Wat te doen als paard niet op binnenbeen reageert?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Wat te doen als paard niet op binnenbeen reageert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 22:43

Mijn vriendin heeft een stel verzorgpaarden, waaronder 2 friezen. 1tje daar van is helemaal niet gewend op benen gereden te worden. Leg je je linker been eraan, dan banjert ze gewoon lekker rechtdoor, en stelling rijden ho maar!

Ik help haar nu af en toe met rijden, hier en daar wat tips geven en helpen en zo. Ze heeft NOG geen les, maar die komt spoedig, dan gaat ze prive les krijgen dus dat komt goed, maar tot die tijd willen we dat paard erg graag leren dat ze om het binnenbeen moet lopen.

Nu heb ik zo'n oefening "bedacht"waarbij we haar dat aan proberen te leren. Nu vraag ik me dus af, wat jullie van die oefening vinden? en waarom wel of waarom niet, en wat zou ik anders kunnen doen.


Het gaat zo, ik zeg tegen merel (die vriendin) eerst bij b een grote volte te rijden, en vervolgens die volte kleiner te maken, totdat ze kleine volte om me heen draait. Vervolgens vraagt ze met de binnenteugel naar binnen (waardoor de voltes in feite nog kleiner worden) maar ze begrenst dan wel met de buitenteugel zodat ze niet helemaal naar binnen valt. Dan, legt ze dus haar binnenbeen eraan, en probeert haar met dat binnenbeen naar buiten te duwen, reageert ze niet, dan help ik met het paard naar buiten te duwen. met haar buitenbeen houd ze het paardje dan voorwaarts zeg maar.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel... en ben erg benieuwd of dit een goede oefening is?

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:03

Is dit paard voorheen alleen voor de kar gebruikt?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 15:10

nope... het paard is in zijn leven gewoon heel erg weinig bereden, ze is wel heel braaf hoor, en erg leergierig, maar ik vroeg me gewoon vooral af, of deze oefening een goede oefening is voor het aanleren om om het binnenbeen heen te lopen...

en wat andere goede oefeningen kunnen zijn?

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:28

Laat haar eerst maar zorgen dat het paard aan het been komt.
De oefening die jij wilt laten doen is voor een fries sowieso al moeilijker.
Een fries is vaak stijver dan een ander ras. Je kunt het paard steeds door middel van een snoepje gaan leren te buigen. Eerst het snoepje bij het voorbeen houden en dan steeds (langzaam opbouwen) verder richting de kont gaan. Hiervan worden ze leniger.
Is het paard wel aan de stem? Dus als je draf zegt gaat ze dan draven? Dan kun je namelijk de beenhulp combineren met de stemhulp. Laat haar veel overgangen rijden en veel figuren, maar niet continu buiging vragen. Met jouw oefening doe je dat wel en dat is erg moeilijk voor het paard. Dus rustig alles opbouwen. Beschouw het maar als opnieuw inrijden. Alleen zal dat nu wat sneller en makkelijker gaan.

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:30

Ik vind die voltes een goeie oplossing zo leer je een paard het beste stelling lopen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 15:30

zowel merel als ik gaan niet met snoepjes aan de gang... we vinden dit allebei een slechte gewoonte die weer moeilijk af te leren is...

maar we zijn ook niet continu met die oefening bezig hoor, ik denk dat we dit tijdens het gehele uur 2 keer doen, en dan iets van 3 tot 5 rondjes op elke hand, dus dat valt best mee vind ik zelf...

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:37

Weet je wat ook misschien een manier is? Als je in de hoek van de bak, een paar meter van de wand af, balken neerlegt. Je legt 1 balk parallel aan de korte zijde en 1 balk parallel aan de lange zijde, zodat de balken in een hoek van 90 graden liggen. Dan kan je eerst in stap uiteraard tussen de balken en de wand door, zodat het paard wel moet stellen om de hoek normaal door te komen en je met je binnenbeen moet inwerken. Ik zou beginnen met een "ruime doorgang" en als het paard beter buigt en ook goed in balans blijft in stap, draf en galop de doorgang smaller maken. Dit heeft overigens (als ik me niet vergis Verward ) in de Your Horse gestaan. De balken kan je natuurlijk ook in lepels aan staanders hangen, zodat je aan 2 kanten (de "hindernissen" en de wand van de bak) een 'muur' hebt.

Ik hoop dat het allemaal nog begrijpelijk is!! en succes ermee, Kim OK dan!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:45

Teatske schreef:
Laat haar eerst maar zorgen dat het paard aan het been komt.
De oefening die jij wilt laten doen is voor een fries sowieso al moeilijker.
Een fries is vaak stijver dan een ander ras.


Haha! OK dan! Frusty

Hoe issie op de zweep? Binnenbeen aandrukken, geen stelling; dan tik achter de kuit. Hoeft niet met geweld, waarschijnlijk reageert ie meteen door ronder te worden. Als ie vlug leert heeft ie zo door wat je bedoeld met binnebeen.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:32

Ik rijd zelf een tuigpaard en die had dit probleem ook. Wat jij doet is princiepe goed, maar je help haar meer door te zeggen dat ze het paard moet helpen door op haar buiten zitbeen knobbel te gaan zitten en tegen alles in, haar buiten teugel van de hals te halen. Het paard valt dan over zijn buiten schouder weg. Haha! Normaal is dit niet goed maar omdat je wilt dat hij voor je binnenbeen weg moet, moet je hem deze fout gewoonweg laten maken. Snapt hij dit spelletje goed dan kun je hem met de buiten been en teugel opvangen zodat hij recht blijf en toch opzij gaat voor je binnenbeen. De bedoeling van deze oefning op de volte is dan ook dat hij gaat scharen met zijn benen.
Veel succes

Dixie

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 22:38

Mrietjesueel"]
[quote="Teatske schreef:
Laat haar eerst maar zorgen dat het paard aan het been komt.
De oefening die jij wilt laten doen is voor een fries sowieso al moeilijker.
Een fries is vaak stijver dan een ander ras.


Haha! OK dan! Frusty

Hoe issie op de zweep? Binnenbeen aandrukken, geen stelling; dan tik achter de kuit. Hoeft niet met geweld, waarschijnlijk reageert ie meteen door ronder te worden. Als ie vlug leert heeft ie zo door wat je bedoeld met binnebeen.
[/quote]

Allereerst, van dat aan het been komen... het paard is wel voorwaarts! ook aan het been, maar ik bedoel dat ze gewoon niet op benengereden word qua sturen... dus als je binnenbeen eraan legt, en je buitenbeen iets achter de singel, zal het paard niet rond worden.... maar het probleem is dus gewoon dat het paard niet snapt dat hij om het binnenbeen heen moet lopen, mijn vraag was dus, of deze oefening een goede manier is om hem dit aan te leren. Hierbij hoef je echt niet te denken dat we echt de hele tijd rondjes aan het draaien zijn. Maar gewoon zoals ik al eerder zei 3 tot 5 kleine rondjes op de ene hand, even ontspannen en hetzelfde op de andere hand, en dan na een half uur dit nog 1 malig doen... wij snappen ook wel dat het niet prettig is om de hele tijd rondjes te moeten draaien....

Bedankt voor de reacties, en we gaan dat met die balken ook proberen, mochten we ergens balken vandaan kunnen krijgen Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:06

Tsja, ik denk dat ik hier geen positieve reacties op krijg Knipoog
Ik rijd af en toe een iers jachtpaard, daar krijg ik ook geen reactie op been, doe ik mijn sporen om (kleinste van de kleinste knopjes) krijg ik het er in een keer wel uit. Maar dit gaat dus puur om lengtebuiging. Doordat ie dan loslaat gaat ie ook opeens nageven...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:53

Nou jacksel, van mij krijg je wel een postieve reactie Lachen

Als je geen reactie krijgt op je been kun je best eens een keertje een schop geven. Maar je kunt natuurlijk niet schoppen blijven. Dat is veel te vermoeiend.
Sporen zijn om een hulp te verkleinen en daar gebruik je de spoor toch ook voor dan?
Dat ie opeens gaat nageven als hij loslaat is eigenlijk logisch want imo kan alleen een ontspannen (losgelassen of hoe je het in het duits ook schrijft) paard nageven Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:04

Klopt, maar ik vind zelf eigenlijk ook dat sporen niet de oplossing zijn voor zo'n probleem. heb laatst weer eens zonder spoerrn geprobeerd, maar dan krijg ik het er dus niet uit.
Ik blijf bij het principe dat alles zonder sporen opgelost moet kunnen worden, weet alleen dat het mij niet lukt zonder en met wel.
Lijkt me toch ook beter voor het paard, dus tsja...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 07:49

Je zou het paard eens kunnen longeren met twee lijnen. Aan elke bitring een lijn. De buitenlijn laat je via een singeloogje ook achter de achterhand om gaan (let op dat ie niet over de grond gaat slepen!) en zo longeer je het paard op de volte. Je kan nu met je buitenlijn de achterhand meer naar binnen "duwen" terwijl je met de binnenlijn de stelling vraagt.
Als je geen vertrouwen hebt in bovenstaande oefening, of het lijkt te moeilijk, dan kan je ook nog met bijzetteugels longeren. De binnen bijzet doe je net 1 gaatje strakker zodat de stelling komt. Oefen nu ook het vergroten en verkleinen van de cirkel, dan moet het binnenbeen er wel onder komen. Doe dit niet te lang inderdaad, het is een zware oefening!

Onder het zadel ben ik ook voorstander van een lesje met het zweepje. Bij reactie meteen goed belonen natuurlijk!

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:45

Ik zou heel veel voltes en figuren gaan rijden hierdoor moet hij wel voor je benen reageren !

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:49

Ik heb mijn paard op ongeveer dezelfde manier geleerd om niet door mijn binnenbeen heen te vallen en stelling etc. Mijn paard was niet goed ingereden door zijn vorige eigenaar.

Voltes vergroten en verkleinen is een goede oefening om het paard te leren op je beenhulpen te reageren. Neem dan desnoods voor je gevoel overdreven stelling naar binnen en goed met buitenteugel begrenzen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 22:41

dankjewel voor de reacties allemaal? we gaan die dingen zeker uitproberen...

nog meer tips?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 01:23

Het lijkt mij op zich best een goede oefening... Lachen

Al lijkt het mij belangrijker dat ze eerst goed aan het been komen.
Als ze goed aan je benen zijn, is het idee binnen en buitenbeen denk ik ook makkelijker voor ze. Als ze de bedoeling van bepaalde druk snappen.

Je moet hem dus aan je been maken, zelf dus vlugger zijn.
Als ze niet reageren, iets krachtiger inkomen, dan nog geen reacties tikje achter de kuit. Zodat ze weten dat ze daar reactie op moeten geven.
Als ze reageert, belonen, door ontspanning in de hand en met woorden.
Snoepjes lijkt mij idd, geen fijne gewoonte om aan te leren...
ik denk dat je ze daar eigenlijk een beetje verwend mee maakt...