hoofd-hals houding (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:53

Lenn schreef:
Dat heb je goed gezien adhv een paar foto's! Huilen Hij heeft inderdaad nogal loopgrage voorbeentjes en dan heeft ie achter soms wat moeite dat bij te houden, vooral in de middendraf Nagelbijten / Gniffelen . Maaaaaar die wordt al beter k krijg er al regelmatig zevens voor Hyper! En hij loopt ook nog teveel op de voorhand, maarja zoals ik al zei hij is overbouwd.
en ja hij reageert wel vlug genoeg, maar dan zijn die voorbenen er al vandoor getrappelt en ja die achterhand zit er nou eenmaal aan vast, maar anders... Nouja dat was overdreven natuurlijk. Wel shocking dat je dat van die foto's af al ziet snik


Hoho, niet bij de pakken neer gaan zitten! Ach gut 't Is gewoon een aandachtspunt en zo heeft een ieder wel wat. Iedereen traint weer anders en op andere punten.

Met vlugger maken bedoel ik niet zozeer dat hij vlug moet reageren. Uhh.. Hoe leg ik dit uit... Als je hem rond en laag hebt ingesteld (dat is de eerste vereiste) en je kan je hand openen zonder dat zijn hoofd-hals houding verandert, DAN pas kan je zijn achterhand vlugger maken. Erbij zetten als het ware. Gewoon 2x bijtikken met je been (in combi met spoor?). Het is de bedoeling dat 'ie zijn achterbenen actiever onderbrengt zonder dat hij versnelt. Versnelt hij wel, gewoon rustig terugnemen en opnieuw beginnen.
Al met al heb ik het idee dat als je dit eenmaal bewerkstelligd hebt, een veel fijner paardje hebt om te rijden!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:28

Dank je Lenn Haha! Haha! , misschien raar maar dat vind ik altijd mooier Verward Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 19:56

haha ja ach... ik hou juist van korte paarden... zal misschien ook wel raar zijn
yokie, hmm uhm ik neem aan dat ik hem van voren wel een beetje op moet vangen als ik hem van achter wil activeren anders is er geen verschil meer met een hulp voorwaarts, maaar dan krijg je toch weer het beeld als op die eerste foto's? zo van mopperdemopper, want toen zeiden ze juist dat ik hem voor meer los moest laten. Want het probleem dan was toch juist dat hij al teveel spanning in zich had en ik er dus niet nog meer energie in moet rijden?? Verward
Het wordt wel een beetje ingewikkeld of ligt dat aan mij Clown
Zijn er hier nog hoogbegaafde profruiters? Knipoog

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 07:56

Lenn schreef:
haha ja ach... ik hou juist van korte paarden... zal misschien ook wel raar zijn
yokie, hmm uhm ik neem aan dat ik hem van voren wel een beetje op moet vangen als ik hem van achter wil activeren anders is er geen verschil meer met een hulp voorwaarts, maaar dan krijg je toch weer het beeld als op die eerste foto's? zo van mopperdemopper, want toen zeiden ze juist dat ik hem voor meer los moest laten. Want het probleem dan was toch juist dat hij al teveel spanning in zich had en ik er dus niet nog meer energie in moet rijden?? Verward
Het wordt wel een beetje ingewikkeld of ligt dat aan mij Clown
Zijn er hier nog hoogbegaafde profruiters? Knipoog


Nou dat laatste ben ik niet Haha! Maar deze wijze van rijden heb ik wel geleerd van zo'n persoon

Je hoeft -als alles goed gaat en je elkaar begrijpt- hem dus juist niet van voren op te vangen. Je geeft immers pas de hulp voor het vlugger maken als het paard dusdanig rond loopt dat jij je hand kan openen en hij op dat moment niet verandert van tempo of houding Knipoog Als het tempo wel omhoog gaat, moet je hem idd opvangen en weer opnieuw beginnen. Het gaat dus niet om meer energie erin rijden..

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:10

Ik ben op dit moment ook bezig mijn paards achterhand te versterken. Ik heb een PRE. Mijn paard heeft een te korte rugspier. Ik reed hem voorheen niet van achteren naar voren. Daar ben ik dus nu wel mee bezig. Hij zakt op dit moment steeds beter uit en dan pas kan ik zijn achterbeen goed activeren. Als hij te erg bovenin loopt en ik activeer zijn achterbeen drukt hij juist zijn rug meer weg.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:27

Lisette schreef:
Ik ben op dit moment ook bezig mijn paards achterhand te versterken. Ik heb een PRE. Mijn paard heeft een te korte rugspier. Ik reed hem voorheen niet van achteren naar voren. Daar ben ik dus nu wel mee bezig. Hij zakt op dit moment steeds beter uit en dan pas kan ik zijn achterbeen goed activeren. Als hij te erg bovenin loopt en ik activeer zijn achterbeen drukt hij juist zijn rug meer weg.


Precies, dat is de reden waarom je ook eerst moet zorgen dat het paard laag en rond ingesteld is voordat je de achterhand vlugger maakt. En vlgs mijn ervaringen is dat bij de meeste PRE's wat moeilijker omdat zij van zichzelf al makkelijker bovenin lopen...

Enne, Lisette, ben erg nieuwsgierig naar jouw anda's, maar de foto's in jouw profiel zijn voor 't grootste deel kruisjes? Scheve mond

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:46

yokie"]
[quote="Lisette schreef:
Ik ben op dit moment ook bezig mijn paards achterhand te versterken. Ik heb een PRE. Mijn paard heeft een te korte rugspier. Ik reed hem voorheen niet van achteren naar voren. Daar ben ik dus nu wel mee bezig. Hij zakt op dit moment steeds beter uit en dan pas kan ik zijn achterbeen goed activeren. Als hij te erg bovenin loopt en ik activeer zijn achterbeen drukt hij juist zijn rug meer weg.


Precies, dat is de reden waarom je ook eerst moet zorgen dat het paard laag en rond ingesteld is voordat je de achterhand vlugger maakt. En vlgs mijn ervaringen is dat bij de meeste PRE's wat moeilijker omdat zij van zichzelf al makkelijker bovenin lopen...

Enne, Lisette, ben erg nieuwsgierig naar jouw anda's, maar de foto's in jouw profiel zijn voor 't grootste deel kruisjes? Scheve mond
[/quote]

Zie:

[ITP] Cartuja onder het zadel
[ITP] Rijfoto's van de les afgelopen week
[LK] Cartuja en Barbiano aan de longe

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:05

yokie ik snap wel wat je bedoelt maar daar wordt hij momenteel echt nog te heet van denk ik. Nouja misschien heb ik wel een te negatief beeld van ons, ik zal het eens proberen vanmiddag.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:08

Lenn schreef:
yokie ik snap wel wat je bedoelt maar daar wordt hij momenteel echt nog te heet van denk ik. Nouja misschien heb ik wel een te negatief beeld van ons, ik zal het eens proberen vanmiddag.


Yeah, gewoon proberen! En blijven proberen is mijn devies, een kwestie van trainen. Maar overleg het eens met jouw instructeur?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:05

Zoals iedereen al zegt loopt het paard op de derde foto het best. Daar wordt wel de bovenste halsspier gebruikt. Ik denk daarom dat je vraag niet moet zijn hoe krijg ik mijn paard ontspannen maar hoe blijf ikzelf ontspannen tijdens de proef.

Trouwens het thuisoefenen van lagere instelling en hogere instelling is een goede gehoorzaamheidsoefening en bevordert de souplesse van je paard.

SUC6!!!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 22:21

Nou vandaag haalde zn achterbenen zn voorbenen bijna in zo fris was ie met dat windje enzo, dus dat kan ik beter op andere momenten proberen Haha!
En heb je gelijk in Lientie, k probeer m in de proef ook vort wat lager in te stellen, de 'veiligere houding' Clown maar dan geef ik m wel wat meer lucht aan de voorkant zodat zn neus niet achter de loodlijn komt

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:48

Lenn schreef:
Nou vandaag haalde zn achterbenen zn voorbenen bijna in zo fris was ie met dat windje enzo, dus dat kan ik beter op andere momenten proberen Haha!
En heb je gelijk in Lientie, k probeer m in de proef ook vort wat lager in te stellen, de 'veiligere houding' Clown maar dan geef ik m wel wat meer lucht aan de voorkant zodat zn neus niet achter de loodlijn komt


Nee joh, op dagen als gisteren moet je juist ervoor zorgen dat je hem laag en rond instelt. Laat hem op zijn eigen benen lopen maarrrr in JOUW tempo!

-wat ben ik ook een zeur he?

En wat betreft de proefhouding: de 'veilige' houding aannemen lijkt me een prima plan, maar pas er voor op dat 'ie dan niet te lang wordt. Hou 'm wel rond. Dan loop je volgens mij de punten zo bijelkaar. OK dan!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:50

Nee ik vind niet dat je zeurt Yokie. Je hebt volkomen gelijk!

Het paard moet wanneer JIJ het wilt laag instellen!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:31

De instelling van hoofd hals is iets waar ik de laatse tijd ook veel mee bezig ben, hoe ik het goed doe. Ik weet dat het paard naarmate de training vorderd, steeds meer moet gaan oprichten en verzamelen. Maar hoe doe je dat dan ,met losrijden. bij een B-paard is het niet zo moeilijk, die rijd je zowiezo nog veel lang en laag en vnl. in arbeiddraf, maar als je verder komt en het paard is eraan toe om meer verzameld te lopen en op te richten, kan ik m'n paard dan meteen en tijdens de hele training laten oprichten of eerst weer lang en laag en lekker voorwaarts tijdens de warming-up en zo ja, hoe bouw ik dan de trainin op, hoe werk ik naar de verzameling zwaardere oefeningen toe. Bijv. dat ik eerst de stap, draf, galop eerst rijdt aan een relatief losse teugel en dan weer met stap beginnen, maar nu met meer verzameling.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 13:35

Citaat:
Nee joh, op dagen als gisteren moet je juist ervoor zorgen dat je hem laag en rond instelt. Laat hem op zijn eigen benen lopen maarrrr in JOUW tempo!


Ja dat snap ik maar ik had het over dat jij zei dat hij actiever moest worden in het achterbeen en dat was op dat moment al genoeg. En ja natuurlijk is het tempo van mij Slim (jongejonge wat denken jullie wel niet over mij Huilen Haha! )
Maare ik had toevallig les, en toen zei ze toevallig dat ik er wat meer impuls in moest drijven zeg maar maaar wel van voren opvangen zodat zodat hij niet ja gewoon loperig draaft maar wat meer verzameling en afdruk krijgt want kmoet dalijk in de m2 ook verzamelde draf Scheve mond .. Maar ging best goed op zich, weer wat om te oefenen Clown maare was dat wat jij ook bedoelde yokie? Zou wel toevallig zijn dat zij er dan 3 dagen later ook mee komt Haha!

Ran: Altijd lang laag en rond beginnen om los te werken met actief achterbeen Slim En ja dat oprichten ik weet het eigenlijk niet, de mijne loopt daar vanzelf nogal graag dusja Scheve mond Als je er maar altijd voor zorgt dat hij op ieder moment weer in de lage lijn wil lopen..
In principe is oprichten dat hij van achter zakt en van voor licht wordt, dus het zit hem niet alleen van voren maar ook van achter, het is niet zo dat je hem daar gewoon boven in kan stellen, dat is meer iets wat zich vormt omdat hij sterker wordt, dat is namelijk best zwaar voor een paard en ook voor dat zakken heeft hij veel spieren voor nodig.
Je gebruikte trouwens de woorden 'een relatief losse teugel' Maar de teugel mag nooit los hangen!!! Als hij namelijk in een lage lijn loopt met een losse teugel is dat niet 'van jou', hij loopt daar omdat hij dat wil en komt omhoog als hij dat wil. Je moet hem dus zelf naar beneden werken, als het paard een beetje ontspannen is werkt het met vragen en toestemmen, hij vraagt: mag ik wat meer teugel en dan stem je wat toe. Niet teveel, want dan kan hij weer misbruik gaan maken. En zo werk je wat door. Alles moet gewoon van jou zijn Lachen

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:33

Als ik dit zo lees, lijkt het er idd op dat de instructrice jou heeft uitgelegd wat ik bedoel met mijn vorige antwoorden. En dat het voor opvangen, dat doe je dmv korte ophoudingen (en meteen weer nageven)? Zodat je 'm echt van de hand afrijdt?

Me dunkt dat je op de goede weg bent! Zo doorrijden en je komt er wel, succes!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 18:08

yokie schreef:
En dat het voor opvangen, dat doe je dmv korte ophoudingen (en meteen weer nageven)? Zodat je 'm echt van de hand afrijdt

haha neee dan ga ik niet aan de teugels hangen... dat bedoelde je stiekem hè Haha!
mja bedankt voor de tips he OK dan!

hee Ran ik zit me hier helemaal uit te sloven voor jou en dan zeg je niks meer Scheve mond Verdrietig

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:11

Lenn"]
[quote="yokie schreef:
En dat het voor opvangen, dat doe je dmv korte ophoudingen (en meteen weer nageven)? Zodat je 'm echt van de hand afrijdt

haha neee dan ga ik niet aan de teugels hangen... dat bedoelde je stiekem hè Haha!

quote]

Haha! Tja, je weeet het niet he? Voor je het weet heb je een super geflipt paardje onder het zadel en dan heb ik het gedaan, hahaha.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:00

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat!
Zelf wou ik ook wel dat hij constant zo opgericht is, mijn paard loopt (volgens mij) het ontspannends zo:

Afbeelding

Vooral in voltes loopt hij te diep. Maar dat is een heel ander probleem Haha!
Dus ik vind je eerste foto het mooist... Dat is tenslotte wat ze graag willen zien! Verward

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:55

Ran: Altijd lang laag en rond beginnen om los te werken met actief achterbeen Slim En ja dat oprichten ik weet het eigenlijk niet, de mijne loopt daar vanzelf nogal graag dusja Scheve mond Als je er maar altijd voor zorgt dat hij op ieder moment weer in de lage lijn wil lopen..
In principe is oprichten dat hij van achter zakt en van voor licht wordt, dus het zit hem niet alleen van voren maar ook van achter, het is niet zo dat je hem daar gewoon boven in kan stellen, dat is meer iets wat zich vormt omdat hij sterker wordt, dat is namelijk best zwaar voor een paard en ook voor dat zakken heeft hij veel spieren voor nodig.
Je gebruikte trouwens de woorden 'een relatief losse teugel' Maar de teugel mag nooit los hangen!!! Als hij namelijk in een lage lijn loopt met een losse teugel is dat niet 'van jou', hij loopt daar omdat hij dat wil en komt omhoog als hij dat wil. Je moet hem dus zelf naar beneden werken, als het paard een beetje ontspannen is werkt het met vragen en toestemmen, hij vraagt: mag ik wat meer teugel en dan stem je wat toe. Niet teveel, want dan kan hij weer misbruik gaan maken. En zo werk je wat door. Alles moet gewoon van jou zijn Lachen[/quote]

Bedankt voor je uitleg, ik had er verder weinig aan toe te voegen of vragen o.i.d., daarom had ik nog geen bericht geplaatst hierover, maar ik heb er wel wat aan gehad. OK dan!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 17:03

ben je daar benieuwd naar ja? wat leuk Bloos
kzal de eerstvolgende foto's hier wel plaatsen Verward Haha!
En ja ikzelf vond de houding op de eerste foto ook het mooiste maarja daar zijn we dan alleen in... ja hoewel hij oogt wel te gespannen daar.. kga denk ik vort op wedstrijd met tonglepel bit rijden (ipv K&K correctiebit (hij gooit anders tong over het bit) dan is ie wat zwaarder op de hand en wil ie wat dieper gaan 'hangen' das wat 'veiliger'

En ja de jouwe loopt niet storend diep ofzo hoor... maar kweet niet zo goed hoe dat werkt bij een fjord.. maar kheb nog nooit een opgerichte fjord gezien eigenlijk dus dan valt het nogal mee Tong uitsteken Haha!
Kheb trouwens nou ik erover nadenk ook nog nooit een fjord tegen de hand zien lopen. Jij wel?

enne gompie dankje Ran Bloos

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:52

Lenn schreef:
kga denk ik vort op wedstrijd met tonglepel bit rijden (ipv K&K correctiebit (hij gooit anders tong over het bit) dan is ie wat zwaarder op de hand en wil ie wat dieper gaan 'hangen' das wat 'veiliger'


Voor zover ik weet mag dat dus niet tijdens een wedstrijd met een tonglepel rijden dus als je niet gediskwalificeerd wil worden niet aan beginnen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 22:36

ohja er is in de 6 jaar ofzoiets dat ik op concours ga nog nooit in paard/pony zn mond gevoeld dusja daar kan ik me niet druk om maken.. bovendien snap ik niet waarom dat verboden is, dat bit is helemaal niet banketstaaf voor een paard ofzo!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 07:55

Lenn schreef:
ohja er is in de 6 jaar ofzoiets dat ik op concours ga nog nooit in paard/pony zn mond gevoeld dusja daar kan ik me niet druk om maken.. bovendien snap ik niet waarom dat verboden is, dat bit is helemaal niet banketstaaflig voor een paard ofzo!!


Misschien niet, maar ik vind de motivatie van je waarom je dat bit wilt gaan gebruiken ook niet echt overtuigend,... Wat is de volgende stap als het toch niet helemaal lekker gaat, stang en trens? Dat mag pas in het Z Knipoog. Nog even dooroefenen dan,...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 18:41

hoezo gaat het niet helemaal lekker, je doet net of ik altijd naar een ander bit grijp als het niet goed gaat ofzo, ik heb gewoon 2 bitten en daar loopt hij bij allebei verschillend op en ik vind voor elke gelegenheid een van de twee bitten het fijnst... is dat zo slecht? Verward Waarom zou ik bovendien een goede motivatie moeten hebben om een MINDER scherp bit te gebruiken... En stang en trens... neen