mn pony. ze is ontzettend moeilijk aan de teugel te rijden. Ze word ook behandeld door een fysiotherapeute, heeft al een ander zadel gehad, dr gebit is gedaan want ze had wat haken. we krijgen priveles. met rijden hebben we echt vanalles al geprobeert, ander bit, bijzetteugels, elastiek, gogue. iemand zei ooit weleens tegen me doe er een slof om, maar daar wil ik niet aan beginnen!
het gaat nu wel wat beter. nu longeer ik dr voordat ik ga rijden zo'n 20 min. met bijzetteugels en daarna stap ik dr op, ze is dan wel een stuk losser, maar toch moet ze dan nog net door dat laatste stukje heen. als ze daar eenmaal doorheen is loopt ze super je hebt haast niks in je handen. maar is dit eigenlijk wel goed wat ik nu doe eerst longeren.
want eigenlijk moet ik haar er zelf door heen rijden.
dus? waar doe ik nu goed aan gewoon gaan rijden of toch eerst longeren. Verward

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:28

Je geeft aan dat ze na het longeren al een stuk ontspannener is, en volgens mij is dat toch de bedoeling. Dat het laatste stukje nog niet lukt is een kwestie van volhouden, dat komt best goed.
Vraag anders eens aan je instructeur om je met dat laatste stukje te helpen. Ik zou zeker blijven longeren en over een tijdje eens proberen om er zonder longeren om te gaan en te kijken hoe dat het dan gaat, komt de ontspanning niet, dan weer lekker gaan longeren.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:10

vooraf longeren kan nooit kwaad. Je paard laat zelf ook merken dat dat een goede manier is, want hij ontspant. Een betere manier om aan te geven dat iets goed is dan naar je paard kijken is er bijna niet.


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:30

Beter aan de longe goed loswerken, dat een uur vechten en gefrustreerd en zonder resultaat van je paard afstappen.
Misschien dat je het zelf over een tijd wel rijdend kan oplossen

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:07

je hebt al zoveel veel geprobeert en ik ken het probleem dan zo ik overwegen er toch soms een slof aan te hangen heb ik ook gedaan we moesten hem bijna verkopen omdat hij zo zo strek was en niet lekker constant aan de teugel wilde lopen. toen ben ik ook gaan longeren lekker diep maar heb ook 2 keer per week een slof om is voor je zelf ook een keer lekker ontspannent. en ree in de B maar toen had ik 19 winstpunten en zit nu in de L1 heb afgelopen zaterdag mijn eerste wedstrijd gehad had 2 keer 160 en was 4de dus bij mij heeft het super geholpen succes verder

groetjes suzanne

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:26

Je doet het goed op deze manier! Dat laatste stukje kun je dan na het longeren aan werken wanneer je er op zit.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:26

Heej!!
Mijn pony was net zo, ik heb haar nu sidns een week aan de teugel! Ik had ook van alles geprobeerd, en uiteindelijk met goeie hulp toch met de slof. Veel mensen zeiden tegen mij ook: je moet niet met slof rijden, het verpest je hele pony, enzz Maar ik spreek uit ervaring: dat is NIET zo! Als je met slof rijdt, vraag je de pony naar beneden, is ze daar, meteen ontspannen. Uiteindelijk denk ze, als ik beneden ben, loopt dat veel fijner, dan heeft ze minder druk op de teugels. Dus echt, het werkt wel, als je niet anders kan moet het maar. Als zo'n teugel zo verschrikkelijk was, werd ie niet verkocht! Je moet als je met slof rijdt heel veel drijven, been geven, niet alleen maar naar beneden trekken. Hier gaan namelijk veel mensen de fout in. Ik wens je veel suc6 et je pony! OK dan!

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:19

bedankt voor jullie reacties, gelukkig ben ik niet de enige die zo'n pony heeft.

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:35

Lijkt me geen kwaad kunnen wat je nu doet. En je ziet dat het resultaat heeft dus gewoon mee door gaan hoor

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:48

je bent op de goede weg!
ik heb precies het zelfde gehad!
gewoon doorgaan met longeren,en stilletjes aan het longeren afbouwen,als je merkt dat jullie er allebei klaar voor zijn!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:55

Zoals al meerdere mensen hebben gezegd is het duidelijk dat hij van het longeren beter gaat lopen. dat zou hem dus goed kunnen doen. ik weet niet hoever jij zelf bent op het gebied van paardrijden maar misschien is het niet onverstandig hier inderdaad de juiste begeleiding bij te zoeken. Je kan beter meteen dingen goed leren dan je verkeerde dingen "eigen" maken om ze vervolgens weer af te moeten leren. zorg dus dat je consequent hiermee bezig bent en niet te snel de schuld bij je paard legt. Een slofteugel kan inderdaad wel uitkomst bieden maar hier moet je mee leren rijden. Vraag hierbij ook hulp. Wie weet helpt het. Proberen is nooit weg natuurlijk...

Foto's in profiel doen het weer!!

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 12:15

ik rij nu bijna 9 jaar, en ik heb mn paardje nu bijna 2jr.
Ik krijg 2x in de week priveles met dr. En we zijn al aardig op de goede weg alleen dat laatste stukje wil nog niet echt lukken. maarja ik ben allang trots op wat we nu al hebben bereikt. Want toen ik dr net kreeg kon ze niets, en dat voor een 9 jarige. ze was alleen zadelmak en dat was het, ze liep scheef en kon nog niet eens normaal een volte rijden. dat hebben we dr nu allemaal geleerd. alleen het aan de teugel blijft moeilijk, ze durft niet te ontspannen, maar aangezien haar verleden vind ik dat helemaal niet raar.
bedankt voor jullie reacties

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:20

bimmezs schreef:
ik rij nu bijna 9 jaar, en ik heb mn paardje nu bijna 2jr.
Ik krijg 2x in de week priveles met dr. En we zijn al aardig op de goede weg alleen dat laatste stukje wil nog niet echt lukken. maarja ik ben allang trots op wat we nu al hebben bereikt. Want toen ik dr net kreeg kon ze niets, en dat voor een 9 jarige. ze was alleen zadelmak en dat was het, ze liep scheef en kon nog niet eens normaal een volte rijden. dat hebben we dr nu allemaal geleerd. alleen het aan de teugel blijft moeilijk, ze durft niet te ontspannen, maar aangezien haar verleden vind ik dat helemaal niet raar.
bedankt voor jullie reacties

Ik heb ook zon pony maar die van mij is 12! ik ben ook al heel ver met hem gekomen maar dat laatste kleine beetje ik rij zelf ook al 8 jaar maar laat het gewoon eens probeeren door een goeie ruiter die dat vaker gedaan heeft
Vandaag heb ik dat ook laten doen met mijn pony en dan gaat het ineens veel beter ik heb ook al alles geprobeerd elestiek enz enz

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:17

je bereikt iets positiefs met het longeren vooraf: ze wordt al een stukje losser,en dat is wat je wilt,dus niks mis mee...je hoeft nu nog maar een klein stukje door te werken,tot je haar voor je gevoel al ruim voldoende hebt lopen,en dat is toch veel beter dan het vanaf het begin met veel "pijn"en moeite aan de slag te gaan...ga zo door,komt vanzelf!

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 15:13

gister waren we met de les een buitenrit aan het maken en toen kwamen we op een veldje uit en daarmochten we even dressuren. in het begin ging het niet echt maar ineens, pats boem daar was ze en ik heb heel de les niks meer in mn handen gehad. ik denk dat ik daar maar vaker ga rijden daar is ze veel meer ontspannen dan in de bak.

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:33

Is het een binnenbak waar je normaal rijd?
Veel paarden vinden het ook veel fijner om in de frisse lucht te werken Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers