valse knik bij dressuurpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:36

Ik vind dit plaatje ook niet de ideale houding idd... naar mijn mening loopt het paard hier naar voren af ipv naar achteren. maar het is natuurlijk wel een moment opname. Het zal idd absoluut geen slechte ruiter zijn die erop zit, die hebben hun paard vaak in een fractie van een seconde verbeterd.. misschien dat ie een seconde later beter liep??
Ik vind dat crossmonster gelijk heeft. Dit is een goed voorbeeld voor de dressuur....

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:46

Nistria"]
[quote="Supertje schreef:
Die foto van Rubels lijkt mij ook een goed voorbeeld van een verkeerde belasting


Ik weet niet of je het zo mag noemen, die HP weet echt wel wat hij doet. Ik denk dat hij m op deze foto gewoon wat ronder heeft ingesteld, ze zijn niet voor niks wereldkampioen!!
[/quote]

Een wereldkampioen kan ook fouten maken hoor... Ik zeg niet dat ik het beter doe maar ik zie hier een paard wat achter de loodlijn loopt en IMO niet lekker over zijn rug is, natuurlijk is dit een momentopname en zullen ze het over het algemeen beter doen. Misschien maakt hij hier op het moment van de foto net een ophouding waardoor hij even iets dieper komt, wie zal het zeggen?
Feit blijft dat dit een foto is waarop het paard niet loopt zoals het zou moeten lopen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:54

Ehm GEEN goed voorbeeld bedoelde ik

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:02

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er altijd eng van wordt als ik een paard zijn hoofd zo gebogen moet zien houden zoals op de plaatjes die hier getoond worden. Voor mij is het een vorm van intimidatie over zo´n dier. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ze nog makkelijk ademhalen. De luchtpijp wordt half afgeknepen door ze in die houding te dwingen. Ook bij longeren zie je dit veel ruiters doen, die paarden moeten gelijk met het hoofd achter de loodlijn vastgezet hun oefeningen doen. Een keer struikelen en ze liggen op hun neus. Bovendien dwing je ze op de voorhand te lopen, wat ook nooit de bedoeling kan zijn. En nu ik lees dat er zelfs ernstige vergroeiingen door veroorzaakt worden snap ik helemaal niet meer dat er maar 1 dressuurruiter is die deze methode van rijden kan verdedigen. Er zijn ook andere methoden om je paard soepel te rijden zonder het paard naar zijn grootje te helpen. Rondrijden heeft niets met ´achter de loodlijn´ rijden te maken.
De bit is niet zo maar een la-la blad die dit soort dingen afdrukt terwijl het niet waar is. Bovendien gaat het om een medisch onderbouwd wetenschappelijke publicatie betreft die de schrijver de titel ´hoogleraar´heeft opgeleverd. Dus niet zomaar een uit de duim gezogen artikel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:11

Jolande schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er altijd eng van wordt als ik een paard zijn hoofd zo gebogen moet zien houden zoals op de plaatjes die hier getoond worden. Voor mij is het een vorm van intimidatie over zo´n dier. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ze nog makkelijk ademhalen. De luchtpijp wordt half afgeknepen door ze in die houding te dwingen. Ook bij longeren zie je dit veel ruiters doen, die paarden moeten gelijk met het hoofd achter de loodlijn vastgezet hun oefeningen doen. Een keer struikelen en ze liggen op hun neus. Bovendien dwing je ze op de voorhand te lopen, wat ook nooit de bedoeling kan zijn. En nu ik lees dat er zelfs ernstige vergroeiingen door veroorzaakt worden snap ik helemaal niet meer dat er maar 1 dressuurruiter is die deze methode van rijden kan verdedigen. Er zijn ook andere methoden om je paard soepel te rijden zonder het paard naar zijn grootje te helpen. Rondrijden heeft niets met ´achter de loodlijn´ rijden te maken.


Wat je hier boven ziet bij bv Rubels, heeft niets, maar dan ook helemaal niets met op de juiste manier diep rijden te maken. Ik hoop dat je in staat bent die 2 dingen uit elkaar te houden, de schrijver van het artikel kan het ook niet namelijk.

De HP's en de Anky's en de Edwards hebben ook wel eens een minder moment, en ik vind het een beetje flauw om ze daar meteen op de grond in te boren. Als illustratie is het echter heel geschikt en daar was het oorspronkelijk dan ook om te doen.

Eigenlijk vertelt dat hele proefschrift mij niets nieusw: van slecht paardrijden gaat je paard naar de knoppen. Maar da's natuurlijk een waarheid als een Koe En slecht paardrijden kun je nou eenmaal diep doen en hoog doen.

Citaat:

De bit is niet zo maar een la-la blad die dit soort dingen afdrukt terwijl het niet waar is.
Bovendien gaat het om een medisch onderbouwd wetenschappelijke publicatie betreft die de schrijver de titel ´hoogleraar´heeft opgeleverd. Dus niet zomaar een uit de duim gezogen artikel!


Dat vind ik een heeeel gevaarlijke uitspraak... *LOL* *LOL*

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:19

Citaat:
Bovendien dwing je ze op de voorhand te lopen, wat ook nooit de bedoeling kan zijn

Dus volgens jou kan een paard dat diep (achter de loodlijn) loopt alleen maar op de voorhand lopen?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:21

Ja inderdaad, ook een wetenschapper kan naast de plank slaan. Ik denk niet dat het een verkeerde theorie is, misschien een beetje ongelukkig geformuleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:25

Ik blijf het echt zo grappig vinden dat iedere keer dat de discussie op rond en diep rijden uitkomt (waar bovengeplaatste foto's, muv. die van Krack, dus helemaal niets mee te maken hebben) er altijd weer mensen zijn die het standaard rijtje aan bezwaren oplepelen, zonder ook maar een milimeter verder te kijken dan hun neus lang is. Humor!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:47

over de foto's die ik plaatste: Clown
ik heb helemaal niet de bedoeling deze ruiters/paarden af te kraken of op te hemelen.
zeker niet aan de hand van 1 fotootje!
maar ben het wel eens met crossmonster en het antwoord van passionato daarop. Haha!

maar ik denk dat ik sommigen hier op een 'dwaalspoor' gebracht heb, en zodat er nu wat off-topic geantwoord wordt. }>

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:10

Kitty schreef:
Citaat:
Bovendien dwing je ze op de voorhand te lopen, wat ook nooit de bedoeling kan zijn

Dus volgens jou kan een paard dat diep (achter de loodlijn) loopt alleen maar op de voorhand lopen?


Inderdaad, Jolande heeft gelijk een paard wat achter de loodlijn loopt loopt moet moeite doen om zijn hoofd daar te houden. Hij wordt als het ware naar de grond gereden dus moet hij zijn gewicht naar voren verplaatsen. Denk maar eens aan een paard wat bv met een gok vast gezet wordt in een lage en achter de loodlijn gedwongen houding. Wat gebeurd er als zo'n paard struikeld???? Het gaat vol voor over op zijn bek omdat het niet op zijn achterhand kan komen.

Zelf kun je het ook testen. Ga maar eens achter je buro zittend naar je buro blad zitten kijken, dus gewoon kin richting je borst en dan tot je recht om laag kijkt. Dan heb je ongeveer de houding van een paard wat net voor of op de loodlijn loopt. Trek nou je kin nog maar eens verder naar je borst zodat je meer naar je eigen borstkast kunt kijken. Je voelt dan direct dat je schouders mee gaan draaien en dat je je gewicht naar voren brengt. Voor een paard is dat niet veel anders. Spieren zijn nou eenmaal niet langer dan ze zijn en ergens moet een compensatie komen hoe je het ook draai of keert.


Wat hier naar mijn idee het grote misverstand is het feit dat een groot aantal mensen hier bedacht hebben dat een paard alleen maar rond en nageeflijk loopt als het achter de loodlijn loopt. Dat is een hele verkeerde aanname. Rond zijn van een paard heeft niets te maken met achter de loodlijn lopen. Rond is vanuit de achterhand over de rug naar de schouders en niet ook nog eens met de neus naar de voorbenen!

Het is gewoon niet leuk als er tegen een "heilig" huisje geschopt wordt. Maar je kop er voor in het zand steken is gewoon heel erg dom naar mijn bescheide Haha! mening

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:18

Weer een erg kortzichtige reactie.

Het rond/diep rijden wordt helemaal omgedraaid, het is een systeem waarbij een paard onvoorwaardelijk aan de hulpen moet staan, enorm moet gaan dragen met zijn achterhand en waarbij hij wordt uitgenodigt diep te gaan.
Maar wèl in deze volgorde!

Hierdoor wordt de bovenlijn maximaal gestretched wat het ruggebruik verbeterd.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:25

Wat een topic zeg.... Triest gewoon!

Een paar van die GP ruiters afzeiken, alleen om een fotootje (= momentopname). Sorry, maar die weten echt wel wat ze doen.

Een valse knik is toch echt wat heel anders, en ja, dat is inderdaad heel slecht omdat je dan een heel belangrijke pees totaal verkeerd belast. Wanneer je een paard mooi rond hebt (op de goede manier aan de teugel), dan wordt die pees veel minder belast. Die pees wordt dan op alle punten evenveel belast, net als wanneer de hals gewoon helemaal recht is. Dat is dus NIET schadelijk.
Alleen bij een valse knik wordt die pees op bepaalde plaatsen veel meer belast als op andere plaatsen.
Hoe ik dit weet? Heel simpel, dat kan iedereen weten als je je wat meer verdiept in het spierenstelsel en rest van de binnenkant van het paard. Adrienne, je kraamt dan ook echt onzin uit! En dat zeg ik niet als dressuurruiter (want dat ben ik niet), maar dat zeg ik met een medische achtergrond.

Ik erger me dood aan al die kortzichtige reacties, en mensen die zo veel commentaar hebben op die GP ruiters waar ze alleen een fotootje van zien. Doe het zelf maar eens beter!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:31

Volgens mij kun je je eigen lichaam niet gaan vergelijken met een paard, en dat zijn luchtpijp wordt afgeknepen lijkt mij dan ook behoorlijk overdreven. Als je zelf niet op de goede manier kunt of het vaak op een foute manier toegepast hebt gezien, wil niet zeggen dat niemand die methode kan toepassen op een goede manier.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:52

Het enige kortzichtige hier is dat mensen geloven dat achter de loodlijn lopen bij rond rijden hoort. Want dat is totale BS!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:58

Heeft iemand een foto van een paard met een valse knik? (als ik het goed begrijp draait de hele discussie hieromheen met een aantal andere termen...)
Of is die foto in de BIT een goed voorbeeld? Als ik goed kijk is de ruiter de spaanse Beatriz ferrer-salat met beavalais..... (foto nr. 020620361 in de database van www.arnd.nl) Dat is ook niet echt zomaar iemand, toch?

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:06

Dus Anky rijdt haar paard op de voorhand terwijl ze hem LRD instelt?
Dat zou inderdaad het geval zijn als ze hem van voren in elkaar trekt waardoor hij met zijn neus naar de borst gaat.
Maar dat doet ze niet.
Ze rijdt ze van achter naar voren. Het paard moet zich gaan dragen van achteren, meer gaan zitten.
En om de rugspier meer te laten gebruiken, wordt het paard ronder gevraagd. Ronder dan tot op de loodlijn.

Neus op de loodlijn is wat de jury in de proef wil zien. Moet je daarom altijd met het neusje daar laten lopen? Lijkt mij niet. Losrijdend heeft het paard toch echt een andere houding dan in de proef.

En over die vergelijking mens-paard. Een paard heeft een veel langere hals dan een mens die dus ook veel ronder kan buigen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:13

DJEEEEZ ben ik nou de enige die zo simpel is dat de houding van het hoofd voor mij niet intressant is.....................zolang ik maar een los, voorwaards, fijn, soepel, aan twee teugels en op eigen benen lopend, vrolijk paard onder mn kont heb..........Wat intresseert mij dat plaatje nou inhemelsnaam........Ik heb vorige week weer op een z2 lopende knol gezeten die zo stug is in zijn lijf dat DAT nooit goed kan zijn.....Daar maak ik me druk om, dan liever niet met zn neus op de loodlijn maar een los paard dan een paard die het perfecte plaatje laat zien maar zo stug is dat ik er gewoon last van mijn rug van krijg........PFFFF

(Of snap ik de discussie niet)

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:21

Ahum... ga me ook een keer in een discussie gooien....
Ben het helemaal met Gijsenkim eens... volgens mijn bescheiden mening/opmerkingsvermogen, vergeten mensen nog weleens naar de paarden individuen te kijken, en wat geschikt is voor dát desbetreffende paard..
Vind het eng als mensen 'blind' een paard rond en diep en laag rijden, omdat Anky dat ook doet...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:21

Daar ben ik het in zoverre mee eens, zolang de ruiter altijd bepaald waar het hoofd gedragen wordt.

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:27

Absoluut, maar is dat niet een 'automatisch' gevolg van een paard, wat rechtgesteld, aan twee teugels, met een elastische verbinding van achter naar voren loopt? Die kan je instellen waar je wilt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:31

Sall schreef:
Absoluut, maar is dat niet een 'automatisch' gevolg van een paard, wat rechtgesteld, aan twee teugels, met een elastische verbinding van achter naar voren loopt? Die kan je instellen waar je wilt


Haha! in mijn belevingswereld wel. Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:31

Yep,
het was even een toevoeging op de reactie van gijsenkim, die zegt het niet interessant te vinden waar het hoofd gedragen wordt.
Ik weet dat ze het niet zo bedoeld maar ik wilde het er toch even bijzetten om misverstanden te voorkomen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:35

Het probleem met wetenschappelijke artikelen die op een populaire (lees leesbare) manier worden gepubliceerd, is dat je geen enkele informatie hebt over het soort onderzoek. Er wordt gezegd dat een paard duizend paarden zijn onderzocht en dat de paarden die laag en diep moeten lopen die peesproblemen hebben.

Grote vraag is natuurlijk of die paarden correct laag werden gereden. Als het paard goed van achter naar voren loopt en het lage rijden correct wordt gebruikt als oprekking van de rugspieren, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dit aanhechtingsproblemen bij de nek opleverd. Dat is natuurlijk wel het geval als een paard in de krul wordt getrokken en zo wordt vastgezet in zijn lijf. Dat geldt helemaal als het paard een heel uur zo moet lopen.

Tot dat iemand mij kan vertellen dat de paarden die voor dat onderzoek zijn gebruikt allemaal correct werden gereden, houdt ik het er maar op dat de onderzoeker aantoond dat er maar weinig mensen zijn die goed kunnen rijden op die manier.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:39

Sjuimpje schreef:
Yep,
het was even een toevoeging op de reactie van gijsenkim, die zegt het niet interessant te vinden waar het hoofd gedragen wordt.
Ik weet dat ze het niet zo bedoeld maar ik wilde het er toch even bijzetten om misverstanden te voorkomen.


Ik vergeet nog wel eens wat te typen in mijn felheid, en ik neem altijd heel makkelijk aan dat het voor iedereen zo duidelijk is.........Maar bedankt Sjuimpje, Haha! Haha! voor de aanvulling Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:43

Ik zie toch wel een verschil tussen rond rijden en rond rijden. Mijn vroegere instructrice Sandra rijdt ze ook heel rond bij het losrijden. HEt schijnt ook beter te zijn dan ze altijd in de oprichting te rijden (want dan rij je ze volgens Sjef jansen naar de kl...., wat ik ook wel geloof).

Je kunt het gewoon zien, als een paard zijn achterbeen toch goed actief gebruikt en onder de massa plaatst, dan wordt er op de correcte manier rond gereden. Het is gewoon een extra manier om het paard te flexen in de bovenlijn, zoals sjuimpje al eerder zei. Je komt ook aan de lendenpartij, die moet ook goed meegeven.

Maar er zijn veel mensen die een paard heel rond rijden en op de voorhand. Het is dus niet zo dat je een paard per defenitie op de voorhand rijdt bij het hele ronde rijden, of juist altijd goed rijdt. Het gaat erom dat het juist gebeurt. Het is moeilijk om het te DOEN, maar ik ben zelf al zover dat ik het verschil al kan signaleren bij anderen, en kan voelen bij mezelf. Nu moet ik het nog goed leren te bewerkstelligen.

Ik rijd iones ook heel rond in het begin. Hij reageert er goed op. Het lukt me niet altijd goed om hem te activeren bij het achterbeen (want daarvoor moet ik hemel en aarde bewegen bij hem) maar ik heb hem daarna wel fijner aan de hand. Kan beter aan hem komen zonder dat hij zich overal uit wil werken, dus het is wel een fijne manier van loskomen zonder al te veel verzet op te wekken bij je paard. Doe ik dat hele ronde niet, dan moet ik met veel meer druk rijden, iones zal zich ook meer verzetten. Nou, waar kies ik dan voor?