verkeerde been lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yzlover

verkeerde been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:43

helluup
elke keer in de paardrijdles (prive lessen)
rijd ik op het verkeerde been licht
en me paardrijd juf is nogal snel boos
en dan word ze boos en dan mag
ik het nog 1x proberen en dan moet ik er af
van het paard
hoe kan ik wel gelijk op goede been rijden?
heb namelijk een eigen fries
groetjes yzlover

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:49

Een juf zoeken die niet boos wordt... :+
Het is namelijk een kwestie van oefenen. Dat leer je niet als je zwaar onder druk wordt gezet en al helemaal niet als je niet op je paard kan zitten.
Je moet de tijd krijgen om het zelf te leren zien en voelen.

Edit: weet je trouwens hoe je het zelf kunt zien, als je op je paard zit?
Want dan kun je in ieder geval ook oefenen buiten de les.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:50

Precies :) lekker iemand zoeken die niet boos word, dat heeft namelijk niet veel nut denk ik.

Steeds weer oefenen, naar mate je dat doet word het automatisme en gaat alles vanzelf.
Ik had er ook last van, maar op een gegeven moment voelde ik zonder te kijken dat ik op het verkeerde been zat te rijden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:54

Vind wel dat ze dan erg snel boos word.

Meestal merk ik wel als ik op de verkeerde been licht rijd.
Als ik van stap naar draf ga blijf ik even een pasje doorzitten, kijk naar het been en ga dan op het goede been licht rijden.

Weet je hoe je kunt zien of je op het goede been zit?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:56

Puhh wat een belachelijke reactie van je instructrice !
Jij betaald voor een les, en hebt dus ook recht om de gehele tijd uit te zitten.
Ik zou zeggen ga opzoek naar een andere instructrice, bij eentje die zo met haar lesklanten omgaat is het geduld ver te zoeken. Denk dat iemand anders je beter kan helpen, iemand die niet zo snel boos wordt.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:58

Ik hoop dat je weet dat je goed zit als je staat als het buitenbeen naar voren gaat. (dus zit als het binnenbeen naar voren gaat). Wist je dat?
Als je dat snapt, zou je bijvoorbeeld de eerste 2 pasjes door kunnen zitten, en dan direct op het goede been gaan lichtrijden.

Ook zou ik een andere instructrice zoeken. Het werkt echt niet als iemand boos word...

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:59

heey ik heb ook altijd dat probleem
kijk altijd aan de verkeerde kant of ik op het goede been rij haha
idd zoals de rest al zegt iemand zoeken die er niet echt boos om wordt
als ik het fout doe wordt er eigenlijk gewoon om gelachen groetjes

EllyC

Re: verkeerde been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:22

Probeer te oefenen dat je gelijk begint met het lichtrijden op het goede been.
Als het buitenvoorbeen achter is begin je met het lichtrijden.
Eer dat je staat is dat been dan nl. voor en dan zit je gelijk goed.

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:24

Poeeh ! Wat belachelijk dat ze dan zo snel boos word.
Wat ik wel es heb gehoord is dat als je zoveel keer op het verkeerde been zit dat je dan moet tracteren dan blijft het leuk voor jou en je instructrice (tenzij ze van boos worden houd )
& dan kun je toch blijven oefenen.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:34

Hmmm je zegt dat je prive les hebt dan is het volgens mij heel makkelijk. Als de instructrice je van het paard afhaalt en de les is over dan hoef je ook niet te betalen. ALs je betaald voor een uur dan heb je ook recht op een uur les. Op het goede been rijden is een kwestie van oefenen dat gaat moeilijk als je niet op het paard zit (tenzij je instructrice aanbied om op haar rug te oefenen ~~}> ) ;)

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:39

mmm, even meekijken.
nog 1 van die mensen die het niet voelt! Maar mij is wel eens vertelt dat je als de buitenschouder omhoog gaat, dan moet gaan staan.
maar op een andere manege was het de binnenschouder!

vind het trouwens wel erg vreemd dat je instructrice je van je EIGEN paard afhaalt, als het na boos worden niet lukt.
misschien toch opzoek naar een andere instructrice??

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:40

Als je aan gaat draven, gelijk goed naar het binnenbeen kijken.. waneer het binnenbeen naar voren gaat, moet jij gaan staan.:)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:42

pff rare instructrice heb je zeg.
Ik zit ook nog geregeld op het foute been. Maar begin het langzaamaan wel te voelen.
Probeer eens te oefenen buiten de les om, bewust een rondje draf op het foute been en dan op het goede been...dan voel je op een gegeven moment wel het verschil denk ik.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:42

@ andreaaa93, je moet gaan staan als het buitenbeen naar voren gaat, en dus kijken naar het buiten been :P

Citaat:
Lichtrijden is de beweging die een ruiter maakt als hij in het ritme van het paard in draf steeds gaat staan-zitten in het zadel. Elke keer als het buitenvoorbeen op de grond komt zit de ruiter; gaat het buitenvoorbeen naar voren, gaat hij staan. Bij het veranderen van hand moet dus ook een extra pas doorgezeten worden, zodat men opnieuw op het correcte been lichtrijdt. De ruiter kan aan de buitenschouder zien wanneer hij op het goede been lichtrijdt. Wanneer de buitenschouder voorwaarts beweegt, moet men rechtstaan, wanneer die achterwaarts beweegt, moet men zitten. Geoefende ruiters voelen vaak vanzelf wanneer ze op het goede been rijden.
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 23-08-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiesje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:43

hafjes_lover schreef:
mmm, even meekijken.
nog 1 van die mensen die het niet voelt! Maar mij is wel eens vertelt dat je als de buitenschouder omhoog gaat, dan moet gaan staan.
maar op een andere manege was het de binnenschouder!

vind het trouwens wel erg vreemd dat je instructrice je van je EIGEN paard afhaalt, als het na boos worden niet lukt.
misschien toch opzoek naar een andere instructrice??

Het is de buitenschouder. Dan ontlast je namelijk het binnenachterbeen van je paard als hij die naar voren moet zetten. Het binnen achterbeen moet het meeste gewicht opvangen, dus dat is dan wel weer logisch, toch?

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:44

o0h, ik heb altijd geleerd dat als het binnenbeen naar voren gaat, dan moet je gaan staan:P

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:44

Zitten als je buitenbeen (voor been aan de kant van het hek\bakrand\etc ;) ) naar je toekomt. Ik wist t ook nooit, toen keek ik d'r een x naar in stpa (ja,ja, klinkt raar, maar toen ik zag hoe t moest, keek ik ff in draf, en ik wist t :D .
Succes

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:45

Die juf heeft het niet begrepen en kan beter wat anders gaan doen!!!
wie wordt nou boos als een leerling het niet snapt?

nee, als het buitenbeen naar je toekomt (en binnenbeen dus naar voren gaat), ga je zitten.

Je hebt een fries; dikke manen? Maak anders een vlecht als je de schouders niet goed kunt zien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:48

Als het buitenbeen voor is dan ben jij uit het zadel
of
als het binnenbeen achter is dan ben jij uit het zadel
of
als het binnenbeen voor is dan zit je in het zadel
of
als het buitenbeen achter is dan zit je in het zadel.

Om direct goed te zitten moet je beginnen met lichtrijden
als het binnenbeen voor is
of
als het buitenbeen achter is
Dit omdat je dus een pas nodig hebt eer dat je staat.

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:49

Okee, bedankt, ik zal er de volgende keer naar kijken:)

yzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:01

hoi
ik hoop dat het gaat lukken
maar in stap doet is me paardrijdjuf altijd heel erg positief want me paard loopt dan netjes aan de teugel en ze zei wel laatst je lijkt op anky van grunsven verder als ik eindelijk op het goede been zit dan begind mijn paard weer te slaan of springt op zij en doet raar maar dan ga ik weer op het verkeerde been zitten en is mijn paard braaf maar me paardrijd juf kwaad!

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:03

[/quote] Wiesje
Het is de buitenschouder. Dan ontlast je namelijk het binnenachterbeen van je paard als hij die naar voren moet zetten. Het binnen achterbeen moet het meeste gewicht opvangen, dus dat is dan wel weer logisch, toch?[/quote]

dankje, kan ik daar op gaan letten!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:07

Oefenen, oefenen, oefenen :)
Gelijk als je aan gaat draven, kijken of je op het goede been zit.
Desnoods vraag je aan de juf of je goed zit. Kun je het wel goed zien?
En zeg even tegen je vader en/of moeder als jouw juf echt boos word en eraf moet van je paard, want inderdaad jouw vader en moeder betalen voor de les en dit is echt geen reden om je van je paard af te sturen ;)

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:20

Nee daarom, je bent er ook om nog dingen bij te leren die je nog niet zo goed kent/kan daarom hoeft zij niet gelijk zo boos te worden als het niet gelijk in 1 keer wil.

Zo snel je aan gaat draven, gelijk kijken of je op het goede been zit, dan kijk je er later automatisch al na.:d

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:24

Ik heb er na zo'n 12 jaar rijervaring ook nog altijd moeite mee.
Maar ik zou toch ook echt een andere zoeken. Belachelijk dat je dan van het paard af zou moeten. Je betaald voor de les en dan om zo'n puntje van je paard gezet te worden ik zou ze bellen en mee delen dat ze niet meer hoeft te komen.
Het is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.