Basculeren tijdens het springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:10

themuisje schreef:
tuurlijk moet je meer balans hebben! das logisch want het paard springt zelf ook met meer balans :)

maar jullie denken dus echt dat dit:
http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... 139234.jpg

fijner voelt dan dit:
http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... G2030a.jpg
?


Nee niet direct, maar het paard op foto 2 basculeert ook niet extreem. Normaal zou ik zeggen.
De pony in foto één springt met de rug weggedrukt onder de ruiter weg. Dat is nog weer anders dan een paard dat niet basculeert.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:10

Zet een beginnende ruiter op een paard dat goed basculeerd en een die recht springt, voor zo'n ruiter is de tweede een stuk makkelijker.
Als meer ervaren ruiter geeft een basculerend paard natuurlijk wel een veel lekkerder gevoel op de sprong, vaak voel je dan ook wat meer vermogen onder je, terwijl dat juist helemaal niet hoeft te zijn. Een paard dat weinig basculeerd kan dat juist doen, omdat hij het erg makkelijk heeft, terwijl die die gruwelijk bukt, dat misschien doet omdat ie anders net niet over die tweede paal komt.


Maar de eerste foto gaf me toch echt wel een stuk beter gevoel dan de tweede, terwijl het allebei gewoon hele goed paarden zijn. Basculeren wil dus lang niet alles zeggen.
Afbeelding
Afbeelding

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:12

Ik denk dat ze bij het kwpn graag paarden hebben die zo springen. Als ze niet een tik mee hebben gekregen tenminste.

996981
Berichten: 9919
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:13

rug wegdrukken is het tegenover gestelde van basculeren toch?... en ik heb het ook niet over extreem :) een paard wat niet basculeert zit niet fijn. een paard wat extreem basculeert zal ook moeilijk uit te zitten zijn. een paard wat extreem laat afzet zit niet fijn. en een paard wat extreem vroeg afzet zit ook niet fijn ;)

gemiddeld genomen zit een paard wat basculeert fijner dan een paard wat dat niet doet :)

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:14

Helemaal met je eens schoentje.

Hoe heet dat paard van Rodrigo Pessoa ook al weer, die altijd bokte en zonder rug sprong. Maar die kon overal over heen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:15

muc schreef:
Dit paard basculeert enorm, ik denk niet dat ik het zou kunnen uitzitten. (Verschrikkelijke muziek trouwens) Maar het paard springt abnormaal goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JqG4PNbm ... re=related


Dit paard basculeerd enorm en vliegt heel hoog, maar dit gaat echt geen goed paard worden.
Hij spring veel te veel naar voren en trekt na de afzet de achterbenen richting de paal, dus gaat daar later fouten krijgen. Daarbij land ie veel te ver na de sprong en dat gaat problemen opleveren in combinaties.
Daarbij moet deze enorm voor de poten geslagen zijn of hij heeft hele slechte ogen, maar ik denk het eerste :D

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:17

themuisje schreef:
rug wegdrukken is het tegenover gestelde van basculeren toch?... en ik heb het ook niet over extreem :) een paard wat niet basculeert zit niet fijn. een paard wat extreem basculeert zal ook moeilijk uit te zitten zijn. een paard wat extreem laat afzet zit niet fijn. en een paard wat extreem vroeg afzet zit ook niet fijn ;)

gemiddeld genomen zit een paard wat basculeert fijner dan een paard wat dat niet doet :)


mhh misschien begrijpen we elkaar vverkeerd. Ik heb het over een paard dat basculeert of wat de rug wat strak houdt. Een paard wat de rug wegdrukt kan niet springen (tenminste niet fatsoenlijk)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:18

muc schreef:
Helemaal met je eens schoentje.

Hoe heet dat paard van Rodrigo Pessoa ook al weer, die altijd bokte en zonder rug sprong. Maar die kon overal over heen.


Baloubet du Rouet :)
muc schreef:
Ik denk dat ze bij het kwpn graag paarden hebben die zo springen. Als ze niet een tik mee hebben gekregen tenminste.


KWPN zal zoeen eruit gooien, omdat ie te onnatuurlijk springt.
Anders gaat ie waarschijnlijk in het verrichtingsonderzoek door de mand vallen als de eigenaar niet steeds met z'n latje langs mag komen :D

Zangersheide neemt hem waarschijnlijk wel, die houden wat meer van spectakel en hebben geen verrichtingsonderzoek.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:18

schoentje schreef:
muc schreef:
Dit paard basculeert enorm, ik denk niet dat ik het zou kunnen uitzitten. (Verschrikkelijke muziek trouwens) Maar het paard springt abnormaal goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JqG4PNbm ... re=related


Dit paard basculeerd enorm en vliegt heel hoog, maar dit gaat echt geen goed paard worden.
Hij spring veel te veel naar voren en trekt na de afzet de achterbenen richting de paal, dus gaat daar later fouten krijgen. Daarbij land ie veel te ver na de sprong en dat gaat problemen opleveren in combinaties.
Daarbij moet deze enorm voor de poten geslagen zijn of hij heeft hele slechte ogen, maar ik denk het eerste :D


Nou ik denk wel dat het een goed springpaard gaat worden, ALS dit echt is... Maar inderdaad denk ik dat die een paar tikken mee heeft gekregen. Het beeld is ook raar, misschien is het wel nep.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:21

muc schreef:
Dit paard basculeert enorm, ik denk niet dat ik het zou kunnen uitzitten. (Verschrikkelijke muziek trouwens) Maar het paard springt abnormaal goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JqG4PNbm ... re=related


Jemig wat een sprong zeg, pffff echt gaaf en wat een power. Een paard dat goed basculeert kan je toch in sommige gevallen juist ook heel goed "meenemen" over de sprong? Zolang hij echt onder je vertrekt en niet onder je uit springt.

996981
Berichten: 9919
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:22

fargo schreef:
muc schreef:
Dit paard basculeert enorm, ik denk niet dat ik het zou kunnen uitzitten. (Verschrikkelijke muziek trouwens) Maar het paard springt abnormaal goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JqG4PNbm ... re=related


Jemig wat een sprong zeg, pffff echt gaaf en wat een power. Een paard dat goed basculeert kan je toch in sommige gevallen juist ook heel goed "meenemen" over de sprong? Zolang hij echt onder je vertrekt en niet onder je uit springt.

precies wat ik de hele tijd probeer te vertellen. zo'n paard springt lekker onder je door :j

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:23


fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:23

Het is trouwens lang niet altijd zo dat een paard dat zo ruim springt met latjes bewerkt is. Je hebt ook paarden die super super voorzichtig zijn. En ja die vliegen er uit bij het KWPN, ken er eentje uit de hengstengroep waar mijn indertijd jaarling in stond. Was getricked dachten ze, was gewoon een hele goede Numero Uno die super voorzichtig was ondanks dat ie niet zo groot was, sprong hij machtig.

besita
Berichten: 6815
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:23

ik neem willekeurige foto's van een aantal GP paarden uit top
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik zie hierboven nergens ééntje staan die het hoofd een meter lager houd dan zijn voorbenen ..dat geeft dan toch stof tot nadenken of niet ?

deze hieronder is bvb één van de enige extreem bukkende paarden die zo op 1.60 sprong ..maar na een jaartje kon hij het niet meer aan en wilde niet meer door de driesprongen heen ...en weg topsport
Afbeelding

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:25

themuisje schreef:
fargo schreef:

Jemig wat een sprong zeg, pffff echt gaaf en wat een power. Een paard dat goed basculeert kan je toch in sommige gevallen juist ook heel goed "meenemen" over de sprong? Zolang hij echt onder je vertrekt en niet onder je uit springt.

precies wat ik de hele tijd probeer te vertellen. zo'n paard springt lekker onder je door :j


Ik raak in de war van dat onder je door springen, dat klinkt niet goed alsof het onder je weg rent. :D Jij bedoelt daar wat heel anders mee volgens mij.

besita
Berichten: 6815
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:27

muc schreef:
heb nog even gezocht, dit is hetzelfde paard onder het zadel. Ik zou die wel willen hebben hoor ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=snszhKb3 ... re=related

dit is niet hetzelfde paard ..maar een nakomeling ervan ..

wel vreemd dat een enorm getrixd paard nog steeds erg geliefd is bij veel mensen ..het hoogtepunt van de sprong van het paard ligt gewoon na de hindernis terwijl het mooi in het midden zou moeten zijn

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:27

goeie foto´s besita! Ben het met je eens, als een paard zo onder het zadel springt als bv. die devinette op het filmpje. Dat kan volgens mij geen ruiter uitzitten

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:28

besita schreef:
muc schreef:
heb nog even gezocht, dit is hetzelfde paard onder het zadel. Ik zou die wel willen hebben hoor ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=snszhKb3 ... re=related

dit is niet hetzelfde paard ..maar een nakomeling ervan ..

wel vreemd dat een enorm getrixd paard nog steeds erg geliefd is bij veel mensen ..het hoogtepunt van de sprong van het paard ligt gewoon na de hindernis terwijl het mooi in het midden zou moeten zijn


Weet je dat zeker, eronder stond dat het hetzelfde paard is.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:28

muc schreef:
schoentje schreef:

Dit paard basculeerd enorm en vliegt heel hoog, maar dit gaat echt geen goed paard worden.
Hij spring veel te veel naar voren en trekt na de afzet de achterbenen richting de paal, dus gaat daar later fouten krijgen. Daarbij land ie veel te ver na de sprong en dat gaat problemen opleveren in combinaties.
Daarbij moet deze enorm voor de poten geslagen zijn of hij heeft hele slechte ogen, maar ik denk het eerste :D


Nou ik denk wel dat het een goed springpaard gaat worden, ALS dit echt is... Maar inderdaad denk ik dat die een paar tikken mee heeft gekregen. Het beeld is ook raar, misschien is het wel nep.


Deze gaat in het rijden echt problemen geven, heb ook zo'n vreselijke hoogvlieger gereden.
Het hoogtepunt zou in het midden van de sprong moeten zijn, maar is bij deze na de sprong. De landing en afzet horen even groot te zijn, maar hij land dubbel zo ver als de afzet is. Je kunt het eigenlijk al zien op de eerste lage sprongetjes, daar land ie al zowat op de tweede. En kijk maar eens hoe dicht hij met z'n achterbenen in de buurt van de balk komt, daar gaat ie later echt fouten mee maken.

Dit is zowiezo verre van natuurlijk, als ze beweren dat het zo is dan liegen ze alles bij elkaar, geen een paard springt zo van nature, zo dom zijn paarden niet om zich zelf kapot te springen op die manier.

besita
Berichten: 6815
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:28

schoentje schreef:
muc schreef:
Helemaal met je eens schoentje.

Hoe heet dat paard van Rodrigo Pessoa ook al weer, die altijd bokte en zonder rug sprong. Maar die kon overal over heen.


Baloubet du Rouet :)
muc schreef:
Ik denk dat ze bij het kwpn graag paarden hebben die zo springen. Als ze niet een tik mee hebben gekregen tenminste.


KWPN zal zoeen eruit gooien, omdat ie te onnatuurlijk springt.
Anders gaat ie waarschijnlijk in het verrichtingsonderzoek door de mand vallen als de eigenaar niet steeds met z'n latje langs mag komen :D

Zangersheide neemt hem waarschijnlijk wel, die houden wat meer van spectakel en hebben geen verrichtingsonderzoek.

Tomboy

996981
Berichten: 9919
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:29

haha ja dat denk ik ook :) ik bedoel meer dat je zelf minder je boven lichaam naar voren hoeft te brengen. zeg maar jij gaat een beetje in je beugels 'staan' en laat het paard onder je door springen op de sprong :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:30

themuisje:
fargo schreef:
muc schreef:
Dit paard basculeert enorm, ik denk niet dat ik het zou kunnen uitzitten. (Verschrikkelijke muziek trouwens) Maar het paard springt abnormaal goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JqG4PNbm ... re=related


Jemig wat een sprong zeg, pffff echt gaaf en wat een power. Een paard dat goed basculeert kan je toch in sommige gevallen juist ook heel goed "meenemen" over de sprong? Zolang hij echt onder je vertrekt en niet onder je uit springt.

precies wat ik de hele tijd probeer te vertellen. zo'n paard springt lekker onder je door

Ik had een Architect zoon (zoon van Ramiro Z) en die basculeerde onwijs goed en helemaal als vanzelf; nam je over elke sprong mee (en kon sprongen ook heel goed zelf inschatten en als het hem niet aanstond hoe je op de sprong uitkwam dan regelde hij dat ie er goed overkwam). Dat was heerlijk springen. Ooit eens onwijs terug moeten rijden van instructeur onder tempo naar verschrikkelijk rustige draf en dan goede oxer en toen voelde het wel alsof het zo'n gigantisch hoge sprong was want toen basculeerde die zo verschrikkelijk machtig.. Gaaf gevoel.

besita
Berichten: 6815
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:30

muc schreef:
goeie foto´s besita! Ben het met je eens, als een paard zo onder het zadel springt als bv. die devinette op het filmpje. Dat kan volgens mij geen ruiter uitzitten

en je hebt dan ook nog eens teugels van 4 meter nodig of je bent ze telkens kwijt 8-)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:31


fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:31

fargo schreef:
Het is trouwens lang niet altijd zo dat een paard dat zo ruim springt met latjes bewerkt is. Je hebt ook paarden die super super voorzichtig zijn. En ja die vliegen er uit bij het KWPN, ken er eentje uit de hengstengroep waar mijn indertijd jaarling in stond. Was getricked dachten ze, was gewoon een hele goede Numero Uno die super voorzichtig was ondanks dat ie niet zo groot was, sprong hij machtig.


Nog maar een keertje, hij was een beetje verloren tussen alle foto's ;-)