Net beleerd, hoe voorwaarts rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Net beleerd, hoe voorwaarts rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 16:29

Hallo,

ik heb mijn paardje nu ongeveer 1,5 week onder het zadel.
We zijn nu zover dat:
- stappen,draven en galopperen
- Los door de bak
- Voltes, van hand veranderen.
- Halt houden
- Alleen opstappen

Nu is het een erg cool paard en ene x loopt hij lekker door en dan reageert hij totaal niet meer op mijn been.
Nu heb ik ter ondersteuning een springzweepje waarmee ik hem dan op zijn hals tik, eerst reageerde hij hier goed op maar
nu steeds minder en ik heb geen zin om te moeten schoppen en steeds harden op zijn schouder te tikken.
Hij is totaal ontspannen onder het zadel, maar het is wel een baasje in de wei. Tot nu toe nog geen stap verkeerd gedaan maar ik heb het idee dat nu hij aan het werk moet hij misschien ook wat strenger aan gepakt moet worden.

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik dacht een dressuurzweepje en dan op de achterhand aantikken maar weet niet of dit
een goede methode is met jonge paarden.
De laatste x heb k alleen om hem in galop te krijgen hulp gehad van iemand op de grond met de longeerzweep en ik moet er ook bij vermelden dat ik hem al een tijd niet meer heb gelongeerd de laatste tijd.

Hebben jullie ervaring met dit probleem en hoe ik hem vlot op mijn been hulp kan laten reageren en dat hij voorwaartser gaat lopen?

Groetjes Anne

midgie

Re: Net beleerd, hoe voorwaarts rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:36

in 1.5 week stap draf en galop vind ik heel erg snel gaan, werk eerst eens een tijdje in stap en ga dan pas naar de draf het is een jong paard. een kleuter zet je ook niet gelijk een groep 8

Als je niet weet hoe je verder moet neem dan les ,
Steeds harder gaan tikken heeft geen zin, doe het met gevoel ,
Wat is je basis?
Zorg dat er een basis is zodat je daar samen op terug kan vallen,
Wat zijn de voorbereidingen geweest, dubbelen lijnen , grondwerk?

Als je nu al vast komt te zitten ga je veel te snel, neem de tijd en geef het dier de tijd, leer hem eerst eens in balans lopen het is geen machine die het zomaar begrijpt en nogmaals als jij niet weet hoe of wat hoe kun je het dan je paard aanleren??

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:48

probeer een beetje te schakellen door zelf sneller of juist langzamer te lichtrijden... eventueel ondersteund met stemhulp. en belonen.
Niet alleen maar harder harder
Vergeet niet dat je paard in 1,5 week heel veel heeft geleerd dus het kan dat hij even aangeeft dat je zelf een pasje langzamer moet

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:01

Ter inlichting nog erbij, ik heb daarvoor inderdaad longeerwerk gedaan en daarna ongeveer 3 x in de week alleen gestapt aan de longeerlijn toen rust gehad toen gestapt en gedraafd.
Maar ik merkte dat hij die rondjes in afgezette bak saai begon te vinden en toen ben ik de hele bak gaan gebruiken.
Dit ging 1e 2x heel goed, voorwaarts alleen had nog wel elke x stemhulp nodig voor draf.

Denk inderdaad dat ik misschien te snel ben gegaan en dat hij weer een weekje rust nodig heeft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:08

Iemand die met een longeerzweep in het midden die het paard af en toe aandrijft. :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:30

midgie schreef:
in 1.5 week stap draf en galop vind ik heel erg snel gaan, werk eerst eens een tijdje in stap en ga dan pas naar de draf het is een jong paard. een kleuter zet je ook niet gelijk een groep 8

Ik heb dit na de tweede keer erop ook al gedaan, als ze alleen maar stappen hebben ze geen uitlaatklep om de spanningen kwijt te raken. Ontploffen ze dan heb je een groot probleem omdat ze niet voorwaarts gaan, en dan stoppen ze niet meer zo snel.

Het beste kan je inderdaad iemand met een longeerzweep in het midden zetten, en daar een duidelijke afspraak mee maken, als je klikt en er is geen reactie meteen een zwiep erbij en je 'hulp' duidelijk vertellen wat of je doet (dus aangeven stap-draf-galop, van hand veranderen)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:31

@mistid
Nou mijn ervaring is juist eerst alles in stap aan leren, waarom te snel gaan draf wekt juist vaak spanning op als het jonge paard nog niet in balans is en de ruiter ook niet , vaak gaat de ruiter klemmen en dan heb je dus een probleem , dan stopt hij ook niet meer.
En als het paard jou goed vertrouwd en je vraagt niet te veel zal hij nooit gaan bokken, bokken is een manier van een paard om jou te laten weten dat er iets niet helemaal goed gaat, dat is zijn enigste manier om het jou te vertellen toch , vaak heeft hij al kleinere signalen gegeven, maar veel ruiters kennen die nier en gaan door tot ja bokken, wegrennen , steigeren en zelfs vallen van het paard, dus denk dat het heel belangrijk is dat je luistert naar het paard en niet iemand er achter zetten die druk geeft dat geeft geen vertrouwen, wat je wel kan doen is een lijntje er aan zodat het paard daar aanleuning van heeft , want als het goed is snapt hij dat wel omdat het voor bereiden aan de longe is gebeurd , dan het lijntje eraf en gewoon in het midden blijven staan en dat af bouwen, gewoon met veel geduld en geen zweep en allemaal toeters en bellen erbij halen, krijg je later ook minder probleem met het dier omdat hij een goeie rustige basis heeft waar je altijd naar terug kan

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:43

Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat een paard vies begon te bokken tijdens het inrijden, maar dit is wat er mij altijd verteld wordt. Ik spreek dus niet uit ervaring, maar kan wel uit ervaring zeggen dat je beter vanuit een vaartje dan vanuit praktische stilstand van een paard af kan vallen (om je eigen val te breken doorrollen).
Beleren aan de longe ben ik zelf altijd huiverig voor, stel dat degene die je aan de longe heeft hem niet meer kan houden... Dat hoeft niet eens op een rare manier te gaan, een te grote bocht in galop of een kuiltje in het zand kan de hulp al per ongeluk laten vallen oid. Als het paard in de longeerlijn verstrikt raakt krijgt zowel paard als ruiter het ook wel even Spaans benauwd (en dat kan ik gelukkig ook niet uit eigen ervaring zeggen, maar als een paard in bijv de draden van het land verstrikt raakt is die ook flink in paniek, en dat kan ik helaas wél uit eigen ervaring zeggen)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:30

Ik weet niet hoe jij longeert, maar bij mij is er nog nooit een in de lijn verstrikt geraakt, en als je gewoon met beleid en zonder bit longeert gaat dat ook heel rustig en gemoedelijk.
Je zegt dat je geen ervaring hebt met beleren, hoe wil je dan de TS iets leren?
De basis ligt bij het grondwerk en dat is ook longeren,

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:38

Ik kan wel inkomen dat je het aan de longe een "enge" manier vind, ben ik het dan ook zeker met je eens.

De eerste paar keer even aan de lijn, alleen voor het paard. Doordat hij het gewend is en als die begint te bokken, dat degene hem stil kan zetten of uit "balans" trekken dat ie op houdt.

Daarna gaan ze bij mij altijd gelijk los.

Er zijn inderdaad maar weinig paarden die echt vies gaan bokken, maar helaas lopen die er wel rond die het wel doen! :)
Enige wat echt helpt, blijven zitten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:47

Denk dat het beste is wat je kunt gaan doen, les nemen! Tips van hier zijn handig, maar hier kunnen ze niet zien wat voor paard je hebt.
Wat ik zelf doe met mijn jonge paard (na tips van instructeur), zo weinig mogelijk hulpen geven. Bij aandraven 1x kuit aandrukken, gaat hij draven met je stem belonen. Zo niet, nog een keer je kuit wat langer aandrukken. Nog geen reactie, met stemhulp en been, nog geen reactie klein tikje en dan draven.
Het belonen is erg belangrijk. En vooral niet teveel been geven. Hij moet nog op zijn eigen benen leren lopen. Gaat hij te snel, dan langzamer lichtrijden. Zo zit je hem tegen met je gewicht en kiest hij de makkelijke weg.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:33

midgie schreef:
Je zegt dat je geen ervaring hebt met beleren, hoe wil je dan de TS iets leren?

Waar zeg ik dat?
Nouja, dan zal ik dat wel niet hebben. Haal er echt niet mijn extra zakcentje uit... :+

Nee maar even serieus, ik rijd juist paarden&pony's voor andere mensen in en krijg altijd complimenten over hoe ik dat aanpak.
Ik heb gezegd dat ik geen ervaring met bokkende springende gek-doende paarden tijdens het beleren heb, niet dat ik geen ervaring met beleren heb ;) . Want die ervaring is genoeg aanwezig!

Ik weet niet hoe of jij leest of dat ik nou zo onduidelijk typ, maar mijns inziens heb ik mijn stukje duidelijk uitgelegd en onderbouwd. Mijn paarden zijn nog nooit in een longeerlijn verstrikt geraakt, en dat heb ik er duidelijk neer gezet.

Ik heb niets over de basis en grondwerk gezegd...
Misschien een optie om nog even rustig mijn post door te lezen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:37

Er staat dat je geen ervaring hebt met paarden die vies bokken met inrijden. ;) Kan je inderdaad verkeerd oppakken.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:39

Quir schreef:
Er staat dat je geen ervaring hebt met paarden die vies bokken met inrijden. ;) Kan je inderdaad verkeerd oppakken.

Hmmz nu ik het teruglees is het inderdaad een beetje krom op te vatten.
Ik heb dus wel ervaring met inrijden, maar geen ervaring met paarden die heel idioot doen.

Hopen dat het misverstand nu is opgelost :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:56

het is nog erg vroeg om dit al te doen, vind ik ;)
ik zou zeggen: neem les.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:04

Als je een tik(je) met je zweep geeft, pak je teugels in 1 hand en doe het op z'n kont, anders ben je aan het gas geven (zweep gebruiken) en remmen ( hand naar achter om de zweep te gebruiken) tegelijk, en dat werkt niet :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:03

Die van ons kennen de commando `s stap..drrrrrraf ...gaaaalop.
De eerste paar keren los staat er iemand in het midden en die zorgt dat het paard voorwaarts blijft en ik neem dat dan langzamerhand zelf over.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:48

Henkjan dat klinkt ingewikkeld, je kunt ook gewoon een langere zweep nemen een tiktje geven en daarna meegaan naar voren met je handen als je paard naar voren schiet en belonen.

poefka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:56

ik heb een 3 jarige heb hem zadelmak gemaakt (maart april mei)!
1st alles aan de longe gedaan stap draf galop daarna los met iemand in het
midden van de bak met longe zweep mocht hij ineens in de staak gaan!
daarna zonder hulp ging prima heeft nooit gebokt of gestaakt echt super braaf!!!!!
maar begon op het eind dus wat mat te worden niet meer zo vrwaarts als 1st
had het idee dat hij het een beetje had gehad!
hij begon inneens ook weer enorm te groeien in de hoogte en werd breder meer paard zeg maar!
denk dat dat een beetje te veel werd dus heb hem terug op de wei gezet zodat hij zijn energie voor het
groeien kan gebruiken hij word enorm nu zo,n 1.72!!
laat hem lekker lopen en pak hem eind sept weer op meschien ook ideetje voor jouw?
zijn nog zo jong tijd zat ze moeten heel blijven en het leuk blijven vinden!

JacobienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:56

Hoi Anne,

Het paard dat ik rij is ook nog niet zo beleerd. En ik had hetzelfde probleem.
Mijn instructrice heeft me iets geleerd wat heel snel helpt:

De oorzaak is vaak:
Doordat ze terug valt, ga je drijven, dan valt ze weer terug en drijf je weer, op een gegeven ben je continu aan het drijven. Dit snapt een jong paard niet. Je krijgt dan het zelfde effect als het effect van het zadel dat drukt: gewenning. Eerst lopen ze ervoor maar na een tijdje niet meer. En zit je je dus een ongeluk te drijven.

Wat mijn instructrice me heeft geleerd is het volgende:
Je drijft en als ze daar op reageert (al is het maar een heel klein beetje), beloon je haar met je stem. Als ze niet reageert dan drijf je het harder, totdat ze reageert en dan beloon je haar. Als ze helemaal niet reageert dan gebruik je je zweep (iemand met een zweep in het midden helpt nog beter).

Vervolgens drijf je niet meer, totdat ze helemaal terug valt, dan pas drijf je weer. Dus niet bij de eerste vertraging. En zodra ze reageert haar belonen met je stem.

Als ze te hard gaat na het drijven of een tik, dan haar niet afremmen. Haar laten gaan en heel erg belonen. Je wil namelijk die voorwaardsheid voor je been erin krijgen.

Mijn bijrij paardje had het echt heel snel door. Binnen een paar keer rijden, is ze geheel voor het been geworden.

Ik hoop dat dit jou ook helpt. Ik ben benieuwd.
Succes!

Groetjes

Jacobien

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:37

Zoals ik het lees heeft je paard al veel geleerd in korte tijd. Rijd hem dan ook niet te lang 15 tot 20 minuten is genoeg voor een jong paard. Ben duidelijk met je hulp geef been als het nodig is en gebruik eventueel je stem hulp. Zodra hij doet wat jij wilt beloon je hem met je stem. Ik zelf rij nu ook een jong paard dat nu 8 weken zadelmak is en die hetzelfde probleem heeft gehad. Sind enkele dagen rijd ik nu met een klein knop spoortje om net wanneer nodig is mijn hulp duidelijker over te laten komen en dit gaat super met als gevolg dat ik veel minder been hoef te geven als nodig is en hij zelf ook lekkerder wil lopen. Ik heb eerst een dressuurzweep geprobeert maar dit was bij mij geen succes, maar dit is bij elk paard anders.

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:43

als hij niet reageert of je beenhulp dan een klein tikje achter de kuit,let wel dat je hem dan ook gelijk aanspoort anders gaat hij niet snappen waarom hij die tik krijgt,goed belonen met je stem als hij braaf reageert,tijdens het rijden blijven belonen dat is echt heel belangrijk,en 1 tip,je schrijft hij is pas 1,5 wk onde rhet zadel,pas alleen op dat je niet te snel alles wilt doen daar kunnen ze ook een terugval van krijgen.
succes

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:18

Je moet zorgen dat hij gaat reageren op je beenhulp. Je zegt nu al dat hij steeds minder op je zweepje gaat reageren dus probeer je zweep zo min mogelijk te gebruiken hij moet gaan reageren op je been. Als je een zweepje gebruikt pak hem dan wanneer het nodig is en leg hem daarna weg. Als je been geeft en je paard reageert niet geef dan nog een keer been reageert hij nog niet rij hem zo naar voren dat hij vlug is en wel op je been reageert. Als je dat goed aanhoudt word hij vanzelf vlugger voor je been. Denk nog niet aan de voorkant,maar dat hij naar voren gaat voor je been dat is nu belangrijker. door veel overgangen te rijden en tempowisselingen kun je controleren of hij vlug voor je been is. Ik hoop dat het helpt:D succes!