SHALALA schreef:Voltes sluiten en weer openen. Van te voren zowiezo goed oefenen met het 'voor het been' zijn van je pony. Dus eerst veel overgangen rijden en tempowisselingen maken. Gaat dit goed, zet je hem op de volte en ga je deze sluiten en openen.
Ik geef het wijken nu aan, precies zoals ik het heb geleerd op mijn instructiecursus:
Een halve ophouding maken op twee teugels om je pony attent te maken.
Jouw binnenbeen vraagt tegelijkertijd met jouw binnenhand lichte stelling naar de binnenkant, iets van de hals en tegelijkertijd houd je je nageeflijkheid.
Je buitenhand controleert het tempo en begrenst de buitenschouder.
Je binnenbeen drijft voor- en zijwaarts en ligt iets naar achteren(niet overdrijven)
Je buitenbeen beperkt de mate van zijwaarts gaan en drijft voorwaarts, dus hiermee zorg je er voor dat je pony niet te snel wijkt in één keer, je begrenst de buitenkant als het ware
En ten slotte zit jij recht boven je pony en je kijkt in de richting waar je naar toe rijdt.
Zorg wel voor iemand die je hier bij begeleidt, oefen eerst tempowisselingen en overgangen, gaat dit goed dan kun je voltes sluiten en openen, gaat dit goed dan probeer je eerst op de volte te wijken, daarna kun je 5 meter na de A-C lijn wenden en een paar pasjes proberen, gaat dit niet goed direct terug naar de volte. Gaat het wel goed dan kun je dit een paar keer oefenen en daarna steeds een pasje meer.
Maar zoals ik al zei, zorg voor voldoende begeleiding erbij en ook voor afwisseling, niet dat je 1OOOOOx opnieuw het wijken oefent, nee rij tussen door ook een keer vooruit, tempowisselingen etc etc etc. Variatie in het rijden is heel belangrijk, anders ga jij fouten maken.
Hoop dat je er iets aan hebt, veel succes.
Heel erg fijn, ik zal er aan gaan werken, ik heb 2x perweek individuele les, zij kunnen mij ook vast helpen met dit.
Erg fijn voor jullie reactie`s foto`s komen zeker nog.
Gr.