LDR-DR-VWNW--> foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:00

Ik heb geen foto's van die houding, sowieso amper fotos.

Die foto waar jij het over hebt van Ernest van Loon zou ik graag willen zien.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:14

Ik weet niet of het toegestaan is om foto's uit een boek zomaar op internet te plaatsen... Maar iedere goede ruiter heeft dat exemplaar toch zeker wel thuis???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:17

Zal ik wel geen goede ruiter zijn, heb dat boek niet, heb geen enkel boek over paarden in huis behalve het hengstenboek.

Paardrijden leer je door te doen, niet door dat boek uit je hoofd te leren.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:26

Dat boek uit je hoofd leren zal ook niet meevallen vrees ik... nogal langdradig haha!

Maar goed, ik zal dat boek morgen meenemen, foto inscannen en met bronvermelding hier plaatsen... hopen dat ik daar geen gedoe over krijg, iemand daar ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:29

Volgens mij quote Margreet weleens een stuk uit het boek van Ernest van Loon. Misschien kan je haar pben of ze daar ooit problemen mee gehad heeft, denk het niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:32

Deze?
Voorzien van bronvermelding lijkt het me niet zo'n probleem, nooit iets mee gehad tenminste.

Ruiters en Rechters, Ernest van Loon.

Afbeelding

Afbeelding

Toegift Knipoog

Afbeelding

Als je een andere bedoelt, laat dan even het paginanummer weten, maar dat wordt dan wel vanavond pas.

Overigens: wil best beeldmateriaal plaatsen, maar hou me verder buiten de discussie.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:35

Ha, thanks Margreet!! Er staan een hoop foto's in dat boek en ik heb aldoor het idee dat deze manier van vwnw net even te weinig aanspanning van de bovenlijn vraagt, maar ik ben maar een leek, zeker in vergelijking tot Van Loon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:37

Als dit de fotos zijn, dan vind ik de foto aan de longe en de laatste beide fotos waarbij je wel ziet dat de schoft omhoog blijft komen. En dus het paard van achteren blijft doortreden. Dat is iets wat ik op de andere fotos mis.

Het eerste gedeelte fotos zijn volgens mij gewoon aan de lange teugel. Waarbij de teugels wat korter genomen zijn zie ik niets wat ik rijtechnisch goedkeur. Je ziet geen enkele spier aangespannen, paard geeft niet na......

Oke kom maar op, jullie zullen het vast niet eens zijn met me!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:38

Ik vind die longeerfoto het allerbeste voorbeeld van voorwaarts neerwaarts! Vooral omdat het paard niet naar beneden gedwongen wordt. Hij zit volledig in de ontspanning! Echt super!!! En let eens op die neus??? Voor de loodlijn!!!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:41

Ik ben het met je eens Pipo, maar volgens Van Loon gaat het bij de eerste foto om de enige goede uitvoering van vwnw....

Er zijn ook ruiters (en boeken) die vermelden dat vwnw nooit lager kan kin-boeghoogte mag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:57

Pipo, om Van Loon nog even te volgen, die zegt dat door het strekken van de hals eerst ontspanning wordt verkregen en dat geeft weer de mogelijkheid tot aanleuning en daarme kun je aan het werk gaan, gymnasticeren dus, op zoek naar een nieuw zwaartepunt, van de voorhand af. Zie ook pag. 75 R&RI.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:35

Mieke schreef:
Vraag aan Pipo en Zep: verklaar dan eens de foto's in Ruiters en Rechters van Ernest van Loon?

Daar lopen de paarden nog veel lager aan een vrij losse teugel, dat vindt Van Loon de ideale vwnw houding. Mij lijkt dat wat te vrijblijvend, inderdaad gebeurt er dan achter een beetje weinig.

Maar plaatsen jullie twee dan eens foto's van jezelf op een paard in vwnw houding en als dat kan in lrd? Dat was nl. de vraagstelling in dit topic: foto's plaatsen!!


Moah, in dat boek ben ik het niet altijd met de mening/smaak van de auteur eens!

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:40

nog meer fotoos, niet zo'n beste kwaliteit en helaas niet hetzelfde drafmoment

Afbeelding
Afbeelding

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:15

QuijoSavan schreef:
Afbeelding

Hoe vinde jullie mijn paard hier lopen?
Ik vind zelf dat ze wel iets achter de LL loopt, maar dit komt omdat ik haar net terug neem van een middendraf.... (die was trouwens niet geslaagd).


Hier hebben we het niet echt over. We hebben het meer over het losrijden van de paarden, niet over de wedstijd houding.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:18

Dit is naar mijn idee diep rond, en ik vind ook niet bepaald dat dit paard op de voorhand loopt:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:49

ff over het vwnw
Waarom rij ik dat?

voor de ontspanning.
Kawa was bv een paard wat erg gespannen was.
Liefst volgde hij als jong paard mijn hand niet.
Was strak in de rug, kort, dribbelig in zijn passen.
Door het vwnw te oefenen, werd hij meer ontspannen en durfde mijn hand te volgen en ontspande daarbij ook zijn rug. En werden daardoor zijn passen groter en beter in takt.

Dus daar begon ik altijd mee met rijden.
Vandaaruit kon ik hem hoger instellen, en de rust bewaren, deed ik dat te vlug ging hij zijn passen weer verkorten en ging ik weer naar het vwnw.

Voor hem en andere huppeltrutjes die ik gereden heb een fijne oefening voor de ontspanning, maar ook voor de aanleuning, want die kreeg ik te weinig als ik hem hoger liet lopen, doordat er dan geen ontspanning was.

Dus mijn vraag is dan?
Is dit dan een nutteloze oefening.
Mijn inziens niet, maar kan het verkeerd hebben.
Dus verder et de discussie Lachen

En helaas op mijn foto, komt hij net ongevraagd omhoog.
Maar persoonlijk vind ik hem wel achter aktief en niet op de voorhand.
Al geef ik wel toe, dat ik daar wel erg allert op moet zijn omdat hij dat anders wel doet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:21

Ik denk dat de meeste paarden hun achterhand pas optimaal kunnen gaan gebruiken op het moment dat ze opgericht lopen. Dan kunnen ze pas echt gaan zitten. Tuurlijk ziet het bij Anky er anders uit, maar als we allemaal zoals zouden Anky rijden... Haha!
Ik heb het hier dus over de 'gewone' basisruiters. En waar zijn we bij dit topic eigenlijk mee bezig? Basisruiters vergelijken met een GP-amazone, daar lijkt het op dit moment op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:50

Antoinette schreef:
Ik denk dat de meeste paarden hun achterhand pas optimaal kunnen gaan gebruiken op het moment dat ze opgericht lopen.


Dan draai je imo de redenering dus helemaal om.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-03 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:56

Neerwaarts en laag is in mijn ogen hetzelfde, het hoofd daalt tot ca boeghoogte of iets daaronder. Vwnw is dan het neusje op/voor de loodlijn in tegenstelling tot ldr waarbij het paard achter de loodlijn komt.

Ik gebruik het vwnw in het losrijden (stap) en tijdens de training (draf en galop) als afwisseling en helaas, geen foto's daarvan. Belangrijk bij het vwnw is het onderhouden van de impuls, je hebt meer impuls nodig dan bij ldr, een paard kan dit ook niet zo lang volhouden, het heeft mijns inziens geen zin om bijvoorbeeld 15 min lang vwnw te rijden maar wel even een volte of een lange zijde, waarna je het paard weer 'inkort' (daarbij doel ik op de plaatsing van het hoofd tov het zwaartepunt en niet op de lengte van de hals, bij ldr wordt de bovenlijn ook opgerekt)

Pipo schreef:
Wat jullie hier vwnw noemen is in mijn ogen veel te lang, neus er teveel uit en geen enkele aanspanning in de rug. Ze lopen zo, dat ze bijna struikelen over hun eigen voorbenen. Zie de waarde er gewoon niet van!!


een paard kan naar mijn mening prima in balans lopen laag en met het neusje eruit, belangrijk is hierbij zoals ik hierboven al heb aangegeven de impuls. De waarde van vwnw is wat mij betreft een stukje ontspanning maar tevens het versterken van de rug en halsspieren (mits goed uitgevoerd uiteraard). Tevens is het een controle of het uitgangspunt goed is, een goed gereden paard zal indien vwnw wordt gevraagd met behoud van een fijne aanleuning en zonder tactfouten de hals laten dalen (afhankelijk van uitgangspositie) en het hoofd/neus naar voren brengen. Het is nagenoeg onmogelijk om aanleuningsproblemen te verhullen in vwnw. Een paard dat goed ldr gereden wordt zou zonder problemen vwnw moeten kunnen gaan.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:42

imo is voorwaarts neerwaarts vanuit het begin van de hals gereden, dus vanaf het begin van de hals (bij de schoft) naar beneden toe rond..

Hierbij wordt gekeken waar het hoogste punt van de hals is, bij voorwaarts neerwaarts ligt dit in het begin van de hals. Op de eerste foto van Antoinette is hier een begin van gemaakt, ik zei begin, dus nog niet helemaal correct (kijk maar naar hoogste punt van de hals, dat is nog niet aan het begin van de hals, maar iets verder). Bij de foto van Mieke zie je dat dit nog wat beter gedaan is en dus meer vwnv is gevormd (maar kan nog iets dieper)..

Diep rond noem ik dat wat Anky heeft.. Punt van de hals ligt meer naar voren, maar paard is diep en toch rond.. Maar LAAG diep rond vind ik dit niet! (noch voorwaarts neerwaarts).. Net als bij Supertje, diep rond, niet laag..

Over laag diep rond ben ik er nog niet uit, diep rond is vaak met een hoger punt in de hals, dus niet laag rond (vaak wel diep), maar laag diep rond zie ik dan voor me als lager (dus niet heel laag, maar wel achter de loodlijn) ingesteld en daar dieper en ronder ingesteld.. (ik mag dan wel iets bevooroordeeld zijn, maar meer iets in de trand van de tweede foto van Antoinette)..

Over de foto's van SamSam die vind ik noch laag diep rond, noch voorwaarts neerwaarts (tenminste niet in de vorm als waar we het hier over hebben), eerder hoger opgericht maar daarin rond gereden.. (als opstap naar het meer opgerichter rijden)..

Tenslotte over het over de kop rijden zonder achterhand (of achterbeen erbij), dat zou je denk ik erg slecht kunnen zien op een foto, maar op de foto's van zowel SamSam als Antoinette zie je dat de paarden voldoende tot goed onderzetten met hun achterbeen (met achterbeen op/over het spoor van het voorbeen).. Helemaal gaan 'zitten' lijkt me nog niet echt van toepassing, omdat dit het inrijden betreft, waar volgens mij alleen nog de voorwaartse drang wordt gevraagd.. En de foto van Anky is piaffe, waar de kont ook meer moet zakken.. Pas bij de foto van Mieke zie je dat de achterhand niet helemaal meekomt..

In ieder geval, ik hoop dat hierbij mijn 'mening' duidelijk is geworden.. En als laatste, ik probeer hier niemand af te kraken (van de genoemde namen) - ik vind juist dat ze goed bezig zijn (ieder op een iets andere, meer 'eigen' manier). Ik wilde hier alleen duidelijker maken wat ik bedoel..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:24

ik heb niet de postings doorgelezen maar ik wil wel even vertellen hoe ik er tegenover sta;

-voorwaarts-neerwaarts: bedoeld om ruggebruik te stimuleren, paard is lang(er) in de hals, met de neus vooruit en laag waarbij paard voorwaarts is;

Afbeelding

-als daarbij het paard wat opgepakt wordt en ronder en wat korter in de hals gereden wordt praat je over laag en rond. het is een ontspannen beweging en goed in te zitten. van hieruit kan je doorwerken naar oprichting. te zien op de 1e foto van antoinette. het is ook de manier waaruit ik mijn paard loswerk, qua halshouding misschien iets minder laag.

-LRD is wat te zien is op de foto van anky. de hals van het paard is laag (kan het niet opgericht vinden) en bijzonder rond. hoofd is ver achter de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:19

astridh schreef:
een paard kan naar mijn mening prima in balans lopen laag en met het neusje eruit, belangrijk is hierbij zoals ik hierboven al heb aangegeven de impuls. De waarde van vwnw is wat mij betreft een stukje ontspanning maar tevens het versterken van de rug en halsspieren (mits goed uitgevoerd uiteraard). Tevens is het een controle of het uitgangspunt goed is, een goed gereden paard zal indien vwnw wordt gevraagd met behoud van een fijne aanleuning en zonder tactfouten de hals laten dalen (afhankelijk van uitgangspositie) en het hoofd/neus naar voren brengen. Het is nagenoeg onmogelijk om aanleuningsproblemen te verhullen in vwnw. Een paard dat goed ldr gereden wordt zou zonder problemen vwnw moeten kunnen gaan.


Met de neus eruit en zeer laag en lang ingesteld zal het paard misschien de rug kunnen ontspannen, maar aanspannen zeker niet.

Om een paard goed over de rug te laten gaan, moet je het achterbeen meer eronder laten komen, dan trekt hij de rugspier aan, niet door het paard aan de voorkant lang te laten worden. Het paard moet in de lendenen bol worden, dat doe je niet door de neus lang en laag eruit te rijden, want dat komt het achterbeen tever achter de massa.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:34

Volgens mij gaan we nu alles door elkaar halen...

I.m.o.:

vwnw: zeer laag ingesteld met de neus op of vóór de loodlijn en met de achterhand onder de massa. Een zeer belangrijke en zeer geschikte manier van inrijden, regelmatig herhalen met trainen èn bij de cooling down nà het trainen.

ldr: absoluut niet mijn manier van trainen, maar oké: laag ingesteld met de neus (véééél te) ver achter de loodlijn.

(en nu maar wachten op commentaar...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:40

[quote="Agossie"]Volgens mij gaan we nu alles door elkaar halen...

I.m.o.:

vwnw: zeer laag ingesteld met de neus op of vóór de loodlijn en met de achterhand onder de massa. Een zeer belangrijke en zeer geschikte manier van inrijden, regelmatig herhalen met trainen èn bij de cooling down nà het trainen.
[quote]


Onmogelijk, kijk maar eens goed naar het exterieur van een paard. Neus op de grond en achterbeen onder de massa kan gewoon niet. Je ziet anky ook wel heel rond rijden. Maar laag lopen ze niet, het hoofd komt niet onder borsthoogte uit.

Daarnaast is een paard een gewoonte dier, dus als je de hele tijd traint om het achterbeen er meer onder te rijden, en vervolgens het paard lang laat en daarmee het achterbeen weer achter de massa laat lopen, snapt ie er geen zak meer van.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:40

Ik heb een aantal foto's waar ik Saar op verschillende plaatsen ingesteld heb, alleen kan ik die nu niet plaatsen. Ik rijd haar als ik train bijna altijd gewoon met de neus voor de loodlijn (zoals jullie op zat foto's hebben kunnen zien), maar soms stel ik haar wat dieper in (heb ik 1 foto van) en bij het uitdraven laat ik haar haar hals strekken (dat is imo vwnw). Die foto's daarvan staan ook in min profiel (kan ik helaas niet vanuit hier laden).