dressuurzadelkeuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 17:11

dat zijn er nogal veel! Bloos Verdrietig

een goed zadel kan hier wel een beetje aan verhelpen, maar t'grootste deel moet ik toch nog steeds zelf doen!


Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:27

Swift heeft zelf 1tje wie lijkt op die kieffer lech profi
Ook kieffer
Die zit echt heerlijk !

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:32

nou kendra niet om t een of ander maar er zit natuurlijk wel wat in he lange zweetbladen voor lange benen, mensen met korte benen hebben er natuurlijk niks aan als ze net er onder komen, erg belangrijk het juiste been contact met je paard

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:27

roxie schreef:
nou kendra niet om t een of ander maar er zit natuurlijk wel wat in he lange zweetbladen voor lange benen, mensen met korte benen hebben er natuurlijk niks aan als ze net er onder komen, erg belangrijk het juiste been contact met je paard

Tuurlijk, klopt, maar 't is toch niet zo dat je nou precies 1.70 moet zijn (of zo) voor je met lange zweetbladen 'mag' rijden? Als je zelf klein bent staat het ws ook voor geen meter en heb je er ook niks aan (en 't kost allemaal wel weer extra, dus waarom zou je?).

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:06

nee tuurlijk niet, maar ik snap wel dat als je een paard van 1.78m hebt een zadel met gewone zweetbladen misschien ook niet zo mooi is voor t oog, dus zal ik een keuze moeten maken maar dan vindt ik t toch belangrijker hoe m n been ligt, dan of t er wel mooi uit ziet snap je

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:21

Mijn Hulsebos zadel is inmiddels ruim 2 jaar oud en ik moet zeggen dat ik zeer goed geholpen ben. Ze zijn inmiddels al wel 3x teruggeweest om het zadel nog eens te bekijken omdat mijn paard bultjes kreeg op zijn rug, en kale plekken, maar hebben het altijd netjes opgelost. Nu heeft hij dan ook nergens meer kale plekken of bultjes gelukkig!

Het zadel is destijds op mijn zit afgestemd en op de bouw van het paard. Ik heb op verschillende types gereden, met een diepe zit, minder diepe zit, veel wrong, weinig wrong, dieptepunt iets verder naar voren of juist naar achteren enzovoort enzovoort. Toen duidelijk was wat er het beste was voor mijn zit, is gekeken wat het paard nodig had, en op basis van deze 2 punten is het zadel samengesteld.

Destijds kwam Hulsebos nog zelf aanmeten en ik ben daar erg blij mee. Heb ook wel verhalen van na die tijd gehoord over zadels die niet goed pasten of slechte service door minder bekwame personen.
Gelukkig heb ik die ervaring zelf niet.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:59

Odin, dit is het verhaal zoals ik het ken - de 'oude Hulsebos' is weg en sindsdien is 't er niet beter op geworden. Ik moet wel zeggen dat mijn Daaleman zadels allebei direct goed lagen - ik vind drie keer corrigeren om drukkingen etc. te voorkomen wel erg veel voor een maatwerkzadel. Die moet natuurlijk in principe in 1 keer goed liggen!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:50

Ik wilde een Kieffer, zat ik prima op.
Helaas is de ruimte tussen de kussens zeer smal, waardoor de ruggewervel extra overbelast werd. (Lag ook aan het ruggetje van mijn paard). Nu heb ik een Euroriding waarbij de ruggewervels helemaal vrij liggen.
Je moet de vraag eigenlijk anders stellen:
Welk zadel zou het paard kiezen?
Verder vind ik bij het eerste zadel de kussens ook te 'kort', voor de verdeling van het gewicht. Lijkt me wel lekker zitten, maar daar heb je ook niks aan als het niet ligt.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:52

Kendra schreef:
Odin, dit is het verhaal zoals ik het ken - de 'oude Hulsebos' is weg en sindsdien is 't er niet beter op geworden.


Mijn zus heeft ook een tijd geleden een Hulsebos laten maken, prima.
Nu had ze hem laatst op laten vullen, hadden ze dat spul er niet in terug gedaan. Mega-grote drukplekken dus, toen heeft ze net zo lang gebeld dat die 'oude' kwam, en die constateerde dus dat het niet goed was gegaan.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:39

Even over zadels passen:
Je moet gewoon onder toeziend oog van iemand die er verstand van heeft dit doen.
De uitwerking die een zadel op de beweging van een paard kan hebben is verbluffend. Heb het zelf gevoeld, de beweging van het paard werd totaal anders onder verschillende type/merken zadels.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:50

Ik liet een meisje van Hulsebos mijn vzh zadel nakijken; ' lag prima'. Twee maanden later laat ik datzelfde zadel aan Vrielink zien, die schrikt ervan. Zadel kantelde naar achter, gaf teveel druk op de rug en moest heel erg bijgevuld. Oeps. Kwam daar die spierknoop vandaan...!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:10

Laura schreef:
Ik liet een meisje van Hulsebos mijn vzh zadel nakijken; ' lag prima'. Twee maanden later laat ik datzelfde zadel aan Vrielink zien, die schrikt ervan. Zadel kantelde naar achter, gaf teveel druk op de rug en moest heel erg bijgevuld. Oeps. Kwam daar die spierknoop vandaan...!


Ik heb het eens andersom gehad!

Vrielink had m'n zadel opgevuld, en een week erna kreeg ie de eerste drukplek-verschijnselen.
Ik ben naar "de oude hulsebos" gegaan (die van 80 ofzo, werkt alleen nog voor bekenden van hem). Hij heeft het zadel opengehaald, en laten zien wat er uit kwam! Nou, schandalig! Vrielink heeft er (1) of niets aan gedaan, of (2) er touw met knopen en klitten in gedaan!

Maar inderdaad, naar zijn zoon & personeel zou ik ook niet zo snel meer gaan. Te veel slechte verhalen gehoord.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 18:24

dat vind ik dat niet kan. dat verhaal met die hulsebossen!
ga morgen bokje rijden op zadels. Haha! ik laat het zeker weten hoe het ging!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:19

Ik weet niet of het al gezegd is....:
Ik zou niet kiezen voor een zadel met de wrong op eerste zweetblad. Dan zit er zo'n geval meteen tegen je knie aan. Ik heb dat wel eens geprobeerd. Met opstappen voelde ik dat al meteen en viel verder niet mee te rijden. Die moet echt op een juiste hoogte zitten mbt je knie. Eerst effe goed proberen met die wrong zo...of eronder...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 12:24

ik heb nou een kieffer lusitano om te proberen. heeft dus een duidelijke kniewrong op de het eerste zweetblad.

qua verschil met m'n lech profi professionel?
enkel de kniewrong.

de zitting, alles is juist hetzelfde. misschien dat het zweetblad van de lusitano een centimertje langer is.

die dikke kniewrong vind ik wel lekker. alleen m'n zitprobleem is der niet mee opgelost.
ik moet op zoek naar een smaller zadel. (voor mij)
natuurlijk moet het nog 100% passen op m'n paard!!!

engelse zadels zoals ainsley, ... zouden smaller zijn. mss dat ik die eens moet proberen? ik spreek er nog wel over met m'n zadelmaker!

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:47

hoi..! ik heb alleen maar KN`s fijne zadel`s ! en ze passen haast op `ieder` paard .. ze zijn wel wat duurde in de prijsklassen maar dan heb je ook, en ze zitten ook geweldig! want het is toch 1 van de beste zadel`s....

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:49

Een smaller zitvlak: Stübben....

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:34

KN is smal. Ik heb het gevoel of ik niets tussen mijn benen heb wanneer ik van mijn Passier op de KN van mijn instructrice ga zitten.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:38

srry,
maarre ik vin de KN maar nix! een paard waar ik op rijd heeft zo'n zadel en k vin ut veel te hard en zit er niet echt gemakkelijk op! naj mijn mening.....
Ik heb zelf voor mn pony een Wintec zadel!
hoef ik niet schoon te maken en het zit echt heerlijk!
Ook een voordeel is dat het niet zo snel beschadigd en dat het er nog chique uit ziet ook maar dat ligt maar net aan het type wintec zadel!
Enne.. de een vind het heerlijk zitten dat kunstof en de ander vind het verschrikkelijk! maar net wat je zelf vind...

Haha! ow jah! en een wintec zadel past op ieder paard want je kan de boom makkelijk verwisselen en die bomen zijn te koop voor ieder soort paardje!
OK dan! en het zadel zelf is niet duur! geloof helemaal nieuw rond de 400 euro!
naja niet duur...... in vergelijking met andere merk zadels......

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:51

over wintec:
die kunststof zadels zijn zeker NIET aan te bevelen voor mensen die zich doorrijden. (meeste dan toch)
KN is bij ons een nogal onbekend merk. ik kan niet direct een ruitershop/zadelmaker noemen die het bij ons in de buurt ergens verkoopt?
stübben: m'n allereerste zadel was een stübben: siegfried II extra, maar of die idd smaller zat? was ook geen dressuurzadel dus niet te vergelijken en ondertussen ook alweer wat jaartjes geleden.

wat ik wél weet is dat de kieffer lusitano waar ik nu op reed niet dé oplossing is. dat zadel zit net hetzelfde als m'n kieffer lech profi en heeft alleen dikkere kniewrongen. en ik zit nog altijd met een probleempje (liesbulten) maar dat probleempje wordt een echt PROBLEEM! *bloos*
nou je hoort nog wel hoe het verder gaat!

lees ook: [VvdD] een nieuw zadel

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:58

volgens mij is ainsley erg smal

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 21:06

alvast bedankt voor al jullie tips !!!
dat ainsley smal is zei m'n zadelmaker al. die ga ik dus zeker proberen!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:13

Hmm het aller aller belangrijkste vind ik echt dat hij goed op de rug van het paard ligt, als het paard al niet lekker door zijn rug kan lopen kan je toch al niet fatsoenlijk rijden. Mijn paard heeft sowieso niet echt een volmaakte bouw Scheve mond kei hoge schoft, ingezakte rug en best smal dus daar paste echt bijna geen zadel op. Nou heb ik 'prestige top dressage', nogal een duur ding, 1500 euro. Nouja relatief misschien niet zo duur, maar ik vind het een behoorlijke hoop geld. Maarja dat was gewoon het enige wat er een beetje op paste. Die kussens die op die rug liggen (kom ff niet op de naam) staan ook extra breed van elkaar af zodat de ruggenwervel ontlast blijft OK dan! En verder zit hij zóó fijn, als je erin zit zit je gewoon automatisch al op je zitknobbels en heel dikke kniewrongen dat vind ik ook heel erg fijn dan zit je wat vaster. Maarja ik denk dat voor zadels wel geldt: hoe duurder hoe degelijker. Gelukkig kan ons pap goed pingelen... Pling
Ik zou trouwens nooit alleen de zadelmaker laten kijken of het zadel past maar nog iemand die er verstand van heeft erbij, niet alle zadelmakers geven er nameiljk werkelijk wat om of hij goed past maar proberen gewoon de duurste te verkopen
Zaldi is inderdaad beetje goedkoop merk en kieffer ben ik ook niet echt weg van... Maare wat hebben jullie het allemaal over Hulsebos?? Hebk nog nooit van gehoord eigenlijk Verward Zal wel uit het noorden komen Clown

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:17

Huhm kattebeest is het zitvlak smal of wat anders?? het is namelijk niet erg aardig voor je paard als de kussens waar het zadel op rust dicht op elkaar zitten. Er zijn trouwens toch sowieso allerlei maten bij elk merk voor het zitvlak?

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:26

hallo kn is 1 van de beste zadels en super zacht volgens mij heb je gewoon nog nooit op een kn gezete.. what ever eigenlijk maar dat wou ik ff kwijt . en een kn ligt ook op alle paarden en ponies goed (niet alle natuurlijk) en anders doe je toch een bondje onder ... maar aan dit zadel heb je gewoon heel veel.. trouwens wat een aantal hier al zegge de nieuwe stubbes zijn ook heel goed ! ook voor je zit geen gedwonge vlakke.. mzzl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers