'de juiste houding' = 'patattenzakgevoel'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 16:17

In de rijles moet ik heel erg aan mijn houding werken omdat die door de jaren heen (zonder rijles te nemen) wat vergroeid is. Ik kantel mijn bekken niet (ik voel ook geen zitbeenknobbels Verward ) en om dan geen holle rug te hebben, komt mijn bovenlichaam naar voren. Zelf heb ik het idee dat ik perfect zit, maar als ik het op een foto zie, heb ik het direct door.
Mijn instructeur zegt dan hoe het moet en ik leg me helemaal in de knoop om het juist te doen, maar dan kan ik ook niet meer soepel meebewegen...
Ik heb het gevoel dat ik lig wanneer ik recht zit en dat geeft een 'patattenzakgevoel'. Doorzitten in die houding is ook al niet gemakkelijk. Ik krijg er erge steken van (van heel de tijd te proberen mij in een bepaalde houding te laten zitten) en dan loopt het natuurlijk helemaal mis.

Heeft niemand dat ook voor die zelf een "verkeerde" houding heeft aangeleerd (bosruiters-houding Knipoog ) ? Hebben jullie tips, of dingen waar ik best aan kan denken om juist te gaan zitten?

Als ik geen les heb, zit ik ook bijna onbewust op mijn 'oude manier'. Duurt het lang eer je die 'juiste' zit onder de knie hebt? Verward Verward Verward


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 17:41

Ik ben bang van wel........ Ik heb soms dat ik goed rechtop zit, en de andere keer erg naar voren. Dat ligt bij mij een beetje aan de pony en het zadel waar ik op zit. Ik weet eigenlijk niet hoe ik je kan helpen, een tijdje zonder zadel rijden helpt volgens mij ook niet. Je kan het eens proberen, misschien moet je dan de goede houding wel aannemen om er niet af te kukelen Verward Nee, ik heb echt geen idee.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 21:31

Hi hi, grappig... zal je ff mijn verhaal vertellen. Vroeger reed ik netjes rechtop, regelmatig les etc. Sinds ik een eigen paardje heb begon de "ellende" Ik rijdt dan "ijslands" waar sommige mensen onder verstaan, lekker achterover hangen en benen naar voren... door verkeerde instructie zat ik ook zo. TOTDAT ik overstapte op een andere instructeur: "Je hangt veel te veel achterover" [drijven kan je dus niet als je met je benen vooruit op je paard zit] Dus moest ik meer rechtop gaan zitten [het oor-schouder-elleboog-heup-hak-op een lijnverhaal]. Dat gaf mij het gevoel dat ik meer VOORover moest gaan zitten... Lachen Als je dat gevoel een paar weken volhoudt, dan ga je steeds verder voorover zitten... zodat je weer TE ver voorover gaat zitten... poeh. Inmiddels heb ik alweer een tijdje geen les meer gehad, en ik heb het idee dat het wel redelijk goed gaat [regelmatig videootje maken van jezelf]. Probleem is alleen, ik kan me moeilijk ontspannen tijdens het rijden, ik probeer al vanuit stap rechtop ontspannen te gaan zitten en dat vol te houden tijdens de rest van het rijden... maar soms kom ik thuis met zo'n pijn tussen mijn schouderbladen. Ik kan dus bv. ook NIET mijn schouders naar achter zetten, zonder een holle rug te maken! Wat bij mij enigszins hielp om meer RECHTOP te gaan zitten met je kin mooi vooruit, is om een petje te dragen met klep en die dan iets te ver over je wenkbrauwen te trekken, dan moet je automatisch je kin iets oprichten om goed te kunnen kijken! Ik keek voorheen nl. altijd naar 1 meter voor me op de grond ... even twee plaatjes ter illustratie
Mag jij zeggen waar ik beter zit...
[img]../upload/849/bdb75.jpg[/img]
[img]../upload/849/bdb76.jpg[/img]

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 22:27

Ik ben net op Houding en Zit cursus geweest 5 dagen lang en dat werkt erg goed. omdat je de theorie ook leert, begrijp je heel goed waarom je zo moet zitten en dan onthoud je het ook makkelijk.
Er zijn ook dagcursussen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:41

Er wordt in mijn les ook altijd goed op houding gelet. Vooral tijdens het doorzitten heb ik het zwaar. Ik ben geneigd om me heel recht en strak te houden.

Als de ruiter zich niet ontspant hoe moet een paard zich dan ontspannen. Nu heb ik echt het gevoel dat alles schud en meebeweegt wanneer ik ontspannen op mijn paard aan het doorzitten ben. Ik ben er al dik 2,5 jaar mee bezig en uitgeleerd raak je nooit hoor. Er komt denk ik nooit een moment waarop je houding 'af' is. je blijft er altijd aan werken.

Naarmate je paard beter gaat bewegen [en meer gaat schudden *LOL* ] moet je zelf ook weer aan je houding werken.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:15

Ik heb zelf de neiging om gespannen te zitten. En net wat Jippie zegt, als je zelf niet ontspannen bent dan kan het paard ook niet ontspannen!
Af en toe krijg ik zitles (niet vaak genoeg, druk druk druk Schijnheilig ) en echt, het helpt!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 17:46

Sibold: hihi! En het gekke is dat je bij elk van die 'verkeerde' houdingen het idee hebt dat je min of meer goed zit. Als mijn instructeur zegt, véééél meer naar achteren, krijg ik al het gevoel 'als ik nu nog meer naar achteren ga, val ik achterover Knipoog. Hij zegt dat ik dan op het aller minimum zit en dat nog wat meer 'recht' zitten geen kwaad kan.
Bij IJslands rijden is het natuurlijk een ander geval. Doordat je je kuiten niet aansluit krijg je gemakkelijk een stoelzit. (ik zie veel mensen zo zitten op hun IJslander) Ik had die trouwens ook voor ik les nam (met mijn kleine pony). Mijn kuiten lagen eigenlijk totaal niet tegen de pony (gewoon omdat dat niet nodig was en ik een paar jaar geen les genomen heb) en schoten naar voren. Mijn instructeur heeft eerst en vooral die kuiten aangepast (omdat dat bij dressuurlessen nu eenmaal heel belangrijk is) en dan ben ik eigenlijk naar voren beginnen tuimelen. Ik heb het gevoel dat mijn hoofd mijn voeten gaat raken omdat ik zo naar achteren geplooid ben als ik 'juist' zit Knipoog .
OP de eerste foto vind ik het wel mooi, misschien ook omdat je pony er zo goed op staat *LOL* . Op de 2de lijken je schouders wat naar voren gedraaid (heb ik ook, ik moet altijd denken: borsten vooruit! Knipoog )

Jippie: ja, dat heb ik ook al in de mot! Ik zal wel voor de rest van mijn leven mogen lessen nemen;, want een houding verleer je zo snel. Je denkt altijd juist en comfortabel te zitten en achteraf blijk je achterstevoren paard te rijden (hopelijk komt het nog net niet zo ver Knipoog ) . Als ik een foto zie waarop ik verkeer zit, merk ik dat ook direct. Je kan gemakkelijk anderen beoordelen, maar over jezelf heb je weinig controle!

Manon2: mmm... zo'n cursus lijkt me wel leuk. Kan je me meer vertellen over wat ze daar precies doen? Bij wie deed je die cursus?

Oja, in galop zit je vanzelf veel beter (ik toch) omdat je dan een soort 'zweefeffect' krijgt (zeker op buitenrit Dromen ) waar je je paard graag in volgt. Draf is veel moeilijker om dat te voelen. Mijn paard heeft wel ,een moeilijke draf. Op andere paarden gaat het meestal beter. Is dit dan een goede draf ? Knipoog

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 13:45

hahaha *LOL*

Sorry ik moet even lachen!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 13:56

Misschien is het handig om in je lessen wat zitlessen te nemen. Dan concentreer je je helemaal op je houding en zit. Paard zet je bij met bijzetteugel of slof. Je instructeur longeert je paard en geeft je aanwijzingen terwijl jij alleen maar gaat zitten en dan in een goede houding probeert te ontspannen. Succes Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-01 14:05

In zitlessen gaat het perfect. (heb ik al gedaan) Het loopt wat mis als ik hulpen moet geven. Dan moet je bevoorbeeld je been even aandrukken en dan verkrampt direct de been en je zit. Ik moet echt oefenen met hulpen erbij.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 15:08

dat kan je ook eerst in de zitlessen oefenen. Maar dat je paard in ieder geval in een volte blijft lopen en nageeflijk blijft, dan heb je wat minder dingen tegelijk te doen en kan je jezelf eerst verbeteren...succes Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers