voltigepaard geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jana
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: kortessem, limburg

voltigepaard geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 21:28

hallo, ik breek me al enige tijd het hoofd over het volgende: Frusty
sinds vorig jaar staat er bij ons tussen alle pony's ook een paard, de eigenaars zijn twee meisjes die beide al rijervaring hebben, de een wat meer dan de ander, toen hij er pas was en ze reden erop was hij wat je zou kunnen noemen "lui" maar hij ging wel vooruit, dus dat werd geweten aan een slechte conditie ofzo, wel reageerde hij erg weinig op de beenhulpen, in stap ging het nogwel, en in galop ging het eigelijk redelijk goed, maar in draf lukte het echt niet, niet vooruit te krijgen, ze hebben dan een tijdje met sporen gereden, waar ik eigelijk zelf niet zo fel voor ben, maar dat deed ook niet zo heel veel af, en de zweep leek hij niet te kenne, ik heb ze der hard op zien slaan, maar hij legde zelfs zen oren nog niet plat, echt geen beweging in te krijgen
tijdens de paasvakantie vroegen ze of ik er niet eens wou op rijden, één meisje moest leren, andere was op reis
ik heb vanalles geprobeerd, kmoet wel zeggen, ik ben pony's gewoon dus het leek mij zowieso al dat hij trager was door de grotere passen maar echt, niet vooruit te krijgen Scheve mond
het enige wat hielp was om op een volte (en dan liefst nog met longe en iemand int midden) te rijden en dan stapte hij inneens een stuk sneller, maar als ik dan beenhulpen gaf voor de draf ging hij gewoon in galop, alsof hij dat zo gewoon was, ik heb het uiteindelijk beetje opgegeven omdat ik niet wist wat te doen en ik ook niet met zwepen wou beginnen slaan om hem "vooruit te meppen"
de meisjes hebben er int begin wel eens met zen tweeen zonder zadel opgezeten en hij was dan wel super braaf,
ook op wandeling is hij een zaligheid, lekker vlot in stap, rustig drafje en galopje, maar wel vooruit, en in de wei heb ik hem ook al zien crossen, dus hij kan het echt wel
denkt er nog iemand dat het hier gaat om een "voltigepaard" dat eens zo is opgeleerd? en kun je dit nog "afleren"?
hij moet geen super dressur of spring paard worden, maar mag wel een beetje meer vooruitgaan in de bak
iemand suggesties?


Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:42

uhh
'tja gewoon veel overgangen
en er wat pit in proberen te stoppen
beetje op peppen.

het kan ook zijn dat ie de hulpen niet zo goed begrijpt
als je dan de hele tijd been geeft heeft hij ook zoeits van ut zal wel normaal zijn Verward
en snapt ie niet dat hij vlotter door moet lopen.

ik zou dus veel overgangen rijden desnoods alleen tussen halthouden stap en draf, als ut er maar veel zijn.
en niet te lang afwachten als ie na je hulp nie reageert aanpakken, als je met zweep rijdt tik, of met je sporen.

als ie wel gewoon op je hulpen reageert, en echt gewoon niet doorloopt
kan het aan zun gangen liggen, we hebben ook een paardje op de manege die ook niet zo snel loopt...
en als hij dus gewoon sloom loopt maar wel op je been reageert, zou ik gewoon draven middendraf, hele zachte draf en dat wisselen.

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:25

Als het een voltige paard is geweest, dasn zal hij op de linkerhand super los zijn, en op de rechterhand minder. Over het algemeen wordt voltige alleen op de linkerhand gedaan.

Probeer eens met balkjes en daar in draf over te krijgen.

:){

jana
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: kortessem, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 21:59

goh, daar heb ik eigelijk nooit op gelet, zal ik zeker doen volgende keer, bedankt voor de tip!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:39

een voltige paard zou in normale omstandigheden 2 x per week voor voltige gebruikt mogen worden, en de overige dagen moet er normaal mee gereden worden om te voorkomen dat ze rechts vast komen te zitten dus hij zou dan ook gewoon de hulpen moeten kennen lijkt mij.
maar als je met zn 2en bent en 1 erop en 1 ernaast die hem met de longeerzweep af en toe iets ondersteund, misschien dat hij de hulpen niet goed kent, en hij is natuurlijk wel gewend dat er vanals gebeurt op zn rug zonder dat hij van tempo moet wissellen.
succes ermee

jana
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: kortessem, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 21:04

in de vakantie heb ik hem weer twee weken onder men hoede.
ik ga eens heel rustig aan bekijken wat jullie allemaal gezegd hebben, en hem proberen te laten begrijpen wat ik van hem verwacht, kan me best wel voorstellen dat hij in de war is nu hij inneens niet meer mag doen wat hij altijd moest doen!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:07

in ieder geval heel veel succes ermee

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:29

ik ken voltige paarden en die zijn nie zo lui op het been. Misschien is idd altijd mee gevoltigeerd een paar keer in de week en verder nooit mee gereden. mjah, die voltige mensen die klemmen zich natruulijk 'vast' aan het paard, waardoor die misschien nie meer zo goed op de hulpen reageerd ???
is ie buiten het rijden wel wat pittiger, of is ie dan nogsteeds zo sloom? anders misschien een keer wat haver ofzow bijvoeren??

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:12

Mijn paard is voltigepaard en het lijkt erop dat jouw paardje opnieuw opgeleid moet worden (dat hij dus niet goed is ingereden) Mijn paardje heeft nl. geen traagheid voor het been enzo en ik moet zeggen dat ik ook geen prob;emen heb met dat hij links losser is dan rechts ... succes ermee in idd geval

...Dreaming with my eye's wide open...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 60 bezoekers