valse knik bij dressuurpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:49

dat kan wel onder het zadel. veel spaanse paarden hebben dat. het heeft niet met (uitwendige) kracht te maken, maar met (inwendige) energie!!!
ik keek gisteren naar een franse dressuurtrainer, en het was fantastisch om te zien hoe die grote ruin opeens moest losgelaten worden, de hand volgde, en hoe 'losser' (maar wel contact nat.) de teugels gingen, hoe beter hij liep. op een bepaald moment riep die trainer enthousiast: 'il se tiene, magnifique, il se tiene seul, il se tiene seul, voila, c'est ca que je veux dire!' en dat paard liep echt de sterren van de hemel. opgericht was het niet, maar de basis was er.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:04

het kan inderdaad onder het zadel, maar de meeste mensen hier zitten zo vastgeroest in het "hoofd in de krul" plaatje dat ze gewoon niet meer erover nadenken waardoor dat hoofd eigenlijk zo zit en niet anders. bij spaanse paarden is het inderdaad makkelijker (volgens mij), ik heb nog wel wat leuke plaatjes... zal eens kijken of ik dat hier erop kan zetten.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:03

Spaanse paarden hebben veel front en overhet algemeen een goed aangezette hals. Ze lopen inderdaad ´van nature´ gemakkelijker mooi afgebogen. Mijns inziens komt dat mede door hun vierkantsmodel wat betreft lichaamsbouw gecombineerd met dat front. Maar ook deze paarden moet je van achter naar voren rijden en op hun achterhand zetten. Doe je dat niet dan krijg je even zo goed een paard dat weliswaar mooi afgebogen is aan de voorkant, maar aan de achterkant krabbelt. Van enige verzameling is dan ook geen sprake.

Wat betreft het artikel in de Bit. Ik vond het een zeer onduidelijk en warrig artikel, met bovendien onduidelijke illustraties. Ontegenzeggelijk zal het onderzoek enig hout snijden maar het LDR koppelen aan een valse knik begrijp ik niet. Volgens mij zit het ´biomechanisch krachtenspel´ bij LDR op een ander punt dan bij een paard met een valse knik.

Hoe meer ik lees over dit soort onderzoeken hoe meer ik het gevoel krijg dat ik misschien maar beter niet meer op mijn paard moest gaan zitten... Als ze niet 100% rechtgericht is dan krijgt ze hoefkatrol; als ik haar niet 100% op de achterhand zet, slijten haar voorbenen te veel; als ik haar met dubbele longe longeer of met touwtjes dan is dat op zijn minst dieronvriendelijk, als ik haar per ongeluk eens niet voldoende van achter naar voren rijd en haar iets te veel vasthoud, heeft ze een valse knik in haar nek en slijt dat overmatig.

Misschien moest ik toch maar proberen de provincie Groningen te kopen, die helemaal kaaltrekken en laten begroeien en haar daar maar loslaten. Wie doet er mee?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:23

Andalusiers hebben helaas de neiging om een leuk krulletje te laten zien zonder ruggebruik. Van achter naar voren rijden is daarbij heel belangrijk.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:28

Ik ken een paard wat momenteel een versleten nek heeft omdat hij door de ruiter elke dag letterlijk in de krul getrokken is jaren lang.
Nu staat zij er wel om bekend dat ze ieder paard naar de klote rijd.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:24

Je krijgt er wél puntenaftrek van (stond laatst ook een discussie over hier op bokt bij een wedstrijdverslag geloof ik). Maar vanaf boven is het best moeilijk om te zien hoe je paard precies loopt...hoe kan je dan precies weten waar ie wel en niet mag lopen??

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:54

ik vind dit erg afhankelijk van het paard/pony. versace, de pony die ik een tijdje terug reed moest ik altijd mooi hoog proberen te rijden en opgericht omdat hij van zijn eigen op z'n voorhand gebouwd is :

zo loopt hij 'gewoon'(dit lijkt nergens op weet ik ook wel (voor ik een heleboel boze reacties krijg:s):
Afbeelding

en zo moest ik hem rijden(is eigenlijk ook nog niet goed opgericht maarja was toch al veel beter):
Afbeelding

maar nu rijd ik met het paard van m'n instructrice en die is fors gebouwd en heeft een grote 'speknek' omdat hij lang hengst is geweest. Hij is ook zeer kijkerig en ik moet hem van m'n instructrice proberen zo laag mogelijk te rijden (maar wel rond dus niet te lang) maar dit vind ik dus echt zeer moeilijk bij hem

kheb dus wel héél goed ondervonden dat dit erg van paard tot paard verschilt. Bij sommige moet je rond rijden en bij sommige meer opgericht.

maar kben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hier van vinden...
[img]ftp://a211898:clairhout160@users.pandora.be/diep_rond2.jpg[/img]

(sorry voor de vele anky fans hier op bokt maar dit vindt ik echt niet kunnen :s , zo diep kan wel maar toch niet zo kort dan , geheel onnatuurlijk :s)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:09

Ik vind dat dus wèl kunnen,
zo rijdt ze echt geen hele volte, ze vraagt hem een korte periode even wat meer door te buigen.
Je kan ook zien aan haar hele lichaamshouding dat hier geen enkele kracht bij komt kijken.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:20

Waarom zijn er nu altijd mensen die het beter denken te weten dan de beste ruiters ter wereld?
Tuurlijk je kan voorkeur geven aan een bepaalde methode en minder enthausiast zijn over een andere methode. Maar ik vind het wel erg arrogant dat sommige mensen het beter denken te weten dan Anky.
Paarden die op het allerhoogste niveau lopen, kunnen toch niet presteren als ze "verkeerd" bereden worden?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden, en de een doet het liever / beter op manier A en de ander weer op manier B.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:54

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat dus wèl kunnen,
zo rijdt ze echt geen hele volte, ze vraagt hem een korte periode even wat meer door te buigen.
Je kan ook zien aan haar hele lichaamshouding dat hier geen enkele kracht bij komt kijken.


Het punt in dit geval is dat wij niet weten of ze dat thuis geen hele voltes volhoud... Daar zijn wij tenslotte niet bij.
Een voorbeeld wat niks met dressuur te maken heeft, maar wel aangeeft wat ik bedoel: een aantal jaar geleden werd van een springruiter ook duidelijk dat hij thuis tijdens de sprong de balken op liet tillen om zo zijn paard de balk tegen zijn benen te laten voelen. Op het wedstrijdterrein sprong het paard gewoon met veel sprongkracht over de hindernissen. Daar kon ik ook niet aan zien dat hij thuis zo getraind werd.

Even voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen Anky! Ik ga graag kijken als ze in Den Bosch rijdt, maar het zou bij al die topruiters kunnen. We zitten daar tenslotte geen 24 uur op de stoep.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:57

Voorlopig heeft zij een paard op een leeftijd staan die de meeste privepaarden niet halen en dit paard heeft ook nog eens heeeeel hoooog meegelopen in de sport.........Maar alle pezen, spieren, botten en benen doen het nog wel........

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 22:06

niet te vergeten de hele sport in de picture gebracht

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:43

PriscaZ"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik vind dat dus wèl kunnen,
zo rijdt ze echt geen hele volte, ze vraagt hem een korte periode even wat meer door te buigen.
Je kan ook zien aan haar hele lichaamshouding dat hier geen enkele kracht bij komt kijken.


Het punt in dit geval is dat wij niet weten of ze dat thuis geen hele voltes volhoud... Daar zijn wij tenslotte niet bij.
Een voorbeeld wat niks met dressuur te maken heeft, maar wel aangeeft wat ik bedoel: een aantal jaar geleden werd van een springruiter ook duidelijk dat hij thuis tijdens de sprong de balken op liet tillen om zo zijn paard de balk tegen zijn benen te laten voelen. Op het wedstrijdterrein sprong het paard gewoon met veel sprongkracht over de hindernissen. Daar kon ik ook niet aan zien dat hij thuis zo getraind werd.

Even voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen Anky! Ik ga graag kijken als ze in Den Bosch rijdt, maar het zou bij al die topruiters kunnen. We zitten daar tenslotte geen 24 uur op de stoep.
[/quote]

hier ben ik het dus mee eens. ik wist dat er boze reacties zouden komen op die foto gewoon al omdat het Anky is. Had ik de foto wat vermomd dan kwamen er al veel andere reacties denk ik.
Je weet toch niet hoe lang ze dit doet? en dit is nu geen tegen-anky-bericht, ik vind het gewoon niet kunnen wat er op de foto staat. als het maar een momentopname is ok ,maar ik wil het idee weergeven... er zijn wel degelijk mensen die zo een uurtje doorbrengen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:57

Maar daar zeg je meteen iets heel belangrijks. Ik denk niet dat Anky dit een uur zal volhouden, maar alle mensen die proberen haar zonder goede begeliding te imiteren, misschien wel. Daar kan je ANky niet op afrekenen naar mijn mening...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:18

Ik ken genoeg mensen die Anky regelmatig (hebben) zien trainen.

En ik word er helemaal niet boos over hoor, vind het alleen een klein beetje onozel. Als je nou nog zo in het wilde weg een foto van het net af zou plukken ok, maar om nou te stellen dat bovenstaande foto verkeerd is, notabene van een Olympische kampioene die met bovenstaand paard ook absoluut niet onverdienstelijk heeft gereden... Nee, niet zo slim

ArieI
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:49

Hallo Allemaal,

Ik zal me eerst even voostellen: Nicole Werner
Denk niet dat ik dat verder toe hoef te lichten.

Een leerling van mij vertelde me dat ik eens op bokt moest kijken, omdat er nog wel eens wat over Edward op stond.

Nu kom ik deze topic tegen. Ik heb echt met veel "plezier" Knipoog deze topic gelezen.

Jullie moeten je goed realiseren, dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Dus niet iedereen hoeft in hetzelfde systeem te rijden.

Het is volgens mij niet echt verstandig om jezelf uit te laten over een systeem dat je niet kent.

Het wordt mij heel duidelijk dat hier wat mensen zijn die het systeem van
"rond en diep" (wat overigens helemaal niet altijd rond en diep is) begrijpen en dat er een aantal mensen totaal geen benul van dit systeem hebben, maar wel erg veel commentaar hebben.

laat jezelf niet afleiden door een foto die er rot uitziet, zo zij er duizenden en misschien wel tienduizenden foto's, misschien wel bij jezelf in de kast met je eigen paard, van die foto's, net op verkeerde moment. Je kent ze wel?! Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:11



Eindelijk iemand die zich komt verdedigen hoeven wij het niet meer te doen Sjuim Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:13

Wouter24 schreef:
_/-\o_

Eindelijk iemand die zich komt verdedigen hoeven wij het niet meer te doen Sjuim Knipoog

Haha!

Ik weet nou gelijk een paar paarden welke in kan noemen in het topic op Paardenpraat, waar gevraagd wordt welk paard van een Bokker je graag zou willen hebben Haha!

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:13

ArieI schreef:
Hallo Allemaal,

Ik zal me eerst even voostellen: Nicole Werner
Denk niet dat ik dat verder toe hoef te lichten.

Een leerling van mij vertelde me dat ik eens op bokt moest kijken, omdat er nog wel eens wat over Edward op stond.

Nu kom ik deze topic tegen. Ik heb echt met veel "plezier" Knipoog deze topic gelezen.

Jullie moeten je goed realiseren, dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Dus niet iedereen hoeft in hetzelfde systeem te rijden.

Het is volgens mij niet echt verstandig om jezelf uit te laten over een systeem dat je niet kent.

Het wordt mij heel duidelijk dat hier wat mensen zijn die het systeem van
"rond en diep" (wat overigens helemaal niet altijd rond en diep is) begrijpen en dat er een aantal mensen totaal geen benul van dit systeem hebben, maar wel erg veel commentaar hebben.

laat jezelf niet afleiden door een foto die er rot uitziet, zo zij er duizenden en misschien wel tienduizenden foto's, misschien wel bij jezelf in de kast met je eigen paard, van die foto's, net op verkeerde moment. Je kent ze wel?! Knipoog


maar ik wou dr juist iets tegen zeggen! ik heb al foto's op bokt zien staan van mensen die hun paard mooi diep en rond reden maar die kregen een hele hoop commentaar tegen hun hoofd geslingerd! nu het een foto is van anky en is het plots allemaal goeie commentaar. Dit kan toch niet?? Anders zouden alleen de bekende ruiters goed kunnen rijden en de 'nieuwe potentiële talenten' geen kans krijgen ofzo?

en dit waren geen foto's op het verkeerde moment want er stonden er nog veel bij dat onderwerp. (ik ken die foto's idd die in m'n eigen kast liggen *LOL* )

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:48

moeilijk te zien op een fotootje, maar als je paard soepel is kan je der alles mee: zoals de bovenstaande foto of met de neus over de grond of ......

wat verkeerd is: mensen die dit thuis gaan imiteren en hun paard in deze houding 'dwingen'.

ik denk niet dat anky haar paard hier dwingt maar dat het paard 'gewoon', ja gewoon, de hand van de ruiter volgt, en je zal haar kunnen vragen: anky over 5 sec, wil ik dat die loopt in de houding zoals ie op wedstrijd loopt, en weer 5 sec later met de neus over de grond.

en weet je, daar moet je anky niet voor zijn, ook wij kunnen dit.

probleem is:
trainingen moeten zo snel mogelijk resultaat opleveren, geen tijd voor die basis, na 5 minuten in de piste moet ie 'goed' lopen, en als dat niet lukt dan zetten 'we' ons benen erin, teugels aanhouden en hij zal wel komen, dan kunnen we eindelijk die appuyementen en die keertwending oefenen.

nou ja, dan zie je zo'n foto van anky en denk je: joh, hoe forceert die haar paarden, kijk die kin zit écht tegen borst, dat kan toch niet!

nou: aan alle ruiters die hun paard de tijd geven, die aan de basis werken op een verantwoorde wijze en daardoor een lichte én correcte aanleuning verkrijgen => jullie kennen het gevoel van een blij paard dat danst onder je, dat op het minste reageert zoals jij wenst, dat wil niet zeggen dat je dit fotootje na moet apen, maar als ik zeg: bij F rij je je paard met de neus over de grond, bij A kom je de ring binnen en begin je aan je proef. dan kunnen wij dit.

(sjuim mss domme vraag; welke paard(en) bedoel je? Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:03

Wouter24 schreef:
_/-\o_

Eindelijk iemand die zich komt verdedigen hoeven wij het niet meer te doen Sjuim Knipoog


Vind het al knap dat jullie uberhaupt er nog aan beginnen. Iedere keer als ik diep laag en rond lees.......sla ik fijn over. Dat onnozele prutsmuts erover.

Hoge bomen vangen veel wind zeg ik dan maar. En als je het zelf niet kunt, kan je het in ieder geval lekker afzeiken.

Anky en haar paarden zijn het levende bewijs dat het WEL werkt. Iedereen die zich beter voelt..............laat maar zien. Praten we dan verder!

ArieI
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:28

Ik denk dat elk "systeem", als het niet goed gereden wordt gevaarlijk is. Ook het "klassieke" systeem.

Je moet gewoon kiezen voor het systeem wat het beste bij jouw gevoel past en je zoekt een trainer die jou in dat systeem het beste kan begeleiden.

Het grootste probleem zijn de ruiters die een systeem nabootsen, geen les nemen en zelf aanprutsen (in welk systeem dan ook).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:34

Verder denk ik ook dat het er aan ligt welk paard je rijdt. Elk paard is anders en elk paard loopt op een andere manier beter/slechter. En dan nog het verschil tussen rijstijl van ruiters. Wanneer doe je het goed? En wie ben je om dat te zeggen?

ArieI
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:39

Het ligt zeer zeker ook aan het paard, maar het belangrijkste is dat de ruiter het systeem kan rijden. Dus ik zal altijd eerst aan de ruiter denken.
Klinkt misschien raar, maar als een ruiter zich niet een bepaald systeem kan vinden, wordt het moeilijk.

Edward heeft een ongelofelijk talent en past zich wat dat betreft ook makkelijk aan, aan het paard. We vallen eigenlijk altijd op paarden, die ook in het systeem te rijden zijn. Maar af en toe tref je er 1, waar het niet bij gaat. Dan moet je ook ruiter genoeg zijn om je systeem aan te passen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:24

nathalieke schreef:
ik heb al foto's op bokt zien staan van mensen die hun paard mooi diep en rond reden maar die kregen een hele hoop commentaar tegen hun hoofd geslingerd! nu het een foto is van anky en is het plots allemaal goeie commentaar. Dit kan toch niet??


Daar ben ik het wel mee eens! Als een bokker ( en dan vooral de bokkers waarvan de achtergrond niet bekend is ) zo'n foto plaatsen ( En niet alleen zulke foto's, maar ook waar de paarden maar iest te diep lopen)krijgen ze zeker weten half bokt over zich heen!
Maar als er dan een foto van anky word geplaatst, is het meteen goed, 'anders zou het paard niet op dat nivo ( olympische spelen) presteren' Daar ben ik het ook wel mee eens, en ik heb ook niks tegen die foto ( zolang ze niet uren zo rijd Haha! )
Maar wie zegt dat de onbekende bokker niet ook op hoog nivo presteert?

Al die mensen die normaal zo happig reageren op foto's waarbij een paard te diep loopt, blijven nu allemaal weg omdat er nu een naamplaatje opzit.

Ik stel zelf mijn paard ook of en toe in de training diep en laag in, ( niet zo diep en gebogen als die foto van anky, daaar rij ik bij lange na niet goed genoeg voor, * en zal ik ook nooit doen*)
Maar als ik zo'n foto zou plaatsen..... Lips are sealed