waarom aan de teugel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:03

sanne83 schreef:
maar voor die ontspanning, concentratie en naar de hulpen luisteren rij je toch eigenlijk niet aan de teugel?? zou je dit niet veel eerder bereiken met een losse teugel.


Nee want dit behoort voorbereidend te zijn op de verdere dressuur en ik zie een paardje met een lange teugel laag hoofdje en dergelijken, echt nog niet wijken of whatever...

En natuurlijk is dressuur niet natuurlijk! Zie jij een paardje in het wilt een appayment doen (hoef hoe je dat ook schrijft) of schouderbinnenwaarts of iets dergelijks. Ik zie dressuur als een sport waarbij je je paard zo voor elkaar krijgt dat hij in samenwerking met jou alles uit zijn lichaam haalt wat hij kan en nee echt natuurlijk is dat niet

Een soort van turnen voor het paard Haha! en ik moet zeggen dat als ik turnsters en turners bezig zie dat ik dat nu ook niet echt bepaald natuurlijk vind

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:10

sanne83 schreef:
. Da's maar 10%, da's dus hetzelfde als ik een rugzak van 6 kilo op m'n rug heb, dat vind ik niet echt veel.


zoals ik in mijn vorige reactie al zei, ik zie de dressuur bij paarden hetzelfde als turnen bij mensen...

En ga jij maar eens een salto doen hoor, of op de brug of op de kast of whatever, met een rugzak van 6 kilo op je rug....

Nee, eenmaal op het paard hoor je te proberen het paard zo min mogelijk te belasten, en als dat betekend dat je het paardje goed voorelkaar moet krijgen (waaronder aan de teugel rijden, waardoor jij steviger zit, en hij je minder goed voelt, en dan nog niet eens te spreken over niet kunnen "turnen" als je uitelkaar gevallen bent, want om even mijn redevoering af te breken, ik kan ook niet zwaaien in de ringen met gespreidde wabberende benen hoor! Dan zal ik mezelf toch ook moeten verzamelen en mijn benen bij elkaar moeten houden!) dan moet je daarvoor zorgen, en nee dat ziet er inderdaad niet natuurlijk uit! Zou het paard hier echt op tegen zijn, dan zouden die echt wel protesteren! Maar ik denk ook dat heel veel paarden het heel leuk vinden om aan het dressuren te zijn!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:14

sanne83 schreef:
Je kan toch wel een beetje een vergelijking maken van het gewicht, een rugzak van 6 kilo die scheefhangt is vreselijk, maar een die goed zit, maakt niet zoveel uit toch???


Maar het hangt ook af van jou bewegingen of die rugzak goed hangt.. als jij maar een beetje banjerend aan het rondrennen bent, dan zit die zak echt op je rug te bonken hoor, maar stel dat rugzak zou zich kunnen aanpassen van jou manier van rennen, en jij loopt verzameld en houd dus je rug stiller en ontspannen, dan zou die rugzak zich ook stiller kunnen houden.. oftewel.. de rugzak zit goed, en dan maakt het weinig uit nee Haha!


Sorry dat de laatste 3 reacties in verschillende topics zaten, maar ik had telkens maar een stukkie bij gelezen, toen ik wilde reageren.. en elke keer bleek dat toen ik gereageerd had en ik verder ging lezen dat er nog meer te reageren viel, dus sorry!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:04

Shiloh schreef:
Nee want dit behoort voorbereidend te zijn op de verdere dressuur en ik zie een paardje met een lange teugel laag hoofdje en dergelijken, echt nog niet wijken of whatever...


Ik kan het er eigenlijk niet minder meej eens zijn, als ik tenminste goed lees hoe je het bedoelt want je bent een beetje vaag in je woorden.. maar als ik het goed door heb zeg je dat als een paard laag loopt met een losse teugel die bijv niet zal kunnen wijken etc..

maar western paarden lopen ook met een redelijk losse teugel (en laag of ja iig verticaal) en kunnen wijken en nog heel erg veel meer gewoon met een losse teugel dus kan het gewoon wel?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 02:09

dat bedoelde ik inderdaad ook, en daarbij zijn alle dressuuroefeningen wel natuurlijk, want ze zijn allemaal afgekeken van paarden in het wild. Als je goed kijkt zie je paarden aan een stuk door schouderbinnenwaarts en traver doen (bijvoorbeeld als ze iets zien, maar toch blijven lopen), piaffe en passage doen hengsten ook in het wild....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:55

Lovely schreef:
CGJ12, met een onjuiste balans tussen teugel- en andere hulpen kom je een heel eind in de buurt van een valse afgedwongen knik hoor Knipoog.


......Als het paard ECHT niet wil, redt je het nooit!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:06

tja ik heb het ook effe gelezen en er zullen vast redenen zijn dat een paardje aan de teugel moet lopen zodat het zn rug niet wegdrukt etc etc
maar sinds ik western rijd hebt ik gemerkt dat het op een hele andere manier ook kan nou moet ik nog heel veel leren in de westernsport maar ik zie ze daar idd zoals mutzje al zei ook wijken changeren voltes rijden draaien om de voor of achterhand ook al heet het daar allemaal anders het zijn wel ongeveer zelfde soort oefeningen alleen is de definitie of het doel van de oefening anders. en die paardjes lopen toch echt met een redelijke lengte teugel en ook die kunnen met die teugel aan de teugel gereden worden alleen word dat niet altijd gedaan bij sommige onderdelen mag het zelfs niet eens paardje loopt altijd met zn rug recht en loopt geheel horizontaal de houding die ze in nature aannemen

maar goed dat was je vraag misschien niet helemaal maar ik zie dus niet het perse aan de teugel moeten rijden er niet in ik hoef nml niks te vragen in de mond als ik hem gewoon zn oefeningen rijdt verzameld die vanzelf en komt ie ook ineens naar beneden.

groetjes

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:54

sanne83 schreef:
Ik rij nu heel vaak met een losse teugel, dressuur met een aantal westerndingen erdoorheen. Toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden, was mijn paard altijd in verzet, niet ontspannen, sterrekijken, alleen maar hard gaan, totaal niet in balans, gek werd ik ervan. Nu rijd ik dus met een losse teugel, en volgens mij loopt ze helemaal niet op de voorhand, maar juist meer in evenwicht dan dat ze ooit gedaan heeft, gewoon op vier benen. Ze valt niet meer door bochten heen, en ze stopt en draait gewoon op de zit. Ze raakt ook steeds minder snel uit balans (alleen als ik bijvoorbeeld niet helemaal mee ga in de beweging) en gaat uit zichzelf buiging en stelling aannemen. Dus toen vroeg ik me af waar is dat aan de teugel nou voor nodig, volgens mij loopt een paard uit zichzelf helemaal niet op de voorhand, maar gewoon in evenwicht. ik breng haar juist uit evenwicht door aan haar hoofd te zitten


Kijk sanne 83 , dit heb ik nu precies hetzelfde met Rena (althans zo kocht ik haar , ik ben zelf meteen met lange teugel begonnen zodat ze op eigen benen moest leren lopen en op stem en zit moest leren reageren , anders was ik nu nog aan het knokken Haha! ) , maar toch ben ik het niet helemaal met je eens Lachen

Vooral je stukje van : ''toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden...'' en verder , dat geeft waarschijnlijk alleen maar aan dat je dat dus ZELF niet goed aanpakte en dus zelf waarschijnlijk een deel ervaring en ruitergevoel daarin mist. Gewoon niet goed genoeg opgeleid bent en echte dressuur.

Ik rij zelf ook geen echte dressuur , simpelweg omdat ik dat niet kan Haha!

En ik geloof net als jij ook meer in het rijden met ''losse'' teugel , grofweg western om dat woordje er maar bij te halen Lachen .

Maar ik weet WEL , dat als je een echt fijne dressuur ruiter of amazone neemt , dat die een paard heel zachtjes en heel natuurlijk , bijna zonder het aan te raken , keurig nageeflijk aan het lopen krijgt. En iemand die dat dus echt netjes , met rust en kundigeheid doet , die heeft het paard ook heel licht en heel goed in balans met een lichaam dat goed gebruikt wordt. En dan heb je al die problemen die je opnoemt OOK niet .

Dus , ik ben helemaal geen dressuurmuts simpelweg omdat ik die kwaliteit niet heb , maar ik weet wel dondersgoed dat mensen die die kwaliteit (die niet uit de lucht komt vallen maar wordt bereikt door VEEL ervaring en goede wijze begeleiding) WEL hebben , heel paardvriendelijk en zacht een paard helemaal naar hun hand zetten en het diertje doet het dan nog met plezier ook

Helaas gaat het mis met , nou laten we zeggen 99 % Haha! , van de ruiters die dus NIET die kwaliteit hebben , en het verkeerd vragen aan hun paard. Dan krijg je dus die problemen...

Maar voordat je tegen me tekeer gaat *LOL*

ik ben dus ook er helemaal voor om van dat hoofd af te blijven.
Waar ik niet aan zit doe ik ook niets fout Clown

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:53

Mutzje"]
[quote="Shiloh schreef:
Nee want dit behoort voorbereidend te zijn op de verdere dressuur en ik zie een paardje met een lange teugel laag hoofdje en dergelijken, echt nog niet wijken of whatever...


Ik kan het er eigenlijk niet minder meej eens zijn, als ik tenminste goed lees hoe je het bedoelt want je bent een beetje vaag in je woorden.. maar als ik het goed door heb zeg je dat als een paard laag loopt met een losse teugel die bijv niet zal kunnen wijken etc..

maar western paarden lopen ook met een redelijk losse teugel (en laag of ja iig verticaal) en kunnen wijken en nog heel erg veel meer gewoon met een losse teugel dus kan het gewoon wel?
[/quote]

Ja maar bij western ben je niet bezig met alles uit je paard halen wat er in zit kwa gymnastiseren en lenigheid. Daar ben je bezig met alles zo ontspannen mogelijk en relax mogelijk.. dus de doeleinden van western en dressuur zijn totaal anders en dus niet te vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-08-03 12:35, in het totaal 3 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:15

het ging toch ook niet perse alleen over dressuur het ging toch over het nut en waarom van aan de teugel rijden en dat doe je bij allebei de takken van de paarden sport Verward

en dan klopt het wel weer wat mutzje en ik zeggen

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:27

ff zeggen dat ik niet alles gelezen heb, maar dit viel me op.
Citaat:
Ik vraag me af of een paard moedwillig zijn eigen voorbenen zou laten slijten (als het slijt moet het toch ook pijn doen??)


Een paard kan niet nadenken, dat het beter voor hem is om op de achterhand te lopen, over de rug. Dat kan hij niet zelf verzinnen.
Net als dat een peuter niet kan verzinnen dat groente beter voor hem is, dan al die lekkere chips en snoep.

pas als het te laat is, krijgt hij pijn en zie je een paard kreupel lopen.
En het enige wat dan ook het paard weer denkt is, ik wil dat pijne been van de grond af, maar hij zal echt niet denken, verhip, als ik nu eens op de achterhand ga lopen.
Zover is het denkvermogen helemaal niet.

Dus aan ons mensen de taak om te beslissen voor het paard.
Te beslissen dat we het doel hebben om het paard zo min mogelijk te belasten.
En daar hoort over de rug rijden ook bij, dus ook het aan de teugel rijden
Dat is wel wat anders dan het aan de teugel dwingen.

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:28

Shiloh schreef:
Ja maar bij western ben je niet bezig met alles uit je paard halen wat er in zit kwa gymnastiseren en lenigheid. Daar ben je bezig met alles zo ontspannen mogelijk en relax mogelijk.. dus de doeleinden van western en dressuur zijn totaal anders en dus niet te vergelijken.


Oei , laat dat de westernruiters , die zich verdiept hebben in hun sport op een hoger niveau , maar niet horen Clown

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:37

fabske schreef:
het ging toch ook niet perse alleen over dressuur het ging toch over het nut en waarom van aan de teugel rijden en dat doe je bij allebei de takken van de paarden sport Verward

en dan klopt het wel weer wat mutzje en ik zeggen


Als je gelezen had, wat ik heb gezegd.. dan heb je door dat ik het over de dressuur heb, en dus niet over western of whatever, dus jullie argumenten slaan nergens op, dat het bij de western niet zo is, want dat heb ik ook helemaal niet gezegd, ik heb alleen maar gezegd waarom ik vind waarom in de DRESSUUR ik vind dat paarden beter wel aan de teugel kunnen lopen...

Ik heb simpel weg antwoord gegeven op haar vraag op het gebied van dressuur

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:38

pmarena"]
[quote="Shiloh schreef:
Ja maar bij western ben je niet bezig met alles uit je paard halen wat er in zit kwa gymnastiseren en lenigheid. Daar ben je bezig met alles zo ontspannen mogelijk en relax mogelijk.. dus de doeleinden van western en dressuur zijn totaal anders en dus niet te vergelijken.


Oei , laat dat de westernruiters , die zich verdiept hebben in hun sport op een hoger niveau , maar niet horen Clown
[/quote]

Ok laat ik het anders zeggen, bij de western ben je daar niet mee bezig op de manier zoals je daarbij bezig bent met de dressuur...

Je gaat mij niet vertellen dat de doeleinden van de dressuur en de western hetzelfde zijn, want je bent 2 totaal verschillende dingen aan het doen!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:42

Daar heb je gelijk in , dat ga ik je niet vertellen Lachen

Alhoewel Haha!

Bij allebei de takken van sport is het toch het doel de paarden zeer licht aan de hulpen zeer gehoorzaam te krijgen , lekker losjes en ontspannen door het lijf . De manier van uitvoering is alleen iets anders.

Maar ik begrijp je punt Knipoog

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:49

Mutzje"]
[quote="Shiloh"]Nee want dit behoort voorbereidend te zijn op de verdere dressuur en ik zie een paardje met een lange teugel laag hoofdje en dergelijken, echt nog niet wijken of whatever...
[/quote]

maar western paarden lopen ook met een redelijk losse teugel (en laag of ja iig verticaal) en kunnen wijken en nog heel erg veel meer gewoon met een losse teugel dus kan het gewoon wel?
[/quote]


Laat ik het zo zeggen, want je argument is gewoon niet gegrond.

Als ik het heb over dat lange teugeltje en laag hoofdje en dergelijken had ik het over dit gedeelte van de discussie

[quote="sanne83 schreef:
Als je bonfire na een proef ziet, strekt die ook gelijk z'n nek als hij klaar is en de teugels los gaan, blijkbaar loopt het toch niet zo heel erg comfortabel....


Op het moment dat hij dat doet, is hij volledig aan het uitrusten, onstpannen, niemand kan constant klaarstaan om elk moment top prestaties te leveren, en als een hardloper heeft gerend dan zit hij daarna ook als een zak aardappelen op een stoel (bij wijze van spreke)

Eigenlijk spreken jij en fabske jezelf tegen, fabske zegt zelf, bij de western ben je ook aan de teugel aan het rijden, dus heb je in de western je paardje ook voor elkaar en ook aan de teugel (alleen niet op dezelfde manier als bij de dressuur) en DUS ook je paardje verzameld en over de rug lopend en dergelijken.... Was dit niet, dan krijg jij je western paardje ook niet aan het wijken hoor!

tenminste! Niet op zo'n manier dat het niet schadelijk is voor zijn lichaam, en zichzelf dus later ook niet tegenkomt met blessures en dergelijken!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19778
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:57

fabske schreef:
maar goed dat was je vraag misschien niet helemaal maar ik zie dus niet het perse aan de teugel moeten rijden er niet in ik hoef nml niks te vragen in de mond als ik hem gewoon zn oefeningen rijdt verzameld die vanzelf en komt ie ook ineens naar beneden.


Ff Offtopic zonder dat ik er hierna niet verder op in ga...

Dat kan best zo zijn, maar swerdy loopt vaak wel met een valse knik in zijn nek, en dat is ook niet goed!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:01

Het dressuurboogje-aan de teugel lopen is gewoonweg de beste houding voor het paard om in ontspanning , vlot en licht , alle oefeningen die de dressuur-ruiter hem vraagt uit te voeren.

De voorkant heeft de ruimte , en de achterkant komt er goed onder , de hulpen komen perfect aan. Het paard heeft DE uitgangspositie om alles netjes en licht uit te voeren.

Daarvoor is naar mijn mening de dressuurkrul met nageven , over de rug lopen , alles erbij Lachen

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:43

zo shiloh gaan we persoonlijk lopen katten want dat je ruzie hebt met mij en mutzje heeft niks met de discussie te maken hej !!!!!!! en als swerdy met een valse knik zou lopen bij mij zouden mn stalgenoten dat zeggen hij loopt niet hoog aan de teugel zoals jij probeert dundee te rijden of andere dressuur ruiters hij loopt ook anders aan de teugel laag en met een lichte knik zoals het mij geleerd werd bij het western rijden dus is niks vals aan en jij vertelt het vanaf de dressuur manier en ik vanaf de western manier maar als we persoonlijk gaan doen kan ik er ook wat van maar dan doe ik dat wel in een ander topic !!!!!!!!!!!1

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:49

Dames, zo kan 'ie wel weer. Dit soort dingen kunnen beter onderling afgehandeld worden en niet via dit forum, praat het uit of stuur een pb of zoiets. Geen ruzie maken hoor Knipoog.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:52

sorry lovely maar hier kon ik gewoon even niet tegen. als het commentaar was goed bedoeld zonder vijandige achtergrond oke maar zo niet vandaar mn terug reactie

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 19:39

pmarena"]
[quote="sanne83 schreef:
Ik rij nu heel vaak met een losse teugel, dressuur met een aantal westerndingen erdoorheen. Toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden, was mijn paard altijd in verzet, niet ontspannen, sterrekijken, alleen maar hard gaan, totaal niet in balans, gek werd ik ervan. Nu rijd ik dus met een losse teugel, en volgens mij loopt ze helemaal niet op de voorhand, maar juist meer in evenwicht dan dat ze ooit gedaan heeft, gewoon op vier benen. Ze valt niet meer door bochten heen, en ze stopt en draait gewoon op de zit. Ze raakt ook steeds minder snel uit balans (alleen als ik bijvoorbeeld niet helemaal mee ga in de beweging) en gaat uit zichzelf buiging en stelling aannemen. Dus toen vroeg ik me af waar is dat aan de teugel nou voor nodig, volgens mij loopt een paard uit zichzelf helemaal niet op de voorhand, maar gewoon in evenwicht. ik breng haar juist uit evenwicht door aan haar hoofd te zitten


Kijk sanne 83 , dit heb ik nu precies hetzelfde met Rena (althans zo kocht ik haar , ik ben zelf meteen met lange teugel begonnen zodat ze op eigen benen moest leren lopen en op stem en zit moest leren reageren , anders was ik nu nog aan het knokken Haha! ) , maar toch ben ik het niet helemaal met je eens Lachen

Vooral je stukje van : ''toen ik nog aan de teugel probeerde te rijden...'' en verder , dat geeft waarschijnlijk alleen maar aan dat je dat dus ZELF niet goed aanpakte en dus zelf waarschijnlijk een deel ervaring en ruitergevoel daarin mist. Gewoon niet goed genoeg opgeleid bent en echte dressuur.

Ik rij zelf ook geen echte dressuur , simpelweg omdat ik dat niet kan Haha!

En ik geloof net als jij ook meer in het rijden met ''losse'' teugel , grofweg western om dat woordje er maar bij te halen Lachen .

Maar ik weet WEL , dat als je een echt fijne dressuur ruiter of amazone neemt , dat die een paard heel zachtjes en heel natuurlijk , bijna zonder het aan te raken , keurig nageeflijk aan het lopen krijgt. En iemand die dat dus echt netjes , met rust en kundigeheid doet , die heeft het paard ook heel licht en heel goed in balans met een lichaam dat goed gebruikt wordt. En dan heb je al die problemen die je opnoemt OOK niet .

Dus , ik ben helemaal geen dressuurmuts simpelweg omdat ik die kwaliteit niet heb , maar ik weet wel dondersgoed dat mensen die die kwaliteit (die niet uit de lucht komt vallen maar wordt bereikt door VEEL ervaring en goede wijze begeleiding) WEL hebben , heel paardvriendelijk en zacht een paard helemaal naar hun hand zetten en het diertje doet het dan nog met plezier ook

Helaas gaat het mis met , nou laten we zeggen 99 % Haha! , van de ruiters die dus NIET die kwaliteit hebben , en het verkeerd vragen aan hun paard. Dan krijg je dus die problemen...

Maar voordat je tegen me tekeer gaat *LOL*

ik ben dus ook er helemaal voor om van dat hoofd af te blijven.
Waar ik niet aan zit doe ik ook niets fout Clown
[/quote]

Ik kan zeker niet goed genoeg dressuurrijden om mijn paard goed nageefelijk te rijden (paard raakt ook nog eens redelijk in paniek van teugeldruk.....). maar toch heb ik het (moeten) leren bij al mijn instructeurs, omdat je blijkbaar anders niets kan met je paard. Er zullen vast wel mensen zijn die het goed aanleren (maar ja, die andere 99% procent dan he *LOL* )
maar ik hoor hier heel veel mensen die hun paard zo willen rijden omdat ze dan controle en ontspanning krijgen. maar die heb ik juist gekregen door niet meer aan de teugels te zitten. Dat vind ik dus niet een echt goed reden om aan de teugel te rijden.
Als je gericht bent op het rijden van piaffe en passage dan moet het paard verzamelt zijn om die beweging te kunnen maken, da's logisch.
maar dat hele verhaal dat hij zo moet lopen om ons te kunnen dragen en omdat anders de voorbenen slijten, vind ik gewoon niet logisch klinken. Als je buitenrijd voor drie uur, rijd je toch ook niet de hele tijd nageefelijk, zouden z'n voorbenen dan gaan slijten??? het lijkt me zowieso niet dat het meer slijt dan van bijvoorbeeld springen. Misschien als je je paard totaal op de voorhand rijdt (ik denk zelf dat een paard die met losse teugel loopt met een ruiter in redelijk evenwicht, dat die gewoon op vier benen loopt), maar toch zie ik dat dan weer vaker bij mensen die verkeerd nageefelijk rijden, dan bij mensen die helemaal niets doen.

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:56

Daar ben ik het helemaal mee eens Lachen .

Mensen die dus TE gefocusd zijn op dat boogje , en verder niet kundig genoeg zijn , die zullen hun paard eerder op de voorhand hebben lopen dan mensen die hun paard gewoon op een ''los'' teugeltje al lekker ontspannen , losjes en in evenwicht voor elkaar willen hebben.

Voor mij is de reden dat ik Rena zo vluchterig , onzeker en ''hard'' in de mond kreeg. En omdat ik zelf weet dat ik in de dressuur niet ervaren genoeg ben om dat echt GOED te doen.

Ga ik dressuren dan zal ik altijd fouten maken , en dingen onbewust niet goed vragen aan mijn paardje. En dan word ik weer gefrustreerd omdat dat diertje niet luisterd terwijl ''ik het toch goed doe'' .

Ook Rena is er niet het typje voor om serieus aan de slag te gaan , en de goede bak ontbreekt ook dus vind ik niet dat ik van haar kan verlangen dat ze als een heus dressuurpaardje aan het werk gaat.

Dus dan ga ik liever op een voor mij eenvoudigere manier met haar aan het werk , met simpelere hulpen en met weinig techniek.

Zodat ik zeker weet dat ik mezelf niet tegenspreek in m'n hulpen en dat Rena precies begrijpt wat ik bedoel Lachen

Ik let er wel op dat ze dus achter lekker actief blijft , en haar hoofdje en hals een beetje draagt. Ik moet lekker zitten en dan zit ik haar zo min mogelijk in de weg. Ik bezorg haar zo min mogelijk last en daartegenover staat dan dat zij mij lekker laat zitten (rug rond / hals beetje rond , zie drafje profiel) en direct netjes reageerd op wat ik van haar vraag.

Ik ga er altijd vanuit dat het wel voorelkaar is als je paardje ontspannen en voorwaarts loopt , en op elk moment soepeltjes op een klein hulpje direct halt kan houden , maar ook op elk moment klaar is om aan te galopperen. En dan vooral relaxed , dus niet met een ruk of rotschop ofzo Haha!

Ik heb trouwens ook geen zin om constant aan het werk te zijn en dus constant het paard nageeflijk enzo te rijden. Ik ben een er-op-uit ruiter

Lekker simpel sportief-relaxen Lachen

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:04

ik zou het inderdaad maar niet aan de pro. western ruiters laten horen, want het is niet alsof er nix van het paard gevraagd wordt en het alleen maar de bedoeling is met een lange teugel door de bak te sloffen hoor shiloh.. western paarden worden ook aan een teugel gereden en moeten hun achterhand er ook onder brengen etc.. verder moet je anders maar eens bij een reining of een cutting wedstrijd kijken, western paarden moeten echt wel heel wat vaardigheden beheersen en oefeningen. Als je dat dan niet lenig noemt en gymnatiserend.

verder shiloh heb ik helemaal nix gezegd over dresuur, alleen dat het wel mogelijk is om een paard met een lossere teugel aan de teugel te rijden.

als ik het zo hoor dan denk ik alleen niet dat je een erg duidelijk beeld van western rijden voor je hebt shiloh, je doet het misschien op een andere manier.. en de oefeningen kunnen ook verschillend zijn maar uiteindelijk moet elk paard aan de teugel lopen met zijn achterhand eronder.

VERDER waar ik het duidelijk niet meej eens ben is de persoonlijke aanval op de bokster Fabske. Zij gaf totaal geen aanleiding tot de kattige reactie die zij kreeg. Je kent haar paard verder helemaal niet en meningen verschillen. Bij ons en haar op stal (en ik) vinden juist dat swerdy ibn sjapoer op een nette manier aan de teugel wordt gereden zonder een valse knik erin. Eigenlijk maakt het helemaal niet uit wat er van wordt gevonden, nog een keer zo reactie en ik ga klagen want dit sloeg nergens op.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 21:38

pmarena schreef:

Ik let er wel op dat ze dus achter lekker actief blijft , en haar hoofdje en hals een beetje draagt. Ik moet lekker zitten en dan zit ik haar zo min mogelijk in de weg. Ik bezorg haar zo min mogelijk last en daartegenover staat dan dat zij mij lekker laat zitten (rug rond / hals beetje rond , zie drafje profiel) en direct netjes reageerd op wat ik van haar vraag.

Ik ga er altijd vanuit dat het wel voorelkaar is als je paardje ontspannen en voorwaarts loopt , en op elk moment soepeltjes op een klein hulpje direct halt kan houden , maar ook op elk moment klaar is om aan te galopperen. En dan vooral relaxed , dus niet met een ruk of rotschop ofzo Haha!


ben ik het helemaal mee eens, dat is volgens mij ook een voorwaarde, je moet elk moment kunnen sturen, en in galop kunnen aanspringen en halt houden (met zo weinig mogelijk hulpen). en je moet een zit hebben waarmee je je paard niet stoort. zou ze dan echt slijtage in d'r voorbenen krijgen???

even heel erg off-topic, jij ben van de barefoot-site!! echt grappig, ik wilde net zo'n zadel op proef bestellen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers