Help! Mijn pony kan links niet wijken!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RensSyl

Help! Mijn pony kan links niet wijken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:42

Hallo iedereen,
ik zit met een probleempje, mijn pony kan links niet wijken, (iniedergeval nog steeds niet).
Ik ben een half jaar geleden begonnen met het wijken voor het rechterbeen, eigenlijk wat voor de lol, want ja ik zou toch nog
lang geen L hoeven starten dacht ik :o Maar integendeel, ik ben dit buitenseizoen begonnen met de buitenwedstrijden, en rijd nu inmiddels B+6, in 5 wedstrijden.
Het wijken voor het rechterbeen, pakt ze goed op, en heeft ze goed onder de knie.
Maar links, het is gewoon een kleine ramp aan het worden.
Het wil gewoon niet, heb al vele manieren gebruikt.. maar nee...
Iemand misschien tips?
Heel graag. zit er echt mee.

*ik zal ook vaak even uploaden. (hoe het rijden is gegaan) :D

Gr. Renske.

judith__

Re: Help! Mijn pony kan links niet wijken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:46

veel oefenen en les nemen

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:55

Ehm heb je wel eens aan de hand geprobeerd om er een aantal meter opzij te zetten? Hoe doet ze dat?
En hoe doet ze het als je der opzij proeert te zetten en ook naar voren probeert te laten gaan.

Als ze het aan de hand ook niet doet kunnen het problemen in de rug zijn.
Als ze het aan de hand wewl doet kan je zadel ergens klemmen.

Ik ben beniewd naar je antwoord en een paar foto's of filmjes zouden helpen om het verschil te zien.

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:58

npoot schreef:
Ehm heb je wel eens aan de hand geprobeerd om er een aantal meter opzij te zetten? Hoe doet ze dat?
En hoe doet ze het als je der opzij proeert te zetten en ook naar voren probeert te laten gaan.

Als ze het aan de hand ook niet doet kunnen het problemen in de rug zijn.
Als ze het aan de hand wewl doet kan je zadel ergens klemmen.

Ik ben beniewd naar je antwoord en een paar foto's of filmjes zouden helpen om het verschil te zien.

Aan de hand doet ze het wel!
Ik moet wel zeggen dat ze scheef is (maar al veel beter dan eerst), en dat ze met alles moeite heeft met links.
het is haar kant niet en ook niet die van mij :P
Als het goed is licht mijn zadel goed. we hebben er een echte zadelpasser bij gehad, en ze heeft verder ook geen
drukplekken of dergelijke.
Ik zal zeker even wat foto`s/video`s van het rijden zenden.
Bedankt voor de tip! :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:01

Dat heeft die van mij ook, komt door een oude peesblessure.. Gewoon heel veel oefenen, dan word die kant vanzelf sterker :)

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:03

Voltes sluiten en weer openen. Van te voren zowiezo goed oefenen met het 'voor het been' zijn van je pony. Dus eerst veel overgangen rijden en tempowisselingen maken. Gaat dit goed, zet je hem op de volte en ga je deze sluiten en openen.
Ik geef het wijken nu aan, precies zoals ik het heb geleerd op mijn instructiecursus:
Een halve ophouding maken op twee teugels om je pony attent te maken.
Jouw binnenbeen vraagt tegelijkertijd met jouw binnenhand lichte stelling naar de binnenkant, iets van de hals en tegelijkertijd houd je je nageeflijkheid.
Je buitenhand controleert het tempo en begrenst de buitenschouder.
Je binnenbeen drijft voor- en zijwaarts en ligt iets naar achteren(niet overdrijven)
Je buitenbeen beperkt de mate van zijwaarts gaan en drijft voorwaarts, dus hiermee zorg je er voor dat je pony niet te snel wijkt in één keer, je begrenst de buitenkant als het ware
En ten slotte zit jij recht boven je pony en je kijkt in de richting waar je naar toe rijdt.

Zorg wel voor iemand die je hier bij begeleidt, oefen eerst tempowisselingen en overgangen, gaat dit goed dan kun je voltes sluiten en openen, gaat dit goed dan probeer je eerst op de volte te wijken, daarna kun je 5 meter na de A-C lijn wenden en een paar pasjes proberen, gaat dit niet goed direct terug naar de volte. Gaat het wel goed dan kun je dit een paar keer oefenen en daarna steeds een pasje meer.

Maar zoals ik al zei, zorg voor voldoende begeleiding erbij en ook voor afwisseling, niet dat je 1OOOOOx opnieuw het wijken oefent, nee rij tussen door ook een keer vooruit, tempowisselingen etc etc etc. Variatie in het rijden is heel belangrijk, anders ga jij fouten maken.
Hoop dat je er iets aan hebt, veel succes.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:22

Ja ik denk ook aangezien je al zegt dat ze scheef is dat ze het gewoon moeilijk vind. Geen enkel paard is recht dus niets ergs maar een kwestie van trainen.

En idd Shalala veel tempo wisselingen, volte sluiten en openen en mssn klein beetje schouder voor, van alles een klein beetje als ze het eenmaal doet kan je verder.

Maar ben wel beniewd naar foto's

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 06:31

SHALALA schreef:
Voltes sluiten en weer openen. Van te voren zowiezo goed oefenen met het 'voor het been' zijn van je pony. Dus eerst veel overgangen rijden en tempowisselingen maken. Gaat dit goed, zet je hem op de volte en ga je deze sluiten en openen.
Ik geef het wijken nu aan, precies zoals ik het heb geleerd op mijn instructiecursus:
Een halve ophouding maken op twee teugels om je pony attent te maken.
Jouw binnenbeen vraagt tegelijkertijd met jouw binnenhand lichte stelling naar de binnenkant, iets van de hals en tegelijkertijd houd je je nageeflijkheid.
Je buitenhand controleert het tempo en begrenst de buitenschouder.
Je binnenbeen drijft voor- en zijwaarts en ligt iets naar achteren(niet overdrijven)
Je buitenbeen beperkt de mate van zijwaarts gaan en drijft voorwaarts, dus hiermee zorg je er voor dat je pony niet te snel wijkt in één keer, je begrenst de buitenkant als het ware
En ten slotte zit jij recht boven je pony en je kijkt in de richting waar je naar toe rijdt.

Zorg wel voor iemand die je hier bij begeleidt, oefen eerst tempowisselingen en overgangen, gaat dit goed dan kun je voltes sluiten en openen, gaat dit goed dan probeer je eerst op de volte te wijken, daarna kun je 5 meter na de A-C lijn wenden en een paar pasjes proberen, gaat dit niet goed direct terug naar de volte. Gaat het wel goed dan kun je dit een paar keer oefenen en daarna steeds een pasje meer.

Maar zoals ik al zei, zorg voor voldoende begeleiding erbij en ook voor afwisseling, niet dat je 1OOOOOx opnieuw het wijken oefent, nee rij tussen door ook een keer vooruit, tempowisselingen etc etc etc. Variatie in het rijden is heel belangrijk, anders ga jij fouten maken.
Hoop dat je er iets aan hebt, veel succes.

Heel erg fijn, ik zal er aan gaan werken, ik heb 2x perweek individuele les, zij kunnen mij ook vast helpen met dit.
Erg fijn voor jullie reactie`s foto`s komen zeker nog.
Gr.

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 06:32

npoot schreef:
Ja ik denk ook aangezien je al zegt dat ze scheef is dat ze het gewoon moeilijk vind. Geen enkel paard is recht dus niets ergs maar een kwestie van trainen.

En idd Shalala veel tempo wisselingen, volte sluiten en openen en mssn klein beetje schouder voor, van alles een klein beetje als ze het eenmaal doet kan je verder.

Maar ben wel beniewd naar foto's

Foto`s komen zeker :D

jaws_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:31

Als het wijken naar links echt zo'n ramp is zou ik eens kijken of ze aan de hand wel overstapt als je je pony opzij duwt. Als ze dat ook niet doet zou ik eens een ostheopaat laten komen voor je pony. Mijn paard kan prima wijken, naar links en rechts en ineens kon ze niet meer naar rechts. Ja, dat ligt ergens aan natuurlijk. Dus ik de ostheopaat weer laten komen, recht laten zetten, even rustig aan gedaan en nu wijkt ze weer super.
Succes!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:22

Misschien is je rechterbeen wel gewoon een heel stuk sterker als je linkerbeen en kan je haar daardoor lastiger die kant op laten wijken?
Het kan ook zijn dat ze nog ergens vast zit in haar lichaam en daardoor niet voor jouw been weg wil buigen..

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:52

LuffB schreef:
Misschien is je rechterbeen wel gewoon een heel stuk sterker als je linkerbeen en kan je haar daardoor lastiger die kant op laten wijken?
Het kan ook zijn dat ze nog ergens vast zit in haar lichaam en daardoor niet voor jouw been weg wil buigen..

Ja klopt!
Dat is zeker zo!! dat merk ik zelf ook heel erg. maar zou dat de oorzaak zijn?
heel erg bedankt :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:57

RensSyl schreef:
Heel erg fijn, ik zal er aan gaan werken, ik heb 2x perweek individuele les, zij kunnen mij ook vast helpen met dit.
Gr.

Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat je tegen zo'n probleem aanloopt terwijl je 2 keer per week priveles hebt... dan zou ik mij toch eens achter de oren gaan krabben of je instructie daadwerkelijk waar voor je geld is.

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:29

x_Marr schreef:
RensSyl schreef:
Gr.

Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat je tegen zo'n probleem aanloopt terwijl je 2 keer per week priveles hebt... dan zou ik mij toch eens achter de oren gaan krabben of je instructie daadwerkelijk waar voor je geld is.

ik ben er net mee begonnen :o