Basculeren tijdens het springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cadee
Berichten: 185
Geregistreerd: 11-11-06

Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 11:03

We hadden gisteren een discussie op stal, of het basculeren boven de sprong nu goed of slecht was.
bij mijn weten is basculeren juist zeer goed bij het springen.
Volgens andere moeten ze recht springen en is basculeren juist niet goed ?

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:09

Een paard 'moet' bukken op de sprong. Vanuit de schoft omhoog

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:19

Ja een paard moet zeker basculeren op de sprong! Echter is een paard wat erg goed basculeert niet makkelijk om uit te zitten op de (hogere) sprongen. :) Maar wel goed!

SoraYa_X3

Berichten: 55
Geregistreerd: 06-12-08
Woonplaats: Beveren

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:51

Dit gaat misschien heel dom overkomen maar wat mag in vredesnaam basculeren betekenen ?

Ik spring zelf & iemand had het me ook gezegd (mijn pony is 24 & een echte routinier)

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:57

Dit paard basculeert goed:
Afbeelding

En deze absoluut niet:
Afbeelding

Basculeren is dus het bukken van het paard, het paard brengt het hoofd boven de sprong om laag en maakt de rug/hals rond.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:30

basculeren,nooit van gehoord hihi weer iets geleerd!
Maar het is idd erg duidelijk met die 2 foto's.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:38

Een paard dat niet basculeert krijgt volgens mij gewoon echt pijn in zijn rug. Kun je je voorstellen wat dat voor een klap oplevert bij het landen?

cadee
Berichten: 185
Geregistreerd: 11-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:37

Blue_Eyes schreef:
Een paard dat niet basculeert krijgt volgens mij gewoon echt pijn in zijn rug. Kun je je voorstellen wat dat voor een klap oplevert bij het landen?

Dacht ik ook :o

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:56

Bij het landen maakt het weing verschil, omdat ze dan het hoofd al weer omhoog hebben gebracht.
Om de sprong hebben ze de rug natuurlijk wel veel holler als ze niet basculeren, wat rugproblemen op kan leveren.
Ook hebben paarden die hol springen wat minder rek op de sprong, ze kunnen daardoor vaak wat minder makkelijk over de tweede paal van de oxer springen.
een bekende uitzondering was Top Gun La Silla van Jan Tops. Die bukte niet, maar kon toch de hele wereld springen.

Een paard dat niet bukt zit vaak wel wat makkelijker op de sprong, voor beginnende ruiter of ruiters met minder balans kunnen dat dus juist de ideale paarden zijn.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:24

Quir schreef:
Dit paard basculeert goed:
Afbeelding

En deze absoluut niet:
Afbeelding

Basculeren is dus het bukken van het paard, het paard brengt het hoofd boven de sprong om laag en maakt de rug/hals rond.

dit zijn 2 totaal verschillende fasen van de sprong en dus niet te vergelijken ..bovendien zit er op de tweede iemand op die ook nog een keer blijft achter zitten op de sprong met haar lichaam en met de hand ..normaal dat een paard dan net iets minder rug gebruikt ..al is hij op de foto al aan het landen ..
een paard dient de rug goed te gebruiken maar dient niet extreem te gaan bukken met zijn hoofd onder het niveau van de voorbenen ..dat is niet prettig voor de ruiter want dan land ie zowat op de kop .Paard dient netjes in balans te springen , voor zich uit te kijken ( en niet onder hem )anders komt ie later op 1.40 en hoger wel in de problemen ..en als je goed kijkt naar plaatjes van springende paarden over 1.60 dan kom je niet van die extreem bukkende beesten tegen ..maar net wat recht in de rug en met veel balans

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:32

verschil
Afbeelding
Afbeelding
welke zou het fijnste zitten ?

S_Evelyne

Berichten: 1028
Geregistreerd: 16-02-10

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:35

hmmm... :P

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:43

Welke het fijnste/makkelijkste zit? Zeker weten het paard dat niet basculeert. Hoe beter het paard bukt, hoe moeilijker het uit te zitten is.

Het beste is het paard dat wel goed basculeert, maar niet te overdreven.

StEpHaNiE66

Berichten: 625
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:47

Dus wat ik hieruit begrijp is dat je op jonge leeftijd niet kan oordelen of het een goede springer is/word omdat hij/zij wel of niet goed basculeert? Is het gewoon een springtechniek van het paard of word dit door de ruiter veroorzaakt?

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:50

Quir schreef:
Welke het fijnste/makkelijkste zit? Zeker weten het paard dat niet basculeert. Hoe beter het paard bukt, hoe moeilijker het uit te zitten is.

Het beste is het paard dat wel goed basculeert, maar niet te overdreven.

imo niet waar :) een paard wat basculeert kan onder je door springen. een paard wat dat niet doet moet je zelf veel meer doen :)

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:50

Basculeren kan je zeker wel op jonge leeftijd beoordelen, het is de springtechniek van het paard wat nagenoeg niet meer veel veranderd. Natuurlijk in de training kan het wel beter (of slechter) worden, maar het zit er in of niet. Een paard wat als 3-jarige enorm basculeert zal dat altijd wel blijven doen, mits er een fatsoenlijke ruiter op zit en het paard geen pijn ervaart. Een 3-jarige die met een holle rug springt, kan je wel wat verbeteren aar zal nooit heel goed basculeren. :)

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:51

StEpHaNiE66 schreef:
Dus wat ik hieruit begrijp is dat je op jonge leeftijd niet kan oordelen of het een goede springer is/word omdat hij/zij wel of niet goed basculeert? Is het gewoon een springtechniek van het paard of word dit door de ruiter veroorzaakt?

paarden hebben van nature aanleg of niet. dat kun je tijdens het losspringen goed beoordelen. maar hoe een paard onder de man springt kan verschillen van wanneer hij losspringt.

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:51

themuisje schreef:
Quir schreef:
Welke het fijnste/makkelijkste zit? Zeker weten het paard dat niet basculeert. Hoe beter het paard bukt, hoe moeilijker het uit te zitten is.

Het beste is het paard dat wel goed basculeert, maar niet te overdreven.

imo niet waar :) een paard wat basculeert kan onder je door springen. een paard wat dat niet doet moet je zelf veel meer doen :)


Ligt er heel erg aan op welke hoogte, als je richting de 1,30 gaat is een goed basculerend paard een stuk moeilijker om uit te zitten, dan een die minder goed basculeert.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:53

themuisje schreef:
Quir schreef:
Welke het fijnste/makkelijkste zit? Zeker weten het paard dat niet basculeert. Hoe beter het paard bukt, hoe moeilijker het uit te zitten is.

Het beste is het paard dat wel goed basculeert, maar niet te overdreven.

imo niet waar :) een paard wat basculeert kan onder je door springen. een paard wat dat niet doet moet je zelf veel meer doen :)


huh, die laatste snap ik niet? Hoe kan je zelf meer doen boven de sprong?

Het beste is een paard dat basculeert, dat is hoe je het graag wil zien. Maar er zijn veel paarden die op huneiegen manier springen en het toch goed doen in de sport. Het zegt dus niet alles.
Maar als ze cijfers geven voor vrijspringen zullen degene die goed basculeren altijd meer punten krijgen dan één die wat vasthoudt.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:54

En ja, ik vindt het veeel makkelijker om met één te springen die niet heel goed basculeert. Als je niet goed op je beugels steunt vlieg je er zo af.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:55

Quir schreef:
Ligt er heel erg aan op welke hoogte, als je richting de 1,30 gaat is een goed basculerend paard een stuk moeilijker om uit te zitten, dan een die minder goed basculeert.

ik blijf erbij dat dat gewoon niet waar is. tenzij je plat op de hals voor je paard uit spingt. maar een paard moet onder jouw doorspringen. jij moet de ruimte van voor geven en het paard moet de sprong maken. een paard wat vlak blijft in de rug. (zelf ervaring) zit veel minder lekker omdat je zelf meer moet doen om hem niet te hinderen.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:01

themuisje schreef:
Quir schreef:
Ligt er heel erg aan op welke hoogte, als je richting de 1,30 gaat is een goed basculerend paard een stuk moeilijker om uit te zitten, dan een die minder goed basculeert.

ik blijf erbij dat dat gewoon niet waar is. tenzij je plat op de hals voor je paard uit spingt. maar een paard moet onder jouw doorspringen. jij moet de ruimte van voor geven en het paard moet de sprong maken. een paard wat vlak blijft in de rug. (zelf ervaring) zit veel minder lekker omdat je zelf meer moet doen om hem niet te hinderen.


Het is echt veel moeilijker om een goed basculerend paard uit te zitten. Kijk naar de foto´s. Dan moet je als ruiter goed evenwicht hebben en goed op je beugels steunen. Met één die met minder rug gebruik springt kom je nog wel weg als je een keer niet goed op je beugels steunt.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Basculeren tijdens het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:06


muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:08


996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:09

dit paard zou volgens mij niet goedgekeurd worden bij het kwpn. omdat het te veel energie verbruikt. maar pin me daar niet op vast.