Wat voor voordelen heeft het dieprijden(achter LL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:51

Toppaarden die diep lopen?
Rembrand? Goliath? Bonfire? Krack? Lingh? Salinero? Of zijn dat geen toppaarden??
En bepaalde dingen uitvoeren op je paard omdat het mooier staat is niet zo heel bijster slim behalve als het om een mooi totaalbeeld geven gaat voor bv handel. Voor de training van je paard heeft het allesbehalve zin.

Een paard is zo fijn als de ruiter.


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:58

jackim schreef:
maar als je goed kijkt naar de toppaarden en mensen, zijn er zeer weining die diep lopen.


Dat is logisch omdat dat diep rijden alleen tijdens de training/tijdens het losrijden gebeurt.

Ik snap nog steeds niet, Aqua, hoe jij erbij komt dat er dwang bij komt kijken om het paard LDR te rijden.
Juist door mijn paard diep in te stellen gaat ze meer ontspannen in haar rug en verruimt ze haar passen. Ze vertrekt meer van achteruit en gaat meer dragen.
Laag-diep-rond krijg je volgens mij niet eens voor elkaar met dwang.

Moet ik trouwens wel zeggen dat ik mijn paard alleen laag diep rond losrijd.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:03

even voor de duidelijkheid, dat van die toppaarden trek in dan terug
tuurlijk snap ik(en doe ik ook niet) dat je paard het hele uur zijn halsgebruik goed heeft, maar mijn mening is, als je een b of welk niveau dan rijdt, rij dan je paard nooit met zijn neus naar zijn borst, over laag rijden ben ik geen tegenstander(liever laag dan kort)

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:04

Ik ben overigens nog niet al te lang geleden naar een clinic geweest van Tineke Bartels en die promote het trouwens ook om je paard zowel hoog als laag in te kunnen stellen. Zij had het paard Luxaflex bij zich waarbij ze het liet zien. Ik kon nu niet zeggen dat Luxaflex uit balans liep toen ze hem laag instelde.

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:12

Juist met laagrijden heb je een heel groot risico dat het paard op de kop valt.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:22

Ik denk dat het zeker niet de allereerste basis is om LDR te rijden. Je zal eerst moeten zorgen voor een actieve ondergebrachte achterhand en daarvanuit kan je langzamerhand de bovenlijn oprekken door LDR op te pakken. Doordat het paard door de hele hals en bovenlijn buigt (het laatste kan je alleen voor elkaar krijgen bij een losse rug en ondergebrachte achterhand) zullen de spieren oprekken en soepeler worden, waardoor het paard met meer souplesse zal bewegen.
Het standaard in een houding werken keur ik zowiezo af, omdat het paard daar juist verkorte en of stijve spieren van zal krijgen volgens mij. Als je een paard alleen maar opgericht in een houding rijdt zullen de spieren eerder verzuren (dynamisch is altijd beter dan statisch, oftewel bewegend beter dan op 1 plek houden), dus volgens mij is een variabele halshouding jusit alleen maar beter. Natuurlijk heb je de voor een proefje 'gewenste' houding, maar ik zou toch niet graag een totaal stijf paard, die net van stal komt zo willen oprichten. Ik zou lekker laag en diep beginnen en dan langzamerhand omhoog werken naar steeds meer activiteit en dus werken van de spieren.

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat je ieder paard LDR moet gaan rijden, niet alle paarden zullen het kunnen en het zal ook niet voor alle aparden bevordelijk zijn, alleen dat ik de voordelen ervan kan zien. Wel vind ik (maar ook dat zal persoonlijk zijn) dat je dus met een variabele halshouding 'moet' rijden, vanwege de spierenkwestie.

[edit:verduidelijking toegevoegd]

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:16

Er komt in ieder geval geen dwang bij kijken als je je paard laag/diep rijdt, voor mijn gevoel heb je juist een erg ontspannen houding.
Ik houd me ook niet teveel aan systemen vast maar rijd vooral op het gevoel.

Jacksel, als je rijd dan rijd je toch sowieso nooit de hele tijd met t hoofd recht voor je op de zelfde plek?Je buigt lekker in, je doet oefeningen waarin het paard ook moet buigen, ik denk niet dat er iemand rijd met de hele tijd dezelfde halshouding, dan zou je niet eens een bocht kunnen rijden.-wel is de oprichting van de hals hetzelfde.
Ik denk ook niet dat er snel sprake is van verkorting/verzuring van de halsspieren, als je buigt, dan zal de ene kant rekken en de andere kant verkorten en als je dat afwisselt zal het paard zeker geen verzuurde spieren krijgen.

Voor het ene paard is het duidelijk wel bevordelijk om diep te lopen, voor het volgende niet.Maar als het voor een paard niet bevordelijk is, dan doe je het dus ook niet, en richt je eigenlijk gelijk op, ik denk niet dat dat erg is.
Ik neem sowieso nooit gelijk de teugels op, maar stap eerst iets van 2 rondjes aan de lange teugel.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:23

Kitty"]
[quote="jackim schreef:
Juist door mijn paard diep in te stellen gaat ze meer ontspannen in haar rug en verruimt ze haar passen. Ze vertrekt meer van achteruit en gaat meer dragen.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als ze voor rond en diep lopen hebben ze achter alle ruimte om breed te gaan...

She's my lady Lovers

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 18:44

Odin"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Vaak hoor je dat bij dit beeld paarden kunnen lijden aan hals-instabiliteit waarvan de oorzaak vaak in de rug zit.


Mag ik dit even corrigeren: hals-instabiliteit is een wervelprobleem in de halswervels. De oorzaak hiervan zit niet in de rug dus, maar in de halswervels zelf, waarbij er te veel ruimte tussen de halswervels onderling zit. Dit veroorzaakt een instabiele hals, wat tot gevolg kan hebben dat het paard op een voor hem zo prettig mogelijke manier wil gaan lopen. Bij mijn paard, die hals-instabiliteit heeft, liep het het minst onprettig als hij zijn hoof achter de loodlijn deed en te diep ging lopen. Dit is echter lang niet in alle gevallen van hals-instabiliteit zo; ik ken ook een paard die juist heel erg met het koppie in de lucht ging lopen, ging pullen en zijn kop scheef hield. Het ligt maar net aan de mate van ernstigheid van de hals-instabiliteit, en waar deze instabiliteit zich bevindt, bovenin de hals, onderin of juist in het middelste gedeelte.
[/quote]

Oke, maar de oorzaak is vaak een rugprobleem.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 18:44

Trebho schreef:
Juist met laagrijden heb je een heel groot risico dat het paard op de kop valt.


Waarom denk je dat?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 18:46

Kitty"]
[quote="jackim schreef:
maar als je goed kijkt naar de toppaarden en mensen, zijn er zeer weining die diep lopen.


Dat is logisch omdat dat diep rijden alleen tijdens de training/tijdens het losrijden gebeurt.

Ik snap nog steeds niet, Aqua, hoe jij erbij komt dat er dwang bij komt kijken om het paard LDR te rijden.
Juist door mijn paard diep in te stellen gaat ze meer ontspannen in haar rug en verruimt ze haar passen. Ze vertrekt meer van achteruit en gaat meer dragen.
Laag-diep-rond krijg je volgens mij niet eens voor elkaar met dwang.

Moet ik trouwens wel zeggen dat ik mijn paard alleen laag diep rond losrijd.
[/quote]

Zie de topic aub: het gaat om LDR achter de LL

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:47

Diep rijden zonder achter de loodlijn te komen????? Verward

Een paard is zo fijn als de ruiter.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 18:48

Nistria"]
[quote="Kitty"][quote="jackim schreef:
Juist door mijn paard diep in te stellen gaat ze meer ontspannen in haar rug en verruimt ze haar passen.
Ze vertrekt meer van achteruit en gaat meer dragen
.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als ze voor rond en diep lopen hebben ze achter alle ruimte om breed te gaan...
[/quote]

Voor mij is de discussie onduidelijk. Gaat het rond en diep lopen achter of voor de LL?
Zou je mij kunnen uitleggen wa"t "alle ruimte om breed te gaan" inhoudt?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 18:49

Trebho schreef:
Diep rijden zonder achter de loodlijn te komen????? Verward


Ja, dat kan toch echt!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:50

Dan heb je een gewone voorwaarts neerwaarts, of niet dan?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:51

Wat is het verschil tussen diep en achter de loodlijn?

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:52

ff moeien, LDR is naar mijn idee altijd achter de LL

voorwaarts neerwaarts is naar beneden maar voor de LL

2 heel verschillende dingen.

Maar verder ben ik weer stil en lees weer mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:29

Ctal schreef:
Maar ik ben niet zo slim he, wat is nou precies achter de TEUGEL?
Ik heb er wel een idee van, maar of t goed is?


dat hij zelf diep gaat lopen.
Dus zonder nog enige verbinding met je hand.
En dan ook achter het been is, dit omdat je hem niet meer naar je hand toe kunt rijden.

Een paard dat achter de teugel is, zal ook je hand niet meer volgen naar bv halsstrekken.

een voorbeeld van verkeerd diep dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:30

Huh, waar is je bericht nu Ctal?

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:32

Aqua8horse"]
[quote="Odin"][quote="Aqua8horse schreef:
Vaak hoor je dat bij dit beeld paarden kunnen lijden aan hals-instabiliteit waarvan de oorzaak vaak in de rug zit.


Mag ik dit even corrigeren: hals-instabiliteit is een wervelprobleem in de halswervels. De oorzaak hiervan zit niet in de rug dus, maar in de halswervels zelf, waarbij er te veel ruimte tussen de halswervels onderling zit. Dit veroorzaakt een instabiele hals, wat tot gevolg kan hebben dat het paard op een voor hem zo prettig mogelijke manier wil gaan lopen. Bij mijn paard, die hals-instabiliteit heeft, liep het het minst onprettig als hij zijn hoof achter de loodlijn deed en te diep ging lopen. Dit is echter lang niet in alle gevallen van hals-instabiliteit zo; ik ken ook een paard die juist heel erg met het koppie in de lucht ging lopen, ging pullen en zijn kop scheef hield. Het ligt maar net aan de mate van ernstigheid van de hals-instabiliteit, en waar deze instabiliteit zich bevindt, bovenin de hals, onderin of juist in het middelste gedeelte.
[/quote]

Oke, maar de oorzaak is vaak een rugprobleem.
[/quote]

Volgens mij (en uit wat ik begrepen heb van de DA) is het een op zichzelf staand probleem, en heeft het niet als oorzaak een rugprobleem hoor.
De hals-instabiliteit schijnt meestal ontstaan te zijn door een val, achteroverslaan, hangen of iets dergelijks. Als gevolg van de hals-instabilitiet ontstaan vaak wel rugproblemen.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:38

In principe kan kan je wel elk paard dieprond rijden,
alleen moeten wel je voorwaarden voor elkaar zijn.
Zo kan ik mijn jonge dier nog niet diep instellen, die loopt gelijk van de achterhand af. Het diepe is niet de 1e voorwaarde van waaruit je verder gaat.
Als je je paard niet dieprond kan instellen ligt dat niet aan het diepronde maar aan de andere voorwaarden waar dus duidelijk iets aan schort.

Wanneer je goed dieprond rijdt ontwikkeld het paard juist wel meer balans, het zal zijn rug èn buikspieren optimaal gebruiken en stretchen waardoor het dier uiteindelijk met veel meer schwung kan bewegen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:49

Ik heb een keer in een interview met Anky gelezen dat zij beweert dat niet ieder paard geschikt is voor LDR. De paarden die zij in handen krijgt en die zij er niet geschikt voor vindt doet ze dus ook weer weg.

Misschien dat ze dit gezegd heeft om te voorkomen dat iedereen thuis het zomaar met elk willekeurig paard gaat proberen zonder deskundige leiding, dat weet ik niet.
Helaas heb ik al wel mensen gezien die het thuis zomaar na probeer te doen zonder dat ze er ook maar iets van weten.
Je wilt niet weten wat je dan te zien krijg Boos!
Dat vind ik persoonlijk nog het grootste gevaar van het LDR rijden.

Zelf zou ik er ook nooit aan beginnen. Ik ben 'klassiek' opgeleid en voel me daar nog steeds heel prettig bij.
Ik zou weleens onder deskundige begeleiding willen rijden op een paard wat goed bekend is met het LDR rijden, gewoon om het eens zelf te voelen. Al zo het alleen maar zijn om van die tweestrijd in mezelf af te komen, ik vind het er namelijk verschrikkelijk uitzien maar kan aan de andere kant de argumenten wel weer goed begrijpen.


Sjuimpje schreef:
In principe kan kan je wel elk paard dieprond rijden,
alleen moeten wel je voorwaarden voor elkaar zijn.
Zo kan ik mijn jonge dier nog niet diep instellen, die loopt gelijk van de achterhand af. Het diepe is niet de 1e voorwaarde van waaruit je verder gaat.
Als je je paard niet dieprond kan instellen ligt dat niet aan het diepronde maar aan de andere voorwaarden waar dus duidelijk iets aan schort.

Wanneer je goed dieprond rijdt ontwikkeld het paard juist wel meer balans, het zal zijn rug èn buikspieren optimaal gebruiken en stretchen waardoor het dier uiteindelijk met veel meer schwung kan bewegen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:57

Ik denk dat Anky dan net zo goed kan zeggen dat de paarden niet goed genoeg zijn.
Ik geloof nooit dat zij een superkrack niet aanhoudt omdat hij zich niet zo fijn diep laat werken. Het is alleen veel makkelijker te verkopen veel eigenaren horen niet graag dat het paard niet goed genoeg is.

Ik heb verder geen enkele moeite met andere systemen hoor, alleen als ik mensen hoor zeggen dat hun paard niet diep te rijden is omdat hij dan niet genoeg van achter ondertreedt denk ik toch dat de fout dan niet bij het diepe instellen ligt.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:03

Dat zou natuurlijk ook nog eens goed kunnen had ik nog niet eens aan gedacht.
Ik kreeg in eerste instantie bij het lezen van dat artikel bijna het idee dat zij paarden selecteeren die bij hun manier van trainen passen.

Ik heb ook absoluut geen moeite met verschillende systemen, zolang ze maar goed gebruikt worden.
En zolang mensen thuis ze maar niet domweg gaan kopieeren zonder goede begeleiding.


Sjuimpje schreef:
Ik denk dat Anky dan net zo goed kan zeggen dat de paarden niet goed genoeg zijn.
Ik geloof nooit dat zij een superkrack niet aanhoudt omdat hij zich niet zo fijn diep laat werken. Het is alleen veel makkelijker te verkopen veel eigenaren horen niet graag dat het paard niet goed genoeg is.

Ik heb verder geen enkele moeite met andere systemen hoor, alleen als ik mensen hoor zeggen dat hun paard niet diep te rijden is omdat hij dan niet genoeg van achter ondertreedt denk ik toch dat de fout dan niet bij het diepe instellen ligt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 20:39

Trebho schreef:
Wat is het verschil tussen diep en achter de loodlijn?



Ik denk dat de discussie onduidelijk is, inderdaad omdat we verschillende ideen hebben bij de benaming.
Diep(=naar de grond) rijden is voor mij laag maar het hoofd blijft voor of tegen de LL. Het achter de loodlijn rijden spreekt voor zich, dat is in mijn beleving duidelijk. Bij het dieprijden in mijn beleving ben je aan het stretchen en heb je optimaal ruggebruik. Bij het achter de loodlijn rijden zeker niet, dat is een ongewone houding voor het paard die door druk ontstaat, hiermee haal je het paard dus in mijn beleving uit balans en kan je dus niet die souplesse, swung en tact krijgen die ik voor ogen heb. Ik heb dan een beeld voor ogen dat een paard die gang als basisgang accepteert, je hoeft dus daar dus nauwelijks nog aan te werken.

Even wat anders: als iemand mij(lijkt mij het beste even in PB) even kan uitleggen hoe ik een foto moet plaatsen, zal ik laten zien aan een foto van mijn eigen paard wat ik bedoel.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 50 bezoekers