dressuurzadelkeuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

dressuurzadelkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 10:38

Afbeelding

zaldi milenium

Afbeelding

zaldi new kent

Afbeelding
zaldi kent

Afbeelding
kieffer 3000

Afbeelding
kieffer lech profi

omdat tijdens het rijden een goed zadel een vereiste is een simpele vraag: welk zadel zou je verkiezen , waarom? waar lette je op?


Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:55

Ikzelf heb een ander merk (Hulsebos), maar als ik moest kiezen tussen deze types...

Tja. Eigenlijk verschilt het per persoon; voor de een is een diep zittend, hard zadel het beste, voor de ander een vlak zittend zacht zadel. Om maar es wat te noemen. De een heeft een betere beenligging met een hele kniewrong, de ander juist met een halve kniewrong. Etc!

Het beste dat je imo kan doen, is ze proberen onder begeleiding van een deskundige blik. Zo heb je de combinatie van wat jij het lekkerste vond rijden en de blik op hoe het eruit ziet en de werking van het zadel op het paard.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:37

Kies gewoon dat zadel dat het beste past. Is dat geen idee? en daar kom je pas achter als je ze allemaal geprobeerd hebt.

De hond is de betere mens

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:43

Ik heb helemaal niet gekeken naar de verschillen.
Ik heb een prijsklasse opgegeven, aan de hand daarvan bleven een aantal zadels over die ik allemaal op mijn paard gepast heb.

Er bleef maar eentje over die echt goed op haar rug lag, dus die moest het worden. Ik zat er ook nog best lekker in, maar heb nooit nagedacht over mijn eigen houding in dat zadel, alleen maar over de rug van mijn paard.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 11:50

ja, tuurlijk kies je een zadel dat het beste bij je past, maar waarom kies je specifiek bvb voor een zadel met dikke kniewrongen?

of heb je bepaalde eisen zoals: ik wil een diepe zit, dus ik zou absoluut niet dat of dat zadel willen.

of nooit geen kieffer meer omdat ik me dan openrijdt, of zo...?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:52

Je kiest je zadel omdat:

A: het goed past op je paard
B: jij er lekker in zit en je niet in je bewegingen gestoord wordt door zadel
C: Het zadel bij je manier van rijden past, dressuur>dressuurzadel , western>westernzadel.
D: hij valt binnen je budget wat je uit wilt geven.

A en B zijn de belangrijkste zaken, je moet dus een zadel kopen wat voor beide 100% goed is, als het zadel alleen voor je paard goed is krijgt hij er nog last van omdat jij nu niet goed met zijn bewegingen meekan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:32

Ik heb de zadelmaker laten komen met zijn busje vol zadels
eerst gekeken of het op Kawa paste, zo ja, ben ik er pas op gaan zitten
Bij zadels die ik absoluut niet niet fijn vond, gingen terug in de bus, zadels die ik fijn vond legden we apart.

2 zadels vond ik fijn
en die heb ik daarna nog ff geprobeerd

En de ainsley vanguard is mijn keus geworden.

Volgens de zadelmaker lag hij goed op Kawa zonder op dat moment aangepast te hoeven worden.
Ik heb toen het zadel gekocht, maar hem laten weten als 2 dagen later mijn instructrice zei, dat het voor 1 van beide helemaal belabberd was, ik het terug kon geven en geld terug kreeg.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:51

Welk zadel je neemt, dat is afhankelijk van de pasvorm lijkt mij.
Maar ik ben helemaal dol op Zaldi hoor! Echt heerlijke zadels! En de kwaliteit van kieffer vind ik tegenwoordig bar slecht, dus die zou ik niet nemen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:31

Ik heb nog nooit van Zaldi gehoord Bloos (is dat erg???)... Ik persoonlijk ga voor een diepe zit met dikke kniewrongen. Maar eerste vereiste is dus wel dat het goed op mijn paard past!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 19:41

zaldi is een spaans merk. het zijn ietswat goedkopere zadels. ervaring heb ik der niet mee.

kawa, das eigenlijk zo slecht nog niet: kan ik best ook afspreken dat m'n instructeur het goed moet vinden!

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:15

Ik heb sinds 2 jaar een Hulsebos en die bevalt me perfect!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:04

Ik heb dus op een zadel gereden dat totaal niet bij mij paste en dat is echt een crime voor je houding en zit.
Ander zadel gekocht en het probleem is opgelost. Nou ja, ik kan nu correct zitten, het ook altijd doen is punt 2. Ik heb nu een KN en daarvan heb ik op advies van mijn instructrice de kniewrongen laten aanpassen, helemaal goed nu!

Nulla tenaci invia est via

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:06

Dan had ik het wel makkelijk... Ik wilde een dressuurzadel (had een VZ zadel van 30 jaar oud) en had niet veel geld (tja, wie wel he...). Ben gewoon naar de ruitershop gegaan heb gezegd wat ik zocht, wat ik wilde uitgeven en dat ze me moesten bellen als ze iets hadden. En ik werd na een aantal weken gebeld dat ze een tweedehands Spalding hadden en dat ik die kon uitproberen als ik wilde.
Zadel opgehaald, op zowel Jumper als Kiri gepast. Lag als een huis. Ik heb, vooral op Jumper, nog nooit een zadel gezien dat zo netjes past. Toen ikzelf erop, zalig, heerlijk zadel om op te zitten. Dus dat was zo geregeld. Terug naar de ruitershop en betaald en ik was klaar Lachen.
Zal wel toeval zijn, maar ik ben nu, na een jaar nog steeds erg tevreden over mijn zadel. Ik heb er 500 euro voor betaald en het zag er nog als nieuw uit. Spalding is niet zo bekend in Nederland maar het is engels en vergelijkbaar met Ainsley.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:30

Hoi,

ik heb zelf het Anky dressuurzadel, echt een super heerlijk zadel. Het zit gewoon supper lekker en het past perfect op mijn paard. Ik zou het voor geen goud willen ruilen.

Ik heb een keer een paard voor iemand anders gereden en die had een kieffer, nou sorry dat ik het zeg maar wat een k*tzadel. Ik snap niet hoe mensen daarmee kunnen rijden, de kamer is veel te diep uitgesneden, je krijgt er bijna eelt van op je jeweetwel!

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:33

Ik heb sinds kort een Passier GG
Lekker zadel.Is ook het eerste zadel dat gewoon recht blijft liggen op Flair.Ik heb wel nog alle keren vreselijke spierpijn.Ik had hiervoor een Hulschebos,en vond dat een heellekker zadel,maar ondanks dat het ,,op maat gemaakt,,was zakte het over links weg.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 10:35

Bloos hoi arrabelle => daarom ook zou ik een ander willen.

binnenkort is het weer wedstrijdseizoen en dan kan ik weer op m'n tanden bijten Verdrietig

nog een nadeel: ik ben niet zo groot en m'n been ligt dus helemaal niet mooi tegen m'n kniewrongen. Huilen Huilen Huilen

iemand ervaring met een euroriding titan of luxor?

ik heb al een passier gepast maar die zijn me persoonlijk ietsje te hard.
ook county competitor vond ik niet zo goed zitten.

volgens mij heeft die zaldi kent niet zo'n diepe zit?

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:52

Probeer het Anky zadel zou ik zeggen, (als het in jouw prijsklasse ligt, rond de 1500 euro).

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:26

Waar je op moet letten? Vrij simpel lijkt me: het moet goed liggen op je paard en je moet er zelf goed op kunnen zitten. Ik heb twee zadels (allebei Daaleman) maar heb voordat ik m'n eerste zadel kocht een aantal keren een zadel geleend voor op m'n eigen paard en als het niet paste heb ik ook wel op paarden/zadels van vrienden gereden om in ieder geval te voelen hoe een bepaald zadel zat. Uiteindelijk ben ik voor Daaleman gegaan en dat bevalt me prima. Klein familiebedrijf, altijd dezelfde mensen, zeer bekwaam, goede (pas)service, veel mogelijkheden tot overleg en bovendien fijne zadels!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:03

Ik heb voor mijn paard een 2 jaar geleden een nieuw zadel aangeschaft. Mijn 1e keuze viel ook op de Zaldi new kent, maar dat paste helaas niet op mijn paard. Het is een kieffer lusitano geworden, en ik ben er verschrikkelijk blij mee. De kamer is inderdaad wel ver teruggesneden: niet echt een zadel voor een man zeg maar. Het is wel waar dat de kwaliteit van kieffer minder geworden is: misschien door de massa productie?
Voor de Haflingers (het past op beide) hebben we via Divosa het nieuwe dressuurzadel "frysk" gekocht, speciaal voor paarden met weinig schoft, zoals een haflinge of een fries. Zit ook echt helemaal geweldig.

Maar als het Zadi zadel had gepast op mijn paard, wat dat het geworden: een stuk goedkoper, kwalitatief een goed zadel, en het zat ook erg goed.

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:18

Waar worden Zaldi zadels verkocht in NL?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:27

Ik weet dat ze hem bij Divoza destijds verkochten, maar of ze hem nu nog hebben?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 12:27

bij divoza kan je de zaldi kent kopen voor 830 EUR voor zover ik weet.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:28

Ik ben maanden aan het zoeken en proberen geweest met tweedehandszadels. Dat was echt een ramp, ik zat er niet goed op als ze goed lagen, als ik goed zat lagen de zadels niet goed etc.

Ik zou zeggen: laat je helpen door een prof zadelmaker die er verstand van heeft. Ik heb net een dressuurzadel gekocht (Stubben Maestoso, zie VvdD) en die lag goed op Iwaldo. Vrielink kon mij precies vertellen bij welke zadels ik mooi zat, en zelf kon ik door veel zadels te vergelijken, voelen wat ik prettig vond en wat niet!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:50

ik heb zelf al heel lang een hulsebos heerlijke zadels, wij hebben hiervoor gekozen omdat het dan op maat wordt gemaakt voor je paard, t ligt meestal dan perfect(er zijn soms uitzonderingen heb ik net gelezen) en je hebt dan nog zelf de keus door op je paard te passen en proberen wil ik een diepe zit met dikke of juist weinig kniewrongen. Ze komen gewoon met een busje met zadels naar toe.. Maar ze zijn volgens mij tegenwoordig wel prijzig en dat is wel een nadeel!!!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:36

marjoleyn schreef:
ik heb zelf al heel lang een hulsebos heerlijke zadels, wij hebben hiervoor gekozen omdat het dan op maat wordt gemaakt voor je paard, t ligt meestal dan perfect(er zijn soms uitzonderingen heb ik net gelezen) en je hebt dan nog zelf de keus door op je paard te passen en proberen wil ik een diepe zit met dikke of juist weinig kniewrongen. Ze komen gewoon met een busje met zadels naar toe.. Maar ze zijn volgens mij tegenwoordig wel prijzig en dat is wel een nadeel!!!

Oehh, ik wil niet een nieuw topic openen maar wil er even op wijzen dat Hulsebos vroeger goed was, maar de laatste tijd gaat er nogal eens iets mis. Ze hebben inderdaad zadelpasservice aan huis maar dat zijn niet altijd mensen met erg veel paarden/zadelverstand. Ik weet dat er bij ons in de buurt op een manege drie mensen een advocaat hebben ingeschakeld omdat ze alle drie een Hulsebos hadden gekocht die dus NIET goed lag (één van hen kwam zelfs bij de fysio terecht, die dus opmerkte dat het niet aan de rug van het paard lag, maar aan het zadel).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers