Stugheid in mond/hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Stugheid in mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 21:55

Mijn paard is stug in haar mond, maar ook in haar hals.
Ik stap krijg ik haar wel naar beneden, maar dan loopt ze erg uit elkaar. Die neiging heeft ze snel trouwens. Been erbij gaat in stap wel goed, maar in draf gaat ie dan meteen erg vlot.
In draf loopt ze wel lekker, al word dat in figuren minder, maar dat komt wel. In galop is het hetzelfde verhaal als in de stap. Ze kauwt helemaal niet op het bit, schuimt ook helemaal niet. Het is niet dat ze een kant ofzo vast houd, maar echt loslaten kun je het ook niet noemen. Ik ben al van alles aan het uitproberen, veel longeren, veel voltes etc, veel tempowisselingen en overgangen etc. Wie heeft er nog tips, want ik merk nou niet echt vooruitgang. Het is een paardje waar opzich veel inzit, als dit "probleem" weg is kun je er naar mijn idee veel meer mee.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:10

heb je wel goede begeleiding? dat is erg belangerijk vind ik, omdat dan diegene alles weer van een andere kant kan bekijken.
verder wat je al zegt van die tempowisselingen enzovoorts dat moet je vol blijvenn houden.
verder weet ik het niet. je moet iig eerst je pony goed aan het been hebben voordat je aan de teugel kan gaan.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:13

Proberen op je benen en zit te gaan rijden, even van de teugels afblijven.
Heb hetzelfde gehad met een paard wat ik heb gereden, stap was ontspannen, draf was gespannen en galop was in het begin spannen en crossen, maar na een paar keer ook vooral ontspannen.
Ik ben toen gewoon gaan stappen, aan een lange teugel en gaan sturen met m'n benen, teugels echt alleen als ondersteuning (halve ophouding als ze door m'n been heen liep) Gaat het in de stap goed, pak je even de teugels erbij, zodat ze gewoon loopt in de stap en ga je draven, probeer dan eerst maar met een wat kortere teugel te rijden als ze echt te snel gaat, maar stuur wel met je benen en je zit. Vooral veel voltes maken daarmee. Na een tijdje oefenen (dus niet 1 uurtje ofzo) kan in de draf ook meer lengte proberen te geven in de teugels, zodat je minder contact krijgt en echt op je benen kan sturen.
Als ze in stap en draf dan goed loopt, heb je grote kans dat je de galop daarna ook makkelijk mee kan nemen op die manier.
Ik heb op die manier in een maand tijd een heel ander paard onder me gekregen, van een paard dat hing op m'n handen als ik weet niet wat, heel stug in d'r mond en hals en gewoon door alle teugelhulpen heen liep (om d'r terug te krijgen, zonder dat je heel veel rondjes bezig was, moest je gewoon gaan hangen aan de teugels soms..). Naar een paard dat met redelijke lichte aanleuning liep, op m'n benen te sturen was en ook normaal terug te rijden was met een rustige ophouding en soms een wat strengere omdat ze weer door me heen liep.