Traag voor het been ineens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Traag voor het been ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 19:28

Mijn merrie is nu bijna een jaar onder het zadel, waarvan een half jaar bij mij. Het rijden gaat steeds beter, alleen ze mocht wel iets voorwaartser.
Dan heb ik haar goed aan het been, lekker scherp, dan gaat ze mooi voorwaarts neerwaarts, ik geef haar dan nog wat extra ruimte van voor en dan zo ineens boem is de benzine op. Vriendjes zijn?

Iemand tips voor mij ja deze zeker ~~}> Clown

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:11

Aangezien het paard nog maar een jaar onder het zadel is, en kennelijk ook nog jong, moet je niet teveel van het paard vragen!

Dat de bezine ineens op is komt of door een slechte conditie, of doordat het paard het niet meer zo leuk vind. Je moet het rijden als een spelletje houden, afwisselen met leuke dingen. En niet teveel vragen in het begin. Zal je zien dat daarna geleidelijk heel erg goed gaat, en de conditie ook stijgt!

Succes!

Groetjes BounceBabe

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 07:23

Ik denk ook dat ze het moeilijk vind.
Ik doe vaak als ze terug gaat in stap, hup nog even aandraven, halve volte aanhouden en dan mag ze pas stappen. Want als zij ineens gaat stappen, en ik denk van laat maar, lijkt me ook niet goed toch?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 07:26

Ohja, bedankt voor je antwoord!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:35

Geen dank! Lachen Je vroeg toch om hulp ofniet? Lachen

En ik ga binnenkort ook een paardje kopen, die net een jaar onder het zadel is. Dus met die moet ik ook veel afwisseling hebben! Zodat ik ze tevreden hou!

Succes in iedergeval!

Groetjes BounceBabe

ps. mijn pony is juist teveel voor het been haha! Echt lastig, maja bloedkikkertje he Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:39

Ik denk net als BounceBabe ook dat het een conditie kwestie is.. Mijn paard loopt op diesel *LOL* moet eerst even opwarmen en gaat dan als een trein en kan wel door blijven lopen. Ik denk dat je er aan moet gaan werken langzaam haar conditie een beetje op te bouwen en veel afwisseling en ook nog niet te veel van haar vragen omdat ze natuurlijk nog jong is.

Succes ermee

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:02

Je verteld dat de benzine op is op het moment dat ze voorwaarts neerwaarts is en jij net even extra ruimte kan geven van voren. Dat ze dan terug valt heeft ermee te maken dat ze op dat moment op haar eigen benen moet lopen, jou steun valt zeg maar weg. Dan moet ze dus haar eigen balans en evenwicht zoeken/vinden en dat is heel zwaar/moeilijk. Het is heel normaal voor een jong paard om juist op dat moment van toestaan, dus ontspannen, terug te vallen om zo het evenwicht te bewaren. Dat heeft dan weer met conditie en kracht te maken, want hoe beter dat wordt hoe meer ze zichzelf zal kunnen dragen. Maar het is ook gewoon een fase in de opleiding, het op eigen benen lopen is iets wat elk jong paard moet leren en dat is best lastig.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 14:10

Ja dat ze uit balans raakt klopt wel. Soms valt ze ineens naar binnen of begint wat te slingeren. Maar soms zijn er stukjes die gaan echt perfect! Het is maar een paar meter, maar echt zo goed!

Ze is al 7 jaar (ook nog jong) en ze is daarvoor fokmerrie/grasmachine geweest Haha!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:10

Die paar meter in balans worden er vanzelf meer als je aan de basis blijft werken. Ook als ze gaat slingeren of naar binnen vallen, gewoon van achter naar voor naar de hand toe blijven werken. Dus niet ineens anders gaan rijden, maar eigenlijk doen alsof er niets aan de hand is. Om te controleren of ze op eigen benen loopt regelmatig 'uberstreichen'. Als je geduld hebt komt het waarschijnlijk vanzelf goed.
De leeftijd is trouwens niet zo belangrijk, het blijft een 'groen' paard. Alleen is ze al volgroeid en misschien wat volwassener in gedrag, dat kan alleen in je voordeel werken.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:02

BounceBabe schreef:
Aangezien het paard nog maar een jaar onder het zadel is, en kennelijk ook nog jong, moet je niet teveel van het paard vragen!

Dat de bezine ineens op is komt of door een slechte conditie, of doordat het paard het niet meer zo leuk vind. Je moet het rijden als een spelletje houden, afwisselen met leuke dingen. En niet teveel vragen in het begin. Zal je zien dat daarna geleidelijk heel erg goed gaat, en de conditie ook stijgt!

Succes!



helemaal mee eens.... je moet het rijden niet te vaak doe, vooral nu ze net een jaar onder het zadel is, die van mij is ook net een jaar onder het zadel( het scheelt dat wij m zelf zadelmak hebben gemaakt)
maar dat is zo je moet het als een spelletje doen en het paard moet het leuk blijven vinden om te rijden.
dat terug vallen is inderdaad gewoon conditie tekort....I think Schijnheilig
dat moet je gewoon langzaam opbouwen en niet te snel

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:16

Let er eens op je zelf wel bovenop je paard blijft zitten als je haar meer ruimte geeft. Wees er scherp op dat je niet naar voren valt met je bovenlichaam.
Bovendien kan het zijn dat je paard simpelweg de aanleuning mist, die je voorheen wel gaf...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 22:33

Ja ik wil haar nog wel eens uit balans halen! Ik heb vandaag zowiezo erg op mezelf gelet, goed rechtop blijven zitten. Het ging erg goed, door mijn hand lekker zacht te houden, heeft ze in draf soms halve volte helemaal nagegeven. Ik probeer een paar minuten bezig te zijn en een paar minuten gewoon ontspannen te stappen. En een kwartier werken voor haar is meer dan genoeg.

Ik moet bekennen dat ik vandaag foto's heb laten maken van het rijden en op 2 foto's hang ik wat naar voren, dus daar zeker goed op letten!