Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stipke schreef:Ik wil wel even zeggen dat ik er pas 4 x heb opgezeten. Het is niet mijn eigen paard dus kun je niet zeggen dat ik er niet vriendelijk mee om ga.
Ze heeft het vanaf het begin af aan gedaan, ook toen ze nog niet zadelmak was maar wel werd gelongeerd met hoofdstel.
stipke schreef:Er is al vanalles geprobeerd.
Ik rij de merrie pas een paar weken, de eigenares had er een beetje schrik van gekregen.
Op dit moment wordt ze gereden met een dikke enkelgebroken bustrens.
Ze hebben al een tonglepel geprobeerd, kunststof bit, scherper bit, nog dikker bit, lage neusriem, hoge neusriem vanalles.
Ik geloof niet dat het aan het rijden zelf ligt want ze vraagt er in principe niks van
Citaat:Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden. In feite is de mond constant in beweging, waarbij de kiezenrijen tijdens het wisselen nooit mooi op elkaar aangesloten staan. Hierdoor vindt een slechte tot geen afslijting plaats, met als gevolg scherpe randen (haken) op de kiezen, wat erg pijnlijk is wanneer deze in de wangen en/of tong gedrukt worden tijdens het eten en rijden (straks meer over haken).
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard. Er wordt een kies gewisseld, een dop komt niet goed los, een wolfskiesje komt door of is los gaan zitten, hengstentanden komen door, het rooster is gaan hangen, de wortels van de kiezen zijn aan 't ontwikkelen, het onderkaakbeen is zich aan 't hervormen èn er zitten haken op de kiezen. Dat is nogal wat, vooral wanneer er tijdens deze periode rijtechnische zaken gevraagd worden van het jonge paard waar hij simpelweg nog niet klaar voor is. Het kan dus heel goed zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn (beschadigingen, trauma's, overgevoeligheid, aversie, angst etc).
midgie schreef:Dan is het bij het longeren al fout gegaan, zelf vind ik longeren en zeker bij een jong paard aan het bit helemaal fout, want een jong paard wat helemaal nog niks snapt wat wil je daar met het bit mee bereiken, daar hoort geen bit in.
IK zou het bitloos gaan oplossen, totdat het paard weer vertrouwen in de ruiterhand gaat krijgen en meer de zithulpen gaat snappen.