Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChocooPrinsJarig

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 14:39

Dag iedereen

Ik vroeg mij af hoe jullie een paard leren stilstaan bij het opstappen.
Ik leg even de situatie in het kort uit.

Ik heb sinds een jaar een lusitano. Heel lief dier, 11 jaar oud. Zijn leven in portugal en spanje (verkocht van portugal naar spanje en dan naar belgie) bestond enkel uit wandelen. Dus hij is heel bomproof en schrikt dan ook bijna nooit.
Ik wil er recreatief dressuur mee rijden op een correcte manier. En af en toe een buitenrit mee doen. Hij is dus wel braaf maar wel relatief groen, de basis zit er net in zeg maar.
Hier waren we een jaar geleden mee begonnen, maar helaas roet in het eten door een blessure aan de knieën. Hij was niet mank, maar begon te bokken. Hierdoor heb ik ook wel beetje schrik opgedaan.
Misschien zijn we te snel gegaan, misschien had hij dit probleem aan de knieën al. Moeilijk te zeggen.

Maar hoe bomproof hij ook is, opstappen is een probleem.
Hij wil niet stilstaan. Hij heeft ook singeldwang. Ook in het werk zelf vind hij het moeilijk om stil te staan.
Bij het opstappen is hij altijd nerveus, en ook vind hij het eng als je de stijgbeugel aan de rechterzijde wil nemen met je voet. En loopt dus ook beetje weg. Als je hem lichtjes wil tegenhouden gaat hij snel achteruit.
Iemand hem vasthouden tijdens het opstappen werkt averechts, dan is hij erg onrustig en wil hij zo snel mogelijk achteruit trekken.
Momenteel rij ik er niet mee. En rijdt er iemand mee die heeeel rustig is, en ook jarenlange ervaring heeft met zadelmak maken.
Hijzelf zit er niet zo mee.
Ik zou heel graag hebben dat het opstappen rustiger gaat, want dit zorgt voor spanning bij hem en daardoor ook spanning bij mij. Niet ideaal dus.

Hoe leren jullie op een vriendelijke manier je paard stil staan. In de hand is er trouwens geen probleem. Ik hou nogal van een babbeltje en sta vaak met paard in de hand een praatje te doen. Dan staat hij er gewoon te staan, rusten, of heeft hij interesse in mijn gesprekspartner.
Ook oefenen we vaak aan de hand het stilstaan, ook aan de lange lijnen is dit minder. Hij wil dan snel terug stappen, maar gaat niet in sneltempo achteruit als je corrigeert, enkel onder het zadel is dit een 'probleem'. We trekken helemaal niet aan de teugels!!! Anders zou het logisch zijn dat hij achteruit gaat. Maar lichte ophouding en los tijdens corrigeren is al genoeg om hem snel achteruit te laten gaan.
Als hij weet dat het werk gedaan is, zowel aan de lange lijnen als onder het zadel is hij rustiger tijdens het stilstaan.

Indien mijn topic verkeerd staat sorry, wist niet goed waar te plaatsen.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:45

Puur clickertraining. Nu is opstappen onderdeel om aan het werk gezet te worden, maar zorg ervoor dat het opstappen al een beloning van een snoepje waard is.

Opstappen met clickertraining levert voor zowel paard als ruiter veel rust op. Heeft hier goed gewerkt bij een pony die in paniek raakte bij opstappen.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:49

Wat Juangi zegt, de clicker. Maar ik ben ook benieuwd of je paard na de vorige periode helemaal is nagekeken, bokken, angstig, singeldwang enzenz kan duiden op iets anders dan niet willen.

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:53

Had precies hetzelfde probleem. Ik heb hem ondanks 3 x bezoek van een zadelmaker een jaar gereden met een verkeerd zadel. Helaas heeft hij hier singeldwang aan over gehouden. Maar heb nu een fijn zadel en bij het opzadelen wat hooi in een bak let hij er niet zo op.
Dan het opstap probleem was soms 20 min bezig ik stap trouwens altijd op met een kruk! Ik heb gewoon dagen dat ik met hem naar de bak ging kruk aan elke.kant zetten hem met de kruk aanraken en belonen,belonen en belonen. Toen hij rustig naast de kruk bleef staan rustig mijn hand op zijn rug leggen terwijl ik op de kruk stond en soms de beweging maken alsof ik op wou stappen. Dit weer goed belonen etc. Bij mijn pony werkte het terug zetten op de plek waar hij stond niet dann kregen we alleen een druk en trek spelletje en dat werkte niet bij ons. Dus elke keer weer de kruk ernaast zetten er weer op gaan staan en als hij weer ging lopen kruk er weer dicht bij zetten. Dit heeft even geduurd maar nu zit ik er zo op! Maar vooral geduldig blijven en niet de teugels strak oppakken dan creër je alleen maar spanning.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:57

Goede tips al hierboven :) een ander alternatief zou kunnen zijn flink achteruit zetten iedere keer. Niet agressief of boos ofzo, maar hij wil lopen, dan loopt hij maar achteruit. Meeste paarden zijn daarna snel klaar ermee :+

Edit: zie nu dat ik het laatste stukje over het hoofd heb gezien.. Dan is het misschien niet helemaal meer van toepassing :')

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:59

Goed er tegen blijven praten gaat hij naar achter zet je hem eerst weer naar voor gaat hij naar voor zet je hem naar achter. Dus maakt niet uit waar hij heen gaat altijd weer terug zetten hoe hij was neer gezet door jouw. Vervolgens als je doet alsof je gaat opstappen beweegt hij weer zet je hem weer terug als hij stil blijft staan niet echt opstaan en verder rijden maar gelijk uitbundig belonen en wat leuks gaan doen. En dan zo opbouwen...

Zo zou ik het denk ik doen maar ik heb er geen ervaring mee hoe je dit correct zou moeten aanleren. Ook zou het mij niet verbazen als hij lichamelijk niet in orde is. Misschien eens de osteo laten kijken?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:04

mijn Lusitano merrie had hetzelfde probleem, maar die had ook met rijden heel veel spanning.
Ik merkte dat het bij haar het beste ging als ik de teugels helemaal los liet hangen zonder enige druk uit te oefenen, en dan vooral met mijn stem te werken.
Bij haar heb ik het er nooit helemaal uitgekregen.

Toen ik mijn jonge lusitano ging beleren wilde ik dat hij het wel vanaf het eerste moment goed en met vertrouwen zou leren.
Ik ben er al vrij snel op een krukje naast gaan staan aan beide kanten, met poetsen, na het longeren, etc.
En dan een keertje vanaf beide kanten er over heen hangen, in alle rust.
Eenmaal aan het echte opstappen toegekomen ben ik hem een klein snoepje gaan geven als ik zat en hij was rustig aan de lange teugel blijven staan.
Dat werkte bij hem enorm goed, ik kan nu echt overal vanaf een krukje of en ander opstapje aan de lange teugel zonder problemen opstappen.
Hij wacht tot hij zijn beloning krijgt en stapt daarna pas weg.

Misschien dat je zoiets ook opnieuw op kunt bouwen bij jouw paard, in de eerste instantie zonder dat er rijden aan is verbonden, een keertje hangen met poetsen vanaf een krukje of na het longeren, vanaf het hek, etc.
En gaat dat goed, dan gewoon een kleine beloning geven.
Als je dit zo rustig uit kunt bouwen gaat het misschien steeds een beetje beter.
En probeer je teugels zo los mogelijk te houden, vaak scheelt dat al heel veel.

ChocooPrinsJarig

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 15:10

Clickertraining daar had ik nog niet aan gedacht. Helaas zijn er weinig mensen in mijn omgeving met zulke dingen bezig. Dus zou beetje zelf moeten aanmodderen, en ken er in principe ook weinig van.
Maar is zeker het opzoeken waard!

Bigone. Ja hoor! Absoluut! Daarom hebben we er ook zo lang over gedaan. Is verschillende keren nagekeken geweest ondertussen wegens bezorgdheid van mijn kant. En nu ook laat ik regelmatig controleren.
Voorlopig zelfs osteo/ massage elke maand. Omdat het los zijn en los blijven van absoluut belang is voor zijn ontwikkeling nu. Gelukkig is hij telkens wel los, maar rond zijn lendenen is er vaak wat spanning. Hij heeft ook iets weke lendenen dus dat is niet zo verwonderlijk.
Paard heeft slappe kniebanden, waardoor er snel overbelasting ontstaat, in de knieen zelf maar ook in andere gewrichten in de achterhand.
De oplossing daarvoor is werken! Sterker worden. Hij heeft een hele poos enkel dubbele longewerk gedaan. Totdat de overgangen goed gingen. Ik wou hem iets langer nog aan de dubbele longe, maar had soms moeite hem los te houden. Ik ben soms net iets te traag in mijn hulpgeving, en hoe sterker en beter het paard werd hoe sneller is moest zijn. Dus had ik iets vroeger de zadelmakmaakmeneer/ lesgever ermee op de galoppiste gezonden. En dit is zeer goed uitgepakt!
Veel makkelijker nu aan de dubbele longe. Zeer goed aan het werk. Werkwillig en totaaaal geen staakgedrag of bokgedrag. Enkel stilstaan en opstappen is nog lastig.
En het weerhoud mij om er zelf op te stappen. Omdat dit stress betekend voor ons als combinatie.
Ohja. Ook heeft hij een ander zadel die goed past! Is nu een maand aan het werk 2x per week onder het zadel en 2x longewerk. En begin mei laat ik het terug nakijken.

Justartos. Neen dat wil ik niet doen, het achteruit zetten. Omdat hij dat zelf al doet. Je moet dan ook al even aanmoedigen om hem vooruit te krijgen terug. Ik wil dit zeker niet teveel bevestigen.

ChocooPrinsJarig

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 15:17

Caroline. Dat is ook een goede tip!
Hij is in het nauwe zin van het woord niet helemaal lichamelijk in orde. Maar om hem in orde te krijgen moet hij werken. Gelukkig is hij verder wel helemaal goed. Dus nergens geen artrose of schade aan kniebanden. Osteo komt maandelijks op stal voor andere paarden die herhaling nodig hebben en nieuwe klanten. Ik organiseer dit dan ook en laat telkes de mijne meebehandelen, omdat soepelheid en lossigheid echt van belang is voor hem om de spieren op te bouwen die nodig zijn.

Nouvel. Dat ga ik zeker al proberen. Ben zeker dat hij het spannend vind als ik op een krukje ga staan en eens ga leunen.
Hier is het ook zo dat je hem op het moment van opstappen niet teveel mag tegenhouden op de teugel. Opstappen met losse teugel is dan ook beter! Iemand laten vasthouden is het ergst.
Vraag me wel af waar het vandaan komt. Hij heeft erge littekens van de singel van in portugal of spanje. En heeft erg singeldwang, maar is veel beter met de fairfax singel. Is het door de singeldwang. Of is dit iets anders traumatisch. Zeker gaan we het natuurlijk niet weten, of hij gaat opeens moeten gaan praten. Hihi.
Verder is hij tijdens het werk wel ok, er komt af en toe wel wat spanning maar het vloeit ook wel makkelijk af. Hij is natuurlijk ook relatief groen in het dressuurwerk, en hij is hengst en het is voorjaar. En hij heeft het lichamelijk ook zo makkelijk niet, dus zo gek vind ik het niet.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 13-04-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:19

Kijkt je ostheopaat (dat is wat anders dan een masseur...) naar de hele rug? Door de combinatie van probleempjes: singeldwang, bokken (oké, knieën - maar misschien meer?), niet stil willen staan. Omdat ie het minder doet als het werk gedaan is (en je hem waarschijnlijk wat langer laat - zoals hij in Portugal/Spanje misschien altijd werd gereden?) zou ik de hele rug een keer goed na laten kijken. Ik heb een paard met een probleempje in de voorste rugwervels. Het duurde even voordat we daar achterkwamen, iedereen dacht dat het van het zadel kwam of dat het verder naar achteren zat...
De oplossing kwam trouwens van een chiropractor - ostheopaat hielp eigenlijk niet.

ChocooPrinsJarig

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 15:30

Ja hoor ze kijkt van voor naar achter. (Ze is osteo en jm masseur.) Van atlas tot staart wortel. Zijn probleempunt is altijd ter hoogte van de lendenen, daar is hij ook wat lang. En het kost hem meer moeite om daar op te bollen, maar het gaat goed spieren komen bij.
Hij werd in portugal/spanje niet echt gereden, met pelham mee gaan crossen, maar echt dressuurmatig gereden is hij niet.
Tijdens het instappen met lange lijnen laat ik hem ook langer. Dan heeft hij ook meer moeite met stilstaan dan op het eind. Maar het valt dan best mee. Laat zich wel corrigeren. Onder het zadel heeft hij iets meer spanning dan aan de longe.
Ik vind dat ook niet zo gek omdat als hij toekwam ook erg vast zat en dat hij totaal geen rugspieren had door een verkeerd zadel. Gelukkig heeft hij nu een mooie bespierde rug.
We gaan ervan uit dat hij nu helemaal ok is. Hij is onder controle voor die knieën. We hebben hier bijna een jaar over gedaan, dus is met zeer veel zorg en liefde nagekeken. En ik ben pas nu echt begonnen met rijden omdat ik hem eerst sterker wou hebben voordat er ruitergewicht bij kwam kijken.
Ik ben eerder te voorzichtig dan ongeduldig! Rijden is al het voorbije jaar op de allerlaatste plaats gekomen, dus ik heb nu ook geen haast.
Alleen is het wel belangrijk dat hij nu in het werk blijft voor die opbouw van spieren rond die knieën/ achterhand. Osteo is zeer goed. En geloof me ik ken er andere. Tanden zijn gedaan om het half jaar omdat hij erg gevoelig reageerd op haken. Zadel is zeker ok. Loopt er ook erg goed mee.
Alleen het zenuwachtige voor het stilstaan en opstijgen vind ik zelf spannend. De lesgever/ zadelmakmaakmeneer zegt dat hij gewoon stress heeft en ongeduldig is. En dat het best is kleine stapjes te vragen, dus niet meteen vragen sta nu stil. Maar even laten achteruit gaan of vooruit. En dan eens halhouden belonen en voortgaan. Niet teveel pesten met het feit dat hij MOET stilstaan.
Alleen wil ik hem daarbij nog helpen. Ook voor mezelf. Ik weet ik zal wel vlinders in de buik hebben als ik de eerste keer erop ga. En zou het fijn vinden dat hij niet te zenuwachtig is bij het opsteigen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:43

ik zou pas weer opstappen als hij helemaal geen spanning meer laat zien. Vaak gaat men toch te snel, of ziet niet altijd dat er spanning is. Behalve clickeren zou je ook kunnen oefenen met desensibiliseren, ga met stukken papier of plastic aan de slag over zijn hele lichaam. Laat hem eerst daar vertrouwd mee worden qua aanrakingen en bewegingen over zijn lichaam.

Anoniem

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:18


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:49

De beste oplossing is waarschijnlijk door in vrijheid te beginnen met het dekje en zadel op te leggen.
Als het paard daarbij blijft stil staan kan je eens opgezadeld, proberen hem uit evenwicht te brengen. Sommige paarden hebben nooit geleerd hoe ze het gewicht op 1 kant kunnen compenseren zonder te wandelen.
Pas als alles tot daar goed gaat, kan je opstijgen.
Denk eraan om alles in kleine opeenvolgende stapjes op te delen. Dat is eenvoudiger aan te leren en je ziet beter waar het probleem precies ligt.
Dat in vrijheid alles doen is slechts een raad die ik kan geven, maar ik begrijp het als dit niet kan.
Moest je willen een je woont niet te ver, wil ik gerust langs komen om te laten zien hoe dit op een rustige vriendelijke manier opgelost kan worden. Als er geen lichamelijke problemen zijn zoals je aangeeft, is het een methode die snelle en goede resultaten heeft bij zelfs ernstige gevallen van singelnijd en het niet laten opstijgen.

ChocooPrinsJarig

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 18:07

Klinke dat hadden we ook al gedaan voor hij onder het zadel was. Desensibiliseren. Maar het gekke is dat ik hem met alles mag aanraken zonder dat er spanning is. Enkel in beweging vond hij het spannender. Maar daar hebben we ook aan gewerkt. Ik weet ook niet als we er van uit moeten gaan dat het singelnijd is of gewoon ongeduldigheid. Hij heeft singelnijd en is ook gewoon best wel ongeduldig haha.
Joolien dat hebben we gedaan. Als een zadelmak groen paard. Verschillende keren op en af stappen. Wordt hij alleen ongeduldiger en nukkiger van. Dus hebben we het simpeler gehouden zoals ik hierboven heb beschreven. Ik ben nu noet thuis dus zal vanavond eens je filmpjes bekijken.
Jensvl. Dat kan ik ook proberen. Moet wel lukken. Kan dat eerst eens proberen gewoon los in de gang. Ik verwacht daarbij eigenlijk weinig problemen. Want met opzadelen is hij rustig. Enkel de singel is spannend. Maar het helpt om alles volgens vast stramien te doen. Waardoor hij eigenlijk amper reageert. Ik span nooit te strak aan, heel los. En stap hem een hele poos los aan de hand. Dan kan ik makkelijker aansingelen. En als het goed zit, stap ik nog een poosje totdat hij het goed gewoon is.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:49

Clickertraining is vrij makkelijk. Leer het dier eerst dat de Click niet eng is door een Click te geven en dan meteen een beloning. Herhaal dit vaak zodat het dier een link legt tussen de Click en de beloning.

Daarna kan je dus beginnen met opstappen. Ik leerde hem eerst stil staan wanneer ik ten hoogte van de zadel stond. Dus zodra ik naast het zadel sta en hij stil staat, geef je hem een Click en direct een beloning. Daarna leerde ik hem dat ik op een krukje naast hem staat en dat hij stil staat. Dit uitgebouwd tot een been in de beugel en stilstaan, daarna staan in de beugel en stilstaan en uiteindelijk dus in zadel zitten en stil staan.

Werkt nu heel goed, zodra ik op wil staan wacht ie al op het snoepje en blijft keurig staan bij opstappen. De paniek is nu volledig weg. Kostte een of twee middagjes toen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:29

Wij hadden ook een nerveus paard wat heel hard wilde werken. Opstappen was lastig om dat het lieve dier zo werklustig was dat hij dan niet meer kon blijven staan.
We hebben van alles geprobeerd, met hoofd tegen muur zetten, martingaal er aan, belonen, straffen, 1000 keer achter elkaar oefenen. Uiteindelijk was er maar één oplossing... "ons er bij neerleggen" dus om op te stappen moeten wij met z'n tweeen zijn één klimt er op de ander houd de merrie vast. Gelukkig is de stalbaas er altijd en helpt hij graag.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:15

@mrie: ben je zeker dat het aan de werklust ligt?
Als hij zelfs met straffen niet veranderd of zelfs gaat lopen als hij eigenlijk niet weg kan, klinkt het meer als iets lichamelijks.
Als het heel zeker niets lichamelijks is, dan ook eens het voer bekijken.
Maar echt, het heeft veel weg van reactie uit pijn. Dat is bijna de enige reden dat training niet werkt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:10

Heel zeker dat het kwam door haar werklust. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat bij TS ook het geval is.

Wat een onzin dat het een reactie uit pijn zou zijn en dat dat de enige reden is dat training niet werkt.. Ook een paard heeft zo zijn eigenschappen waar je niet omheen kan en die niet veranderen.
Ik ben al 45 jaar ongeduldig, wat zou ik dat graag veranderen. In therapie zelfs een thema laten zijn. Vroeger straf voor gehad, goed gedrag werd beloond.... Heeft het geholpen? Ik heb me er bij neer moeten leggen dat ik net ben als mijn ouders daarvan is er één ook ongeduldig geboren. Werklust is net zo'n eigenschap, een waarop vroeger veel gefokt is in bijvoorbeeld het gelders ras.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:33

Ik denk dat jij over dit onderwerp al eens een topic poste waarom dan dit opnieuw ?????
Je weerlegt nu ook weer heel wat aangebrachte tips hier, van dit hebben we allemaal al geprobeert, maar het paard wordt er eigenlijk alleen maar drukker door, dus heb je het maar zachter aangepakt.
Je zegt ook dat de basis er wel inzit maar dat er wel nog een paar issues zijn.
stilstaan is één van de belangrijke onderdelen van de basis, dus basis zit er helemaal nog niet in.
Persoonlijk zou ik op geen enkel paard stappen dat niet stil blijft staan, en raar maar waar het kan echt.
Toch is leren stilstaan niet echt een heel moeilijke zaak, je moet het simpel aanbieden en het paard voor de keuze stellen, werken of stilstaan, en elk paard dus ook dat van jou zal al na heel korte tijd zelf kiezen om braaf stil te blijven staan. Hoe lang moet je trainen om dit te bereiken, tjaaa dat verschilt idd per paard, maar naar mijn idee moet dit al bij de eerste training lukken, lukt het niet dan doe je het gewoon verkeerd.

ChocooPrinsJarig

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 00:14

Juangi bedankt voor de tips. Lijkt me ook heel leuk om te doen! Ik ga me eens wat uitgebreider inlezen.

Ja ik denk dat het hier misschien een combinatie is. Werklust en onervarenheid en singeldwang.

Aeolusnr, neen ik had een topic over die knieën. Waar hij begon te bokken en de zoektocht naar wat het probleem was. Daar was het opstapprobleem gewoon ter sprake gekomen. Gohja en probleem is een groot woord. Misschien dat er mensen zijn die het geen probleem vinden. En ik met mijn merrie vroeger ook niet. Maar nu vind ik het wel belangrijk. Zeker omdat er echt wel spanning bij komt kijken. En zou graag zonder spanning opstappen.
Nu vraag ik specifiek tips om te leren hoe hij kan stilstaan. Ik bekijk het graag eens vanuit een andere hoek. Denk dat daar toch niets verkeerd mee is?
Stilzetten totdat hij stilstaat is geen optie, dan mag ik die knieën helemaal vergeten. Het is in belang van zijn lijf dat hij in het werk wordt gehouden. Ook is er geen garantie dat hij ooit stil zal staan, zoals de merrie van Nouvel.
Ik weet ook niet wat jou probleem is aeolusnr maar jij denkt altijd alles beter te weten en gaat altijd in de aanval. Ik ben zeer ruimdenkend en ga graag eens verschillende manieren te raad, en jij doet alsof ik heel star ben. Maar dat ben jij juist, door te denken dat je het in 1 x kan oplossen zonder dat je het paard kent of het probleem hebt gezien. Ik vind dat altijd erg arrogant overkomen, en ik kan daar maar weinig begrip voor opbrengen.
Ik ben niet van plan allerlei manieren door elkaar te doen. Ik vraag iets hoe andere mensen dat leren en ik gebruik wat ik zelf van toepassing vind.
Ik weerleg ook helemaal niets. Weet niet waar je dat leest. Dat ik al heb staan desensibiliseren en dat het paard er gewoon helemaal niets/ weinig om gaf klopt gewoon. En dat dat het probleem van opstijgen en gevoeligheid als je stijgbeugel wil nemen niet heeft opgelost klopt ook gewoon...
Ik leg het probleem gewoon uit en hoe hij is. Mensen op bokt kennen het paard niet, en sommige dingen zijn niet helemaal van toepassing en sommige dingen had ik niet aan gedacht om in de openingspost te zetten. Kan best zijn dat ik op de manier van instructie verder ga. Ik ben helemaal niemand iets verplicht.
Ik ga niet antwoorden op de goede tips van osteo bedankt niet aan gedacht als hij nu in opbouw maandelijks wordt gecontroleerd. Ik geef gewoon aan wat er speelt, jij vind dat afwimpelen ofzo. Maar denk dat dat jou probleem is, niet echt de mijne.

Ik heb daarnet eens op een kruk naast hem gaan staan tijdens het poetsen eens leunen. Er was een beetje spanning. Hij schud altijd met zijn hoofd als er spanning ontstaat. Zo van ik moet het even afschudden. Dat deedt hij nu dus ook. Dus even blijven hangen en wrijven, geruststellen. En als hij niet meer gefocussed was op het feit dat ik daar beetje hangde en duwde krukje weer weggezet en voortgedaan.
Daarna lange lijnen gewerkt en echt wat meer focus gelegd op het stilstaan en wachten. Vond hij best moeilijk. Hoe meer moe hij was, hoe makkelijker. Dus heeft zeker iets met werklust te maken.
Hij vond het het het moeilijkst om te wachten als hij net opgetuigd klaarstond, en ik de 2 lange lijnen vasthad in de poetsplaats. Toen nam hij zelf veel initiatief. Zo van ja nu gaan we vertrekken, doen we altijd. Terug halthouden, en hups daar ging hij weer van zelf. En dan spanning omdat hij moet wachten. Dus hij is moeten blijven wachten totdat ik zei dat hij mocht stappen. Toch een 7 tal keer overnieuw moeten doen.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:44

Er vanuit gaande dat hij fysiek in orde is, zou ik helemaal opnieuw beginnen en van het opstappen een beloning maken. Zodra hij bij gewicht ook maar even stil blijft staan, hoe kort dan ook, belonen met een snoepje, aai en je stem. Dat hebben ze zo in de gaten en zo kun je het voorzichtig uitbreiden. Uiteindelijk kun je het geven van een snoepje afbouwen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 02:03

Ik denk dat ik een heel deel van bokt over mij heen ga krijgen nu. Ik heb een Lusitano ruin die niet stil kon staan met opstappen. Het was echt een drama en als je dan eindelijk zat en hem op de rem wilde hebben (rustig) dan ging hij of op zijn achterbenen of heel ongedurig doen met achteruit lopen. Hij moest altijd eerst een stuk gelopen hebben na het opstappen voor je hem weer stil kon laten staan.
Ik heb van alles geprobeerd (hij is niet gevoelig voor clicker training) Ik heb een deel western met hem opgepakt en van daaruit hem kunnen leren om stil te staan. Ik heb hem eerst leren flexen, door licht teugel contact moet hij zijn neusje richting de singelplek buigen. Uiteindelijk ben ik de flex gaan oppakken met opstappen. Ik vraag hem in de buiging met zijn hoofd en stap dan op. Ik houd de teugel zo op een vaste lengte dat hij die buiging niet uit kan, enigste wat hij kon is de kont weg draaien wat hij niet lang kan volhouden. Pas weer wanneer hij stil stond liet ik los en dan flink belonen natuurlijk. Dit werkte echt heel goed voor hem, gaf hem veel duidelijkheid en rust. Na 2 a 3 keer zo opstappen blijft hij stil staan uiteindelijk kon ik ook opstappen zonder het flexen, mocht hij wel weer onrustiger zijn pakte ik hem weer in die buiging en was hij weer de rust zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 02:56

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen?

ChocooPrins schreef:
Klinke dat hadden we ook al gedaan voor hij onder het zadel was. Desensibiliseren. Maar het gekke is dat ik hem met alles mag aanraken zonder dat er spanning is. Enkel in beweging vond hij het spannender. Maar daar hebben we ook aan gewerkt. Ik weet ook niet als we er van uit moeten gaan dat het singelnijd is of gewoon ongeduldigheid. Hij heeft singelnijd en is ook gewoon best wel ongeduldig haha.


Hij heeft alleen aanrakingsproblemen in beweging, maar wel singeldwang en ik las ergens dat je ook niet de rechterbeugel in stilstand mag aanraken? Dat klinkt niet als een paard wat je overal (mee) aan mag raken in stilstand.

Zelf ben ik clickertrainer en dat zou ook mijn advies zijn - maar niet in de zin van corrigerend trainen (paard met druk pushen om iets te doen en dan te belonen als hij meewerkt) maar echt nieuw gedrag op een compleet nieuwe manier aanleren.
Als een paard niet stilstaat onder het zadel dan is mijn eerste vraag of hij op de grond/aan de longe wel stilstaat als je ho zegt? Zo niet, dan kun je daar beginnen: voor je paard door de bak lopen en bij 'ho' je omdraaien en een stap richting zij hoofd zetten: bijna elk paard staat dan stil - belonen! Al heel snel heeft je paard door dat hij bij 'ho' stil moet staan. Vervolgens maak je het moeilijker; hij moet langer ho doen voor hij de click krijgt. Of hij moet specifiek met zijn hoofd laag staan voor hij zijn click krijgt (dat heb ik [***] geleerd voor tijdens het opstappen, ik wil niet op een holle rug landen). Of stilstaan terwijl je over zijn hele lichaam met de singel wrijft. Stilstaan terwijl je met de rechterbeugel wappert en ga zo maar door.
Vaak als clickertraining niet werkt dan gebruiken mensen het verkeerd: ze blijven doen wat ze altijd al deden (pressure release technieken dus werken met druk) en geven de beloning als een soort doekje voor het bloeden achteraf. Probleem is dat de stress die je met die pressure-release veroorzaakte zeker bij conflicten aanwezig blijft tijdens het belonen, dus kiezen veel paarden er dan alsnog voor om het goede gedrag niet te herhalen.
[***] banjerde twee maand geleden ook gewoon door me heen als ik ho zei. Na daar twee maand intensief voor belonen en het stilstaan ook steeds uitdagender te maken (naast een krukje, terwijl ik op het krukje sprong, over zijn rug hing, alleen al hij bij dat alles zijn hoofd laag hield - alles in vrijheid) is Ho een van zijn favoriete oefeningen geworden. Heel handig, want daardoor kunnen we tijdens het langeteugelen met een stemhulp halthouden en hoef ik hem minder teugelhulpen te geven.

@ Daphneeeej: jouw methode is helemaal niet zo raar en staat in de nh-wereld bekend als de one-rein stop; door het opzij buigen van de hals blokkeer je de voorhand compleet. Hij heeft echter wel een groot risico: als je paard vanuit deze houding toch in protest schiet, dan heeft ze nog maar één optie: recht overeind komen, want dat kan nog wel. Alleen kunnen ze zichzelf in deze gehandicapte houding niet meer in balans houden dus áls ze in deze houding steigeren dan klappen ze achterover. Het is mooi dat het bij jouw paardje werkt (hoewel ik daarbij ook zou proberen die houding langzaam weg te trainen), maar ik zou dat er dus wel bij zetten als je het aan iemand anders aanraadt.

Anoniem

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:18

Ik weet niet hoe dicht ze in jouw buurt zitten, maar volgens mij hebben Sylvie Broos (http://www.sbhorsemanship.be/) en Saskia de Clerq (http://www.equinection.be/) uit België ervaring met clickertraining. Ik denk dat clickeren je heel veel kan helpen. Mijn merrie heb ik daarmee uiteindelijk geleerd niet alleen stil te staan maar ook letterlijk 'in te parkeren' naast opstapjes, ook in het bos, en dat is ideaal. Wel het belangrijkste dat lichamelijke kwalen bij zo'n combi van singeldwang/opstapproblemen écht uitgesloten zijn, maar daar heb je zelf al naar gekeken geloof ik.