Onzekere merrie en onzekere amazone.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Onzekere merrie en onzekere amazone.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 12:45

Ik ben nu zo'n half jaar bezig met een vijf jarige Friesche merrie. In het begin ging het goed. Waren beide niet onzeker. Dit heeft een maand zo mogen zijn. Daarna ben ik van een ander paard gevallen en mocht ik niet meer rijden. In die periode heb ik haar gelongeerd en heeft ze ook een veulen gekregen. Daarna ben ik weer met haar begonnen. Ging in de longeercirkel goed. Dus zijn we direct in de bak (35 bij 70) gaan rijden. Ze kende toen dus nog amper iets. Geen been teugel of wat dan ook. Dit ging de eerste drie keer redelijk tot goed. Haar eigenaar gaf "les" en riep steeds hou haar bij je hou haar bij je. Nou toen is ze dus onzeker geworden en ik ook omdat ze er toen als een idioot vandoor is gegaan. We zijn toen terug gegaan naar de longeercirkel om toch eerst meer basis te krijgen. Ook hier gaat ze er vaak ongecontroleerd vandoor. Tot haar doordringen is dan niet meer mogelijk.
Graag tips wat hier aan te doen is.


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:24

goed les nemen. *LOL* Van iemand die je vertrouwen kan geven
OK dan!
komt allemaal goed

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:27

Probeer uit te vinden waarom het paard er vandaar gaat. Is het omdat ze onzeker is, of weet ze dat ze daarmee onder het werk uit kan komen. In allebei de gevallen is goed les het belangrijkste, maar ze vergen wel een totaal andere aanpak. Als ze onder het werk uit probeert te komen moet je aanpakken, op moment dat het onzekerheid is juist aanmoedigen...
Dat is niet iets wat van achter de computer te beoordelen is...
Probeer iig zelf weer wat zekerder te worden, het liefst door op een ervaren en rustig paard te rijden, aangezien het paard jouw onzekerheid zeker zal aanvoelen!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:11

paarden voelen van alles aan.. angst ONZEKERHEID lef moed...
jij bent onzeker je paard zal dit voelen.. en wordt ook onzeker.. dan wordt het bang en probeert te vluchten... het het zelf ook gehad met sharir.. als hij er vandoor was gegaan.. de volgende dag zat ik daar als 1 bonk gespannen op.. en je kan wel weten wat voor ritje het werd.. probeer zelf eerst de rust te vinden.. eerst rustig stappen.. voel je je zeker dan ga je in draf.. voel je je onzeker ga je weer terug in stap.. en ga zo maar door.. heeft bij mij super geholpen..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:18

samen met een instructeur die jouw probleem kent gaan trainen. wederzijds vertrouwen , zowel van instructeur-ruiter, ruiter-paard en paard-instructeur is hier héél belangrijk!

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 09:24

Allemaal bedankt voor de reachtie's.
Ik wordt onzeker van de eigenaar die nl denkt alles beter te kunnen maar het niet doet. Je weet wel zo een van " de beste stuurlui staan aan wal". Als hij niet "kijkt" is er weinig tot niets aan de hand. Telkens als hij er bij is gebeurt het.
Peppy San we weten het en gaan ervoor. Zie je privebox hier op bokt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:57

het paard merkt dat jij onzeker word als de eigenaar staat te kijken, probeer dus net te doen alsof je alleen bezig bent, want net als mijn onderschrift, je paard spiegelt je, als jij onzeker word, denkt dat paard, mijn god, wat is er aan de hand, maar als jij daar in de bak staat, van ach we zijn lekker bezig met zn 2, kan niks fout gaan, zo wel dan maakt het ook niet uit, dan is het paardje gewoon rustig,

het kan misschien ook zijn, dat jij graag iets goeds wil laten zien als haar eigenaar kijkt, dit werkt vaak averechts, en dan gaat het paard je in de maling nemen,
ikzelf heb dit eens gehad, ik doe NH en kreeg voor het eerst les, had hoge pief op van mezelf, ik dacht ik zal die man eens even wat laten zien, ik ben me dr toch afgekukeld teon, echt mooi, mn ego in de kreukels, haha
maar mn paard heeft het me wel goed geleerd, om gewoon met hem bezig te zijn, en niet te laten zien waar ik allemaal zo goed in was,
(die ego is nu weg horo, haha, had ik op de manege geleerd te hebben.)

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:01

eehmm niet meer naar die eigenaar luisteren, een goede instructeur zoeken en zelf eerst diengne doen met hem waardoor je weer wat zelfvertrouwen krijg!!

Dag lieve mama...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers