ooit goed leren rijden op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:20

Desiree"]
[quote="Barb schreef:
Ik heb pas leren paardrijden toen ik Jaike kocht, daarvoor hobbelde ik alleen maar in de rondte (en dacht ik dat ik wel aardig kon rijden Haha! )

ja, zo verging het mij ook. Volgens mij vergaat het iedereen zo als ze hun eerste paard kopen. (tenzij ze een particulier paard hebben gehad om op bij te rijden waar ze al veel op hebben kunnen leren). Maar manege mensen die gevorderd zijn op de manege, zijn beginners op eigen paarden.
[/quote]

Ik zal je eerlijk vertellen dat ik de laatste 2 jaar dat ik bij de manege reed op een particulier paard mee reed in de les. Het was een flinke tuiger van mijn vriendin, nou ik leerde dus helemaal niks achteraf gezien.
Want op Jaike leerde ik pas wat nagevelijkheid, vwnw en de hele toestand was, daarvoor had ik er nog nooit van gehoord

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:25

ik begon met me eigen shet de hobbelen, wild geval! hihi maar toen heb ik wel leren zitten en natuurlijk VALLEN!!!! daarom ben ik niet bang! ik heb misschien 2/2,5 jaar op een manege gereden, en dat was echt bagger! heb er leren lichtrijden en een beetje sturen.....maar that's it.... waardeloos gewoon, wilde ook altijd op die rotbokken zitten, want dan verveelde ik me tenminste niet!
toen kreeg ik mijn C pony! en toen heb ik pas leren rijden!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:26

Sterker nog.....Wij zijn een jaar of 10 geleden met een hele ploeg van de manege waar ik toen les gaf naar Chardon gegaan voor een beginnersles... Ik en twee Z ruiters en een M ruiter (springen) dus we konden echt wel redelijk sturen......We deden net of we beginners waren. Ik ben ook bijna daadwerkelijk 2 x van het paard gepleurt.....De laatste 10 minuten gingen we gewoon rijden.......alleen ik kan er niks mee. Ik krijg een beetje doorgewinterd manegepaard niet eens op een normale manier de hoek om.........echt.......!! We hebben natuurlijk meesterlijk gelachen, en het was ook een zeer geslaagde grap..Maar wat ik dus wel heel erg vond is dat ik er echt niks mee kon.

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:10

Iedereen heeft er zo zijn eigen mening over, het les krijgen op een manege.

Ik vind dat je wel beter kan rijden op verschillende paarden en je krijgt alleen de grondbeginselen onder de knie.
Voor alleen een recreatie ruiter, zijn manegelessen perfect, maar zodra je meer wilt gaan doen in de ruitersport, kom je vaak tegen problemen.

Zelf 12 jaar op een manege gereden en nu me eigen eerste paardje, ook bij haar kwam en kom ik nog steeds tegen problemen aan, en hoe ga je dat dan oplossen. Je gaat dan pas je eigen rijstijl ontwikkelen en je weet ook hoe je paard reageert, omdat jij diegene bent die er meestal op rijdt, en dus eigenlijk niet verklooit kan worden door een ander.

Tevens zijn er verschillende manieren van rijden, dat verschilt ook per manege en rijstijl die je wilt gaan doen, met je paard.

Conclusie, ik vind dat je niet gauw kan zeggen, of je nu wel of niet goed les krijgt op een manege, ieder zo zijn eigen keus.

Groetjes Jolanda.

ps. tip. ook voor prive lessen, als je denkt met je les niks te bereiken, of je snapt het doel er niet van, vraag het dan aan je instructeur, zo blijft de vriendschap tussen elkaar instand en krijg je geen geroddel en scheve gezichten.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:26

ik had helemaal hetzelfde probleem en m'n zus ook! zij overweegt nu om met rijden te stoppen maar toch betekenen paarden heel veel voor haar.

In Nederland lijkt dat helemaal anders, je ziet soms mensen die 2 of meer verzorgpaarden hebben en hier in België vind je echt niet gauw een verzorgpaard.
Ik heb ook 2 jaar in bloso Waregem gereden en dan was ik 'uitgeleerd'. Je leert er de basis ,aan de teugel rijden, een galopje op renbaan, wandeling en wat vaste hindernissen als de bute en de waterbak, jumping 50-60 en dressuur aspiranten en dan zit het er wel op.

Soms komen er wel wat nieuwe paarden (uitdagingen?) of paarden om zadelmak te maken.

o ja was ik even vergeten te zeggen in de gaverbeek kan je ook privélessen op manegepaarden vragen. dan leer je toch wel wat bij hoor (als je de goede paarden ponys uitkiest)

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:31

gijsenkim schreef:
Sterker nog.....Wij zijn een jaar of 10 geleden met een hele ploeg van de manege waar ik toen les gaf naar Chardon gegaan voor een beginnersles... Ik en twee Z ruiters en een M ruiter (springen) dus we konden echt wel redelijk sturen......We deden net of we beginners waren. Ik ben ook bijna daadwerkelijk 2 x van het paard gepleurt.....De laatste 10 minuten gingen we gewoon rijden.......alleen ik kan er niks mee. Ik krijg een beetje doorgewinterd manegepaard niet eens op een normale manier de hoek om.........echt.......!! We hebben natuurlijk meesterlijk gelachen, en het was ook een zeer geslaagde grap..Maar wat ik dus wel heel erg vond is dat ik er echt niks mee kon.


ja dat zie je ook veel! en ik ben er eigenlijk ook bang voor (ik rij nu al een heel tijdje niet meer op manegepaarden, wie weet kan ik dr zelfs niet meer op rijden Haha! ). In de manege denk je dat je vlug uitgeleerd bent maar eigenlijk zitten de raarste paarden daar met de grootste problemen. er zit nooit een 'normaal' paard, je hebt de bokkers(toepasselijk:)) , de bange, de crossmonsters, de weigeraars, de paarden die bang zijn van water, de rollers,... noem maar op hehe.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:40

Op hoog niveau dressuur rijden leer je niet op een manege denk ik, omdat de paarden toch wel een beetje afgestompt zijn (de 1 erger dan de ander)
Maar wat je wel op een manege leert is zitten en jezelf aanpassen aan een paard.
Je rijdt meestal op heel veel verschillende paarden.

Op de eerste manege waar ik heb gereden, werd ik met m'n 3 jaar ervaring rustig op een pony gezet die net een maand onder het zadel was. Of paarden die voor het eerst in een manege-les meeliepen en daarvoor gewoon als wedstrijd-paard hadden gelopen.
Tsja, het is niet altijd goed gegaan, maar toen was ik nog een beetje onvoorzichtig en stapte gewoon overal op wat me werd aangewezen.
Die eerste manege was indertijd nog niet echt een hoog niveau, de les waar ik in reed was het hoogste niveau manege-les, dus de "moeilijkste" paarden werden in die les gezet.
Heb ook wel op paarden gereden die om het minste wat ze dachten eng te vinden ervandoor gingen, of paarden die gewoon geen zin hadden en dan maar steigeren (niet recht omhoog ofzo, maar toch wel een stuk van de grond)

Het nadeel van maneges vind ik dat je niet echt de kans hebt om dingen voor jezelf uit te proberen en dat je soms niet genoeg aanwijzingen krijgt. De instructeur moet op iedereen letten dus kan je niet van alles uitleggen, maar doordat je met meer in de bak rijdt en dus bijvoorbeeld niet zelf mag bepalen of je stapt, draaft of galoppeert of links- of rechtsom rijdt, moet je eigenlijk maar een beetje meehobbelen met de rest.
Toen ik paarden ben gaan leasen, was het toch een grote overgang om het dan zelf te moeten doen, maar daar heb ik ook weer veel van geleerd.
Dan kan je dingen goed oplossen, zoals een paard dat niet op je been reageert, heel veel overgangen rijden gaat niet als je in een les rijdt, maar als je voor jezelf rijdt kun je dat weer wel.

Als je voor jezelf rijdt, moet je soms ook zelf dingen oplossen als het wat minder gaat. Zoals (heel simpel) een paard dat geen ronde voltes wil lopen, in de les krijg je daar simpelweg aanwijzingen voor, zonder uitleg, dus die volg je dan meestal op zonder verder er erg over na te denken. Rijd je alleen, dan ga je na wat voor hulpen je geeft, wat je daar als reactie op krijgt en wat je dan dus kan gaan veranderen om het paard wel goed te laten lopen.

Ok, het verhaal wordt nu wel erg lang, maar het is nog wel een beetje duidelijk hè volgens mij.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:21

Het gezeur over het niet vinden van een verzorgpaard vind ik zelf ver gaan ... ik heb een PB gestuurd met het aanbod om een jonge reeds bereden pony bij mij te komen berijden (volledig vrij van keuze dagen en zo), maar blijkbaar zit de nood niet zo hoog .... krijg er niet eens een reactie op terwijl het wel om een goede pony gaat waar je best wat kan aan leren en van leren. .

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 06:47

Ik weet dat het iig in nederland een behoorlijk verschil maakt waar je precies zit. Waar ik woon is echt zo goed als niets te vinden aan verzorgpaarden, terwijl 20 km verderop er wel weer heel veel zijn.
Hier wordt bovendie erg veel geld gevraagd om bij te mogen rijden, terwijl ik heb begrepen dat op andere plaatsen mensen alleen maar blij zijn als je hun paard wil bijrijden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:54

hmmm...ik denk dat dat super mee valt. Jij woont min of meer bij mij in de buurt, maar stel ik zou ik zou tiko verkopen, ik heb 4 paarden die ik zo kan gaan bijrijden, gratis. Ik denk dat het meer is dat je een beetje contacten moet krijgen, en via via aan adresjes moet komen.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:11

Goed leren paardrijden leer je nooit op een manege. Om goed te leren paardrijden moet je ruitergevoel ontwikkelen. Dat doe je alleen door veel verschillende paarden te rijden, en heel veel vlieguren te maken. Op een manege zul je nooit je paard volledig door kunnen rijden, omdat je geen trainingsopbouw kunt doen.

Goed leren paardrijden is sowieso zeer moeilijk.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:28

Pipo schreef:
Goed leren paardrijden is sowieso zeer moeilijk.


mijn idee

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:37

dola schreef:
Nou ik heb dus helemaal niks geleerd op een manege aleen hoe ik het paard vooruit moest schoppen Boos! en heel hard aan de teugels moest zagen Boos! en als ie niet doorliep slaan op de kont Boos! en niet aaien neehj slaan Bloos .Wou je b.v. niet de zweep erbij nou dan mocht je die andere week dus niet meer op die pony rijden .Nou ben er afgegaan had gelukkig een verzorg shetje daar heb ik leren ''Rijden'' maar nu doe ik pnh met Party!! mijn pony Party!! en toen heb ik pas ECHT leren rijden .Ik denk dat als je een eigen pony hebt of verzorgpony dat je dan pas echt weet wat rijden en met paarden omgaan is want de meeste paarden in de manege die zijn zoo non horse maar jah is mijn mening.


hetzelfde verhaal hier,
ik vind dat ze op de meeste maneges niet echt respectvol met hun paarden omgaan.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:16

Barb"]
[quote="Pipo schreef:
Goed leren paardrijden is sowieso zeer moeilijk.


mijn idee
[/quote]

Zeker weten, het cliche dat een mensenleven te kort is - is wat mij betreft helemaal waar. Hoe verder je komt, hoe hoger het detailleringsniveau en het gevoel dat je eigenlijk nog helemaal niet kunt rijden wordt alleen maar groter Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:17

pfff zat vandaag op een echt manegepard. Maar itt wat anderen hier zeggen vind ik het dan juist een uitdaging om die (met hulp van instructeur) zo goed mogelijk aan het lopen te krijgen.
Overigens was dit een oudje, dus ik kwam er niet echt doorheen, maar ik ben er ook weer even achter hoe moeilijk het is om een rechte lijn te rijden *slinger slinger Tong uitsteken *

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 19:48

sonjabelgium schreef:
Het gezeur over het niet vinden van een verzorgpaard vind ik zelf ver gaan ... ik heb een PB gestuurd met het aanbod om een jonge reeds bereden pony bij mij te komen berijden (volledig vrij van keuze dagen en zo), maar blijkbaar zit de nood niet zo hoog .... krijg er niet eens een reactie op terwijl het wel om een goede pony gaat waar je best wat kan aan leren en van leren. .


daar gaat het niet om. ik was op paardenkamp, en kon noch mocht op internet, maar ik pb je meteen terug.

Enya - Daya :-)

Avanti

Berichten: 13902
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:18

Denk ook dat het heel zwaar voor die paarden is als jij nog veel van ze gaat vragen. En ze moeten 5 uur per dag lopen. Scheve mond

Niet al commentaar op jou natuurlijk, maar ik denk dat het de paarden zo ook wel lastig gemaakt word om echt te werken. Vijf uur vind ik echt teveel Scheve mond

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:37

ik ook avanti,

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 11:07

Avanti schreef:
Denk ook dat het heel zwaar voor die paarden is als jij nog veel van ze gaat vragen. En ze moeten 5 uur per dag lopen. Scheve mond

Niet al commentaar op jou natuurlijk, maar ik denk dat het de paarden zo ook wel lastig gemaakt word om echt te werken. Vijf uur vind ik echt teveel Scheve mond


het grootste deel is maar rondsjokken. ik rijd de zaterdagmorgen, als eerste, dat is dan hun zwaarste les van de week. de zondag is rustdag. de rest van de zaterdag zit er misschien nog een middelzware les tussen. ik denk niet dat we teveel van ze vragen. ze zijn stuk voor stuk actief. ze zijn het gewend. en als we ermee naar de renbaan gaan hebben ze energie over; een paar gaan de rensulky's voorbij! (de ex-renpaarden ok, maar energie hebben ze allemaal).
ik denk niet dat we ze overvragen, als we het juist doen. een eigenaarspaard kan je onmogelijk zoiets vragen, daar ben ik het mee eens. veel manegepaarden echter zijn het gewoon.

Enya - Daya :-)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:34

maar toch vind ik het niet echt heel erg eerlijk tegen een paard, om er op een dag ik weet niet hoeveel verdschillende mensen op te zetten, die allemaal anders hun hulpen geven, en als het paard dan niet luisterd dat hij met de zweep krijgt, daar kan ik dan niet tegen...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:18

Een goede "manege-ruiter" hoeft geen goede ruiter te zijn.
oftewel: iemand die goed op de manege-paarden kan rijden, hoeft niet per definitie goed te rijden. (snappen jullie het nog)

In mijn bescheiden Haha! mening leer je pas rijden op paarden die niet vantevoren ingeprogrammeerd zijn. Ik heb er een hekel aan als een instructeur zegt "draf" en dat zo'n paard dan uit zichzelf in draf gaat. zo weet je nooit of je de goede hulp geeft of niet.

Ik heb pas leren rijden (lees: er op zitten zonder te vallen Haha! ) toen ik "eigen" paarden en pony's ging rijden die soms geheel tegen mijn wil in dingen deden waar ik geen raad mee wist.

met vallen en opstaan leer je dan de fijne kneepjes denk ik.

Ik zou ook nu nooit meer terug kunnen en willen naar het rijden op een manegepaard, ook al zijn dit vaak erg lieve dieren.

Ik hecht gewoon veel waarde aan een fijne mond en een beetje pit

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:35

Avanti schreef:
Denk ook dat het heel zwaar voor die paarden is als jij nog veel van ze gaat vragen. En ze moeten 5 uur per dag lopen. Scheve mond Scheve mond

heb je geheel gelijk in. Het is maar goed dat manegeruiters niet echt in staat zijn om wat meer door te werken met zo'n manege paard, want dan hield ie die 5 uur natuurlijk niet vol. Onze paarden hebben na een uur intensief trainen net zo hard gewerkt bij wijze van. Het zou dus niet eerlijk zijn t.a.v. het paard dat al zoveel uren moet lopen OOK nog eens serieus te gaan berijden.

Wat betreft maneges die niet respectvol om gaan met hun dieren: ja, die zijn er. MAar er zijn ook goede maneges, en bij een zo'n manege ben ik uiteindelijk gaan rijden (en heb ik uiteindelijk iones gekocht). En die mensen behandelen hun paarden echt met liefde en respect. Die manege zal ik ook altijd adviseren voor mensen die op rijles gaan.

De hond is de betere mens

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 10:43

Desiree"]
[quote="Avanti schreef:
Denk ook dat het heel zwaar voor die paarden is als jij nog veel van ze gaat vragen. En ze moeten 5 uur per dag lopen. Scheve mond Scheve mond

heb je geheel gelijk in. Het is maar goed dat manegeruiters niet echt in staat zijn om wat meer door te werken met zo'n manege paard, want dan hield ie die 5 uur natuurlijk niet vol.
[/quote]

wat ik ook al zei, het grootste deel is rondsjokken. ons les is de enige die ermee werkt. dat merken de paarden ook wel. maar ze weten ook dat ze daarna weer mogen/moeten rondsjokken. ze worden bovendien wel goed verzorgd. ik heb andere dingen gezien!!!! ik ben zéér tevreden met mijn manege nu. maar het blijft een manege. http://www.blosogaverbeek.be
krijg je'n indruk Lachen.

ik heb ondertussen dus een verzorgpony aangeboden gekregen, ga zsm eens kijken Haha!

Enya - Daya :-)

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:58

Ja inderdaad op de maneges waar ik heb gereden werd er alleen maar achter elkaar gelopen en af en toe een beetje draven en dat was het!!ik heb op die maneges ook weleens priveles genomen maar dat stelde helemaal niks voor!!!nu ik twee verzorgpony`s heb heb ik veel meer geleerd!!ik krijg nu les van de eigenares en zij geeft me nu teminste les wat echt de moeite waard is en nog voor weinig geld!!ik ben er erg blij mee!!!ook veel mensen die ik ken en die ook van haar les hebben gehad hebben nu zelf een eigen pony/paard en rijden heel netjes!!!:D

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:17

Op de manege waar ik rijd wordt het werk eerlijk over de paarden verdeeld. Ik mag niet op bepaalde paarden, omdat die later die avond al moeten lopen. Het is de bedoeling dat de paarden ongeveer 1 uur lopen (op donderdag iig)
Dat vind ik dus echt heel erg goed!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, GoogleAdsense, scappa en 6 bezoekers