ooit goed leren rijden op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 16:51

dat is inderdaad niet fijn... maar ik denk dat je juist door trager te gaan, veel verder zal komen. al kan ik dat van hier af niet beoordelen of course Haha!
feit is idd dat ik heel makkelijk kan switchen. zo hebben we eens een les gereden waar we om het kwartier op een andere pony moesten, en expres veel verschillende pony's. dus 6 keer wisselen. niet bevorderlijk voor de pony's maar het kon hen niks schelen en ze zijn 'zich aanpassen' gewend. het ging zonder problemen, hoog opgooiers, brede ruggen, draver, jong paard, slome oudere pony... Lachen
maar dat wil ik niet meer Haha! Boos! . nu wil ik
RIJDEN

Enya - Daya :-)


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:04

Ik heb ongeveer 4 jaar op een manege gereden en daar had ik het best naar mijn zin, deed eens wat wedstrijdjes (best aardig) maar echt goed leerde ik er niet rijden. Ik was er best tevreden mee met wat ik had, tot ik een aanbieding kreeg om op een privéstal een paard te gaan rijden (Marcello, een paard dat M2 is geweest), toen merkte ik pas hoe weinig ik eigenlijk kon. Vanaf het begin heb ik daar privéles gehad, ik heb tegelijkertijd een poosje ook op de manege gereden en pas toen ik de dingen ging toepassen die ik op Marcello leerde, kreeg ik persoonlijke aandacht. Ik heb echt alles overnieuw moeten leren, ik zat verkeerd, dreef verkeerd, hield m'n handen verkeerd, echt alles moest overnieuw. Inmiddels heb ik zo'n 2 jaar op privépaarden gereden, paarden die alleen ik reed, in m'n eentje in de bak en dat soort dingen, en ik wil van m'n leven niet meer terug naar de manege.

Oke, ik zie het wel als een uitdaging om die manegepaarden ff lekker te laten lopen met alles wat ik tot nu toe geleerd heb, maar ik vind het zo zonde dat je dan na dat uurtje je paard eindelijk een beetje lekker los hebt, en dat er dan een andere ruiter op stapt en dat gelijk weer verknalt. Ik reed ook op een manege waar je niet iedere week op hetzelfde paard reed, op zich natuurlijk goed, zo leerde ik op veel verschillende paarden rijden. Maar een band met een van die paarden opbouwen lukte amper. En nu ben ik gewoon verwend en wil ik niet meer terug!

Voor de basis is het goed, maar ik ben gewoon niet op een goede manege terecht gekomen voor die basis. Want vorig jaar ben ik op vakantie (gewoon hier in Nederland) op een manege geweest waar alles totaal anders was, en dat leek me wel een manege waar je goed leert rijden. Zo krijgen de beginners bijvoorbeeld privéles, zitles aan de longeerlijn, tot ze met hun armen over elkaar kunnen lichtrijden, dan mogen ze los en pas als ze met hun armen over elkaar kunnen galopperen mogen ze in een groep. Dat vond ik echt geweldig, ik heb daar ook op 1 van die paarden gereden en dat was totaal geen manegepaard, zo lekker aan de hulpen! Het kan dus ook anders, maar over het algemeen lopen op een manege van die afgereden manegeknollen en daar leer je niet veel meer van dan een klein beetje rijden (i.m.o)

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 19:12

*Tamara* schreef:
Ik was er best tevreden mee met wat ik had, tot ik een aanbieding kreeg om op een privéstal een paard te gaan rijden (Marcello, een paard dat M2 is geweest), toen merkte ik pas hoe weinig ik eigenlijk kon.


hoe heb je die aanbieding gekregen? ben je op zoek gegaan of stond dat paard dichtbij de manege ofzo?

verder: die manege waar jij naartoe bent geweest laatst, die goede, is uitzonderlijk. te weinig commercieel. moesten (vele) maneges dit met al hun ruiters doen hadden ze geen tijd meer over. bv bij mij, vast 100 of 200 mensen die er les volgen, ja die kan je moeilijk allemaal zo'n lessen geven Haha!
proficiat dat je zo bent vooruit geraakt met dat paard. vonden de eigenaars het niet erg ofzo, om iemand van manege te nemen voor hun paard? (ab-so-luut niet persoonlijk bedoeld, maar veel mensen hebben toch zo'n idee van maneges = slecht, wat vaak ook klopt?)

Enya - Daya :-)

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:16

Welke manege was dat Tamara?
(die je zo goed vond).

Pluutje

Berichten: 5617
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:25

Opzich KAN je op een manege wel redelijk leren rijden denk ik, maar het ligt ook wel erg aan de manege. Bij mij op de manege(ben er inmiddels allang wel hoor maar waar ik reed dus)waren hele goed paarden, allemaal M/Z niveau(die ik dan reed en waren ook een stel voor beginners).
Ik vind dat het daar erg goed was geregeld, ze hadden paarden waar je als beginner lekker op kon hobbelen en paarden die jou alles konden leren en daarna paarden waarmee je nieuwe dingen kon proberen. Ik heb daar dus best wel veel geleerd.
Maar het blijft in mijn ogen gewoon een feit dat je om echt verder te komen op een gegeven moment niet meer op een manege moet blijven steken als het ware.
Ik heb mijn manege tijd nu achter de rug, ik heb ong 6 jaar op een manege gereden en ik vind dat wel genoeg.
Ik denk dat je daarna een beetje in een andere fase komt, aansluitend aan deze fase heb ik dus nu een eigen paard Knipoog
Maar als dat voor jou niet haalbaar is, probeer dan bijrijder te worden of in ieder geval vaker te gaan rijden, gewoon naast we wekelijkse lesje, uren maken moet je!(ik merk echt wel dat ik als meisje van 11/12/13 echt vaak heb gereden, dat is allemaal ervaring!)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 11:46

meer uren moet ik iig gaan maken ja Lachen als ik een jobke kan vinden kan ik bv ook enkele privelessen nemen, of een clinic volgen. dat is blijkbaar toch mogelijk bij ons (eens nagevraagd Lachen )
en bij ons staan niet zoveel hooggeschoolde paarden nee, sommige zelfs die maar een paar weken/maanden onder zadel zijn...

Enya - Daya :-)

palousa_boy

Berichten: 10416
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:57

tja, zoals ik hierboven al lees, en ik al eerder heb gezegt, ligt het dus veel aan paarden, en wat de instructie met je doen.

ik ben nu over het niveau van de meeste paarden op de manege waar ik rijd heen, dus ik leer deze paarden wat, hun leren mij weinig.

en tuurlijk heb je (denk ik) wel overal paarden die wat beter zijn, en wat minder, dat is lekker voor niveau verschil. zo hebben wij ook wat paarden staan, ik noem even wat. de ene is een tuigpaard geweest en gooit nogal hoog op, we hebben 3 jachtpaarden staan op het moment, die willen nogal hard, en vinden springen leuk, we hebben nog 5 ex-dressuurpaarden staan, die op hoger niveau hebben gereden, nog 3 ex-springpaarden, en de rest is allemaal manege paard. er is er ook een gefokt, die is nu 6 jaar, maar die is helemaal verkloot toen ze in de les gegooit werd, na het sterven van een ander paard. zo werd ze van dr training gehaald, en van de ene op de andere dag in de les gegooit, dit is dus fout, en de gevolgen zijn duidelijk merkbaar, veel verzet. 8 van de 10 mensen die erop rijden die gooit ze eraf. ze is dus door de instructie uit de les verbannan, terwijl de eigenaar dr wel in de les wil hebben. Verward ze wordt op dit moment nogmaar door 1 iemand gereden, die moet haar dus proberen te motiveren om te lopen, zorgen dat ze het leuk gaat vinden, en dat ze nog een beetje gaat lopen, ipv op de ac-lijn te gaan staan en te bokken en te stijgeren. maargoed, dit is dus een probleemgevalletje. verder zijn de paarden braaf, hier en daar wat stijf, maar voor een manege van 35 jaar oud vind ik dat het toch redelijke paarden zijn.

ik laat het hiert weer even bij.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 15:19

Die manege waar ik het over had was Manege Stal de Eik in Holten, ik heb daar voor 1 keer gereden maar wat ik ervan meegemaakt heb en wat ik zelf heb ervaren op dat paard, was het echt geweldig! Het is idd meestal zo dat het op de meeste maneges anders gaat, dit was de eerste manege (ik ga iedere vakantie ergens rijden) waar het zo goed geregeld was.

En aan Marcello ben ik eigenlijk gekomen dankzij mijn stiefvader. Die kwam iedere week op de manege kijken bij mijn les, en raakte daar aan de praat met iemand die in die les 2 paarden had lopen. En die kende iemand die op de stal werkte waar Marcello staat (is naast de manege, die vrouw heeft een eigen paard staan op de stal waar die andere met die 2 paarden stond, snappen jullie het nog? Knipoog ) En die vrouw van die 2 paarden wist te vertellen dat er iemand gezocht werd, in eerste instantie voor een draver, Max. Zo ben ik daar terecht gekomen, dus niet echt zelf op zoek gegaan, meer via via.

En ik geloof dat die mensen het niet echt erg vonden, ik moest natuurlijk wel ff laten zien dat ik ook inderdaad kon rijden, maar de vrouw die daar werkte had mij al een keer in de les zien rijden dus die wist aardig wat ik wel en niet kon. En verder maakte het uiteindelijk toch niet uit dat ik van de manege kwam, want door die privéles leerde ik uiteindelijk toch wel rijden op de manier waarop zij het graag zagen. Als je maar een beetje open stond voor een andere manier van rijden, dingen snel oppakte, en het belangrijkste was de verzorging, je moest de paarden goed verzorgen. Rijden was niet het belangrijkste, het was ook goed als je gewoon wat rondjes hobbelde in de bak.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:46

Ik denk dat het heel erg van de manegepaarden en instructeurs afhangt en ook van de hoeveelheid ruiters in een les. Ik heb nu 14 jaar op de manege gereden, en ik heb sinds kort met mijn eigen paard (bijna) prive les (samen met een ander meisje). Daar leer ik zoveel van, en natuurlijk ook van een eigen paard, dat het lijkt alsof ik opnieuw begonnen ben met ECHT rijden. Op onze manege zijn een aantal pony's die je zo vooruit moet schoppen Huilen dat het niet leuk meer is. Van die beestjes waarbij je zegt doe mij die sporen met grove tandwielen Maar er zijn ook wel wat betere of beter gezegd (nog) niet afgestompte paardjes bij. Ik kan zeggen dat je voor het leren van de basis misschien nog wel op een manege terecht kan, maar wil je echt beter worden, dan kan je beter priveles hebben. Maar nogmaals, dit ligt helemaal aan de soort manege natuurlijk.

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:47

Ik denk dat het heel erg van de manegepaarden en instructeurs afhangt en ook van de hoeveelheid ruiters in een les. Ik heb nu 14 jaar op de manege gereden, en ik heb sinds kort met mijn eigen paard (bijna) prive les (samen met een ander meisje). Daar leer ik zoveel van, en natuurlijk ook van een eigen paard, dat het lijkt alsof ik opnieuw begonnen ben met ECHT rijden. Op onze manege zijn een aantal pony's die je zo vooruit moet schoppen Huilen dat het niet leuk meer is. Van die beestjes waarbij je zegt doe mij die sporen met grove tandwielen Maar er zijn ook wel wat betere of beter gezegd (nog) niet afgestompte paardjes bij. Ik kan zeggen dat je voor het leren van de basis misschien nog wel op een manege terecht kan, maar wil je echt beter worden, dan kan je beter priveles hebben. Maar nogmaals, dit ligt helemaal aan de soort manege natuurlijk.

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:48

Ik denk ook dat het van je eigen inzet afhangt. Bij ons is het niveau van de lessen (en dan bedoel ik van de ruiters onderling) heel verschillend. Als je aangeeft dat je wat wilt leren, vragen stelt, hoe moet dit, hoe krijg ik dat voor elkaar, dat je dan meer aandacht krijgt en hier beter van wordt. Ook is het bij ons zo dat je voordat je in een les komt ongeveer vijf longelessen krijgt en dan nog eens vijf introductielessen. Pas dan in een groep. Ze willen gewoon weten wat ze in de les krijgen.
In onze groep zitten ook mensen die het liefst iedere week een uur naar het bos gaan voor een buitenrit. *zucht*. Vink dus niet zo prettig maar goed.
Het enige nadeel van onze manege ten opzichte van een eigen paard is de afwisseling. Onze manege lessen zouden namelijk wel een enorme opkikker qua afwisseling kunnen gebruiken.
Ik denk dat onze manege wat betreft de paarden en lessen toch wel onder de betere valt. (even opscheppen: vijf BIT-sterren).

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:41

ponyzotje schreef:
in ons tuin passen net de geitjes, een pony niet meer Lachen
er zijn vooral veel belgen van limburg die streken, maar ik zal even in de gebruikerslijst zoeken.


Deze "niet van Limburg maar aan je achterdeur Belg" heeft je een pb'tje gestuurd ... ik heb een pony voor je beschikbaar, en na nog wat geduld nog eentje die bereden zal kunnen worden door volwassenen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

spoekie

Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:27

Ik heb zo`n 5 jaar op een manege gereden maar 1 was een springmanege en daar was het na een jaar of langer rijden:"zo, en nu gaan we eens leren om op het goede been te licht rijden" terwijl we allemaal al gallopeerden en sprongen enz. en daarna op een manege waar je zowat elke les op een andere moest allemaal hele lieve pony`s maar dat meer alleen rondhobbelen en daarna op een manege waar je op 1 vaste pony rijd en nou ja.daar was niet echt een lol aan. Maar bij elkaar heb ik al wel veel pony`s gereden ( ik heb maar zo`n 10 tot 20 keer op een paard gereden) en nu heb ik les met mijn eigen pony en die is vrij klein (1.35m) en heel smal en ik heb samen met een vriendin een verzorgpony (nouja 2 maar ik kan maar op 1 rijden) en die pony is zo`n 1.55m en heeeeeeeel breed. Maar 1 vriendin van mij rijdt op een manege en die heeft daar in 1 jaar tijd de basis heel goed geleerd, en een ander meisje rijdt 6 jaar ofzo op een andere manege en die heeft een hele mooie zit en haar tenen mooi naar binnen enz. enz. dus ik denk dat je opzicht op een goede manege wel goed kunt leren rijden maar dan eigenlijk alleen je zit en het wennen al veel verschillende pony`s maar verder aan de teugel rijden enz. word al moeilijker omdat veel het niet kunnen (de paarden) en aan de andere kant word er gewoon totaal geen tijd aan besteed (dit verschilt natuurlijk wel per manege maar is mijn ervaring).

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:21

Ik geloof er allemaal geen hol van, sorry. Wel dat jullie menen wat je zeggen maar echt goed rijden en manegeles gaat gewoon voor mij niet samen.

Culemborg here I come!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:42

Gail schreef:
Ik geloof er allemaal geen hol van, sorry. Wel dat jullie menen wat je zeggen maar echt goed rijden en manegeles gaat gewoon voor mij niet samen.

DAar komen ze ook vanzelf achter als ze het op een eigen paard gaan proberen! Haha!

sorry, het klinkt heel hard, maar mensen van de manege kunnen over het gemiddelde genomen veel en veel minder goed rijden. En over het waarom heb ik al uitgelegd en dat zijn feiten waar je niets aan kunt doen. Niet de instructeurs op de manege en de paarden ook niet, en de manegeklanten ook niet.

De hond is de betere mens

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:47

Dank! Ik was voorbereid op dat iemand mijn kop eraf zou trekken Haha! Ik bedoel het ook neit banketstaaf maar ik denk er echt zo over en na toen van die verhalen over hoe goed je leert rijden op de manege met verse paarden en blabla vond ik t welletjes!... Gaaaap

Culemborg here I come!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:49

sja, wat wil je nou? goed leren rijden op de manege terwijl:
- je maar een uurtje in de week rijdt (daarmee ontwikkel je geen gevoel)
- de paarden afgestompt zijn door het getrek en gebonk van mensen zonder belans
- de paarden hun rug daarom wegdrukken om zichzelf te beschermen > ook zithulpen zijn niet meer van toepassing
- daarom je noodgedwongen bent om met de hand terug te rijden (en dat hoort dus niet)
- paarden worden niet echt soepel gereden, de mensen zijn over het algemeen nog te veel met zichzelf bezig
- paarden ook helemaal niet op een consequente manier gereden worden. Dat kan ook niet. iedereen rijdt verschillend. Het is al een kunst dat ze nog in staat zijn om hulpen te herkennen!

Om het goed te leren moet je gewoon veel vaker rijden en les krijgen op de juiste manier op een paard dat op de juiste manier reageert op de hulpen.

De hond is de betere mens

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:53

Ik heb pas leren paardrijden toen ik Jaike kocht, daarvoor hobbelde ik alleen maar in de rondte (en dacht ik dat ik wel aardig kon rijden Haha! )

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:54

Ja ik vind die vooral leuk dat jij als manegeruiter dan de paarden wat leert: die kan je niks leren want die krijgen zes x per dag een ander op hun rug met een andere manier van hulpen geven dus die beesten stompen alleen maar verder af. En zelfs als je denkt dat het lekker gaat zou je echt nog geen punt scoren als je er echt mee zou starten.

Oké dit is misschien té zwart wit maar voor het gros geldt dit, daarvan ben ik overtuigd!

Culemborg here I come!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:55

Barb schreef:
Ik heb pas leren paardrijden toen ik Jaike kocht, daarvoor hobbelde ik alleen maar in de rondte (en dacht ik dat ik wel aardig kon rijden Haha! )

ja, zo verging het mij ook. Volgens mij vergaat het iedereen zo als ze hun eerste paard kopen. (tenzij ze een particulier paard hebben gehad om op bij te rijden waar ze al veel op hebben kunnen leren). Maar manege mensen die gevorderd zijn op de manege, zijn beginners op eigen paarden.

De hond is de betere mens

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:12

Tsja. Ik rijd zowel eigen (bokt) als manegepaarden. Ik ben met alleen maar manege ervaring een eigen paard (bijrijdpaard) gaan rijden. Ik kan niet zeggen dat dat paard beter gereden was dan de manegepony die ik ervoor altijd reed, eerder slechter. Dat paard hield zich erger vast in zijn rug dan die manegepony...
Dus om nou te zeggen dat alle eigen paarden zoveel beter lopen, zich minder vasthouden enz. weet ik nog net niet... Dat bijrijdpaard was knalhard in de mond en absoluut niet aan het been, ook daarin was die manegepony die ik reed een stuk beter.
Ook de manegepaarden die ik nu rijd zijn een heel stuk fijner te rijden dan dat bijrijdpaard.
E natuurlijk heb ik ook slechte dingen aangeleerd, heb teveel met mijn handen gewerkt en mijn houding klopt niet, maar ondertussen kan ik wel een aantal paarden van bokkers best leuk rijden...
Dat zegt mij genoeg...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:30

Ik heb ook een groep meiden die hartstikke leuk rijden, ze hebben de betere manegeponys onder hun kont en de lessen gaan echt goed en zijn erg gezellig. Die meiden rijden zo een leuk m-proefje.. Die meiden willen het ook echt, er zijn dr zat die het hobbelen wel best vinden en na een uur weer snel naar huis gaan...
Niet iedereen heeft het geld ( en ouders ) voor een eigen pony helaas.

She's my lady Lovers

Pluutje

Berichten: 5617
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:16

Ik ben het eens hoor met degene die zeggen dat je op een manege nooit echt goed kan leren rijden, dat is ook waarom ik een soort nachtmerrie voor me zag dat ik op mijn 16 misschien nog op een manege zou rijden..
Toen ben ik er maar snel weg gegaan(op mijn 14 ofzo), op een gegeven moment kom je op een manege ook niet meer vooruit.
En inderdaad dat jij die paarden echt wat leert niet zo waarschijnlijk, je draagt er misschien een beetje aan bij dan...en bovendien vond ik dat ik als 14 jarige echt nog niet in staat was om een paard iets te leren(ik werd overigens wel eens op bepaalde paarden gezet met de bedoeling dat ik ze wat zou leren)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zonnetje97 en 5 bezoekers