LDR-DR-VWNW--> foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:39

Piaffe schreef:
Afbeelding

Onder welke noemer valt dit volgens jullie?


Nâh... Zo heb je jezelf genoemd!! Hi hi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:42

We gaan niet weer een serieus topic laten verzanden in onnozele kletspraat hoop ik??

Alvast bedankt.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:42

Agossie"]
[quote="Piaffe schreef:
Afbeelding

Onder welke noemer valt dit volgens jullie?


Nâh... Zo heb je jezelf genoemd!! Hi hi!
[/quote]

Ik weet dat dit de Piaffe is. Als je even alle berichtjes had gelezen, wist je dat dit topic daar niet over ging.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:45

Nee, dat was niet mijn bedoeling... Ik was gewoon bovenaan begonnen en las dit. Volgens mij is dit een piaffe, zo heeft de schrijfster zichzelf genoemd. Later begreep ik dat het om de hals en rug ging, niet zozeer de gang. Overigens is dit imo veel te ver achter de loodlijn. Ik krijg het er een beetje benauwd van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:58

Ik mis bij de foto van Solist wat je daar nou rijtechnisch gezien mee opschiet. (sorry) Wat is het doel van wat je daar laat zien?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:02

Het doel was: een nogal hysterisch engels volbloedje na een ziekteperiode (vandaar dat ze er nogal schraal uitziet) ontspannen te krijgen. Toen ik haar kocht kon ze alleen als een hert in de rondte rennen... En verder: ja het is verre van perfect, maar er is in ieder geval GEEN sprake van een valse knik o.i.d....

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:03

Ik weet niet wat de amazone met de vos ermee wil bereiken, maar zo rijd ik mijn paard ook los. Ik wil daar totale ontspanning me ebereiken en haar volledig naar de hand toerijden. Om haar zo te rijden is bij mij een test, staat ze aan de hulpen? Volgt ze mijn hand? Kan ik hierin ook schaklen? Kan ik zo overgangen naar voren en terug rijden? Pakt ze hiermee buiging en stelling aan? Blijft haar achterbeen actief?

Als dat allemaal in deze lage houding correct is, ga ik meer richting het oprichten en vraag ik iets ronder/korter in de hals. Maar ten alle tijde moet het paard daarheen gereden kunnen worden imo. Het is voor mij dus een soort test in het rijden en het losrijden op zich. Om haar hierin soepel, actief en gehoorzaam in te krijgen, verder gebruik ik het tussendoor als 'test'

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:21

Soliste heeft idd geen valse knik. Ik zou bijna zeggen, ga zo door. Zij komt er wel.
Dan zijn er nog twee foto's van een andere vos, van Antoinette. Ik vind dit een mooie houding van hals en rug, maar imo loopt het paard te ver achter de loodlijn.
Ik ben op zoek naar foto's van mijzelf om te plaatsen. Ik heb een paard met een enorme hals en hele stevige nek, waardoor het voor mijn paard zelfs onmogelijk zou zijn om zover achter de loodlijn te lopen. Ik ben zelf een voorstander van lang en laag, vwnw, maar dan wel voor de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:25

Op alle plaatjes behalve degene van ANky, vind ik ze gewoon op de kop!!

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:29

Pipo schreef:
Op alle plaatjes behalve degene van ANky, vind ik ze gewoon op de kop!!

Wat bedoel je hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:32

op de kop: lang diep en geen enkele rijtechnische waarde, niet over de rug, achterbeen eraf.......

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:34

Aha... dus ik mag hieruit halen dat ze te ver achter de loodlijn lopen, zonder stuwing van de achterhand. (dit is echt een vraag hoor, ik bedoel dit niet cynisch! Ik rijd mijn paard nooit achter de loodlijn, maar ze mag wel wat meer voorwaarts worden.. (ik moet die fot's vinden!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:37

Pipo schreef:
Op alle plaatjes behalve degene van ANky, vind ik ze gewoon op de kop!!


Ik vind dat bij die van Antoinette heel erg meevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:38

Afbeelding

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:44

Picasso"]
[quote="Pipo schreef:
Op alle plaatjes behalve degene van ANky, vind ik ze gewoon op de kop!!


Ik vind dat bij die van Antoinette heel erg meevallen!
[/quote]

Ik heb nog eens gekeken en ik geef Pipo wel een beetje gelijk. Ik kende de term niet, maar ze zijn allemaal wel wat op de voorhand, terwijl er wel (te) diep en rond gereden wordt. (behalve idd Anky, maar ja, we kunnen niet allemaal een piaffe rijden... Dat is 'zitten')

Die foto van die schimmel hierboven, mag iets meer aan de teugel, maar is imo een HELE aardige vwnw.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:47

Dus als ik het goed begrijp is bijna iedereen hier verkeerd bezig?? Kan iemand misschien uitleggen hoe je dan wel je paard goed rijdt?? Even er snel bij zetten dit is geen commentaar oid ben gewoon nieuwsgierig. Knipoog

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:51

Ha, ik wilde net Runningkawa vragen om haar foto van vwnw eens te plaatsen, heeft ze nl. al eens eerder gedaan!

Soliste heb ik niet meer, al heel lang niet meer, maar ze was een typisch renpaard: erg naar voren gebouwd met laag aangezette horizontale hals, lange rug en lange sabelbenige achterbenen. Dat ze tever op de voorhand loopt ben ik met Pipo eens, maar gezien het nivo van deze merrie toen, was het al heel wat... later ging ze haar achterhand wat beter gebruiken en kon ze haar rug beter bollen. Dat is op deze foto niet zichtbaar, ik zat er ook pas voor de eerste keer na 3 maanden ziekte weer op...

De vos van Antoinette vind ik nou niet direct op de voorhand lopen hoor.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:53

Pipo schreef:
op de kop: lang diep en geen enkele rijtechnische waarde, niet over de rug, achterbeen eraf.......


Hoe moet je dan beginnen met over de rug rijden, bijv bij een jong paard?

Ik kan niet de praktijk goed uitleggen in theorie, maar ik probeer mijn paard iig eerst aan het been en recht te richten.
Als je dan weerstand biedt met je hand, biedt mijn paard ontspanning aan.
Ik ben eigenlijk nog niet bezig met ldr. Ik laat hem zoveel ontspannen lopen, waarbij hij wel aan mijn been moet blijven.
Hij is pas een week of 6 zadelmak.

Graag commentaar, misschien heb je er wel hele andere ideeen over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:10

essie79 schreef:
Hoe moet je dan beginnen met over de rug rijden, bijv bij een jong paard?



Meer naar voor, niet zo omlaag. Je verplaatst op deze manier dus wel het gewicht naar de voorhand, en daarnaast werk je in de hand dat ze van het achterbeen aflopen ipv meer ondertreden. Je schiet er dus gewoon geen klap mee op.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:13

Afbeelding

Hoe vinde jullie mijn paard hier lopen?
Ik vind zelf dat ze wel iets achter de LL loopt, maar dit komt omdat ik haar net terug neem van een middendraf.... (die was trouwens niet geslaagd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:23

Zep"]
[quote="essie79 schreef:
Hoe moet je dan beginnen met over de rug rijden, bijv bij een jong paard?



Meer naar voor, niet zo omlaag. Je verplaatst op deze manier dus wel het gewicht naar de voorhand, en daarnaast werk je in de hand dat ze van het achterbeen aflopen ipv meer ondertreden. Je schiet er dus gewoon geen klap mee op.
[/quote]

Juist zo bedoel ik het Zep, zoals de paarden op de foto zijn ingesteld lopen ze van het achterbeen af naar mijn idee.

Jong paard moet je gewoon rijden, nageven en naar de hand toe!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:33

Pipo"]
[quote="Zep"][quote="essie79 schreef:
Hoe moet je dan beginnen met over de rug rijden, bijv bij een jong paard?



Meer naar voor, niet zo omlaag. Je verplaatst op deze manier dus wel het gewicht naar de voorhand, en daarnaast werk je in de hand dat ze van het achterbeen aflopen ipv meer ondertreden. Je schiet er dus gewoon geen klap mee op.
[/quote]

Juist zo bedoel ik het Zep, zoals de paarden op de foto zijn ingesteld lopen ze van het achterbeen af naar mijn idee.

Jong paard moet je gewoon rijden, nageven en naar de hand toe!
[/quote]

Gelukkig maar, want dat deed ik al. Ben nog niet bezig met instellen, waar dan ook. Het enige wat ik probeer is reactie op een kuitdruk. Doordat dat redelijk gaat nu biedt hij zelf die nageeflijkheid al aan.
Maar goed, ben voorals nog blij als hij buigt in de hoeken en recht loopt op rechte lijnen en reageert op kuitdruk.

Zep, jij bedoelt dus ook dat je je nog niet bezig houdt met instellen?

Het lijkt mij ook moeilijk om de aanspanning vast te houden als hij zo laag loopt. Ontspanning heb je dan misschien wel, maar aanspanning volgens mij. Zoals op de foto van de vos eerder is het streven misschien alleen ontspanning, maar ik zie (nog) geen aanspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:35

Wat jullie hier vwnw noemen is in mijn ogen veel te lang, neus er teveel uit en geen enkele aanspanning in de rug. Ze lopen zo, dat ze bijna struikelen over hun eigen voorbenen. Zie de waarde er gewoon niet van!!

Als je paarden op die manier rijd, zul je ook zien dat de bespiering armer word. De rug bollen kan maar op 1 manier en dat is door het achterbeen er meer onder te laten zetten.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:47

Toch fijn dat je hier nog wat bij leert!!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:54

Vraag aan Pipo en Zep: verklaar dan eens de foto's in Ruiters en Rechters van Ernest van Loon?

Daar lopen de paarden nog veel lager aan een vrij losse teugel, dat vindt Van Loon de ideale vwnw houding. Mij lijkt dat wat te vrijblijvend, inderdaad gebeurt er dan achter een beetje weinig.

Maar plaatsen jullie twee dan eens foto's van jezelf op een paard in vwnw houding en als dat kan in lrd? Dat was nl. de vraagstelling in dit topic: foto's plaatsen!!