Op rechts naar binnen vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Op rechts naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 10:30

Ik zal proberen om het probleem zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Ik heb een bijrijdpaardje die op rechts erg moeilijk loopt, nu snap ik dat elk paard een makkelijke en een moeilijke kant heeft maar rechts is bij haar toch wel erg lastig. Ze heeft verder geen medische aandoening, dit is nagekeken.
Linksom loopt ze recht en netjes ingebogen tijdens voltes e.d. Ook loopt ze vwnw en kom ze aan de teugel. Stelling kan je op deze hand ook goed vragen.
Maar als ze op de rechterkant moet lopen dan is haar lichaam wel recht maar haar hoofd houdt ze naar de buitenkant. Ook als ik haar goed begrens met buitenteugel en been. In stap wordt het wel iets beter maar draf en galop is nog knudde. Het probleem is dat ze geen stelling aanneemt en met bochtenwerk valt ze ten hoogte van haar voorste binnenbeen naar binnnen toe en als je dan goed begrenst met je buitenbeen en teugel begint ze bijna te struikelen omdat het lijkt alsof ze helemaal haar evenwicht kwijt is.
Nu heb ik het advies gekregen van mijn instructrice om haar regelmatig te longeren met bijzet zodat ze leert op eigen benen te lopen en op de rechterkant het hoofd naar binnen houdt. Dit gaat redelijk maar zodra je er weer op zit dan blijft het probleem, ook kreeg ik de tip om veel voltes te rijden, van die 8tjes.
Nu heb ik gisteren hulp gehad van degene die er mee springt (die tegen hetzelfde probleem aanliep) en die liep er dan naast mee in stap en draf ten hoogte van haar binnenbeen en toen liep ze na enkele voltes wel lekker rond en nageefelijk en kwam ze ook niet naar binnen vallen. Ze heeft dus schijnbaar een soort tegenhanger nodig ten hoogte van haar been. Alleen als je dan weer rechtuit gaat en de hoeken goed door wil rijden dan is de hele stelling weg en gaat ze weer met haar hoofd naar buiten lopen. Nu willen we dit wat vaker gaan oefenen maar hoe leer ik het haar aan dat ze mooi gebogen en met stelling gaat lopen met voltes e.d. zonder dat hij er constant naast moet blijven? Wordt dit vanzelf beter of gaat ze daar dan aan wennen? Hebben jullie nog tips hoe ik dit kan oefenen?

Het is een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en mij advies kunnen geven. Ik ben er ook met mijn instructrice mee bezig maar ben benieuwd naar jullie manieren. Misschien werkt dat wat beter. Schijnheilig

ceetje
Berichten: 190
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:44

misschienmoet je met een elastiekje gaan proberen om de stelling te vragen en dan opgeven moment het elastiek steeds losser doen tot het loshangt? het is te proberen;) of anders met een slofje:S suc 6 er mee(zit het paard vast op rechts of dat niet)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:36

Ten eerste neem ik aan dat het een vrij jong diertje is. Aangezien ik kan opmerken uit je verhaal dat ze nog niet op eigen benen loopt.

Voor je je paard wilt buigen moet hij eerst recht zijn op 2 kanten. Rijd eens op de binnenhoefslag en vraag geen stelling. Blijf in een actieve draf en tussen twee handen en twee benen rechtuit rijden. Zowel linksom als rechtsom. Ook in de hoeken minimale stelling.

Een mens is er geestelijk en lichamelijk op ingesteld de meeste problemen met de handen op te lossen. Zo ook met rijden. Waarschijnlijk vang je teveel de schouder op met je binnenteugel.

Neem de buitenteugel op normaal contact en maak je paard met je binnenbeen los. De binnenteugel laat je in een licht boogje hangen, om te voorkomen dat je teveel ondersteunt van binnen en om aan te leren de binnenteugel minimaal te gebruiken.

Geef met je binnenbeen kuitdruk tot je paard recht word. Aangezien je op de tweede hoefslag rijdt, zal hij geneigd zijn naar buiten te vallen. Leg je buitenbeen iets achter de singel en geen druk zodat de achterhand mooi onder het lichaam blijft. De buitenteugel leg je tegen de hand. Maar niet vast gaan houden. De zelde aanleuning en het zelfde contact als van te voren. Met de binnenteugel doe je helemaal niks.

Als je paard recht is kun je proberen je paard steeds meer om je binnenbeen heen te laten buiten. Weer begrenzen met buitenbeen en buitenteugel zonder iets met de binnenteugel te doen. Blijf in een regelmatig tempo rijden en geef steeds iets meer druk met je binnenbeen.

Je paard zal beter voor je binnenbeen moeten worden. Probeer dus eens een paar pasjes te wijken voor het binnenbeen en dan weer rechtuit te rijden. Bij het wijken zorg je ervoor dat je weer niks met je binnenteugel doet.

Veel succes!

ceetje
Berichten: 190
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:39

hier heb je wat aan Knipoog

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:52

Wat ik in jouw verhaal mis is je binnenbeen.
Als t paard niet aan jouw binnenbeen is zal ie ook echt niet alleen op jou hand rechtsom gaan buigen, en zonder binnenbeen kan ie natuurlijk heel makkelijk naar binnen vallen.
Mijn idee voor jou is meer aan je rechterbeen maken, schakel eens wat op voltes, vnl aan je binnenbeen, sluit je voltes eens een x en open ze heel duidelijk aan je been, een keer een hoek (van korte zijde naar lange zijde) afsnijden en weer aan je binnenbeen naar buiten naar de hoefslag rijden.
En let er op dat als je op de linkerhand rijd, dat je dan niet te veel doet aan links in buigen, ga t niet overdrijven omdat ie t daar makkelijk doet, zo kan ie nooit zn rechterkant ontwikkelen. Probeer ook maar eens op de linkerhand wat rechts te laten buigen.
En heel belangrijk, op rechte lijnen duidelijk op 2 teugels maken, ze kunnen nooit makkelijk buigen op beide handen als ze niet eerst recht zijn.
Veel suc6

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:09

buitenhand binnenbeen. Klinkt alsof het paardje vast zit rechts.
Werken werken en nog een werken en veel geduld. en idd, op een volte kun je makkelijk oefenen. (zorg dat ie niet dol wordt) Haha!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 01:15

Citaat:
Okkie1 Ten eerste neem ik aan dat het een vrij jong diertje is.


Ze is bijna 9 jaar. Ooit heeft ze L-dressuur gelopen dus ik weet niet waar het een keer mis is gegaan of wat ervoor gezorgd heeft dat ze nu op rechts zo moeilijk is. Ik heb het de eigenaresse eens gevraagd en die geeft aan dat ze al moeilijk op rechts is zolang zij haar heeft (bijna 2jaar nu) Zij rijd er recreatief mee. Ik rij nu ongeveer 3 maanden op haar en nu ik de laatste tijd vaker op haar rij en me wat meer richt op dressuur merk ik dus meer dat ze rechts moeilijk is (heb eerst mijn angst op haar overwonnen, dus rijtechnisch niet zoveel gedaan, zie profiel)
Afgelopen week heb ik dus met degene die met haar springt geoefend op de volte en hij is ernaast blijven lopen ten hoogte van haar voorste binnenbeen. In stap kan ik nu een nette volte lopen zonder dat hij haar begrensd bij het been maar in draf lukt het nog niet zo.
Carlijn83, je hebt gelijk als je zegt dat ze meer aan het binnenbeen moet worden, maar dan alleen aan de rechterkant omdat ze dit op links wel is. Verward
Links kan ze wijken, schouderbinnenwaarts maar op rechts reageert ze niet of nauwelijks op kuitdruk. Ze loopt daar gewoon dwars door het been heen. Ook als ik wat duidelijker ben met het been.
Ik hoop echt dat ik een oplossing kan vinden hiervoor en in de mean time blijf ik gewoon oefenen (nu even een stop van 2 weken omdat ze met haar op vakantie zijn)
Dus als iemand nog een goede tip weet die hier nog niet benoemd is hoor ik die graag.