Dipje....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Dipje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:13

Ik snap niet helemaal waar het probleem vandaan komt, maar ik hoop dat de vele "bokkers" wellicht een oplossing/idee hebben.

Mijn ruin Opium (v: Lancer II) is nu 6 jaar. Hij is van nature een beetje lui: het is niet echt een paard wat vanaf het eerste moment hard voor zijn ruiter wilt werken. Hij wilt ook vanalles proberen om er onderuit te komen: bokken, loperig, niet buigen...Maar als hij het eenmaal "opgegeven" heeft, gaat ie ook 100% voor je. Het is een hele periode echt geweldig goed gegaan: mooi ontspannen, alle kanten op te buigen: ik was er helemaal gelukkig mee! Maar sinds anderhalve week heeft ie weer wat nieuws: hij gaat wel mooi aan de teugel lopen, maar gaat vervolgens heel erg met zijn hoofd lopen schudden! Ik heb al van alles geprobeerd: langere teugel, meer been, bijtikken met de zweep: hij is niet onder de indruk. Gisteren was ik het zo beu dat ie echt een enorme klets op zijn billen heeft gehad,wat zowaar wel heeft geholpen, maar dat is volgens mij niet de (correcte) oplossing. Wie heeft er ideeen, suggesties, of weet waar dit gedrag vandaan komt? Ik ben echt een beetje radeloos. Zo kan ik echt niet op een concour verschijnen, bovendien is het gewoon echt heel vervelend!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:33

Klinkt misschine heel stom, maar als die ene "goede" tik geholpen heeft waarom zou dat dan niet goed zijn?
Je kan wel bezig blijven met kleine tikjes, langere teugels en aan blijven sporen.
Je hebt het aardig geprobeert, en als die dan nog niet luistert terwijl die het wel kan *dat natuurlijk ten eerste* mag die best wel eens een keer voelen dat die aan het etteren is hoor.

En als die na die ene goede tik weer gewoon normaal doet heb je uiteindelijk meer bereikt en "verpest" je minder dan dat je de hele tijd door moet gaan "pesten".

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:35

Bedenk ook dat er een reden voor kan zijn, (sotf) allergie, hooikoorts, misscien vliegjes of iets anders wat in de neus kan jeuken. Daardoor gaan ze ook vaak met het hoofd schudden! En dat kan in een keer opkomen, helaas...

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:46

dr_jacksel schreef:
Bedenk ook dat er een reden voor kan zijn, (sotf) allergie, hooikoorts, misscien vliegjes of iets anders wat in de neus kan jeuken. Daardoor gaan ze ook vaak met het hoofd schudden! En dat kan in een keer opkomen, helaas...


Maar kan dit ook zo plotseling opkomen? (dan heb ik het voornamelijk over de stofallergie en hooikoorts)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:53

Kan ja... Dat bouwt op terwijl je er niets van ziet en dan dus in een keer allergie... Maar ik heb er niet heel veel verstand van, weet alleen dat het kan...

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:01

Dat hoofdschudden kan door heel wat dingen veroorzaakt worden. Denk daarbij niet alleen aan stofallergie en vliegjes e.d. maar ook aan haken op de kiezen of last van de rug.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:02

Ik weet niet of je overdag rijdt ofzo, maar hij kan ook last hebben van dazen op z'n hoofd?
Als je zeker weet dat hij verder nergens last van heeft (niks medisch ofzo) dan moet je het denk ik toch oplossen op een manier die werkt, bij jou dus met een harde tik..

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:11

Dta kan in 1 keer opkomen ja. Mijn paardje is ook voor (ik weet niet wat precies allemaal) allergisch, en normaal schud hij (niet meer) met zijn hoofd. Maar vorige zomer waren er opeens een paar dagen achtereen dat hij verschrikkelijk schudde, ik kon wel stoppen met rijden.
Niet te snel zeggen dat het etteren is hoor! (al lijkt het soms echt wel zo..)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:04

kan het niet zijn, dat hij het werk misschien te eenzijdig vind worden, en dat hij meer uitdagingen wilt?
zou kunnen, ik ken paarden waarbij dit het geval was...

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:50

ik ken dit probleem, een paard vanop de manege doet dit ook, loopt mooi met haar hoofd, maar in de draf schud ze haar hoofd alle kanten op. Ik geef een HEEL klein beetje meer teugel en houd mijn handen zo stil mogelijk. Als je mee beweegt blijft hij het doen. gewoon je handen zo stil mogelijk houden dan houd hij na misschien 5 min., misschien 15 minuten later pas wel op.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:59

Mijn pony deed dat ook als ik bv. van arbeidsdraf in middendraf wilde en ze reageerde dan niet en ik tikte haar bij. Meteen met dat hoofd alle kanten opschudden enz.
Mijn instructrice zei dat dat dus niet mocht (dus bijtikken of aansporen (flink wel)). Daarna deed ze het dan niet meer.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 08:01

kinglover schreef:
kan het niet zijn, dat hij het werk misschien te eenzijdig vind worden, en dat hij meer uitdagingen wilt?
zou kunnen, ik ken paarden waarbij dit het geval was...


Dit was een goede tip! Ik ben eens een buitenritje wezen maken en heb eens een sprongetje gemaakt, en daarbij deed hij het dan weer niet. Misschien wil ik teveel in eens: het ging namelijk al een hele tijd heel erg goed (dressuurmatig) en daar werd ik misschien iets te enthousiast van.
Ik heb ook zijn tanden (weer!) laten bijvijlen, er zaten ook wel behoorlijk wat scherpe randen op zijn kiezen. Gekke is dat ik er bij het eten nooit iets van heb meegekregen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips!