2 probleempjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

2 probleempjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 14:55

ik krijg het paard waar ik wel eens mee rij nooit uit de wei zonder wat lekkers. ik loop naar haar toe, zodra ze me ziet gaat ze weg lopen. ze heeft in dat weiland ook nog 2 dochters van haar lopen en die gaan haar ''beschermen'' ik kan haar dus nooit te pakken krijgen. hebben jullie nog tips?? Verward ik heb ook al geprobeerd om naar haar toe te gaan om alleen maar te knuffelen maar zelfs dat hielp niet! .
ik wil binnenkort graag beginnen met haar het leren van wijken. maar hoe moet ik dat beginnen te oefenen?? ik rij nu al wel veel voltes van groot naar klein en weer groot. dat doet ze wel goed maar als ik het op de binnenhoefslag wil doen, doet ze net of ze het niet begrijpt! hebben jullie nog tips voor allebei de probleempjes?? groetjes marijke

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:17

schouderbinnen waarts rijden op de hoefslag,en toch veel met de volte blijven oefenen.
en dan bij a of c afwenden en dan naar de hoek rijden met klein beetje stelling zonder dat ze het echt merken.
want een paard die het allemaal nog niet ken,kun je niet van verwachten dat die het meteen doet.
suc6 ermee!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:00

voor het weglopen: ik zal eerst eens gaan kijken wat de oorzaak hiervan is, vind ze het niet fijn om mee te gaan doordat het werk te eenzijdig is, vind ze het dus niet prettig, enz,
snappie, succes ermee

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:28

dat klopt ook,je moet het niet de hele tijd blijven oefenen,ook veel andere oefeningen tussendoor doen,niet een lesuur alleen aan dat oefenen.
suc6!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 17:49

ik rij zoieso 1x per week met haar dat is mijn les. dan rijd de eigenaar nog 2x met haar per week dat is zijn les en gewoon vrij rijden. ik ben daar op maandag ook dan gooi ik haar wel eens los in de bak, longeren of we gaan wandelen. dit is voor haar echt afwisselend want ik zet haar aan het werk onder het rijden en de eigenaar ''hobbelt'' maar een beetje met haar.

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:25

Ik denk dat je ook wel eens kan proberen om in de hoeken haar laten proberen om de hoek in de te wijken als je me snapt.. ik weet nie zo goed of het zal werken, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. laat het me even weten als je het niet snapt en hoe het gaat

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:30

Probeer eerst gewoon met dat lekkers erbij met haar te gaan knuffelen in de wei, zonder haar mee te nemen. Gewoon af en toe wat lekkers brengen, een knuffel en weer weg gaan. Dan denk ik vanzelf dat ze nieuwsgieriger wordt als je gewoon in de wei komt. (kijken of ze ook iets lekkers heeft) Ook juist haar negeren en de anderen aandacht of wat lekkers geven kan helpen en als ze merkte dat je haar lang niet altijd mee neemt ondanks dat je haar kan benaderen en vast kunt pakken, wordt het vast makkelijker. Mijn pony komt meestal kijken als ik roep en als hij met andere dingen bezig is, dan loop ik er gewoon heen en komt hij meestal de laatste meters me wel tegemoet.

Dat wijken kun je heel goed oefenen op een volte, door hem groter of kleiner te maken, en dan niet door het hoofd weg te sturen, maar door hem een pasje opzij te laten stappen voor je been. Aan de stelling verander je dus niets. Als je het op de rechte lijn doet, begin je een meter van de hoefslag en als hij dat makkelijk doet, ga je er iets verder vanaf. Weer proberen recht te houden in het lichaam zodat hij niet alleen zijn schouder erg opzij drukt en de rest erachter aan laat hangen. (iemand die veel jonge paarden africht gaf de tip beide handen iets opzij te zetten naar waar je heen wil, om het paard het wijken te helpen leren)

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:51

veel voltes rijden groot en klein, slangenvoltes en gewoon rustig in stap beginnen met wijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 01:25

Rachel15, je hebt heel netjes je 2 vragen bij elkaar gezet en dat is natuurlijk helemaal niet verkeerd. Aangezien je dit topic op RT geplaatst hebt, zul je wellicht vooral antwoord krijgen op je vraag over het rijden en misschien minder op je vraag over hoe je je pony het beste mee krijgt uit de wei.

Hierboven staan al wat tips, maar als je straks nog vragen hebt over het vangen in de wei, dan kun je daarover misschien nog een topic openen op VMR (dat stukje over wijken hoeft dan niet meer he).

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:12

Over het niet komen uit het weiland.
Probeer eens niet op haar te letten. Ga zelf lekker door het weiland zwerven en schenk vooral geen aandacht aan haar. Ga bijvoorbeeld eens de bedrading controleren maar schenk haar onder geen beding een blik waardig. Het kan even duren maar uiteindelijk zal ze je interresant vinden en naar je toekomen. Beloon haar dan door lieve woorden doe haar het halster om en neem haar mee voor iets wat ze leuk vind.

Succes.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:57

wat klinkt dit bekend zeg! Mijn paard doet ook altijd hetzelfde wanneer mijn vader of mijn zusje haar uit de wei proberen te halen. Bij mij minder terwijl ik degene ben die het meest van haar vraagt. Het is dus niet alleen een kwestie van niet willen werken. Mijn paard maakt er bijvoorbeeld een spelletje van. Als je al naar het land gaat met het idee dat je haar toch niet krijgt zal het je ook niet lukken, een paard heeft meer door dan je denkt! Ik ga altijd naar de andere paarden toe en negeer haar volledig. Ik heb wel altijd wat lekkers bij me, na een paar minuten wordt ze zo nieuwsgierig dat ze er vanzelf wel aankomt.

TIP! Gooi wat lekkers in een emmer, houdt dat voor je uit en laat het paard eraan snuffelen. Wanneer ze een eerste hapje neemt probeer haar dan niet gelijk te vangen. Wanneer ze op haar gemak is kun je dichterbij komen en een halstertouw aan haar vastmaken.

Ik heb al verschillende jonge paarden ingereden en de beste manier om met het wijken op delijn te beginnen is zo'n 5m voorbij A afwenden en kijken waar je heen gaat. Als het paard op je zit is zal het naar de hoefslag willen. Reageert je paard daarop begin dan te letten op de houding van het paard. Maar van het begin af aan mag de achterhand NOOIT voor de voorhand gaan. En je paard is nog altijd in dezelfde stelling als in de bocht dus houdt je benen daar ook naar. Pas als het paard op die manier wil wijken ga je beginnen met afwenden bij A, rechtstellen en dan wijken. Deze oefening hoeft het paard alleen maar in de L2 te kennen.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 20:33

allemaal heel erg bedankt!! ik ga nu eerst al jullie tips proberen en als er later nog wat problemen zijn ofzo dan horen jullie het wel!!! ik heb al een paar tips uitgeprobeert op de paarden (die van het weiland) ik ben door het weiland gaan zwerven en toen kwamen haar 2 dochters wel naar me toe en het paard waar ik mee wilde rijden niet. ik ben toen nog langer door het weiland gaan lopen met die 2 dochters achter me aan en opeens stond zij er ook bij! ik kon dr zo pakken. heb dr wat lekkers gegeven en haar haalstertouw aan haar vastgemaakt. nu hopen dat het de volgende keer weer lukt!!! groetjes marijke

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:00

ik reed dus in de vakantie op een pony die dat ook steeds deed, ik heb het halster omgelaten in de wei en haar er af en toe ook uithalen zonder te rijden, gewoon een keer lekker poetsen, of haar een keer een middag wassen en dan weer de weide in