wedstrijdprobleem, paard niet voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:06

ik draai al een aardig poosje mee in de dressuursport, eerst met mijn pony's en nu met mijn paard, en je weet op den duur wel welke de echte juryleden zijn en welke wel jury zijn maar waar je van mag denken: ik ben blij dat hij/zij het zegt en niet iemand die er verstand van heeft, want dan moet je het geloven.
Ik help ook vaak bij wedstrijden, meestal als schrijfster bij de jury's, en wat je dan te horen krijgt, je krijgt dan ineens een nog negatiever beeld bij sommige juryleden. Zo van: oh, heb je die weer met die lelijke knol. Denk ze nog punten mee te rijden ook, echt niet! Dit was op een wedstrijd in Zeeland, en dat meisje reed echt een supernette proef, oke haar paard is niet echt mooi, maar hij deed het allemaal wel perfect. De punten van haar: 132 punten. Ik vond het gewoon schandalig, waar let de jury nou op: hoe mooi je paard is of de technische kant van je proef!!!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 11:58

Was dat in het plaatsje Zeeland of in de provincie Zeeland? Beetje nieuwsgiering omdat ik in de plaats Zeeland ook altijd rijd als daar concours is. En mijn paard is ook niet moeders mooiste... (vol met littekens en zo)
Maar ik ben het wel met je eens, zoiets kan echt niet en je ziet het af en toe best voorkomen.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:05

De prov.Zeeland. Bij ons (en waarschijnlijk op meer plaatsen)wordt er gejureerd met vriendjespolitiek en word je op naam gejureerd. En wat je hier ook vaak hoort als bv Z-dress was met je pony en je gaat over op een groen paard: jij moet het kunnen, want jij bent Z!! Dat vind ik dus helemaal nergens op slaan.
Als je wedstrijden rijdt, op den duur kennen jury's je heus wel en ze weten heus wel hoe je paard ongeveer is, dus dan moeten ze op een gegeven moment ook kunnen inschatten of het terecht is dat je hem een keer goed aanpakt en afstraft, toch????

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:47

Dat er op naam wordt gejureerd komt overal voor. Niet alleen in Zeeland. Het is niet goed te praten, maar het gebeurt wel. Veel juryleden zitten iedere week of toch zeer regelmatig in het autootje tot ze gaar zijn. Na een aantal jaar herken je combinaties. En het is mensen eigen dat ze dan wat anders naar bepaalde combinaties kijken. Zeer vervelend, maar ook juryleden zijn mensen Knipoog .

En het is niet altijd dat dan "vriendjespolitiek" wordt toegepast. Kan ook net andersom.

Van beiden heb ik een heel leuk voorbeeldje van:

onze vereniging (in de Achterhoek) kwam een jurylid voor springen en dressuur tekort. Nou is mijn neef ook jury, maar die woont in (prov) Zeeland. Oke, neef uitgenodigd, komt 250 kilometer rijden om voor ons te jureren. Hij ziet al die combinaties voor het eerst. Vond dat zelf heel fijn omdat je ze dan echt op het rijden kunt beoordelen (ook wel een beetje op hoe het paard eruit ziet) en niet op de naam van de eigenaar of ruiter/amazone.

Gevolg? Mensen die bij een achterhoekse jury normaal redelijk hoog stonden of in ieder geval wp's reden, kwamen zonder thuis (en terecht, heb de proeven namelijk ook gezien). En andersom ook. Hoop trammelant meegehad, maar ook veel positieve reacties. Maar een aantal ruiters vonden het juist wel leuk. Want nu beoordeelt een onbevooroordeelde je proef.

2 jaar later kwam het zo uit dat ik met mijn (bijrijd)paard gejureerd werd door mijn neef. Ik werd toen 2-de. Ik heb hem er toen op aangekeken. Familiepolitiek?? Naderhand ben ik naar hem toegestapt om te vragen wat ie er nu werkelijk van vond, vooral omdat ie mij zo hoog had geplaatst (ik stond overigens wel vaker zo hoog hoor, dus het was niet uitzonderlijk). Vertelt ie doodleuk dat ie me ondergewaardeerd had. Bij twijfel tussen 6 en 7 had ie mij standaard naar beneden afgerond, terwijl ie de andere ruiters dan naar boven afrondde. Maar hij was als de dood dat ik dan te hoog uit zou komen en dat er praat van komt. Omdat ik op dat moment gewoon een voldoende proef liet zien, kon ie er niet onderuit om toch die punten te geven.

En ik heb jaren met een tuiger gestart. Niet iedereen was ervan gecharmeerd, maar als je gewoon een goede proef rijdt, dan krijg je vanzelf de punten.

Effe ontopic: gewoon overleggen met de jury. Als jij het van te voren (tijdens het aanmelden) even zegt tegen de jury, dan zal het gros misschien wel een paar goede aanwijzingen kunnen geven. Dan kun je ook wat makkelijker je paard tijdens de proef aan- of doorpakken.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 11:11

Ik moet nu wel even het probleem gaan oplossen geloof ik want ik kreeg net bericht dat ik 23 augustus naar Oirschot mag. Ik mag dus de regionale gaan rijden, yeah! Is wel een soort beloning na een moeilijk jaar. Vorig jaar om die tijd was Jumper op sterven na dood en afgeschreven door alle dierenartsen en nu mag ie regionaal... Al word ik laatste, ik ga ervan genieten! Maar ja, eerst nog even in Cuijk de .... op de i zetten he...

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:12

Laura schreef:
Maar wat betreft dit probleem: Bij de B mag je een paar rondjes in de ring rijden. Ik zou voor de proef dus even de ring in rijden en daar heel goed voorwaarts rijden. Rijd gerust maar een rondje middendraf. Ik heb het ook gehad met Waldo, en zo heb ik het opgelost! Succea!


Ik heb dus hetzelfde probleem, dat ik in m'n proeven m'n pony dus echt vooruit moet "schoppen". Het bovenstaande heb ik ook al geprobeerd, maar dit werkt ook niet, zodra ik de ring binnenkom loopt hij even lekker, maar als ik m'n proef begin storten we weer volledig in.
Ik heb morgen weer wedstrijd en heb me ook voorgenomen om gewoon een keer door te pakken, dan maar een keer een slordige proef die minder op de letter is gereden enzo. Ik heb toch niks te verliezen, want op de manier zoals mijn vorige proeven gingen lukt het ook echt niet, dus we gaan het gewoon proberen!