Trauma na Windhoos.. wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Trauma na Windhoos.. wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 17:28

Ik zit met een groot probleem

Met pinksteren hebben wij op stal een winhoos gehad , ( was te zien op rtl4 etc. ) alles vloog door de lucht en zelfs enkele mensen die net klaar waren met rijden moesten zich vast houden aan de boxen om niet de lucht in getrokken te worden !
Alle paarden stonden op dat moment binnen , zo ook de meine!!
Gelukkig waren alle paarden lichamelijk ongedeerd , met nadruk op lichamelijk !! die van mij was er geestelijk nogal onderste boven van !!

Sebastiaan was altijd al een streskip !! wou zich nooit gedragen onder het zadel tot de weken voor pinksteren , het ging super !!
Nou voelt het alsof het ons niet gegunt werd dat het een keer goed ging !!
De windhoos raadste over de stallen en weg was het vertrouwen van sebastiaan !!

NOU HET PROBLEEM :

Sebastiaan schrikt nu echt overal van !! terwijl het eerst best eens stoere bikkel was , je kon naast de bak een kanon af laten gaan nog was er niets aan de hand.
Zet je nou iemand naast te bak neer die moet hoesten , vlieg ik alle kanten op Ziek !!
En dan maar niet te spreken over regen of wind !!

ik weet dat de grote oplossing gedult is , en ik heb veel gedult !
maar nou is de vraag of er iemand is die , een soort gelijk als dit heeft meegemaakt , en nou zou ik dan graag willen weten hoe die het voor elkaar heeft gekregen om het vertrouwen van het paard terug te krijgen !

het liefst PB-en , voor reacties maa rhier neerzetten mag ook wel !!

Alvast bedankt , sylvana

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:23

Ja ik heb jullie stal gezien, echt zoo'n gat uit het dak geslagen. Lijkt me geen pretje als je er net op dat moment bent en zeker niet voor de paarden..
Een oplossing weet ik zo gauw niet, misschien dat het met de tijd minder wordt en zijn vertrouwen weer groter wordt.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:29

Ik zie t niet zo zonnig in als ik eerlijk mag zijn, dit soort dingen zijn idd traumatisch, en k denk dat t ERG lang duurt voor ie weer vertrouwen krijgt, denk dat ie nooit helemaal de oude zal worden...

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 19:48

Summertje schreef:
Ja ik heb jullie stal gezien, echt zoo'n gat uit het dak geslagen. Lijkt me geen pretje als je er net op dat moment bent en zeker niet voor de paarden..
Een oplossing weet ik zo gauw niet, misschien dat het met de tijd minder wordt en zijn vertrouwen weer groter wordt.



ik was op mn werk op dat moment , schrok me dood omdat mn andere paardje op dat moment buiten stond , blijkt nou is die windhoos nog geen 30 meter verder... over het land geraasd , ik heb dan zoiets als een mens zich al moet vast houden aan een box , als de ( grote ) paarden al worden opgezogen ( zo hard dat ze op de kont neerploffen ) * was ik vergeten te melden !! dat is natuurlijk ook traumatisch * wat gebeurt er dan met een 2 jarige haflinger Verward

vreselijk !!!

ik hoop dat hij nog de oude word mrietjesueel !! ik hoop het !! Verdrietig

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:16

je zou Bach druppels kunnen geven
Rescue remedie
daar word thet paard rustiger van na zo'n trauma
En verder gewoondoen en vooral niet ongeduldig zijn of saggerijnig.
fjordenfan

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:12

Dat is wel heel erg dat de paarden opgezogen worden, echt griezelig..

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 06:25

HE echt vervelend joh! Ik kan me voorstellen dat zo'n ervaring heel traumatisch is.

Tja een echte oplossing weet ik zo niet, dan geduld. Je zou eventueel wel oefening kunnen doen, juist als training iemand naast de bak hebben die gaat kuchen, schrikt die, dan gewoon even rustig laten kijken, en opnieuw proberen. Gewoon dingen verzinnen waar het paard van zou kunnen schrikken en leer het paard daar vervolgens vertrouwd mee te maken. Desnoods als je het niet op je paard durft ga er dan naast lopen!

Ik denk dat dat wel zou kunnen helpen, want op deze manier worden politie paarden toch ook getraind? gewoon comfronteren met het enge en dan gewoon zo gerust mogelijk proberen te stellen!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:06

Bach bloesem rescue remedie schijnt inderdaad goed te werken bij paarden met een trauma. Ik zou daar meer info over opzoeken als ik jou was.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:12

Ik heb de Bach bloesems, dus...

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:23

Ik kan me wel voorstellen hoe erg het was. Ik woon niet ver bij jou vandaan en ik ben heel snel naar de stal gegaan en heb die van mij op stal gezet. Normaal wil mijn paard nooit komen maar hij kwam er dit keer in rengalop aan. En dan voor alleen nog maar hele harde regen.

Jouw paard heeft nu gewoon een laag zlfvertrouwen. Ik zou inderdaad je paard gewoon confronteren, maar zorg ervoor dat jij een rustgevende factor wordt. Op die manier gaat je paard weer helemaal op jou vertrouwen, zo zal hij minder schrikken.

En met confronteren bedoel ik ook echt confronteren. Alle enge dingen ut de kast halen. Zeilen en noem maar op.

SUC6!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:35

He Lientie waar woon jij dan als ik vragen mag?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:01

Lientie schreef:
En met confronteren bedoel ik ook echt confronteren. Alle enge dingen ut de kast halen. Zeilen en noem maar op.

SUC6!


Ja precies, echt vanalles uit de kast halen... eerst mensen laten hoesten en dat uitbouwen, een vallende hindernis, een wapperend zakje, een plastic zak in de bak, tot dat je uiteindelijk eventueel met deksels van pannen in de bak staat te kletteren. (nou dat iemand anders dat dus doet he!) En zelf zorgen dat je rustig blijft, en dat jij idd de rustgevende factor word, waardoor ze jou goed vertrouwd...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:08

Ik heb met vrijheidsdressuur ook veel vertrouwen opgebouwd.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:09

hmm over dat confronteren met van alles heb ik zo mijn bedenkingen op dit moment bij een paard datal zo bang is geworden
Als je meteen paardzonder trauma werkt ben ik daarvoor, maar nu eerlijk gezegd absoluut niet
Juist rustige en vertrouwingwekkende dingen doen, zodat het paard weer doorkrijgt dat de wereld wel in orde is en niet die nu nog enger maken.
groet, fjordenfan

Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:16

nee daarom zeg ik ook rustig opbouwen, begin met de dingen waar hij dus nu al bang voor is! Ze zegt dat hij schrikt van iemand die langs de kant hoest! Laat iemand hoesten, schrikt ie? ga er dan naar toe (desnoods ernaast in plaats van erop) en als hij er rustig staat laat die andere persoon hem dan ook gerust stellen, en laat die persoon dan nog een keer rustig kuchen net zo lang tot die dat niet meer eng vind... vervolgens naar het volgende ding waar hij normaal van zou schrikken... en dan LATER als het vertrouwen voor een grootste deel weer terug is, confronteer hem dan weer met andere "moeilijkere"enge dingen...
zoals het zeil, zoals de potten en de pannen. Het belangrijkste is in eerste instantie dat hij vertrouwens krijgt in zijn baasje!

Want hoe kun je een paard vertrouwd en niet bang voor zijn omgeving maken, zonder dat hij zelf iemand heeft om in te vertrouwen.

Ook afwachten en de vertrouwde dingen alleen nog maar doen lijkt me weinig zin hebben. want zo leert hij toch niet dat hij niet bang hoeft te zijn voor de dingen die niet vertrouwd zijn.

wazzup moet dan wel zelf heel stevig in de schoenen staan, en 300 % zelfvertrouwen uitstralen, heo vast beradener en hoe meer zelfvertrouwen ze uit slaat, hoe sneller haar pony haar zal vertrouwen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:19

oh ja, hoe overwin je vliegangst? door te gaan vliegen...
Hoe overwin je angst voor spinnen? door met spinnen aan het werk te gaan...
Hoe overwin ja paardenangst? door met paarden aan het werk te gaan...

Hoe ben ik mijn zonder-zadel-rijden-angst kwijt geraakt? door gewoon op te stappen en langzaam een stapje verder te gaan.

In al deze gevallen is confrontatie de sleutel...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:57

Inderdaad. Wat Shiloh zegt. Ga maar bij jezelf na. Wanneer je ergens bang voor bent en je confronteert jezelf ermee gaat de angst weg. En het paard van wazzup zal alleen zijn angsten overwinnen wanneer hij in gaat zien dat ze niet eng zijn.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:02

in zijn algemeenheid geldt dat wel, maar niet na een shock
Maargoed, je doetmaar wat je denkt te moetendoen....

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:36

Shiloh schreef:
oh ja, hoe overwin je vliegangst? door te gaan vliegen...
Hoe overwin je angst voor spinnen? door met spinnen aan het werk te gaan...
Hoe overwin ja paardenangst? door met paarden aan het werk te gaan...


Dit zijn allemaal fobieën, geen trauma's... Verschillende problemen, verschillende behandeling. Bij een trauma kan het *voor zover ik weet, ik ben geen professional* beter zijn om de trauma-hebbende eerst wat steviger in de schoenen of op de hoeven te laten staan. Dus inderdaad eerst makkelijke dingen, het vertrouwen weer opbouwen. Niet meteen confronteren, dat kan in geval van een trauma de zaak juist verergeren.

Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:47

maar hoe kan je een paard nou steviger in de schoenen laten staan als hij al schrikt van iemand die hoest langs de kant? Dan kan dat beessie toch nooit rustig worden. Daarom zeg ik, laat dat paard zien dat het niet eng is... en ik denk dat fobiën en trauma's eerlijk gezegd weinig van elkaar verschillen. althans ze hebben ONTZETTEND veel met elkaar te maken, ik zou bijna zeggen dat het hetzelfde was...

maar daarom zeg ik dus ook, confronteer hem eerst met de kleine "simpele" dingen als hoesten, een balk die valt, een fietser die langs rijd, gewoon de kleine dagelijkse dingen die je tegen kunt komen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:13

[quote="Shiloh"]ik denk dat fobiën en trauma's eerlijk gezegd weinig van elkaar verschillen. althans ze hebben ONTZETTEND veel met elkaar te maken, ik zou bijna zeggen dat het hetzelfde was...

Een fobie is een langdurige toestand van panische angsten
die kan jaren duren en wordt lang niet altijd, vaak zelfs helemaal niet, veroorzaakt door een voorafgaand trauma.
een trauma is een ernstig schokkende situatie.
dus stel dat je een zwaar auto ongeluk hebt gehad dan hoef je daarvan geen fobie voor autorijden te krijgen. Je bent wel erg geschrokken en een tijdlang nog gespannen en schrikkerig in een auto, maar op den duur slijt dat wel, vooral als je niet weer enge dingen memaakt.
Maar je kunt wel zonder autoongeluk een fobie voor in de auto zitten bij iemand anders hebben, bv

Het paard in kwestie heeft een trauma opgelopen met die windhoos.
Het zal dus nog een tijd schrikkerig zijn, daarbij is de al schrikkerige aanleg een extra handicap.
Als jij een auto ongeluk hebt meegemaakt is de remedie niet om in de botsautootjes te gaan zitten, maar om kleine, rustige, ritjes te maken.
En als je je daar goed bij voelt, dan opvoeren.
Het paard is bang van alles geworden; als iemand hoest, schrikt hij al.
Doe in ieder geval of de wereld weer normaal is, want dat is ook zo.
Zet het gewoon aan het werk, doe leuke dingen ermee, geef het afleiding. dus balkjes lopen, buitenritjes, als dat kan, dressuurwerk waarbij het op moet letten, beloon het en zet vooral ook zelf de schrikreactie uit je hoofd.
Bij zo'n gespannen paad gaan we vaak zelf al gespannen zitten en versterken we de angst.
Het heeft even tijd nodig om te slijten, maar komt heus wel weer goed.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 18:05

hey thankxx voor de tips ik ga ze allemaal gebruiken !!!

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:44

ooh gewoon rutsig blijven en dan komt alles weer goed

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 01:32

het spijt me,maar wat is een windhoos?een soort tornado ofzo?

en wazzup,sterkte


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers