Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kyliam schreef:ik denk dat sensebiliseren altijd nog kan hoor!
zelf zou ik denk ik bij elke reactie op het been belonen, heel uitbundig! En zeker niet meer met sporen rijden.
Verder kan je ook vanaf de grond werken aan wijken voor druk. Dat je steeds minder druk moet geven om je paard een pasje om te zetten. Gewoon met je hand tegen je paard aan duwen, op alle mogelijke plekken. En ook weer zeer duidelijk belonen als ie om gaat. Je zal zien dat als je dit steeds oefend je met een vingerdruk je paard om kunt laten stappen. Als je dit zowel op de schouder als achterhand, flanken enz oefend ga ja daar ook plezier van krijgen bij het rijden.
Veel plezier met je paardje!
JoviBan schreef:demo_love schreef:Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.
Ik zou een andere instructeur nemen. Iemand die jou wèl kan leren om je paard zonder geprik in de buik voorwaarts en energiek te rijden.
Heb je trouwens medische oorzaken uitgesloten?
demo_love schreef:Met de zweep moet ik ook regelmatig flink doorpakken, maar het helpt gewoon niet. Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?
JoviBan schreef:Ik zou een andere instructeur nemen. Iemand die jou wèl kan leren om je paard zonder geprik in de buik voorwaarts en energiek te rijden.
Heb je trouwens medische oorzaken uitgesloten?
Lidyyy schreef:Het is erg jammer dat ze met sporen is ingereden, maar dat is nou eenmaal zo en ze is er aan gewend.. dus rijden zonder sporen heeft geen zin meer zoals je gwmerkt hebt![]()
kimmie88 schreef:Lidyyy schreef:Het is erg jammer dat ze met sporen is ingereden, maar dat is nou eenmaal zo en ze is er aan gewend.. dus rijden zonder sporen heeft geen zin meer zoals je gwmerkt hebt![]()
Dit is onzin.
Je paard moet op jou kuithulp reageren en niet of je spoor. Dit is echt te trainen.
Paar x duwen met je kuit. Geen reactie? Tikje met de zweep op de plek waar je normaal aandrijft.
Meppen op die kont vind ik zo nutteloos. Je paard schijnt de hulp niet te snappen die je geeft.
Maar door op die kont een aantal meppen te geven, straf je haar eigenlijk voor iets, wat ze, imo, niet snapt
riagr schreef:Terug naar de basis: longeren. En dan bedoel ik niet "rondjes laten lopen", maar het paard, van de grond af via de (dubbele) longe "rijden". Als je je paard op deze manier fijn aan het werk hebt, dan pas weer gaan rijden en je paard eventueel ondersteunen met stemhulp of zweepje. Nooit meer met sporen rijden. Als je je advies van je instructeur volgt, schrijf je hier volgend jaar: paard reageert niet op kuit, zweet of spoor...wat nu?