Regelmatig bit wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:05

Moritz, ik zie niet wat er mis is met een stang. Tis de hand die er aan vastzit die bepaald wat ermee in de mond gebeurd. Is met een Pelham nóg sterker het geval.
Komt nog bij dat ik wat hefboomwerking, kantelen en de drukpunten betreft met de beste wil van de wereld niet zie wat er 'zachter' is aan een gebroken trens. De stang drukt nooit op de zijkant en de verhoging/bult in het midden kun je bij een stang 'vriendelijk' uitzoeken.
Maar goed, ik heb het boek; 'Paard, bit en ruiter' van Gertrud Jetten op mijn verlangslijstje staan en wellicht legt zij het helder uit. Dit ook even terug on-topic.

Heb je een mogelijkheid om hem met een ander, volledig verkeersmak, paard op stap te laten gaan i.p.v. met een fietser? Ik heb een heerlijke merrie die latent Formule 1-temperament heeft en redelijk onvoorspelbaar vindt dat ze ergens van moet 'spooken'. Met een ander paard op pad heb ik er eigenlijk nooit een optandige schrikbui mee. Is met oefenen in verkeer (en rivieren oversteken) een stúk rustiger.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-07-03 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:07

Nee doe ik nooit, alleen ik merk wel dat ze op een gebroken fijner loopt, dan op een dubbel gebroken bitje.

Alleen die gebroken (bustrens) heeft ze fijn gekauwt (happy mouth bitje)
Nu hebben we dus die dubbel gebroken (watertrens), maar die wordt binnekort vervangen door een rvs.

Anders bijt ze hem weer in 10e en dat is niet echt bevoorderlijk voor der mond.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:34

hoi Moritz, ik heb dat ook jaren gedaan hoor. Buiten rijden met een hackamore en in de bak met een trensje. Heerlijk, buiten hoef je je er niet druk om te maken want met de hackamore kun je je paard altijd bij je houden en het paard weet dit zelf ook, dus je kunt lekker ontspannen rijden. Nu rijd ik met een shanksnaffle, binnen en buiten. Ik heb wel zo'n happy mouth bitje maar als ik daar mee aankom dan houdt hij zijn mond stijf dicht, dus die gebruik ik alleen voor het longeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:54

Miss_Petit schreef:
Welk paard kan je nou nog in het Z springen (binnenkort ZZ) op een dikke watertrens?



Pas nog een artikel in de BIT gestaan over een duitser die op hoog nivo springt met een bosal, dus ach...

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:24

stef"]
[quote="Miss_Petit schreef:
Welk paard kan je nou nog in het Z springen (binnenkort ZZ) op een dikke watertrens?



Pas nog een artikel in de BIT gestaan over een duitser die op hoog nivo springt met een bosal, dus ach...
[/quote]

Heb dat stuk gelezen ja, over Jürgen Krackow. Heel knap. Volgens hem springt het paard beter omdat hem niets in de weg zit. Zeker iets om over na te denken, en wie weet in de toekomst uit te proberen.

Beste Kawa,
nee ik spring hem niet in het Z. Zijn eigenaar, Henry, voor wie ik hem rijd (zo'n 5 dagen in de week), brengt hem uit. Hij heeft hem zelfs opgeleid, en tot dit niveau gebracht. Thuis spring ik hem wel.

Ik kan ook niet zeggen dat ik het echt heel jammer vind, want ik denk zelf dat ik er met hem ook nog niet aan toe zou zijn. Dat paard is al veel verder als ik, als ik hem zou starten zou het denk ik te snel gaan voor mij op zo'n paard.

Met een paar paarden die ik rijd, krijg ik hulp en les krijg van Henry. Die paarden moeten nog de zelfde weg gaan die Cerut met hem heeft gedaan. Eerst de basis en veel bevestiging en dan pas starten. Zodat je fijn doorkan.

Dit doe ik veel liever omdat ik dan tegen meer dingen oploop en hopelijk ook meer leer als dat ik gelijk een volleerd paard zou starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:09

Citaat:
nee ik spring hem niet in het Z. Zijn eigenaar, Henry, voor wie ik hem rijd (zo'n 5 dagen in de week), brengt hem uit. Hij heeft hem zelfs opgeleid, en tot dit niveau gebracht. Thuis spring ik hem wel.


Nu zeg je zelf, wat ik al altijd in dit soort topics aan geef
Niet om je aan te vallen, maar je brengt nu het voorbeeld

de eigenaar kan hem z springen met een dikke watertrens
terwijl jij op hetzelfde paard op simpele hindernissen een pessoa bit nodig hebt.

Dus is het een rijtechnisch probleem
En dat is iets wat ik nu altijd al probeer te zeggen, in dit, maar ook in alle vorige 1001 topics.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:19

Dat begrijp ik. Ik zal ook niet boos worden, je hebt in dit geval gelijk.

Ik ben ook de eerste om dat toe te geven.
Ik heb ook nog lang niet de ervaring die henry heeft.

Toen ik dat tikte reageerde ik op dit topic in de zin van dat het wisselen van bitjes niet gelijk hoeft in te houden dat de ruiter of het paard van "slechte" kwaliteit is.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 22:12

Pff, ik heb net dit hele topic doorgeworsteld en we komen weer op hetzelfde uit. Ik ben het met runningkawa eens dat je rijtechnisch heel veel kunt verbeteren voordat je naar allerlei hulpmiddelen grijpt. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheden. En het werkt ook niet voor alle paarden! Met goede instructie kom je al een heel eind IN DE BAK, maar het buitenrijden is toch wel wat anders. En dat wordt hier nogal eens vergeten. Mijn tinker is trouwens één grote ergernis in de bak dus daar zal ik het maar niet over hebben. Buiten loopt ze nu met het Thiedemann bit véél beter Lachen. Ze springt op beide handen aan in de galop, versnelt en vertraagt als een zonnetje en is veel rustiger met haar hoofd. Op het gebroken bit en zeker op het dubbelgebroken bit sloeg ze altijd heel onrustig met haar hoofd, ook al liet ik de teugels zo los dat ze met haar hoofd over de grond kon slepen. Ik moest toch ook met teugels op maat rijden omdat ze nogal eens wegspringt voor enge bosjes, schaduwen etc. Heb geen zin in een sloot te belanden. Vandaag met het Thiedemann bit sprong ze ook wel een keer weg in galop, er stond een raar type in de bosjes, maar dat kun je nooit voorkomen met wat voor bit dan ook. Het gaat alleen om iets meer controle en/of aanleuning. En meer ontspanning voor het paard. Ik heb de Bit ook waarin het artikel staat van de Duitser met zijn Bosal. Ben reuze benieuwd of hij andere paarden ook op dat niveau kan brengen op die manier van rijden. Ik ben ook een oudere jongere en wisselen van bitjes om de zoveel dagen of weken kwam echt niet voor volgens mij. Je reed op een bit en daarmee deed je het gewoon. Ik dressuurde, reed buiten en sprong op een simpele gebroken trens met de warmbloeden en had nooit problemen. Met deze tinker ligt dat iets anders. Ze buit haar kracht veel meer uit en is minder gevoelig voor harde woorden en zweep. Denk nu niet dat ik constant met de zweep zit te raggen, heus niet, maar hij heeft geen effect dus gebruik ik hem als dazenwegjager. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je een koudbloed, of gedeeltelijke koudbloed echt niet kunt vergelijken met een KWPN'er. Die zijn veel fijngevoeliger en handzamer (en nerveuzer...) in omgang en gebruik. Bij mij op stal barst het van deze warmbloeden die overigens meestal in de bak rijden of op stal staan omdat het baasje geen tijd heeft. Ik ben heel blij met Sox, ze is hard voor zichzelf, enorm werkwillig en oersterk. Maar moeilijk te vergelijken met een luxe warmbloed, ook rijtechnisch gezien!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:08

dit topic is (in mijn ogen) niet bedoeld of het wel of niet goed is om er een ander bit in te hangen
daar blijven de meningen toch over verdeeld ( ik ben echter van mening dat elk paard op een gewoon bit gereden moet kunnen worden, of je nu springt of manegelesjes loopt)

maar dit topic is met de vraag wie om de paar weken er een ander bit in hangt
en dat vind ik zo'n raar idee
als een paard ergens goed op loopt, waarom dan veranderen?
en als het paard niet goed loopt, zoek de oorzaak dan eerst even ergens anders

ik las hier ook zoiets als ' na een paar weken wordt mijn paard dood in zijn mond en met een ander bitje wordt ie weer even frisser ' (zo iets was het )
vind het erg vreemd Verward

maar die mensen die denken dat je een paard alleen op het bit stopt, in de krul trekt, stuurt, en weet ik niet wat, die mensen krijg je echt niet aan het verstand dat van bit veranderen maar een 'oplossing' voor korte duur is

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:46

Er wordt hier wel erg streng naar rijtechnische problemen gekeken.
Ik vind het wisselen van die bitten niet zo erg, omdat ze in scherpte erg weinig van elkaar verschillen. Ja, ikzelf heb gewoon een dubbelgebroken argentaan trens en vind het een beetje vreemd om te wisselen, maar als het werkt: waarom niet? Ze wisselt toch niet van stang, naar trens, naar pessoa?
En wat betreft rijden met scherp bit, dat doe ik buiten ook. Met een pessoa met 2 teugels, zodat ik kan wisselen tussen scherp en zacht, gewoon voor de veiligheid van andere mensen.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 08:52

een laatste reactie van mij, ik experimenteer niet op eigen houtje met bitten, ik doe het op advies van een paardentandarts/veearts die net terug is uit Amerika en daar een studie heeft gedaan naar de paardenmond en de gevolgen van verkeerd gebruik van bitten.
Zij heeft mij, na het gebit van mijn paard gecontroleerd en gevijld te hebben en gevoeld te hebben dat hij wat sterk is, geadviseerd om op stang te rijden, ik heb mijn verzameling bitten laten zien en we hebben de mond van Moritz opgemeten en gecontateerd dat 16,5 net past en 17 eigenlijk mooier zou zijn, afhankelijk van wat hij gaat doen (onder het zadel, boomslepen of voor de kar). Omdat ik vind dat ik buiten t.a.t. het paard onder controle moet kunnen houden i.v.m. de veiligheid van de medemens heb ik voor een pelham gekozen, waar Moritz prima op reageert, zoals hierboven al werd vermeld: het is niet het bit dat de scherpte bepaalt, maar de hand van de ruiter! En aangezien in geen ambities heb om Z-dressuur of springen te gaan doen in mijn leven, maar gewoon recreatief paard wil rijden, boomslepen en met een kar de weg op wil, hang ik het bit in de mond van Moritz dat mij geadviseerd wordt door iemand die ervoor geleerd heeft (ze geeft ook clinics door het land, voor geinteresseerden) en dat geschikt is voor de arbeid die het paard op dat moment gaat verrichten.
Gezegend zijn degenen die daar nooit over na hoeven te denken en alles wat ze met hun paard doen op een gebroken trensje kunnen doen (wel een watertrensje dan hè) en dus geen clinic over bitten nodig hebben!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:13

oke, als je advies van tandarts/ veearts en alles krijgt, en je zoekt naar waar je je paard het best op kunt hebben, dan is het helemaal niet fout om eens een ander bit in te hangen, om te kijken of dat soms beter is

maar waar ik echt niet bij kan, is dat een paard elke 3 weken een ander bit in moet hebben omdat hij anders niet meer zou reageren

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:20

Een bit is inderdaad zo scherp als de hand van de ruiter. Alleen als je de scherpte van het bit niet zou gebruiken doe je er wel een gewoon watertrensje in. (tenzij je DA je verteld dat het beter voor de mond is om een ander bit in te doen, wat ik overigens erg vreemd vindt).

Nee, ik wissel dus niet van bit.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:44

laurae schreef:
tenzij je DA je verteld dat het beter voor de mond is om een ander bit in te doen, wat ik overigens erg vreemd vind.


Denk er eens over na, maak een tekening.
Een hint: een stang ligt recht in de mond, een gebroken bit bij aantrekken....? Kan ik me dus héél goed voorstellen.
Vind de pessoa-oplossing met dubbele teugels een mooie; normaal net zo zacht als je wil, maar met een noodrem.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 11:51

Bodien schreef:

maar waar ik echt niet bij kan, is dat een paard elke 3 weken een ander bit in moet hebben omdat hij anders niet meer zou reageren


Waar heb jij gelezen dat mijn paard dan niet meer zou reageren?
Ik heb gezegt dat het opvalt dat als ik een ander bit indoe(voor bijv springen oid) ze er dan veel ''losser'' op loopt!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:00

Huertecilla"]
[quote="laurae schreef:
tenzij je DA je verteld dat het beter voor de mond is om een ander bit in te doen, wat ik overigens erg vreemd vind.


Denk er eens over na, maak een tekening.
Een hint: een stang ligt recht in de mond, een gebroken bit bij aantrekken....? Kan ik me dus héél goed voorstellen.
Vind de pessoa-oplossing met dubbele teugels een mooie; normaal net zo zacht als je wil, maar met een noodrem.
[/quote]

Ik rijd ook met een pessoa bij springen, met een enkel teugeltje, met een middenstuk een happy mounth, heel zacht rubber dus. Kan mij ook niet indenken dat dit zo geweldig veel kwaad doet.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:37

luna_cockie"]
[quote="Bodien schreef:

maar waar ik echt niet bij kan, is dat een paard elke 3 weken een ander bit in moet hebben omdat hij anders niet meer zou reageren


Waar heb jij gelezen dat mijn paard dan niet meer zou reageren?
Ik heb gezegt dat het opvalt dat als ik een ander bit indoe(voor bijv springen oid) ze er dan veel ''losser'' op loopt!
[/quote]

oke, hij reageert dan misschien nog wel, maar niet goed genoeg
want op een ander bit loopt ie weer veel losser
na drie weken is hij op dat bit ook vast gereden, nieuw bitje, en hij is weer los
zo is het hoe ik er tegenaan kijk

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:32

nee ik wissel niet regelmatig van bit.
sharir heeft gewoon altijd z'n enkel gebroken appelbit in Lachen
of ik rij bitloos. maar dat is geen ander bit geloof ik Haha!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:26

Mijn springinstructeur raadde mij laatst ook aan om af en toe het bit af te wisselen (niet scherper, maar anders). Ik ben het daar zelf niet helemaal mee eens. Ik vind dat ik niet rustig genoeg met mijn hand ben om zo maar met alle soorten bitten te kunnen rijden. Maar ik heb wel ooit een gewone dikke trens gekocht toen ik Jumper kreeg en heb eigenlijk nooit verder gekeken. Misschien zou hij op een dubbelgebroken wel beter lopen, dat weet ikdus niet. Zou ik wel eens willen weten eigenlijk.
En trouwens, Jumper is met springen ook een hete, maar ik rijd hem nog steeds gewoon op die dikke trens en heb met veel trainen daarop (om het rusiger te krijgen dus) veel resultaat bereikt. Vorige week mijn eerste parcours gereden en hij liep super volgens een vriendin van mij die aan de kant stond (en zelf Z spring), netjes, niet te hard en volgens haar reed ik netjes zonder te rukken en plukken , en dat laatste vond ik een mooi compliment!
Ik zou trouwens wel eens een Aurigan bit willen proberen, hoor daar goede verhalen over.
Ik heb gewoon zo'n goedkoop bit en ik vind dat die toch wel snel vol krassen deukjes komen te zitten, moet voor een paard volgens mij ook niet fijn zijn als ie zo'n ruw bit in heeft lijkt me.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:47

mijn verzorgpaard rijd altijd met hetzelfde bit. Eeen dubbelgebroken bitje Haha!werkt goed bij haar

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:59

Citaat:
als een paard ergens goed op loopt, waarom dan veranderen?


Veranderen doe je alleen als het niet goed gaat, dan ga je zoeken. Maar de meeste mensen zoeken het dan in het bit ipv bij hun zelf.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:53

Ik heb 6 hoofdstellen met diverse bitten hangen en ik wissel regelmatig af. Die Lange kan alles op een 'gewoon' trensje, maar loopt in sommige gevallen net even iets lekkerder op een ander bit. Als ik ga crossen rijd ik fijner met een thiedemann of een stangetje. Ik wissel zo ook veel met hulpteugels. Moet ik er wel bij vertellen dat ik twee ruggenwervels heb gebroken dus zodra het intensiever wordt ik minder kracht heb en dus kies voor een wat scherper bitje.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:07

ik reed vroeger jachtpaarden op conditie voor mensen en die hadden allemaal een hoofdstel (met bit) voor "binnen"(dressuur) en een ander hoofdstel (met ander bit en martingaal en/of voortuig) voor "buiten" (jachttraining en buitenritten). Dat hadden al die jachtpaarden en dat was toen heel normaal. Je reed dan binnen op een enkel- of dubbelgebroken trens en buiten op een ophaaltrens, pessoabit of pelham, al naar gelang het paard. Het hoofdstel voor "binnen"was ook luxer en chiquer dan dat voor "buiten".

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:20

ik snap het gevoel wel hoor...ik heb zeker een jaar heel erg mijn best gedaan om mijn luie, op het bit hangende, soms opeens wegracende kwpn-er met gigantische onderhals losjes aan het bit te krijgen. Soms tot absolute wanhoop toe. Meestal hing die hele hals aan mijn schouders en als ze iets niet wilde tankte ze er doorheen. Van mijn eerste instructrices heb ik toen ook het advies gehad om op steeds scherpere bitten te gaan rijden. Ik wilde dat zelf niet. Uiteindelijk heb ik hulp gekregen van een westernruiter die me op een gewoon snafflebitje (enkel gebroken) heeft geleerd dat ik zelf vooral moest loslaten. Toen hield mijn paard ook op met tanken en hangen. Nu is ze superlicht en maakt het bit dat ze in heeft (westernshanks, enkelgebroken, dubbelgebroken, stang) niets meer uit. Dus gebruik ik alleen nog een westernbit en een dik dubbelgebroken dressuurbit. Less is more (vooral less vasthouden in mijn geval).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:05

Idd Anya
Jij beschtrijft nu ff heel simpel hoe het zit.
Natuurlijk is het niet zo simpel zo na te rijden, maar zo werkt het wel.

En ik ken het gevoel ook maar al te goed hoor, voor mensen die denken dat dat niet zo is.
Maar ik blijf erbij dat je dat gewoon niet oplost door stees bitten te wisselen, je verdoezeld het probleem en je zult het probleem dus ook nooit weg werken en over 10 jaar heb je het nog.