met sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:04

Hoi,

Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden. Ik rijd haar vanaf het begin zonder sporen, en probeer haar gevoeliger te maken op been zodat ze ook zonder sporen te rijden is. In de lessen gaat dat prima (groepsles), omdat ze dan achter de andere paarden aan wil en lekker mee wil draven en galoperen, maar als ik alleen in de bak rijd, dan kan ik drijven tot ik een ons weeg. Zweep reageert ze ook nauwelijks op. Ik heb tot nu toe iedere keer 3 keer geen reactie een paar meppen met die zweep gegeven totdat ze naar voren gaat, maar dat helpt gewoon niet, het interesseert haar niks. Ook springen heb ik geprobeert, maar daar wordt ze ook niet enthousiast van. Dit heb ik nu 4 maanden volgehouden, zonder enige verbetering. Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden. Ik ben hier altijd fel tegen geweest om een paard vooruit te rijden, maar zie eigenlijk geen oplossingen meer. Woensdag heb ik met de sporen van mijn instructeur gereden (korte knopsporen). Het hielp wel enigzins, maar niet veel. Morgen ga ik andere sporen van hem lenen om uit te proberen of ze beter reageert. Eigenlijk zit het me toch niet zo lekker. Zien jullie nog andere oplossingen om zonder sporen te kunnen rijden? Bit zal verder niet uitmaken, maar ik zal dat ook meteen vermelden: ze heeft een dubbelgebroken bustrens.

Ik hoop dat jullie raad weten.

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:13

Het is erg jammer dat ze met sporen is ingereden, maar dat is nou eenmaal zo en ze is er aan gewend.. dus rijden zonder sporen heeft geen zin meer zoals je gwmerkt hebt :P
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-10-10 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

Kyliam

Re: met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:20

ik denk dat sensebiliseren altijd nog kan hoor!
zelf zou ik denk ik bij elke reactie op het been belonen, heel uitbundig! En zeker niet meer met sporen rijden.
Verder kan je ook vanaf de grond werken aan wijken voor druk. Dat je steeds minder druk moet geven om je paard een pasje om te zetten. Gewoon met je hand tegen je paard aan duwen, op alle mogelijke plekken. En ook weer zeer duidelijk belonen als ie om gaat. Je zal zien dat als je dit steeds oefend je met een vingerdruk je paard om kunt laten stappen. Als je dit zowel op de schouder als achterhand, flanken enz oefend ga ja daar ook plezier van krijgen bij het rijden.
Veel plezier met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:22

Ga je met sporen rijden ;)
Gewoon kuit geven, reageert ze niet, spoor. Als je consequent genoeg rijd reageert ze na een tijd al op je kuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:24

demo_love schreef:
Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.

Ik zou een andere instructeur nemen. Iemand die jou wèl kan leren om je paard zonder geprik in de buik voorwaarts en energiek te rijden.

Heb je trouwens medische oorzaken uitgesloten?

xminix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:37

Asyaa schreef:
Ga je met sporen rijden ;)
Gewoon kuit geven, reageert ze niet, spoor. Als je consequent genoeg rijd reageert ze na een tijd al op je kuit.

mee eens

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:50

Kyliam schreef:
ik denk dat sensebiliseren altijd nog kan hoor!
zelf zou ik denk ik bij elke reactie op het been belonen, heel uitbundig! En zeker niet meer met sporen rijden.
Verder kan je ook vanaf de grond werken aan wijken voor druk. Dat je steeds minder druk moet geven om je paard een pasje om te zetten. Gewoon met je hand tegen je paard aan duwen, op alle mogelijke plekken. En ook weer zeer duidelijk belonen als ie om gaat. Je zal zien dat als je dit steeds oefend je met een vingerdruk je paard om kunt laten stappen. Als je dit zowel op de schouder als achterhand, flanken enz oefend ga ja daar ook plezier van krijgen bij het rijden.
Veel plezier met je paardje!

Dat gaat ook wel goed, als ik tegen haar achterhand duw met 1 vinger gaat ze al een stap opzij. Ze snapt been=vooruit ook wel, maar het luiheid, geen zin hebben... Maar ja, als je een proef rijdt moet ze toch ook voorwaarts gaan, en met andere paarden erbij is ze wel vlot. Medisch is het dus ook niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:53

JoviBan schreef:
demo_love schreef:
Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.

Ik zou een andere instructeur nemen. Iemand die jou wèl kan leren om je paard zonder geprik in de buik voorwaarts en energiek te rijden.

Die instructeur is wel goed en zéker paard vriendelijk, maar hij ziet ook geen andere oplossing meer. Het ís wel een stijfkop van een fries... Ik ga altijd voor de zachtste methodes en hou absoluut niet van dwang. Met de zweep moet ik ook regelmatig flink doorpakken, maar het helpt gewoon niet. Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:41

Je kunt met sporen gaan rijden maar dan is het alsnog de bedoeling dat je ze op kuit gaat rijden want als je dat al net voor elkaar krijgt zit er totaal geen basis in je paard en kom je nergens.

Weet niet wie het zei maar inderdaad eerst kuit geen reactie dan spoor dan kun je het oplossen maar dan moet je als ruiter zeer consequent zijn want je doet al snel te veel met je sporen en dat schiet gewoon niets mee op en zeker niet op lange termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:47

demo_love schreef:
Met de zweep moet ik ook regelmatig flink doorpakken, maar het helpt gewoon niet. Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?

Een instructeur die dit toestaat, is imo ook slecht bezig.
Ik blijf dus bij mijn advies een andere instructeur te nemen die je wel kan helpen zonder geweld.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:57

Ik zou verder kijken dan de zweep en sporen. Mijn antwoord is bijna overal op, rechtrichten. Maar ook dan moet ze voorwaarts. Wellicht heeft ze ergens pijn? Bij mij gaat het er namelijk niet in dat een paard jou zou pesten of expres niet wil gaan lopen, ik denk dat het ergens vandaan komt. Als een paard een vliegje al voelt zitten, dan voelt ze je kuit ook wel, is geen spoor voor nodig.
Hoe doet ze het tijdens longeren?
Misschien proberen om de gang uit te spreken zoals bij longeren?

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:01

Ik denk dat je best een poosje met sporen kan gaan rijden, maar gewoon proberen ze weer af te doen als je paard weer wat voorwaartser is. Of probeer iemand op de grond met een longeerzweep erbij te hebben. Je paard moet gewoon doorhebben wat de bedoeling is, dus ook goed belonen als ie braaf is!! En hééél consequent zijn, als jij been geeft en geen reactie krijgt, BAM naar voren, als ze reageert belonen, maar zodra ze uit zichzelf weer terugkomt in tempo geef je weer kuit, geen reactie: weer BAM naar voren. Zorg dat iedere pas die je paard zet in jou tempo is. En lekker overgangen rijden en tempowisselingen, je paard moet volledig de aandacht bij jou hebben, dus hou ze maar bezig.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:06

JoviBan schreef:

Hier ga ik helemaal in mee. Het is echt op te lossen zonder sporen maar mét goede instructeur.
Mijn bijrijdpony had hetzelfde probleem, liep als een robot door de bak en weinig tot geen reactie op de zweep.
Ik ben geduldig met lessen begonnen en heb er ook geen sporen bijgepakt, het is er nu inmiddels bijna helemaal uit.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:18

je moet niet hard met de zweep slaan, maar heel kort zodat het irritant voelt voor je paard...
veel tempowisselingen, vooral niet te lang stappen. liever kort rijden en dan alleen maar letten op dat hij op je been reageert, de rest van het rijden komt daarna dan wel weer.

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:29

Misschien heeft ze wel een tekort in een bepaald vitamine ofzo..
Een paard van een kennis van mij heeft dat gehad.. Die was ook heel lui en reageerde niet zo goed.
Misschien heeft ze een beetje meer krachtvoer nodig

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:06

Lidyyy schreef:
Het is erg jammer dat ze met sporen is ingereden, maar dat is nou eenmaal zo en ze is er aan gewend.. dus rijden zonder sporen heeft geen zin meer zoals je gwmerkt hebt :P

Dit is onzin.
Je paard moet op jou kuithulp reageren en niet of je spoor. Dit is echt te trainen.

Paar x duwen met je kuit. Geen reactie? Tikje met de zweep op de plek waar je normaal aandrijft.
Meppen op die kont vind ik zo nutteloos. Je paard schijnt de hulp niet te snappen die je geeft.
Maar door op die kont een aantal meppen te geven, straf je haar eigenlijk voor iets, wat ze, imo, niet snapt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:13

Terug naar de basis: longeren. En dan bedoel ik niet "rondjes laten lopen", maar het paard, van de grond af via de (dubbele) longe "rijden". Als je je paard op deze manier fijn aan het werk hebt, dan pas weer gaan rijden en je paard eventueel ondersteunen met stemhulp of zweepje. Nooit meer met sporen rijden. Als je je advies van je instructeur volgt, schrijf je hier volgend jaar: paard reageert niet op kuit, zweet of spoor...wat nu?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:29

kimmie88 schreef:
Lidyyy schreef:

Dit is onzin.
Je paard moet op jou kuithulp reageren en niet of je spoor. Dit is echt te trainen.

Paar x duwen met je kuit. Geen reactie? Tikje met de zweep op de plek waar je normaal aandrijft.
Meppen op die kont vind ik zo nutteloos. Je paard schijnt de hulp niet te snappen die je geeft.
Maar door op die kont een aantal meppen te geven, straf je haar eigenlijk voor iets, wat ze, imo, niet snapt

Werkt allemaal ook niet, waar je ook mept. Mijn instructeur zei dat ik onder de buik moest slaan als ze écht nergens anders op reageerde, maar zelfs daar reageert ze niet op... (en dan te bedenken dat ze een vliegje fijnloos voelt...) Het is niks medisch, als er andere paarden bij zijn vindt ze het leuker en gaat ze wel voorwaarts.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:30

riagr schreef:
Terug naar de basis: longeren. En dan bedoel ik niet "rondjes laten lopen", maar het paard, van de grond af via de (dubbele) longe "rijden". Als je je paard op deze manier fijn aan het werk hebt, dan pas weer gaan rijden en je paard eventueel ondersteunen met stemhulp of zweepje. Nooit meer met sporen rijden. Als je je advies van je instructeur volgt, schrijf je hier volgend jaar: paard reageert niet op kuit, zweet of spoor...wat nu?

Misschien is dat een oplossing :P

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:34

ik had het zelfde probleem, paar was niet met sporen ingereden maar reageerde gewoon slecht op been en gaf niks om een tik, ik heb toen even een tijdje doorgepakt met 1x been geen reactie dan nog een x geen reactie tik. proberen van uit stap dan zo snel mogelijk draf dan gelijk in galop proberen werd deze merrie ook feller door op het been, nu gaat het een stuk beter!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:50

Tja het probleem zal niet enkel zitten in het wel of niet sporen, ook niet de zweep, het zal een reeks dingen samen zijn, het paard op zich maar ook de ruiter en zijn kundigheid, en tjaaa als alles maar half is kan je nooit gaan verwachten dat er ineens een supperprestatie gaat komen, het gebruik van sporen is zeker niet dieronvriendelijk, het hangt er alleen maar van af hoe die sporen gebruikt worden.
Ik zou zeggen volg je instructeur als je vermoed dat het een goeie is, die ziet jou bezig, die kent ook jouw paardje, en tjaaa diegenen hier die zeggen het kan allemaal zonder , in feite hebben die waarschijnlijk nog gelijk ook, maar dat krijgt echt niet iedere ruiter voor elkaar, tis dus een beetje zoeken naar de beste oplossing, om voor paard en ruiter een aanvaardbaar compromis te creeren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:03

oefenen oefenen oefenen.

Mijn pony is 5 jaar met sporen gereden, nu is hij lekker fel aan het been :j

Ik naai hem gewoon flink erop als ik geen reactie krijg (pony geeft ook niks om de zweep, maar dan wel := )

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:23

Sporen helpen je op korte termijn wellicht, maar op langere termijn absoluut niet. Zoals hierboven al gezegd... Oefening baart kunst. Geef jezelf en je paard de tijd. Je zal zelf enorm consequent moeten worden en je paard zal de tijd nodig hebben voordat het kwartje valt. In de verwachting ligt dat je paard ook nog eens zal staken/in verzet gaat (misschien is hij al in dit stadium?) Denk eraan: de aanhouder wint!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:38

Misschien stemhulpen geven en aansporen tegelijk?
en dan belonen als ze het goed doet :)

en zo dat uitbouwen, zo leert ze het vanzelf als het goed is :D

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:50

Gewoon consequent zijn. Ik zag het hierboven ook al. Sporen aan, kuithulp geven reageert ze niet meteen...spoor, belonen, terugpakken en opnieuw proberen. Losse teugel en je zult zien dat ze vanzelf beter wordt. Verder gewoon doorgaan met lessen, maar daarin wel je eigen tempo rijden. Dus gaat ze te hard gewoon terugpakken.
Afwisseling is belangrijk, dus ook af en toe een leuk sprongetje ofzo.

Ik heb er 10 jaar over gedaan, maar mijn pony loopt als een zonnetje nu!