ze wil het bokken maar NIET afleren....Wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:18

Die van mij deed het in het begin ook wel omdat ik zodra ze ging bokken (van draf naar galop en als ze ervandoor wilde) haar inhield. Ze probeerde dan constant haar hoofd naar beneden te trekken om opnieuw te bokken. Ik heb toen geleerd haar juist een flinke por te geven (benen) waardoor haar hoofd omhoog schoot en de "aanval" voorbij was. Met de zweep een tik had geen effect. Wel een ander bit (Thiedemann) waardoor ik iets meer macht over haar heb gekregen. Nou ja, 600 kilo tegenover 67 geeft me nog geen echte macht maar het bokken is wel gedaan Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:40

Misschien dat hij zich door de bokken gewoon los wil werken, vaak heeft het wel aan achterliggende reden in ieder geval dus vind ik slaan niet zo gepast

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 19:38

ja ik denk zelf ook dat ze onder het werken uit wil....maar ik heb al een paar tips van jullie die ga ik zeker uitproberen Haha!.....heel erg bedankt jullie allemaal

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 18:11

heey het kan best zijn dat je pony in der rug vast zit of dat ze pijn in der rug heeft, als dat zo is kan je je pony laten loskloppen en accupunctuur kan daar ook goed tegen helpen. ook kun je de rug van je pony laten masseren. [color=darkred][/color]

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:49

tanja15 schreef:
nou lenn ursula gaat niet scheef of debiel lopen en we hebben haar ook al laten controleren door de DA...en volgens hem is er helemaal niks mis mee

Trouwens, ik zit me helemaal uit te sloven met mn verhaal om jou te helpen en dan krijg ik zon snauw terug Boos!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 21:59

ja sorry dat het zo bot overkomt dat was ook niet de bedoeling ik bedoel het goed... ik snap ook wat je bedoelt. En ik vind het ook gfijn dat je reageert en probeerd te helpen

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:50

Marita schreef:
Mijn ervaring is dat je het gewoon moet negeren. Lekker voorwaarts rijden en een enkele keer optreden. Met geduld gaat dit meestal over. Is toch een beetje onwennigheid, denk ik. Ik heb het vaker meegemaakt bij jonge of groene paarden. Gaat na een tijdje meestal vanzelf over..... succes!


Helemaal goed en zeker niet met de zweep tikken. Je kan best met de stem aangeven dat je het niet leuk vindt, maar dat is het wel.

Als het paard het echter wat langer blijft doen, kan het gewoonte worden en dán gaat het dus niet meer vanzelf over. Net als bij alle gewoontegedrag is het een kwestie van verandering. Aangezien het een gewoonte is, is het voorspelbaar en vlak vóór het 'probleem' zorg je voor een kleine afleiding. Vaak doet een ongewoon en nieuw geluid wonderen.

Koop zo'n badeendje en piep, niet te hard, juist voor je de bok verwacht. Tien tegen één is ze afgeleid en vergeet te bokken. Daarna is ze op gang en is het een kwestie van vooruit rijden. Met een beetje geluk is het met een paar keer de gewoonte doorbroken.
Ik heb een merrie die ook regelmatig bokt en een zweepje, touwtje of iets dergelijks alleen maar in de hand meenemen is voor haar al voldoende afleiding.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:53

haha oke dan Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:14

Waarschijnlijk bokt ze tegen je beenhulpen.
Vraag een dekundige begeleider te helpen met een longeerzweep ter correctie.
Wil niet zeggen dat deze moet slaan daarmee, maar duidelijk maken dat een beenhulp betekent VOORWAARTS.