ooit goed leren rijden op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:27

Lot schreef:
Misschien ben ik kortzichtig maar ik geloof niet dat je op een manege ooit écht goed leert rijden. Ik ben daarvan het levende bewijs Knipoog Begon pas wat te leren toen ik bijrijder werd en leerde pas écht wat op een eigen paard.
Als je in Leusden zit moet je toch ergens een bijrijdpaard kunnen vinden? Je moet er alleen wel wat voor over hebben. Toen ik ngo in Groningen woonde ging ik 3 x per week naar een Drents gehucht om te rijden, eerst met de fiets naar t Station, dan de trein, dan de trein-taxi. Gewoon blijven zoeken!


je hebt gelijk. Je bent niet kortzichtig. Als je op de manege rijdt, rij je toch al hooguit 1 uurtje in de week. Is het niet zo dat als je iets wilt leren, wat het ook is, dat je het zoveel mogelijk moet doen?

Het is alleen wel noodzakelijk mijns inziens om te beginnen op de manege, want met een eigen paard meteen beginnen te leren rijden, dat werkt niet. Maneges zijn noodzakelijk. Pas als je op een manegepaard kunt rijden kun je het eens proberen op een particulier paard. Eerder niet.

De hond is de betere mens


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 16:09

bedankt voor de vele reacties. ik heb alles gelezen en ik stel vast dat er heel vaak hetzelfde wordt gezegd, wat ik ook al vermoedde: op manege leer je niet rijden. ook mijn lesgeefster zegt het. de manier is veel rijden, les krijgen, wedstrijden rijden...
we krijgen ''goed'' les nu, van haar. voor het eerst leren we pony's nageeflijk rijden. wijken,... kunnen ze niet! dat komt omdat wij de enige ruiters zijn die eraan toe zijn om de pony's te laten wijken, dat is de rest niet. zodoende worden de pony's in de rest van de lessen kapot gereden. dat vind ik ontzettend jammer.
mede dankzij jullie reacties zal ik harder op zoek gaan naar een bijrijdpaard. desiree, ik zou maar wat blij zijn in een gebied als het jouwe te wonen, geloof ik. hier vind je echt weinig paarden. maar ik zal het zeker proberen, bedankt!

Enya - Daya :-)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:14

Uh….niet helemaal mee eens Desiree. Ik heb leren rijden op een manege die in Groningen/Drenthe als zéér goed staat aangemerkt, maar uiteindelijk houden ze je tevreden door te zeggen dat je het goed doet en vangen ze geld. Ik heb alles verkeerd aangeleerd en toen ik eindelijk op een net paard goed les kreeg, zijn mijn instructeur dat hij liever had gezien dat ik nog nóóit op een paard had gezeten, want nu moest hij me al die foute dingen afleren. Zo was ik zo’n ellendeling die haar binnenhand niet kon ontspannen. Dat soort dingen zijn zó aangeleerd maar lastig afgeleerd. En ik maar altijd eerste worden op de onderlinge wedstrijdjes… Frusty

...

Charaz

Berichten: 24252
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:36

Ik vind dat ik op Manege de Hoge Devel (Zwijndrecht) echt goed heb leren rijden, omdat we vaak ook moeilijke dingen moesten doen en dan was het ook gewoon geen gezeur maar rijden.
Op de manege waar ik daarna heb gereden De Hoefslag (heet nu De Piaffe in Oud-Gastel) heb ik écht goed leren rijden, aan de teugel, wijken en zelf galop chancementen, natuurlijk op paarden die dat allang konden dus eigenlijk meer de knopjes bedienen, maar dat je op een manege niet goed kan leren rijden is onzin

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:20

wat er wordt bedoeld newforestlover is dat het dan nog werl eens heel erg tegen zou kunnen vallen als je dan diezelfde knopjes zou willen bedienen op een niet-manegepaard. (Goed gereden) eigen paarden zijn over het algemeen toch een stuk fijner aan de hulpen. Het feit dat je moeilijek dingen hebt geleerd op een manege betekent nog niet dat je goed hebt leren rijden. Alleen al de formulering "echt goed rijden, aan de teugel, wijken" geeft eigenlijk al weer wat ik bedoel. Daarmee wil ik jou of de manege absoluut niet aanvallen, maar ik ben er echt van overtuigd dat je pas leert rijden als je een eigen paard (of een bijrijdpaard dat je zeer regelmatig kunt rijden) hebt.

En ik denk ook dat je juist het beste kunt leren rijden op een privé paard, je leert dan de hulpen e.d. in een keer goed aan, en kunt ook veel sneller het gevoel van een goed gereden paard leren herkennen. Het heeft me jaren gekost om een paar manegefouten af te leren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:36

Ik heb jaren manege gereden. Eerst op een dure manege, wel 'goed' voor de basis. Zo had ik er les van een man van in de 80 die lette zo erg op je houding, dat is voor mij een goede basis geweest. Maar idd we deden elke les hetzelfde. Ik ben toen naar een andere manege gegaan. Omdat die toen in de buurt zat en ik vaak kon op tijden dat er niet veel mensen waren mocht ik eea zelf aan prutsen. Er was een paard met een schoftwond. Die reed ik dan zonder zadel en heb geleerd om te longeren en ik heb Sjors ingereden. Daar heb ik op een andere manier veel van geleerd. Maar ook daar waren de manegelessen niet het 'je van het' en toen sjors in de manegelessen ging lopen werd dat toch ook heel anders.
Toen 'vond' ik Omar (bijrijpaard) en daar heb ik ook weer heel veel geleerd. priveles. Maar om nou te zeggen dat ik veel dingen moest afleren? Nee dat niet. Ze vond me netjes probleemoplossend rijden.

Het hangt niet alleen van de manege af hoe je leert rijden maar ook van jezelf.

:evaw:

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:42

ik moet er misschien bijzeggen dat ik vanaf mijn 12e op een prive paard rijd, dat scheelt ook. Voor die tijd reed ik dus manegeponies, en heb echt een hoopp verkeerd aangeleerd.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:47

Ik rij trouwens vanaf mijn 11e. Bijna meteen op paarden. Scheelt ook wel iets in de manier waarop je iets leert

:evaw:

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:17

nee, maar de ene manege is wel beter dan de andere.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:19

ponyzotje"]
mede dankzij jullie reacties zal ik harder op zoek gaan naar een bijrijdpaard. desiree, ik zou maar wat blij zijn in een gebied als het jouwe te wonen, geloof ik. hier vind je echt weinig paarden. maar ik zal het zeker proberen, bedankt!
[/quote]
Hier op bokt zitten heel wat belgen. probeer hun hulp eens in te roepen, misschien weten zij wel iemand in de buurt. Ik heb ook in jouw profiel gekeken, die leuke dwerggeitjes. Volgens mij hebben jullie best wel wat ruimte bij huis. Kan er geen pony bij?

[quote="Lot schreef:
Uh….niet helemaal mee eens Desiree. Ik heb leren rijden op een manege die in Groningen/Drenthe als zéér goed staat aangemerkt, maar uiteindelijk houden ze je tevreden door te zeggen dat je het goed doet en vangen ze geld. Ik heb alles verkeerd aangeleerd en toen ik eindelijk op een net paard goed les kreeg, zijn mijn instructeur dat hij liever had gezien dat ik nog nóóit op een paard had gezeten, want nu moest hij me al die foute dingen afleren. Zo was ik zo’n ellendeling die haar binnenhand niet kon ontspannen. Dat soort dingen zijn zó aangeleerd maar lastig afgeleerd. En ik maar altijd eerste worden op de onderlinge wedstrijdjes… Frusty

dan heb je te lang doorgereden op de manege. Maar een manege is echt noodzakelijk om het te leren (beter zou zijn longeerlessen op een particulier paard waar je meteen leert met je zit terug te rijden, en een onafhankelijke zit te kweken, maar waar vind je die mogelijkheden allemaal?) Net als jij heb ik ook te lang doorgereden op de manege en allerlei slechte gewoontes aangeleerd waarvan het verschrikkelijk moeilijk is om er weer van af te komen. Je kunt nog makkelijker iets nieuws aan leren dan iets slechts afleren. Net als jij dacht ik ook dat ik aardig kon rijden want ik was op de manege allang geen beginner meer. MAar ja, toen kocht ik een eigen paard en ik kon helemaal geen REET! was me dat effe een desillusie! Maar ja, als ik nooit manegeles had gehad, was ik helemaal nergens geweest dus tsja. Het is toch veel beter dan niks. En zo moet je het gewoon zien.

De hond is de betere mens

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:09

Ik rijd zelf op een manege ( geef daar ook les aan kinderen) en rijd een tinker voor iemand. Wij hebben op de manege verschillende soorten paarden staan, paarden en pony's voor beginners, gevorderden, lefhalzen en recreatieruiters. Zo blijft het rijden afwisselend en kan je goed rijden en wil je meer leren krijg je een jonger beestje of eentje die net binnen is. Ook rijden we op de benen en niet met de handen zodat iedereen op de paarden kan rijden. Ik rijd er zelf al een jaar of 7 en leer nog steeds dingen bij, we zijn nu bezig met het hogere dressuurniveau, en dat op een manegepaard zonder hulpteugels of rare bitjes.
Zelf vind ik het heerlijk om les te hebben, maar het ligt ook aan de manege waar je les hebt. Er zijn er ook bij ons in de buurt waar ze of met de handen rijden ( het zagen om je paard aan de teugel te krijgen) of waar je als nieuweling bijna het terrein wordt afgekeken. Het ligt dus heel erg aan waar je les krijgt en hoe de rijstijl is.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 10:54

in ons tuin passen net de geitjes, een pony niet meer Lachen
er zijn vooral veel belgen van limburg die streken, maar ik zal even in de gebruikerslijst zoeken.

ik heb gemerkt dat er echt wel veeeel betere maneges zijn dan die waar ik nu rijd, die toch een internationaal karakter heeft, en goed zou moeten zijn. dat is die dus blijkbaar niet. maar ik ben er zeker van dat er ook maar op zeer weinig, zelfs goede, maneges paarden zijn die los door het lijf gaan, over de rug lopen etc etc, omdat maneges nog altijd leerscholen zijn. het blijven maneges. maargoed beter dan de mijne kan dus duidelijk wel Lachen. bedankt allemaal Lachen, ik ga verder zoeken. ga volgende week op kamp, brevetje gaan afleggen, en na die week heb ik dan al meer houvast en zoekzekerheid Knipoog
let's hope for the best en bedankt iedereen voor de reacties!

Enya - Daya :-)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:58

Ja maar iemand hierboven zei het al goed: wacht maar tot je dan met een eigen paard officiele wedstrijden gaat rijden! Ik won echt altijd op de manege en ja hoor ik leerde wijken en was dies meer zij. (Wat een onzin om wijken te leren als de basis nog niet goed is. Dat is dus volgens mij ook iets om de klanten tevreden te houden). Mijn eerste echte wedstrijd in de B had ik 136 punten.. E Frusty n anderhalf jaar later had ik 3 winstpunten! Toen heb ik maar jaren geïnvesteerd in alles overnieuw leren en wachten tot ik er helemaal klaar voor was, en ja, tóen was het een eitje. Haha!
Desiree, ik moet eerlijk zeggen dat ik veel mensen om me heen heb die van jongs af aan eigen pony’s enzo hebben gehad en die rijden allemaal goed hoor. Eigenlijk hebben al mijn vriendinnen het zo geleerd. (In ieder geval zeg maar vanaf 10de eigen pony.)

...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:14

Lot schreef:
Desiree, ik moet eerlijk zeggen dat ik veel mensen om me heen heb die van jongs af aan eigen pony’s enzo hebben gehad en die rijden allemaal goed hoor. Eigenlijk hebben al mijn vriendinnen het zo geleerd. (In ieder geval zeg maar vanaf 10de eigen pony.)

dan heb jij pech om allemaal mensen om je heen te hebben die allemaal meer geluk hebben gehad dan jij! Haha! Waarschijnlijk konden ze de pony ook aan huis hebben zodat het beestje er toch al stond of zo. Ik ben zelf opgegroeid in de stad, zoals de meeste mensen.
toch, veruit de meeste mensen moeten beginnen op de manege. Natuurlijk hebben kinderen die altijd op eigen ponies hebben gereden een enorme voorsprong op iemand die begonnen is op de manege.

ik zou zelf niet geschikt zijn om mensen op een manege les te geven. zou niet weten hoe ik het moest aanpakken. Ik kan wel een totale beginner priveles geven maar ik leer het ze toch aan op mijn manier. Dat wil zeggen, meer benen, minder handen, weinig binnenteugel, meer buitenteugel (dan maar geen stelling naar binnen anders begrijpen ze het nooit) en meer rijden met gewichtshulpen. Ik weet niet of dat kan op paarden waar altijd mensen op zitten te bonken waardoor ze hun rug wegdrukken zodat ze meer met de hand gereden zullen worden.

De hond is de betere mens

Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:26

op onze manege was er eens een wedstrijdje en alle manegepaarden deden mee. Lachen bij ons is het nu gebruikelijk dat de jury 'onze' paarden eerst eens mag uitproberen *LOL* en daarna rijden de paarden dus hun proeven.nu iedereen had zen proefje gereden en we hadden allemaal onwijs lage punten Frusty .En weet je waarom?onze manege leert de ruiters 'rijden'(wel als je in gevordert rijdt he in beginners en half gevordert leer je de figuren en hoe dat je moet zitten om er niet af te vallen) ze zeggen zo van neem eens een voorbeeld aan groenhove (daar leren de ruiters om hun paarden achter elkaar te laten hobbelen)ze houden daar hun ruiters dom hier moet je dat ook zo doen!
heb je dat nu al ooit geweten? Verward
nu ja ik wilde eens men verhaal kwijt.
Greetz dutske

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:28

Ja inderdaad helaas heb ik nou net díe mensen om me heen (zucht!) Lachen

Ik heb ponylessen op ruiterkampen gegeven, en ik heb ook gemerkt dat er een groep kinderen is die niet écht goed wil leren rijden, die willen gewoon lol hebben. Dus ja die corrigeer je minder en beloon je en je zorgt dat ze lol houden. (Al heb ik echt foute dingen nooit geaccepteerd.) En ik snap dit gedrag van maneges dus ook wel, maar ik baal er van dat ze in mij niet iemand hebben herkent die wel écht iets wilde leren! Waarom denk je anders dat ik soms voor 30 gulden per half uur privéles nam van de opperinstructeur…maar ja.

Ik moet zeggen dat ik wel iemand kan helpen, maar die moet gemotiveerd zijn. Ik kan er niet tegen als mensen niet luisteren. Dat ze hun binnenhand vastzetten en ik om ze te motiveren om die op de volte los te laten zeg ‘geef even een aai met je binnenhand’ en dat je dat vijf x moet herhalen voordat je reactie krijgt. En ik haat al dat geschop met benen en getik met zwepen zonder enige reactie (ja, een staartzwiep hooguit).

M.a.w.: ik ben daar gewoon níet geschikt voor. Al weet ik me wel te herinneren hoe kicken het was als kinderen héél blij waren met iets wat ze hadden geleerd, vooral als ze er al heel lang moeite mee hadden. Dat was écht leuk…

...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:33

Toen ik nog les gaf aan kindertjes toen luisterde ze wel naar me hoor.....Ik deed altijd hele maffe dingen met ze.... En we hebben meesterlijke lol gehad. Maaruh niet luisteren was een vriendelijk verzoek de les te verlaten.......Ze reden onder mijn verantwoordelijkheid en dan word er naar mij geluisterd. Zo niet dan wil ik de verantwoordelijkheid niet dragen en moet je eruit............Heel simpel en heel duidelijk.......werkte als een trein

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:42

Ja klopt, ik haal 2 dingen door mekaar, dat van dat luisteren lukte bij de kids prima, maar bij volwassenen is dat soms toch lastiger. Een vriend van mij vroeg me altijd om hulpt en ik mocht alles tegen hem zeggen en hij pikte wel alles maar IK was degene die gek werd! Heb m maar naar een vriendin gestuurd die m goed kon helpen.

...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 12:18

ik voel ook wel een invloed van instructie tov de ruitertjes. in ons les zijn we nu met die 5 van de manege die echt willen leren rijden. en er zitten er een paar, ook in ons les, die niet eens de moeite doen om iets met de paarden te doen. zij weten niet wat paardrijden inhoudt, sjokken liever wat rond, lekker relaxed... ons lesgeefster roept soms ten einde raad 'en nu binnen de vijf minuten alle pony's aan teugel of je vliegt buiten!' wat wel redelijk is, vind ik (natuurlijk, niet in de opwarming ofzo he, maar echt van komaan kinders, wakker worden). als je wat wil leren moet je er wat voor doen.
nu rijd ik vooral op paarden om aan de paarden wat basis mee te geven, en niet om zelf verder te komen aangezien de paarden toch naar de *** zijn gereden. mijn lesgeefste gaat daarin mee, geeft me jonge paarden enzo, en ik rijd ze voornamelijk om ze goed te leren buigen etc etc. maar ikzelf ben daar tov eigenaar nog maar een beginneling in. maar ik doe het, omdat ik weet dat mijn instructrice niet toelaat dat er fouten worden gemaakt.
dus ik leer niet meer, maar met een ruimer aanbod paarden nu. maar ik wil graag meer leren. en dat gaat niet. dus een manege KAN goed zijn, maar niet als je verder wilt. daar schuilt het probleem. de instructie kan veel uitmaken, de pony's ook, maar perfect zal het idd nooit worden op deze manier.

Enya - Daya :-)

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:38

Ik geef les aan gevorderde kinderen van 12 tot 18 jaar. Wat ze vooral bij mij leren is het zelfstandig rijden, achterelkaar aan rijden mag niet en er moet overal een pony tussen passen. Dat valt niet altijd mee als de les erg vol zit. Ze beginnen nu te snappen hoe een paard in elkaar zit en kunnen dus ook al aardig neerwaarts rijden. Moeite met de kinderen heb ik alleen in het begin gehad, ben nogal klein en mijn stem is niet zo hard. Nu weten ze na 4 jaar wel wat ze aan me hebben en zijn het heerlijke lessen. Als je niet meer weet wat je in de les moet doen, ik heb veel hulp gehad aan het boekje spelletjes met ponys te krijgen in de ruitershop. Staan leuke dingen in, of laat ze is rijden met de ogen dicht, leren ze de beweging van de pony goed voelen. Zou niet meer willen ruilen met de volwassenlessen, van kinderen krijg je meer waardering terug

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:11

Ik heb altijd zulke rare dingen gedaan, echt binnenstebuiten,a chterstevoren, ondersteboven paardrijden......echt super ........ik heb zo gelachen altijd. Wat dacht je van achtersevoren springen...Dus zadel af, achtersevoren op de pony zitten en dan een kruisje neerzetten.......Springen maar........de een na de ander vliegt eraf..en zelf word je ook weer maat 36 van het naast de ponys lopen maar een lol die je hebt.

palousa_boy

Berichten: 10416
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:53

tja.... voor de basis is het iig goed om eerst naar een manege te gaan denk ik. daar leer je eerst op de brave pony's te zitten, en ga je later beetje draven, later galopje erbij, zodat je de allerlaagste basis in de hand hebt. (helaas komen de meeste dan rond deze tijd alleen voor het galoperen, omdat dit lekker hard gaat, de rest van de les interesseerd ze niet. hier heb ik wat leuks op bedacht, als iemand vraagt of we nog gaan galoperen, gaan we helemaal niet galoperen...) tussendoor leer je natuurlijk een paar figuurtjes, zoals voltes, hand veranderen op lange diagonaal, gebroken lijn tot x... . later, als je echt hebt laten zien dat je er wat voor wil doen, kijken de instructeurs ook naar je, de rest dat laten ze maar lopen Haha! dan leer je wat andere figuren zaoals slangevoltes, 8-jes rijden, kleinere gebroken lijnen, voltes sluiten enz enz... dan leer je een beetje rijden.
later komen hier weer wat moeilijkere oefeningen bij geplakt zoals aan de teugel rijden, wijken, schouder binnenwaards enz enz. dit dan eerst in stap, daarna draf, en uiteindelijk in galop.

niveau verschil in de groepen vind ik zelf nogal irritand. sommige kunnen hun paard dan niet in draf houden tijdens het wijken ofzo, dan valt de hele les weer stil Gaaaap

ikzelf zit ook wat hoger in niveau dan de rest van mijn lesgroep, dus naar mij wordt wat meer gekeken, en er wordt wat meer van mij verwacht. zo gaat de rest alleen rondjes galoperen, ik "moet" dan weer wat oefeningen in de galop doen zoals wijken etc. er komt ook nog weleen een contra galopje bij kijken, krijg je weer van >ohhh je zit in de verkeerde galop, zeur zeur...< daar kan ik dan weer niet tegen, maargoed, dat zie ik dan wel weer door de vingers.

even trug naar de vraag, kan je überhaubt goed leren rijden op een manege.... ik denk het toch wel, mits je een goede instructrice hebt die met je niveau mee gaat. ook de paarden op niveau zijn toch ook wel belangrijk. verder verschild dat per ruiter. de ene houd van een rustig paardje dat alles doet, zodat ze kunnen uitsloven, de andere, zoals ik, die houd van een paard waar mee gewerkt moet worden om resultaat mee te verkrijgen. dit verschild dan van paarden die zich alleen maar verzetten tot paarden die stijf zijn, die eerst losgewerkt moeten worden. (helaas duurd dit het grootste gedeelte van de les)

maargoed, hier laat ik het bij.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:19

Nou ik heb dus helemaal niks geleerd op een manege aleen hoe ik het paard vooruit moest schoppen Boos! en heel hard aan de teugels moest zagen Boos! en als ie niet doorliep slaan op de kont Boos! en niet aaien neehj slaan Bloos .Wou je b.v. niet de zweep erbij nou dan mocht je die andere week dus niet meer op die pony rijden .Nou ben er afgegaan had gelukkig een verzorg shetje daar heb ik leren ''Rijden'' maar nu doe ik pnh met Party!! mijn pony Party!! en toen heb ik pas ECHT leren rijden .Ik denk dat als je een eigen pony hebt of verzorgpony dat je dan pas echt weet wat rijden en met paarden omgaan is want de meeste paarden in de manege die zijn zoo non horse maar jah is mijn mening.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 11:40

jah, ik heb geweigerd van ooit nog een zweep mee te brengen naar manege, gewoon om het feit (niet dat ik zeg dat je dat nooit nodig hebt) dat ze me niet kunnen dwingen een pony voor niks te slaan.
ik heb goeie instructie, maar de paarden zijn idd niet soepel. ik kan me niet voorstellen dat er 1 paard is (buiten onze ex-dressuurpaarden, een paar) die ooit hebben leren wijken. dus is het ook niet aan mij om ze dat te leren. dus hebben we een probleem Lachen

Enya - Daya :-)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:47

Tsjah, het is maar hoe je het bekijkt, ik heb het nageeflijk laten lopen en heel dat gedoe niet op manegepony's geleerd. Nou ja, voor een deel.
Wat ik er wel heb geleerd is hoe je verschillende pony's met verschillende problemen aan kunt pakken. En hoe je die problemen op kunt lossen.
Ik kon toen ook makkelijk switchen tussen pony met snelle gangen, paard die hoog opgooit, enz.
Om eerlijk te zijn kan ik dat nu niet meer en dat is heel jammer. Ik heb nu een pony die ik bijna elke dag rijdt en heb niet het idee dat ik er echt wat bijgeleerd heb, om eerlijk te zijn. Krijg elke week les met z'n tweeen, enz, maar ben och maar een heel klein stukje verder als dat ik altijd was met de paarden van de manege. Haha!
Ik denk dat ik wat verkeerd doe. Knipoog Maar het ligt denk ik vooral an het feit dat ik eigenlijk weer helemaal opnieuw moest beginnen met de pony waar ik nu op rijdt, ze kon eigenlijk nog niks, maar werd al wel 2 jaar bereden. Er was haar behoorlijk veel verkeerd aangeleerd en het is verrekte moeilijk alles weer af te leren. Tussendoor heb ik haar ook nog eens vastgewerkt op rechts, wat ik weer helemaal los moest zien te krijgen, en ga zo maar door. Ik ben nu al een jaar bezig en krijg er nog steeds geen normale galop uit. Fijn... Gaaaap


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annika__, Ekstul, IngeK, puppy1128, Tinkermuts en 25 bezoekers