Paard doet zijn tong naar buiten met rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stipke

Paard doet zijn tong naar buiten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:53

Ik rij op dit moment een paard voor iemand anders 1x in de week bij.
Het gaat om een 4-jarige merrie die in het begin behoorlijk lastig is geweest, nu is ze braaf maar best sterk in de mond.
Vanaf het begin af aan doet de merrie haar tong naar buiten. Het is nu zelfs zo dat ze op het moment dat ze haar hoofdstel aan heeft ze haar tong naar buiten steekt.
Ze gooit haar tong niet over bit maar steekt het gewoon aan de zijkant naar buiten.

De tandarts is pas geweest maar kon geen reden vinden waarom ze het doet. Ook de Da weet het niet.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Wij weten het niet meer, en hebben al allerlei verschilleden bitten geprobeerd.

sporter

Re: Paard doet zijn tong naar buiten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:54

Kan makkelijk aan je rijerij liggen dat is zo niet te beoordelen. Wat voor bitten heb je geprobeerd en wat heb je er nu inhangen?

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 13:08

Er is al vanalles geprobeerd.
Ik rij de merrie pas een paar weken, de eigenares had er een beetje schrik van gekregen.
Op dit moment wordt ze gereden met een dikke enkelgebroken bustrens.
Ze hebben al een tonglepel geprobeerd, kunststof bit, scherper bit, nog dikker bit, lage neusriem, hoge neusriem vanalles.
Ik geloof niet dat het aan het rijden zelf ligt want ze vraagt er in principe niks van

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:25

Een 4 jarige die al zo ver heen is, wat is de voor geschiedenis, hoe komt het dier zo lastig,
Een paard is niet sterk in de mond, maar word hard in de mond gemaakt door de ruiter, waardoor ook de tong eruit gaat komen, als je bedenkt wat een tong is dan is het heel logisch dat dat gaat gebeuren.
Heel naar voor het dier ook dat het steeds met andere bitten is proberen op te lossen, het probleem ligt bij de ruiter , als die gaat snappen hoe je een paard en zeker een jong paard goed rijd, dan krijg je minder problemen.
Dat het dier nu al de tong uit de mond heeft is echt triest, probeer het eens bitloos en neem les van iemand die het met geduld en gevoel aan de ruiter kan leren.
Bedenk ook dat een 4 jarige nog moet wisselen, dat had de tandarts ook wel kunnen weten , past het zadel wel goed ?
Zou zeggen probeer het eens zonder zadel en zonder bit.
Het paard vind het niet fijn dat is wel duidelijk, luister daar eens naar, het dier verteld het op deze manier, kunnen helaas niet praten en gillen van de pijn en zal ook vaak geen pijn tonen, maar geeft signalen af , ga die leren herkennen, mond open tong eruit is al heel duidelijk vind ik.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:32

Ik denk niet dat je juist scherper moet gaan, maar juist zachter, qua bit. Je paard probeert door zijn tong uit te steken zijn mond wat te beschermen.
Probeer eens een ongebroken lederen bit. Dit geeft niet dat 'pijnlijke' notenkrakereffect van je enkelgebroken bit.
Goed van je dat je deze vraag op bokt stelt, want eerlijk gezegd ging je voorheen toch niet zo vriendelijk om met je paard. Hopelijk kom je er in dit topic uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:33

probeer eens een bitloos hoofdstel?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:37

Hoi,

Ik heb ook zo'n paard, heb hem een tijdje met een africhtingsbitje gereden, dat hielp wel wat. Totdat iemand mij een Myler toklat adviseerde!! Wat een verschil! Hij heeft namelijk best wel een grote,dikke tong, en dan ook nog eens een dik bit erin (of en S&T).Als hij iets moeilijk vindt of er moeite mee heeft wordt hij nog wel eens zwaar en gooit zijn tong eruit, maar als ik hem dan een ontsnappings mogelijkheid geef (toe staan en been, naar voren wegrijden) dan is het over.
Je mag het bit namelijk op proef gebuiken bij de RS, je karijt dan na 14 dgn (geloof ik) 90 % van je aankoopbedrag retour, als hij niet bevalt, en anders even op marktplaats kijken.

Hij was in het begin heel erg zwaar! Hij was immers al 15 en had al Z2 gelopen. Hij is nu 18 en ik kan hem rijden op mijn pinken. Dit gebeurt niet van de een op de andere dag maar wel na 2-3 maanden...

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 14:41

Ik wil wel even zeggen dat ik er pas 4 x heb opgezeten. Het is niet mijn eigen paard dus kun je niet zeggen dat ik er niet vriendelijk mee om ga.
Ze heeft het vanaf het begin af aan gedaan, ook toen ze nog niet zadelmak was maar wel werd gelongeerd met hoofdstel.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:47

Ik heb van verschillende mensen gehoord dat het een rijfout is, die bij het paard er langzaam in sluipt. Er kunnen verschillende oorzaken zijn, zoals een aanleuningsprobleem of te hardhandig zijn geweest. Het paard is waarschijnlijk door de vorige ruiter niet goed bereden, met dit als gevolg. Wellicht kan je proberen een instructeur te zoeken die hier ervaring mee heeft, en je de komende tijd op weg helpt. Voor zover ik weet is de kans groot dat, bij correct rijden, dit probleem weer weg gaat.

Wel heel zonde van zo'n jong dier. Gelukkig probeer jij nu een oplossing te vinden. Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:44

stipke schreef:
Ik wil wel even zeggen dat ik er pas 4 x heb opgezeten. Het is niet mijn eigen paard dus kun je niet zeggen dat ik er niet vriendelijk mee om ga.
Ze heeft het vanaf het begin af aan gedaan, ook toen ze nog niet zadelmak was maar wel werd gelongeerd met hoofdstel.

Dan is het bij het longeren al fout gegaan, zelf vind ik longeren en zeker bij een jong paard aan het bit helemaal fout, want een jong paard wat helemaal nog niks snapt wat wil je daar met het bit mee bereiken, daar hoort geen bit in.
IK zou het bitloos gaan oplossen, totdat het paard weer vertrouwen in de ruiterhand gaat krijgen en meer de zithulpen gaat snappen.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:14

Poeh poeh wat een verwijten gelijk! Het is ook goed mogelijk dat het paard een grote tong heeft misschien in combinatie met een laaghangend rooster. Mijn paardje heeft dat ook. Zij is ook 4 jaar oud en zeer netjes en vriendelijk beleerd. Voor haar was de oplossing een dunner bit. Ik gebruik nu ook een myler level 1. Dit bit is dunner waardoor het beter in haar mond past. Sommige paarden hebben gewoonweg niet de ruimte voor een dikker "vriendelijker" bit. Zij sloeg ook erg met haar hoofd met een dikkere dubbelgebroken trens en dat is nu helemaal over. Het is dus zeker het proberen waard. Bedenk wel dat je niet direkt de eerste keer resultaat zal zien dat kan soms een paar weken duren. Rustig aan en niet te veel druk nemen. Sukses!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:29

best wel raar. meestal is er wel iets te vinden met de tanden ofzo.
als er niets te vinden is kan het ook zijn dat ze gewoon een rare gewoonte heeft.
daar hebben wel meer paarden last van.
als ze verder niet raar doet en gewoon loopt zal ik me er geen zorgen over maken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:34

stipke schreef:
Er is al vanalles geprobeerd.
Ik rij de merrie pas een paar weken, de eigenares had er een beetje schrik van gekregen.
Op dit moment wordt ze gereden met een dikke enkelgebroken bustrens.
Ze hebben al een tonglepel geprobeerd, kunststof bit, scherper bit, nog dikker bit, lage neusriem, hoge neusriem vanalles.
Ik geloof niet dat het aan het rijden zelf ligt want ze vraagt er in principe niks van

Tjah das lastig.

Dubbel gebroken al eens geprobeerd? En een ongebroken trens?
Hangt het bit wel op de goede hoogte?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 01:38

De tong over het bit steken doen paarden vooral als er te veel druk van het bit is. Ze willen dan die druk ontsnappen door de tong naar buiten te steken dit zie je ook vaak bij paarden die met sterke bitten gereden worden en op den duur is het een gewoonte voor ze geworden die ze niet meer afleren. Je kunt wel met allerlei trucjes proberen die tong binnen te houden maar dan is het alleen voor het oog opgelost terwijl het echte probleem er nog steeds is. Zoals jij al zei is het paard moeilijk geweest als jong paard en het kan best zijn dat er toen te harde inwerking van het bit heeft plaats gehad en dat nu het gevolg is dat je paard de tong over het bit steekt. dat is een rot probleem omdat een paard met de tong over het bit vaak slecht te rijden is en dan wordt het een vicieuze cirkel, je gaat nog harder met de hand zijn en dus nog meer reden voor het paard om die tong buiten boord te steken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:23

Ja wat die verwijten betreft , er valt een ruiter ook vaak veel te verwijten, de fout ligt daar toch ook, wie propt er nu een bit in de mond zonder er over na te denken?
Misschien dat meer mensen zich echt bewust eens in een bit en mond moeten gaan verdiepen , wat doet een tong als er een ijzer ding op ligt waar aan getrokken en geduwt word vaak constant een uur lang, voel eens bewust je eigen tong.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:29

vaak is het gewoon een tik en krijg je dit moeilijk weer afgeleerd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:35

koeky schreef:
vaak is het gewoon een tik en krijg je dit moeilijk weer afgeleerd

Ja en hoe krijgt een paard deze tik?
IK heb nog nooit een paard in de wei zien lopen met de tong uit de mond?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:10

je zegt dat ze nogal sterk is in de mond, maar kan dat niet liggen aan hoe jij de druk erop zet? :)
Wanneer jij ongelijke druk, of contstante sterke druk op je teugels houd, zal elke pony op een
duur de druk proberen te vermijden door te hangen(dus sterk in de mond zijn) en de tong er uit te
steken om zo ook een deel van de druk te vermijden.
Ik kan het natuurlijk zo makkelijk zeggen, zonder dat ik je zie rijden, maar het kan zo best het geval zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:22

Heel triest om dit te lezen.
Een 4-jarige merrie die "in het begin behoorlijk lastig is geweest" en nu "braaf maar best sterk in de mond" is. ;(
Ze hebben haar er dus behoorlijk doorheen gewerkt, zoals men dat noemt. Een trauma voor het leven. |(

TS: lees deze pagina eens, daar vind je de mogelijke oorzaken van het fenomeen 'tong naar buiten doen': http://www.bitloospaardrijden.info/verzet.htm

Triest is ook dat zowel TA als DA niets kunnen vinden.
Waar hebben ze naar gekeken, vraag ik me af? Alleen of er haken of doppen op de kiezen zitten? Dat is slechts een fractie waar naar gekeken kan worden en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Het paard is 4, dus is nog volop aan 't wisselen. Er gebeurt nogal wat in de mond en kaken; lees ter info deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm

Quote over het wisselen:

Citaat:
Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden. In feite is de mond constant in beweging, waarbij de kiezenrijen tijdens het wisselen nooit mooi op elkaar aangesloten staan. Hierdoor vindt een slechte tot geen afslijting plaats, met als gevolg scherpe randen (haken) op de kiezen, wat erg pijnlijk is wanneer deze in de wangen en/of tong gedrukt worden tijdens het eten en rijden (straks meer over haken).
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard. Er wordt een kies gewisseld, een dop komt niet goed los, een wolfskiesje komt door of is los gaan zitten, hengstentanden komen door, het rooster is gaan hangen, de wortels van de kiezen zijn aan 't ontwikkelen, het onderkaakbeen is zich aan 't hervormen èn er zitten haken op de kiezen. Dat is nogal wat, vooral wanneer er tijdens deze periode rijtechnische zaken gevraagd worden van het jonge paard waar hij simpelweg nog niet klaar voor is. Het kan dus heel goed zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn (beschadigingen, trauma's, overgevoeligheid, aversie, angst etc).

Mijn advies is om er voorlopig in ieder geval géén bit meer in te doen! En misschien wel nooit meer, gezien de slechte ervaringen die dit paard nu heeft met al die bitten, en zelfs een tonglepelbit, en vooral niet te vergeten met de mensenhanden die al die bitten bediend hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-24 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:12

Goed dat jij er bewust over nadenkt welk bit je gaat gebruiken!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:21

Bitloos kan een oplossing zijn voor het wisselen,maar geen oplossing voor de toekomst daar je nu helaas nog niet verder mee mag na het L2.
Zoals TS als zegt doet het paard het al met opzadelen,ik denk dan ook gelijk aan te weinig ruimte in de mond.
Ik heb er ook 1 die het doet met losse teugel,met rijden gaat hij meer kauwen en is het weg.Hij heeft ook een wat dikke tong.

Paarden kunnen wel degelijk sterk zijn in de mond,ook zonder dat de ruiter het verkeerd doet.
Denk bv aan een moeilijk exterieur zoals overbouwd zijn of een dikke verbinding tussen hoofd en hals.
Ik zou er toch nog een x een andere tandarts bij halen en misschien een osteopaat.Wellicht zitten er toch enkele blokkades.
Dit ook omdat je aangeeft dat het paard nog al lastig is geweest.
Dan kan de tong ook een stress reactie zijn voor het werk wat komen gaat.

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:07

ook ik heb een paard dien de tong uitsteekt.
ik heb het nu wel veel eruit gekregen
het heeft te maken met een verkeerde aanleuning die veroorzaakt is door het verkeerd inrijden.
ik heb mijn paard gekregen toen deze 9 was en inmiddels is deze 20 jaar.
i rijd met een normaal bit en moet erg ustig blijven met mijn handen steekt hij zijn tong naar rechts naar buiten moet ik dus minder druk op mijn rechter hand pakken en dan zie ik dus dat hij zijn tong naar binnen doet.
een perfect hulpmiddel om mij te laten zien dat ik teveel druk op mijn handen heb.

oorzaak ligt dus echt bij mij en niet bij het paard.
goede begeleiding is erg belangrijk.
goed blijven oefenen en ruztig blijven dat werkt het beste.

veel sterkte en hoop dat je met dit advies wat kunt.

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:30

midgie schreef:
Dan is het bij het longeren al fout gegaan, zelf vind ik longeren en zeker bij een jong paard aan het bit helemaal fout, want een jong paard wat helemaal nog niks snapt wat wil je daar met het bit mee bereiken, daar hoort geen bit in.
IK zou het bitloos gaan oplossen, totdat het paard weer vertrouwen in de ruiterhand gaat krijgen en meer de zithulpen gaat snappen.

Helemaal mee eens! En als het goed gaat en dat kan best een tijd gaan duren, waarom dan niet bitloos blijven rijden?

Een paard heeft niet zomaar, zonder goede reden een tick of een rare gewoonte! En dat 'wel meer paarden daar last van hebben' is alleen maar diep triest!

Het advies 'als ze verder niet raar doet en gewoon loopt zal ik me er geen zorgen over maken' vind ik dan ook absoluut fout! Dat er tot nu toe niks is gevonden doet er niets aan af dat het paard duidelijk aangeeft dat het wel degelijk ergens last van heeft. Negeren is dan wel het domste dat je kunt doen!

Fijn dat je zo snel al probeert om er iets aan te doen!!

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:07

Ik ben het er ook mee eens dat je eens bitloos moet proberen. Als je niet gelijk een hoofdstel wilt kopen, gebruik dan een halster en maak hier een halstertouw (eventueel je teugels) aan vast. Een bit, en vooral een scherp werkt heel erg in op de paardenmond, al helemaal met wisselen. Wanneer een schedel van een paard met bit wordt bekeken is te zien hoeveel schade dit toebrengt, waar het bit op het bot rust zitten scherpe randen waar maar een dunne laag tandvlees op licht. Sommige paarden leggen daarom hun tong over het bit, wat ook pijn doet, want hier liggen veel zenuwuiteinden. Sommige proberen pijn in hun tong te vermijden door hun tong uit te steken.

Ik raad je aan dit filmpje even te bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrc ... xwa4A0eyRQ

En wat de wedstrijden betreft...er zijn wedstrijden waar bitloos gereden wordt en als je per se een hoger niveau wilt rijden kun je misschien een heel zacht bit gebruiken. Ik raad je ook aan een zachte hand te gebruiken, en nee trek geen conclusie, ik weet niet hoe 'hard' jouw hand is.