achter de loodlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 11:36

probleem: af en toe achter de loodlijn
vraag: oplossing voor als ik zelfstandig aan het rijden ben. Hoe houd ik het goed in de gaten, vooral gevoelsmatig

Het gaat de laatste tijd best goed met mijn verzorgpony en het rijden met hem. Toen ik op de ponyclub meldde aan mijn instructrice dat ik een wedstrijd ging rijden, had ze het er ineens over dat mijn pony vaak achter de loodlijn loopt Verward , terwijl ze daar eerst niets over zei Frusty . Maar goed nu ik ook weet dat hij daar soms zit, werk ik eraan. Ik vind het moeilijk om zelf op het paard te voelen of te zien hoe hij precies loopt. Hebben jullie nog wat ideeen?
Kunnen jullie misschien uitleggen hoe de beste aanleuning moet voelen?

Groetjes Rachel

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:00

Als ie te ver achter de loodlijn gaat, kun je hem een 'tikkie' met je teugels geven. Het is een beetje lastig uitleggen, maar het is een ophouding geven en dan teugels iets toestaan, zodat hij de ruimte heeft om iets naar voren te komen. Ik merk het als mijn paard te diep gaat doordat hij dan een beetje op de teugels gaat hangen en ik zie zijn oren dan zowat niet meer. Het is een bepaald gevoel dat je even door moet hebben. Succes ermee.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:45

Vaag dat je instructrice er eerst niks over zei, want het is wel een aanleuningsprobleem. Op het moment dat hij achter de loodlijn is heb je geen correcte aanleuning.
Je kunt het oplossen door been te geven en op te vangen als ie op dat been naar voren wil.
Achter de loodlijn lopen zien ze in de B veel minder graag dan een paard wat nog niet helemaal aan de teugel loopt! Als je instructrice kan vertellen dat je paard achter de loodlijn loopt, is het ook wel aardig als ze dan verteld wat je eraan moet doen???? Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:51

Achter de loodlijn is meestal een teken dat je pony gewon niet aan de hulpen is en een zeer moeilijk oplosbaar probleem.
Onze Jimmy is er ook weleens achter - hij is dan loperig ipv aan het been.
Mijn oplossing is dan niet teveel aan die teugels denken en zorgen dat hij eerst aan het been is. Dus veel overgangen en tempowisselingen rijden en die overgangen dan ook op verschilende manieren. de ene keer wil ik dat hij 'stroperig' wegdraaft vanuit stap, de andere keer wil ik dat hij 'flitsend' weggaat.

Het 'tikje' met de teugels lijkt mij niet de oplossing, dat is meer een symptoomoplossing en je zult zien dat dat ook maar eventjes werkt.

Jouw instructeur is de enige die kan zien wat de oorzaak is, dus ik zou ernaar vragen!

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 11:49

Ik had het al aan mijn instructeurs gevraagd, ik wilde alleen effe weten hoe jullie erover dachten, want mijn instructeurs hebben beiden een hele andere manier van denken over de rijkunst. Dat is best verwarrend Verward , vooral aan het begin toen ik met mijn pony nog geen balans had gevonden Frusty .

mijn instructrice zegt dat ik de buitenteugel verticaal een rukje moet geven, maar dat vind ik zo raar, het helpt ook nauwelijks, want zodra je het doet zit je naar voren, je houding is er dus aan en je pony loopt met zijn hoofd in de lucht. Ik ben nu inderdaad heel veeel aan het oefenen met overgangen en het helpt wel.

Mijn pony gaat eerder achter de loodlijn lopen als hij wat moe is/ sloom, dan heeft hij geen zin meer en "onttrekt" hij zich door achter de loodlijn te gaan lopen. Op dat moment is hij dan inderdaad niet goed aan het been en moet ik er veel aan doen om hem voorwaarts te houden. Mijn instructeur zegt ook telkens voorwaarts drijven en ophoudingen blijven geven. Maar ik vroeg ook hoe je het kon voelen, maar hij gaf daar geen duidelijk antwoord op. Mijn pony hangt niet, dat deed hij eerst wel en dat gevoel ken ik wel, maar hoe de perfecte aanleuning nou moet voelen Verward Het is ook maar af en toe dat hij erachter loopt, maar ja ik wil het toch goed doen.

bedankt,

Pling R@chel Pling

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:19

Als die van mij achter de loodlijn gaat, dan wordt ze heeeeeeel licht, en dan kan ik niet sturen enzo.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 15:01

Het is ook heel moeilijk te voelen.

Je hebt een jonge pony zeker dan? Komt inderdaad vaker voor dat ze moe worden en er dan achter komen.
Als ze het erg doet, helpt het dan misschien om haar even aan de lange teugel te stappen en dann weer verder te rijden?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 15:30

Wat je kan proberen is als je pony achter de teugel kruipt, op een volte gaan, je buitenteugel tegen de hals aanleggen en met je been drijven, zodat je weer voorwaarts gaat. OP het moment dat ze achter de teugel gaat lopen, ontrekt ze binnenachterbeen aan het dragen. Je moet dus zorgen dat je die er weer bij krijgt. Als je rechtuit blijft rijden, heb je de kans dat ze alleen harder gaat en achter de teugel blijft lopen. Op een volte krijg je makkelijker weer contact in je buitenteugel en kan je het tempo beter controleren. Je moet namelijk wel voorwaarts rijden, maar als ze gaat rennen, ben je geen stap verder..Succes Pling

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 17:53

Het is inderdaad een jong paardje. Hij is 7, ik heb hem alles moeten leren. Best moeilijk, want verder dan ik nu ben ben ik nog nooit gekomen, dus instructeurs zijn nu van belang en zeker advies kan ik goed gebruiken. Ik lees er wel veel over. Maar ik heb alleen L-niveau gereden, maar dan recreatief en dat stelt niet zoveel voor vind ik zelf (bij mij op de manege in ieder geval niet). Ik heb in de tijd dat ik op de manege reed alleen leren zitten op een paard, wel enkele dingen meer, maar heel wat kleine dingetjes heb ik ook verkeerd aangeleerd, maar goed daar gaat het nu niet om. Bedankt voor jullie adviezen, ik werk eraan Pling

groetjes R@chel

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:18

Je kunt het voelen doordat je vaak te weinig druk op de teugels hebt. Je denkt dan....oowwww wat is ie lekker licht, maar je moet dus wel enige druk hebben. Het kan ook zijn dat ie op je hand gaat hangen en dan heb je dus teveel druk. Goed opletten tijdens je lessen, als je instructeur zegt 'nu loopt ie goed', goed aan proberen te voelen wat je dan precies voelt en dat na gaan streven.
Als ie te moe is zou ik idd even een rondje lang geven...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:10

Hoi, die van mij is net 4 en liep bijvoorbeeld vanmiddag ook helemaal achter de loodlijn. Mij is echter verteld (???) Verward Verward dat ze beter achter de loodlijn kunnen lopen dan met de kop in de lucht.
voor mijn gevoel loopt ze dan ook wel lekkerder hoor, dan met d'r kop in de lucht, maar goed is het ook niet. Je voelt dan goed aan je paardje dat ze ook gewoon 'hangt' Drijven moet ik dan, maar van voren ietsjes toestaan.
maar ja, zoals bij alle problemen, hoor je zoveel verschillende "oplossingen" iedereen zegt weer iets anders, wat ik altijd vreemd vind, maar ok, wie ben ik.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 12:06

Probeer te leren voelen of je pony onder je door naar voren loopt. Als je hem goed aan het been hebt, met het gevoel dat hij onder je door komt, dus van achter naar voren ipv alleen voor in de krul, moet je aanleuning bijna wel goed zijn.
Dat rukje met je teugels is idd alleen symptoombestrijding, en kan je in de proef stiekum even doen als het echt nodig is, maar je lost het probleem er niet mee op, dus in de trainingen heeft dit helemaal geen zin!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:39

MirageGidran, ik denk dat het alletwee net zo verkeerd is, want ze ontrekken zich aan het werk. Dus of je paard nou met zijn hoofd omhoog loopt of met zijn hoofd achter de teugel, je zal aan beiden moeten werken. Ik denk zelfs dat als je paard met zijn hoofd omhoog loopt, dat je hier meer aan kan blijven rijden, dan als hij met zijn hoofd achter de teugel loopt, omdat je dan moet wachten totdat hij weer het contact wil zoeken. Dat is het probleem.
En over de verschillende oplossingen: over het algemeen komt het op hetzelfde neer, alleen iedereen heeft een andere manier van uitleggen en van het in praktijk brengen. over het algemeen wordt hier nl. verteld dat ze haar paard weer naar voren moet rijden, alleen de een zegt op de volte de ander ziet liever dat ze dat steeds van stap naar draf doet, etc. Dat is denk ik het enige verschil. Pling