vertikken om stil te staan

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kytha

vertikken om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-03 16:52

Ik ben hard aan het trainen mijn pony voor te bereiden op mijn 1e (wel onderlinge) wedstrijd 27 juli, alleen het gaat al fout bij het groeten.. meneer vertikt het gewoon om stil te staan
Ik probeer me naar achter te plaatsen, met m'n handen m'n teugels wat strakker te nemen, maar nee hoor..

Heeft iemand misschien nog tips (ik heb op 't moment geen les, maar zeer binnekort zou m'n instructrice weer komen.. dus we wachten af) want alstie nou niet stil wil staan in de proef, dan kan ik het met de rest al helemaal vergeten Lips are sealed

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:13

Als een paard het lastig vind, zeggen ze altijd dat je met halthouden moet beginnen met een fractie stil staan en daarna gelijk weg stappen. Om te voorkomen dat je pony het vervelend gaat vinden en begint te draaien.
Dus als je stilstaat en je voelt dat ie gaat draaien, gelijk wegstappen. Niet gaan wachten totdat hij gaat draaien. 2 seconden de eerste keer is al voldoende. Daarna wegwezen. Oefen ook steeds op een andere plek het halthouden. Dus dan bij A, dan bij C, dan in het midden enz. Als je het een keer gedaan hebt, verder gaan met je werk en dan na een paar rondjes herhalen. Net zolang totdat hij wacht op jou aanwijzing weg te stappen. Maar niet alleen maar bezig zijn met het halthouden. Dat gaat vervelen.

Je houdt hem dus eigenlijk voor de gek. Hij gaat draaien, jij geeft de hulp wegstappen. Enzo kun je het steeds ietsjes verlengen.
Maak er geen drama van. Dat werkt averechts.

Mocht het nou tijdens je proef niet lukken, niets aan de hand, halthouden, groeten, wegdraven.... ook als hij draait. Net doen of je niet beter weet.
Als je tijdens je proef angstvalig je paard recht probeert te zetten, maak je het alleen maar moeilijker. Neerzetten en groeten, of ie nou stil staat of niet....Jammer van het cijfer, volgende keer beter.

Succes!!!!

Uiteraard is goed aan de hulpen hier een belangrijk gegeven
Laatst bijgewerkt door Tigger op 22-06-03 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:13

Zorg eerst dat je paard helemaal ontspannen is en dat je overgangen goed zijn. De voorbereiding ernaartoe is vaak de oorzaak van verkeerd stilstaan. Begin in de stap, is je paard ontspannen, dan ga je diep zitten en begin je heel langzaam je overgang naar stap te maken. Steeds een stapje langzamer, kom je op een punt dat je paard zwaarder wordt in de hand, dan voer je het tempo weer wat op, dat hoeft niet veel te zijn, en niet te zien te zijn, als jij het maar voelt. Op een gegeven moment leert ie in de overgang los te laten. Kom je dan tot halthouden, niets doen met handen en benen, gewoon stiil zitten en wachten en ontspannen. Net zolang tot je paard ontspant. Dit is gewoon geduld hebben, ik heb een keer 10 min stilgestaan in de bak. Ze hebben me helemaal voor gek verklaard, maar het had wel effect! Ik zou in ieder geval aan de overgangen en het tempo gaan werken. Dit kan ook in draf. Ga heel erg onder tempo rijden, en draaf twee passen weg, (niet gelijk voluit, precies het tempo dat jij wilt). Hierdoor krijgt je paard ontzag voor je hulpen.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:31

als je stil staat moet je pony gelijk in zijn vel knijpen van zijn hals, je pony raakt dan geconcentreerd op het knijpen en vergeet om weg te lopen of om te draaien. Het werkt echt ik heb het van de bondscoach dressuur want mijn paard stond tot zijn grote ergenis ook nooit stil maar nu wel!!! succes

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:17

hey ik heb er ook een die niet stil wil staan en ik rij met dat paard bij de young riders en haal ondanks dat ook nog hoge scores dus als dat fout gaat wil niet meteen zeggen dat je hele proef verknald is! verder oefen ik vaak met het trainen dat als je op x staat of ie nou wel of niet stil staat weg te stappen met een lange teugel zodat hij denkt dat hij klaar is en vaak ontspannen ze daar dan van. En linda waarom heb je mij die tip nooit gegeven??????????? ( grapje) en tot zondag.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:35

Met longeren kun je m leren om stil te staan, net zo lang op n heel rustgevende manier (met lage stem) 'hoooooooooo' zeggen tot ie stilstaat en dan belonen, dus naar m toe lopen en m over zn voorhoofd kriebelen. Zo heb ik het Knilles in 2 dagen tijd bijgebracht, nou staat ie op commando, vanuit welke gang dan ook, stil. Onder de man kun je heel zachtjes t commando gebruiken met de hulp van je zit en de teugels erbij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie