Rug wegdrukken, achter de loodlijn etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Rug wegdrukken, achter de loodlijn etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 07:10

Ik ben nu sinds een paar maanden bezig om het paardje waar ik op de manege op rijd rustig wat nageefelijk en aan de teugel te rijden. Ik heb daarbij het gevoel dat het echt steeds beter gaat, ookal gaat het langzaam.

Maar mijn vraag is eigenlijk, ik hoor namelijk vaak termen vallen als, rug wegdrukken, of rug niet ontspannen. Wat houd dat eigenlijk precies in dat wegdrukken van de rug. En hoe kan ik voelen dat ze de rug zeg maar los laat?

Ook kan ik zelf nooit zo goed voelen of Dundee op dat moment achter de loodlijn loopt of niet, hetzelfde geld voor de achterhand eronder. Als ik in de bak rijd kijk ik in de ramen en de spiegels, maar aanvoelen lukt me gewoon niet, waar moet ik daarbij op letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:49

Leren voelen van die dingen leer je doordat er iemand op de grond dat aangeeft.

Diegene zegt dan, hij drukt nu zijn rug weg (maakt zijn rug hol)
jij moet op dat moment heel erg opletten wat je voelt.
Even later zal ze zeggen dat hij wel ontpant in zijn rug, (maakt zijn rug bol) let dan weer heel erg op wat je voelt.
Zo leer je de verschillen te voelen en leer je wanneer hij iets doet.

Datzelfde geld voor op de loodlijn lopen.
eerst moet je voelen of hij dus ontspannen naar je hand toe is.
En dan ga je kijken in de spiegel wat voor beeld dat geeft.

rij hem eens wat vwnw kijk hoe dat er uitziet en probeer het gevoel te onthouden.
Drijf hem daarna wat omhoog, kijk hoe het eruitziet en probeer dat gevoel wat daarbij hoort te onthouden.

Zo leer je op den duur voelen wat je paard doet, zonder daar perse voor in de speigel te kijken.

Al blijft een spiegel en zeker een instructeur erg goed om er zeker van te zijn dat je gevoel ook klopt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:48

en dat vraagt vooral tijd.
je instructeur kan bijvoorbeeld zeggen: nou heeft ie z'n achterhand er mooi onder, voel je dat?
terwijl jij denkt en zegt: neen, ik voel helemaal niets speciaals?

maar geleidelijk aan komt dat gevoel.

ook regelmatig polsen is aangewezen.
als jij denkt, nou loopt ie der toch mooi onder met z'n achterhand, ZEG dat tegen je instructeur, die kan dat bevestigen of tegenspreken.

communicatie tussen instructeur en ruiter is heel belangrijk.