Omhoog gaan tijdens achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Arno

Omhoog gaan tijdens achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:18

Hoi,

Ik zit met een probleem. Mijn paard is een dominante merrie die bij nieuwe oefeningen altijd even flink uit probeert. Als je haar 1 vinger geeft neemt ze niet alleen je hand, ook je arm en het liefst ook nog je romp, ze gaat hier vrij ver in. Ik ben van nature geen held en ook geen brutale ruiter, hoewel zij dit wel nodig heeft.
Vorig jaar was de druppel, ze had alles uitgeprobeerd op het steigeren na, uiteraard moest dit ook even getest worden en voor ik het wist zat ik op een steigerend paard wat ik nog nooit meegemaakt had even zo gezegd.
Mijn reactie was dus niet de handen naar voren geven, maar ik bleef eigenlijk min of meer aan haar hangen, met gevolg dat paard en ik achterover geklapt zijn met paard op me. Heb me verder niet bezeert, maar t was behoorlijk eng.
Zoals ik al zei, ze komt er bij nieuwe oefeningen altijd wel even in t verzet (stuk minder dan vroeger nu) maar ik heb t nog altijd mbv les op weten te lossen. Het gaat ook steeds beter.
Wij gaan nu richting L2 en dus moeten we ook richting achterwaarts gaan. dit waren we al een tijdje aan t oefenen, maar dat was natuurlijk nog scheef en met de kop in de lucht, niet erg want ze gehoorzaamt immers gewoon op de hulpen en die kop omlaag en dat rechte komt nog wel.
Tijdje niet meer gedaan wegens blessure etc, en vandaag tijdens de les weer geoefend.
Mijn probleem is nu dus heel erg, mocht ze ook maar een beetje in het verzet komen dan steek ik gelijk als een bezetene mijn handen naar voren, heel fout natuurlijk want t paard zegt, dankjewel!
Nu dus ook bij het achterwaarts, netjes haltgehouden en ik gaf hulpen voor achterwaarts. Omhoog. ik verstijf en gooi mijn handen in de lucht.
poging 2, instructrice roept dat ik vast moet blijven houden, ookal gaat die kop weer de lucht in en gaat ze scheef, als ze maar naar achter loopt. Weer omhoog (ofja omhoog, meer dreigen, ze kwam hooguit met haar voorbenen 10 cm van de grond af) maar ik klap gewoon ontzettend dicht dan. Ik krijg gewoon weer dat beeld voor me dat ze op me af komt vallen. dood en dood eng. Je ziet en ik voel ook aan haar lichaamstaal dat zij het gewoon als een spelletje ziet, want toen ik eenmaal in ''gevecht' was gegaan met haar, begon ze me natuurlijk op alles weer uit te testen.
Mijn instructrice heeft geen andere oplossing dan gewoon druk houden tijdens het achterwaarts gaan (niet trekken of rukken, druk houden) en been blijven geven en als ze die paar passen achterwaarts gedaan heeft naar voren en belonen.
Maar ik kan dit niet. ik kàn dit niet. Zit gewoon teveel tussen mijn oren.
Nu dus de vraag, is er iemand met tips, hoe ik dit eerst aan de hand kan leren en dit vervolgens in mijn rijden terug kan brengen? of moet ik me hier gewoon echt doorheen zetten.
Mijn vader en ik hebben bedacht om het gewoon veel aan de hand te oefenen, en ook telkens ''terug!'' laten terug komen. Dit dan samen oefneen als ik erop zit, en daarna moet ik het zelf gaan doen.
Of heeft iemand hetzelfde meegemaakt, laat je tips maar horen!

Lang verhaal, maar ik vind het bovenstaande geen overbodige informatie.

Alvast bedankt,
Groetjes Eva

KiWiKo

Re: Omhoog gaan tijdens achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:24

je instructeur snapt niet dat je niet vanaf de voorkant achterwaards gaat............ Druk houden heeft geen zin.......... helemaal niet zelfs...... wat je wil is dat je paard op je zit naar achteren gaat......... vergt wat oefening, maar werkt prima :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:25

Als je de kans hebt om grondwerk lessen te gaan nemen zou ik die aangrijpen. Zo kun je op de grond eerst alles aanleren en het daarna rijdend uitbreiden. Waarschijnlijk zal dit de band tussen jullie ook versterken, waardoor ze bij het rijden minder snel in protest zal komen. Zoals ik het nu lees snapt je paard bij nieuwe dingen gewoon niet wat ie moet doen en gaat ie zoeken naar een oplossing. Wat jij dan opvat als uitproberen.
Zorg wel dat als je met grondwerk gaat beginnen je dit onder goede begeleiding doet. Helemaal met een dominante merrie is het belangrijk dat jij zo snel mogelijk kunt laten zien dat je haar snapt en jij goed genoeg bent om haar leider te worden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:26

Ik heb dit probleem ook, maar bij ons komt het omdat ze door achterwaarts heel veel spanning krijgt en een beetje nerveus word. Misschien kun je dit beter eerst op de grond oefenen en met stem en dan later onder het rijden stem en hulpen combineren? :)

Dan weet ze wat ze moet doen en je hoeft de hulpen alleen zachtjes te geven zodat ze die ook gaat herkennen als hulp voor achterwaarts. Raakt ze misschien ook minder gespannen van (want je hoeft dan niet per se druk te houden en kunt gewoon een beetje ruimte geven) en wil ze minder omhoog.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:40

DeHP schreef:
Als je de kans hebt om grondwerk lessen te gaan nemen zou ik die aangrijpen. Zo kun je op de grond eerst alles aanleren en het daarna rijdend uitbreiden. Waarschijnlijk zal dit de band tussen jullie ook versterken, waardoor ze bij het rijden minder snel in protest zal komen. Zoals ik het nu lees snapt je paard bij nieuwe dingen gewoon niet wat ie moet doen en gaat ie zoeken naar een oplossing. Wat jij dan opvat als uitproberen.
Zorg wel dat als je met grondwerk gaat beginnen je dit onder goede begeleiding doet. Helemaal met een dominante merrie is het belangrijk dat jij zo snel mogelijk kunt laten zien dat je haar snapt en jij goed genoeg bent om haar leider te worden.

Misschien niet helemaal duidleijk omschreven, nieuwe oefeningen pakt zij super aan, in principe kwestie van juiste hulpen geven. Na een aantal keer gaat zij zich verzetten. Ze snapt het dondersgoed, dat is echt te zien aan haar lichaamstaal hoor :j Ze probeert echt uit.
Band tussen ons is de ene keer idd minder dan de andere keer, ik krijg nu hulp van Monya (balinghof, zegt je misschien wat) en heb zondag een grondwerk les. Zal ook de problemen met achterwaarts aankaarten.

Bedankt voor de reacties!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:52

NNNNNNeeeeeeeee, stop met lessen bij die instructeur, je bent echt verkeerd bezig nu.
Ook zeg je dat hoofd naar beneden dat komt later wel, dit op zich is een hele grootte basisfout.
Als je naar de bouw (de anatomie) van een paard kijkt dan is het bijzonder moeilijk om achterwaarts te gaan met het hoofd hoog in de lucht, want dan drukt hij ook zijn rug weg en kan de achterhand er gewoon niet onder geplaatst worden.
Werk eerst aan dat hoofd, vooral door zijdelingse flexie (laterale nageeflikheid) en je zal zelf merken dat het achterwaarts gaan dan bijna vanzelf zal gaan lukken.
Uiteraard nooit overvragen, bij de eerste pogingen al tevreden zijn met alleen al de gedachte van je paard aan het achterwaarts gaan, telkens belonen met even rust en losse teugel (los is hier echt los, dus doorhangende teugel) en zo beetje bij beetje opbouwen.
Zoals je tot nu toe bezig bent, rij je je paard echt de vernieling in.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:13

Ik zit met verbazing te lezen welk advies je van je instructie krijgt!
Ik heb zelf een Jazzmerrie die een vervelend verleden achter de rug had met een onkundige ruiter toen ik haar kocht. Dat dier kwam bij alles omhoog, zelfs bij het opstijgen al. Maar vooral bij nieuwe dingen en als er maar een beetje begrenzing aan de voorkant was. Achterwaarts gaan was voor dit paard ook een probleem en dan kwam ze ook behoorlijk omhoog.
Om dit probleem op te lossen is het juist goed dat je je handen naar voren doet.
Ik ben de hele L2 doorgekomen zonder één keer goed achterwaarts te gaan. Ik deed een halfslachtige poging en als dit niet lukte dan reed ik voorwaarts weg. Dit leverde me dan een 3 of een 4 (en zelfs een keer terecht een 1) op, maar de rest van mijn proef was dusdanig goed dat ik wel dik mijn winstpunten haalde (en prijzen). Nu rijd ik M en is na lang trainen het achterwaarts gaan een oefening geworden waar ik juist hoge punten mee scoor.
Ik heb het alsvolgt gedaan:
Het commando "terug" heel vaak gedaan op de grond (de trailer uit, achterwaarts de stal in laten lopen, terugdoen bij het poetsen etc.). Telkens als ik een reden had om het paard achterwaarts te laten gaan greep ik dat aan en koppelde het commando er aan. Ik heb geen grondwerk in de bak gedaan, dat doe ik eigenlijk nooit. Heeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde, aangezien ik grondwerk zie als mijn dagelijkse omgang met het paard rond de stal, in de wei en op de trailer. Ik heb overwicht op mijn dieren, dat is er gewoon door die dagelijkse omgang.
Met rijden heb ik het alsvolgt gedaan (en deze methodiek werkt ook voor alle andere dingen waar mijn paard stress bij had):
Ik heb een vaste plek uitgekozen waar ik de oefening ging doen. Ik deed het dus altijd daar op die plek en in dezelfde volgorde: halthouden....wachten.....let op zeggen en dan verlicht gaan zitten (overdreven), kuitdruk geven en licht begrenzen aan de voorkant en het commando "terug". Zodra het paard begon te stressen en omhoog dreigde te komen kreeg ze van mij een overduidelijke beenhulp en reed ik haar voorwaarts weg in draf, met mijn hand voor, dus geen druk. Dan ging ik even wat anders doen en begon weer opnieuw op dezelfde plek.
Op een gegeven moment deed mijn paard een pasje naar achteren en wilde dan in de stress schieten. Dan komt het aa op timing. Dus dat je voordat de stress uitbreekt direct je handen opent en het paard enorm beloont en braaaaaf roept. En dan stop je met de oefening voor die dag. Vrij vlot daarna zal je paard stressvrij één pasje achterwaarts willen doen. Dat bouw je uit door eerst wat minder verlicht te gaan zitten totdat je voor het oog niks meer doet met je zit, maar dat je je paard wel een kleine verandering in je bekken laat voelen. Je zult zien dat het tweede pasje er dan al snel achteraan komt. Schiet je paard nog wel in de stress? dan doe je je hand weer naar voren en draaf je weer voorwaarts weg en doe je het later opnieuw. Gaat het helemaal goed en stressvrij dan experimenteer je wat met een extra pasje te vragen (als je paard dat al niet vanzelf aanbiedt) of door het eens op een andere plek te proberen. En op deze manier komt er een moment dat je paard volledig stressvrij achterwaarts gaat. dat kan dan nog scheef zijn en niet met de gewenste nageeflijkheid, maar dat is dan maar even zo. Dit kun je langzaamaan ook steeds verder oppakken. Eerst één pasje recht en nageeflijk...braaf....en klaar. Morgen zijn het er dan twee.
Het kan ook dat je paard doorslaat in het achterwaarts gaan (dat heeft de mijne een paar dagen gedaan): achterwaarts rennen en dan wel 20 passen..... Dat geeft niks, dat is dan een kwestie van wachten en laten gebeuren. Het paard belonen als hij stopt en dan voorwaarts rijden en het achterwaarts even laten zitten voor die dag.
Door dit op deze manier met mijn paard te doen had ik na een maand intensieve aandacht voor dit probleem een paard dat correct achterwaarts gaat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:19

Druk houden op teugels kan nuttig zijn als je je paard het achterwaarts leert, maar is geen middel om het naar achter gaan af te dwingen. Dat moet op je zit gebeuren. Kleine stapjes tegelijk, vraag niet teveel. Ik heb ook een dominant paard en ga er snel vanuit dat hij tegenwerkt, terwijl hij vaak dus de hulp niet snapt.
Goed vanuit je zit die hulp geven, ietsjes druk op de teugel als ze niet naar achteren wil en gelijk ontspannen als ze het wel doet. Zo kun je het opbouwen. Je instructeur kan helpen door met een zweep kleine tikjes op de borst te geven. Alleen om te helpen dus zeker niet meppen! Juist omdat je angstig bent (lijkt me ook logisch) heb je extra ontspanning en rust in de oefening nodig. Ga ervan uit dat als je paard iets niet doet, je zelf niet duidelijk genoeg bent. Zeker in het leerproces. Succes!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:47

Ik wil even niet reageren vanuit het oogpunt van het gedrag en welzijn van je paard en hoe het anders zou kunnen, dat wordt hierboven al gedaan en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn, maar deze reactie wil ik meer geven vanuit jou gezien.

Het belangrijkste lijkt me dat je twee dingen gaat uitvinden: ten eerste; past dit paard bij jouw doelen en jouw karakter? Ten tweede; past je huidige instructrice bij jouw doelen en jouw karakter?

Bovendien zou ik (voor nu) duidelijk aan je instructrice aangeven dat je haar tips niet wilt of kunt opvolgen. Iets doen wat tegen je gevoel indruist is sowieso slecht, afgezien van het welzijn van het paard. Zeg haar maar gewoon dat je het niet ziet zitten en probeer dan samen te zoeken naar een (andere) oplossing. Angst is iets wat je als ruiter absoluut niet mag hebben, hier komen veel fouten uit voort en als je eenmaal écht bang bent, zul je nooit verder komen. Sterkte!

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:08

Bedankt voor de reacties en tips, maar ik heb met mijn instructrice gepraat en we gaan op zoek naar een andere oplossing.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:17

Ik kan me goed vinden in het bericht van polly2. Vooral het verlicht zitten (ik doe het overigens zonder uit het zadel te komen, maar wel het bekken wat naar voren te kantelen en letterlijk mijn zit te verlichten), waardoor je benen wat naar achteren gelegd mogen worden; tevens geef je de rug van het paard zo mooi de ruimte om te bollen bij het achterwaarts wegstappen.
Eva, welke oplossing denken jullie aan? Is er nog ruimte voor bovengenoemde tips?
Succes met je project!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:31

Sorry maar ik kon het toch niet laten ook hier nog eens mijn antwoordje neer te schrijven.
Er zijn ondertussen al heel wat goede tips gegeven hier, en jij blijft zeggen dat er met de nageeflijkheid van je paardje niks mis is.
Een nageeflijk paard gaat niet vluchten voor de druk van je teugels met zijn hoofd naar omhoog, dit is duidelijk een teken van verzet en tegelijkertijd ook het niet nageeflijk zijn op het bit, dus het verstijven van kaak en nek.
Als je in zo'n situatie als ruiter reageert zoals je beschreef hier in je topic gewoon door druk te houden en bij aan te drijven dan heeft het paard eigenlijk geen andere keuze dan omhoog te gaan, dus dit is niet de fout van het paard maar heel duidelijk de fout van de ruiter.
IK wil je niet aanvallen maar je privéberichtje vond ik gewoon niet netjes, en moest er dus toch even ook hier op reageren.
Als je zo verder gaat met trainen verknoei je echt heel het paard. Een paard toch dwingen achterwaarts te gaan met zijn hoofd hoog in de lucht met een ruiter op zijn rug, is vragen om moeilijkheden, en een goeie instructeur/ice weet zoiets heel zeker ook wel.
Dus eerste werk is werken aan nageeflijkheid dus hoofd laag, en dan pas heel voorzichtig vragen om achterwaarts te gaan. Is dit moeilijk of duurt zoiets lang om zoiets klaar te krijgen ????? ik durf er bijna een weddenschap op te doen dat het kan in één lesje.
verander dus jezelf , en je paard zal ook veranderen.
succes verder.

Eva_Arno schreef:
Hoi,

Ik zit met een probleem. Mijn paard is een dominante merrie die bij nieuwe oefeningen altijd even flink uit probeert. Als je haar 1 vinger geeft neemt ze niet alleen je hand, ook je arm en het liefst ook nog je romp, ze gaat hier vrij ver in. Ik ben van nature geen held en ook geen brutale ruiter, hoewel zij dit wel nodig heeft.
Vorig jaar was de druppel, ze had alles uitgeprobeerd op het steigeren na, uiteraard moest dit ook even getest worden en voor ik het wist zat ik op een steigerend paard wat ik nog nooit meegemaakt had even zo gezegd.
Mijn reactie was dus niet de handen naar voren geven, maar ik bleef eigenlijk min of meer aan haar hangen, met gevolg dat paard en ik achterover geklapt zijn met paard op me. Heb me verder niet bezeert, maar t was behoorlijk eng.
Zoals ik al zei, ze komt er bij nieuwe oefeningen altijd wel even in t verzet (stuk minder dan vroeger nu) maar ik heb t nog altijd mbv les op weten te lossen. Het gaat ook steeds beter.
Wij gaan nu richting L2 en dus moeten we ook richting achterwaarts gaan. dit waren we al een tijdje aan t oefenen, maar dat was natuurlijk nog scheef en met de kop in de lucht, niet erg want ze gehoorzaamt immers gewoon op de hulpen en die kop omlaag en dat rechte komt nog wel.
Tijdje niet meer gedaan wegens blessure etc, en vandaag tijdens de les weer geoefend.
Mijn probleem is nu dus heel erg, mocht ze ook maar een beetje in het verzet komen dan steek ik gelijk als een bezetene mijn handen naar voren, heel fout natuurlijk want t paard zegt, dankjewel!
Nu dus ook bij het achterwaarts, netjes haltgehouden en ik gaf hulpen voor achterwaarts. Omhoog. ik verstijf en gooi mijn handen in de lucht.
poging 2, instructrice roept dat ik vast moet blijven houden, ookal gaat die kop weer de lucht in en gaat ze scheef, als ze maar naar achter loopt. Weer omhoog (ofja omhoog, meer dreigen, ze kwam hooguit met haar voorbenen 10 cm van de grond af) maar ik klap gewoon ontzettend dicht dan. Ik krijg gewoon weer dat beeld voor me dat ze op me af komt vallen. dood en dood eng. Je ziet en ik voel ook aan haar lichaamstaal dat zij het gewoon als een spelletje ziet, want toen ik eenmaal in ''gevecht' was gegaan met haar, begon ze me natuurlijk op alles weer uit te testen.
Mijn instructrice heeft geen andere oplossing dan gewoon druk houden tijdens het achterwaarts gaan (niet trekken of rukken, druk houden) en been blijven geven en als ze die paar passen achterwaarts gedaan heeft naar voren en belonen.
Maar ik kan dit niet. ik kàn dit niet. Zit gewoon teveel tussen mijn oren.
Nu dus de vraag, is er iemand met tips, hoe ik dit eerst aan de hand kan leren en dit vervolgens in mijn rijden terug kan brengen? of moet ik me hier gewoon echt doorheen zetten.
Mijn vader en ik hebben bedacht om het gewoon veel aan de hand te oefenen, en ook telkens ''terug!'' laten terug komen. Dit dan samen oefneen als ik erop zit, en daarna moet ik het zelf gaan doen.
Of heeft iemand hetzelfde meegemaakt, laat je tips maar horen!

Lang verhaal, maar ik vind het bovenstaande geen overbodige informatie.

Alvast bedankt,
Groetjes Eva

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 08:51

Irma_Maandag schreef:
Ik kan me goed vinden in het bericht van polly2. Vooral het verlicht zitten (ik doe het overigens zonder uit het zadel te komen, maar wel het bekken wat naar voren te kantelen en letterlijk mijn zit te verlichten), waardoor je benen wat naar achteren gelegd mogen worden; tevens geef je de rug van het paard zo mooi de ruimte om te bollen bij het achterwaarts wegstappen.
Eva, welke oplossing denken jullie aan? Is er nog ruimte voor bovengenoemde tips?
Succes met je project!

Ik ben misschien wat onduidelijk geweest, maar Zoe (zo heet t paard) kan achterwaarts, we oefenen dit eigenlijk al een tijdje en nu begint het geklier. Begonnen met inderdaad verlicht te zitten en bekken naar voren kantelen.
Druk blijven houden was voornamelijk omdat ze anders weer de sodemieter met me opgaat, dan maakt ze er een spelletje van door te dreigen om omhoog te gaan, ik gooi mijn handen naar voren en voila, paard heeft haar zin. Druk houden was meer een teken om haar niet gewonnen te geven.
Ze heeft het namelijk een tijd goed gedaan, alleen ben ik weer wat onzeker in mijn rijden geworden en daar pakt ze me op.
Hoe we het gaan oplossen: Grondwerk. Ik krijg zondag mijn eerste lesje van monya en John van het balingerhof in Friesland. Ik heb overlegd met mijn instructeur en zij vind dit ook een goed plan en zal me hierin helpen. Belangrijk is nu vertrouewn terug krijgen en daar gaat ze me zeker mee helpen.
Mijn instructrice en ik hebben ook in overleg besloten om het achterwaarts onder het zadel even te laten voor wat het is, en eerst maar aan de hand dmv grondwerk proberen. Misschien ook aan de longe met een bijzet eraan, maar we kijken eerst hoe het aan de hand verloopt. Ik wil wel even duidelijk maken dat mijn instructrice echt wel weet wat ze doet, ze kent mij en mijn paard al jaren en weet ook dondersgoed hoe we in elkaar steken als team. Mijn paard is heel brutaal en ik ben dat niet genoeg voor haar, vandaar dat ze gewoon de loop neemt met me af en toe. Ik ben ook periodes brutaal tegen haar, (en met brutaal bedoel ik niet meppen, slaan of in de krul trekken, maar gewono op een correcte manier consuquent zijn) En dan zijn we echt een super combinatie, heb zelfs de afgelopen 3 wedstrijden mega complimenten van juryleden gekregen. Dat ik haar heel correct rijd en dat het allemaal super over de rug en soepel is.
Ik houd jullie op de hoogte. Ik denk dat ik het grondwerken van zondag wel opneem op film, dus dan zal ik wat filmpjes plaatsen.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 08:55

polly2 schreef:
Ik zit met verbazing te lezen welk advies je van je instructie krijgt!
Ik heb zelf een Jazzmerrie die een vervelend verleden achter de rug had met een onkundige ruiter toen ik haar kocht. Dat dier kwam bij alles omhoog, zelfs bij het opstijgen al. Maar vooral bij nieuwe dingen en als er maar een beetje begrenzing aan de voorkant was. Achterwaarts gaan was voor dit paard ook een probleem en dan kwam ze ook behoorlijk omhoog.
Om dit probleem op te lossen is het juist goed dat je je handen naar voren doet.
Ik ben de hele L2 doorgekomen zonder één keer goed achterwaarts te gaan. Ik deed een halfslachtige poging en als dit niet lukte dan reed ik voorwaarts weg. Dit leverde me dan een 3 of een 4 (en zelfs een keer terecht een 1) op, maar de rest van mijn proef was dusdanig goed dat ik wel dik mijn winstpunten haalde (en prijzen). Nu rijd ik M en is na lang trainen het achterwaarts gaan een oefening geworden waar ik juist hoge punten mee scoor.
Ik heb het alsvolgt gedaan:
Het commando "terug" heel vaak gedaan op de grond (de trailer uit, achterwaarts de stal in laten lopen, terugdoen bij het poetsen etc.). Telkens als ik een reden had om het paard achterwaarts te laten gaan greep ik dat aan en koppelde het commando er aan. Ik heb geen grondwerk in de bak gedaan, dat doe ik eigenlijk nooit. Heeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde, aangezien ik grondwerk zie als mijn dagelijkse omgang met het paard rond de stal, in de wei en op de trailer. Ik heb overwicht op mijn dieren, dat is er gewoon door die dagelijkse omgang.
Met rijden heb ik het alsvolgt gedaan (en deze methodiek werkt ook voor alle andere dingen waar mijn paard stress bij had):
Ik heb een vaste plek uitgekozen waar ik de oefening ging doen. Ik deed het dus altijd daar op die plek en in dezelfde volgorde: halthouden....wachten.....let op zeggen en dan verlicht gaan zitten (overdreven), kuitdruk geven en licht begrenzen aan de voorkant en het commando "terug". Zodra het paard begon te stressen en omhoog dreigde te komen kreeg ze van mij een overduidelijke beenhulp en reed ik haar voorwaarts weg in draf, met mijn hand voor, dus geen druk. Dan ging ik even wat anders doen en begon weer opnieuw op dezelfde plek.
Op een gegeven moment deed mijn paard een pasje naar achteren en wilde dan in de stress schieten. Dan komt het aa op timing. Dus dat je voordat de stress uitbreekt direct je handen opent en het paard enorm beloont en braaaaaf roept. En dan stop je met de oefening voor die dag. Vrij vlot daarna zal je paard stressvrij één pasje achterwaarts willen doen. Dat bouw je uit door eerst wat minder verlicht te gaan zitten totdat je voor het oog niks meer doet met je zit, maar dat je je paard wel een kleine verandering in je bekken laat voelen. Je zult zien dat het tweede pasje er dan al snel achteraan komt. Schiet je paard nog wel in de stress? dan doe je je hand weer naar voren en draaf je weer voorwaarts weg en doe je het later opnieuw. Gaat het helemaal goed en stressvrij dan experimenteer je wat met een extra pasje te vragen (als je paard dat al niet vanzelf aanbiedt) of door het eens op een andere plek te proberen. En op deze manier komt er een moment dat je paard volledig stressvrij achterwaarts gaat. dat kan dan nog scheef zijn en niet met de gewenste nageeflijkheid, maar dat is dan maar even zo. Dit kun je langzaamaan ook steeds verder oppakken. Eerst één pasje recht en nageeflijk...braaf....en klaar. Morgen zijn het er dan twee.
Het kan ook dat je paard doorslaat in het achterwaarts gaan (dat heeft de mijne een paar dagen gedaan): achterwaarts rennen en dan wel 20 passen..... Dat geeft niks, dat is dan een kwestie van wachten en laten gebeuren. Het paard belonen als hij stopt en dan voorwaarts rijden en het achterwaarts even laten zitten voor die dag.
Door dit op deze manier met mijn paard te doen had ik na een maand intensieve aandacht voor dit probleem een paard dat correct achterwaarts gaat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hier heb ik inderdaad veel aan, je omschrijft eigenlijk zo een beetje wat mijn plan was. Ik ga het wel op meerdere plekken in de bak oefenen want als ik het op 1 vaste plek doe dan zal mijn paard daar altijd in de achteruit schieten :+ grapje.
WIl wel in de omgang inderdaad vaak het achterwaarts oefenen met het woord TERUG, en dit terug laten komen in mijn rijden.
Instructrice heeft nu inderdaad ook als tip gegeven haar voorwaarts te laten gaan als we weer dreigt omhoog te gaan, wel vanuit de rust allemaal. Druk houden op de teugel was dit keer om haar te laten weten dat ze niet haar zin kan krijgen, zoals hierboven omschreven staat.
Bedankt voor je reactie!

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:28

Wat heel belangrijk is dat jij de leider gaat worden, zodra je het gevoel hebt dat je paard het over wil gaan nemen moet je snel reageren en iets gaan doen waar jij je zeker bij voelt. Dit is de basis en dan alle andere super goede tips die hier gegeven worden doen. Bij het grondwerken zul je ook wel merken dat hoe meer jij de leiding hebt hoe makkelijker het wordt. Elk paard wil volgen maar als de ruiter niet sterk genoeg is zal hij het leiderschap altijd over willen nemen
succes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:35

Het moet me van 't hart dat, zoals jij over je paard praat, dat nogal respectloos bij me over komt.

Verder vraag ik me af wanneer er voor 't laatst een osteopaat en een zadelmaker bij je paard zijn geweest.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:58

Je hebt al fijn advies gehad en als ik je plannen m.b.t. begeleiding lees gaat het wel goed komen.

Misschien heb je nog wat aan dit filmpje?

Ik kende hiervoor deze manier van achterwaarts vragen niet, maar nu ik het geleerd heb ben ik er blij mee.
Stemcommando geef ik er bij.

Eerste stukje van het filmpje is van toen we het net leerden.
Duurde even eer kwartje viel, maar nu gebruik ik het vaak zo, bij het hek van de wei bijvoorbeeld.
Je kan het combineren met aanraken op de boeg, dat vinden ze vaak ook logisch om op achterwaarts te gaan.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:30

Dankjewel voor het meedenken Azmodania, goed filmpje! Zal t straks aan mijn vader laten zien.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:36

kientje schreef:
Wat heel belangrijk is dat jij de leider gaat worden, zodra je het gevoel hebt dat je paard het over wil gaan nemen moet je snel reageren en iets gaan doen waar jij je zeker bij voelt. Dit is de basis en dan alle andere super goede tips die hier gegeven worden doen. Bij het grondwerken zul je ook wel merken dat hoe meer jij de leiding hebt hoe makkelijker het wordt. Elk paard wil volgen maar als de ruiter niet sterk genoeg is zal hij het leiderschap altijd over willen nemen
succes ;)

Klopt, heb al eerder een grondwerk lesje gehad en toen had ze ook geen respect voor me. Is sindsdien wel enorm verbeterd.
Dankjewel iedereen die met me meedenkt, ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Reacties als, ik vraag me af wanneer de ostheopaat langs is geweest etc heb ik niks aan, dat deel zit wel goed, 9 van de 10 keer is het probleem de ruiter en in dit geval ook. Ik kom gewoon niet zeker genoeg over op haar.
En voor de rest gaat ze echt super hoor, lekker los over de rug en in haar lijf en ze gehoorzaamt prima. totdat we bij het achterwaarts aankomen. Ik weet ook zeker dat ze t werk leuk vind, ze is heel fanatiek en werkwillig en loopt eigenlijk continue lekker ontspannen en met de oortjes naar voren. Hoe meer verzameling hoe enthousiaster ze wordt. Mijn vraag was alleen of mensen dit ook hadden meegemaakt en hoe zij dit hebben opgelost, en misschien tips voor me hebben.
Ik wil absloluut niet respectloos tegenover mijn paard overkomen, dat beledigd me zelfs een beetje. Ben echt heel gek op haar en zou het voor geen goud met een andere willen proberen. Daarbij, als ik zo respectloos zou zijn geweest had ik haar die dag in de achteruit hebben getrokken en hier niet om hulp hebben gevraagd ;)
Laatst bijgewerkt door Eva_Arno op 29-05-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:38

Waarom ik je respectloos over je paard je paard vind.

Allereerst al de termen zoals "kop in de lucht en kop omlaag".
Verder ben je ervan overtuigd dat je paard jou "uitprobeert" en "kliert".
En twee quotes van jou die me ook opvielen:

"Je ziet en ik voel ook aan haar lichaamstaal dat zij het gewoon als een spelletje ziet, want toen ik eenmaal in ''gevecht' was gegaan met haar, begon ze me natuurlijk op alles weer uit te testen."
en
"omdat ze anders weer de sodemieter met me opgaat, dan maakt ze er een spelletje van door te dreigen om omhoog te gaan".

Voor mij is het heel simpel (en ja, zonder je paard gezien te hebben): jouw paard vindt achterwaarts gaan moeilijk of kan het zelfs niet. Op één of andere manier heeft ze er in ieder geval moeite mee.
Mijn advies: zoek uit waardoor dat komt. Spieren? Wervels? Bekken? SI-gewricht? Zadel? De manier waarop je het van haar vraagt (handen, zit)?

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:43

JoviBan schreef:
Waarom ik je respectloos over je paard je paard vind.

Allereerst al de termen zoals "kop in de lucht en kop omlaag".
Verder ben je ervan overtuigd dat je paard jou "uitprobeert" en "kliert".
En twee quotes van jou die me ook opvielen:

"Je ziet en ik voel ook aan haar lichaamstaal dat zij het gewoon als een spelletje ziet, want toen ik eenmaal in ''gevecht' was gegaan met haar, begon ze me natuurlijk op alles weer uit te testen."
en
"omdat ze anders weer de sodemieter met me opgaat, dan maakt ze er een spelletje van door te dreigen om omhoog te gaan".

Voor mij is het heel simpel (en ja, zonder je paard gezien te hebben): jouw paard vindt achterwaarts gaan moeilijk of kan het zelfs niet. Op één of andere manier heeft ze er in ieder geval moeite mee.
Mijn advies: zoek uit waardoor dat komt. Spieren? Wervels? Bekken? SI-gewricht? Zadel? De manier waarop je het van haar vraagt (handen, zit)?

Ja, ik ben ervan overtuigd dat mijn paard me uitprobeert. Is dat zo raar? tuurlijk zoekt een paard haar grenzen op, ik kom niet zeker genoeg op haar over en ben niet streng genoeg, nou daar begint het gesodemieter inderdaad.
Gevecht staat niet voor niets onder aanhalingstekens, we gaan weer een stapje verder en ze weet vanuit het verleden dat ik onzeker ben daarin en ja, opnieuw gaat ze uitproberen hoever ze hierin kan gaan.
Daardoor maakt zij er een spelletje van.
Jou advies, zoek uit waardoor dat komt heb ik snel genoeg een antwoord op: RUITER. Ik vind het slecht om het als eerste bij het paard te zoeken, de ruiter zit er immers op. Als ze ergens last van zou hebben zou je dat terug zien in je hele rijden, terwijl ze in het hele rijden super loopt op het achterwaarts na. Manier waarop ik het van haar vraag, dat klopt, maar dat ligt niet aan het paard dat ligt aan de ruiter. Ik kom te onzeker over en Zoe is nu eenmaal een dominant paard die niet veel pikt.

Ow, enne.. ik zal de volgende keer de termen hoofd gebruiken als dat vriendelijker klinkt. kan me inderdaad voorstellen dat het bot overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:56

Wat versta jij dan onder 'uitproberen'?
Je geeft zelf toe dat het aan jou ligt, dus wat doet het paard in jouw ogen nu fout dan?

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:19

JoviBan schreef:
Wat versta jij dan onder 'uitproberen'?
Je geeft zelf toe dat het aan jou ligt, dus wat doet het paard in jouw ogen nu fout dan?

Paard doet in principe niks fout, dat heb ik ook niet gezegd.
Wat versta ik onder uitproberen, moeilijk uit te leggen. Want het is niet dat ze het niet wilt, hoe meer ik van haar vraag hoe leuker dat ze het vind. Ze vind alleen dingen moeilijk, logisch natuurlijk.
Ze is eigenlijk pas echt gaan uitproberen zodra ze in de gaten had dat ze redelijk veel bij me kon maken. Omdat ik haar toch niet aanpak dan. Dat krijgt een dier gewoon in de gaten, zodra ze ook maar een beetje verzet geeft bij een moeilijke oefening, klap ik dicht en rij ik er niet meer aan. En dat weet ze nog steeds, ze voelt gewoon dat ik bang ben soms en daar maakt ze misbruik van. Want als ik daar gewoon doorheen rijd is er niets meer aan de hand. Alleen het erdoorheen rijden vind ik moeilijk, want dan verzet ze zich natuurlijk nog eens flink.
We weten ook gewoon dat de basis er goed in zit en dat ze dingen mentaal en fysiek goed aankan, anders zouden we het niet van haar vragen.

Ik zal eens kijken of ik wat filmpjes kan maken binnenkort.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:15

Niet opwinden, en zeker geen ruzie gaan maken hoor, maar "JoviBan" heeft echt groot gelijk hoor.
Je zegt zelf idd wel degelijk dat je zelf af en toe in de fout zit, en dat het dus de ruiter is die oorzaak is van het probleem.
Maar tegelijkertijd zeg je ook dat het paard je steeds maar verder uitprobeerd, en dus eigenlijk niet goed wil meewerken.
En dit is de fout in het denken, je paard wil wel meewerken maar ofwel kan hij het echt niet, ofwel begrijpt hij je niet.
Het hoofd van je paard zo hoog in de lucht wijst overduidelijk op een soort vluchtreactie, en je kan of mag een paard nooit straffen om zijn vluchtgedrag, een paard is immers een vluchtdier dit is zijn aard.
Wat je wel kan veranderen is de manier om ermee om te gaan, je vraag dus op een geheel andere manier gaan vragen, en ik bedoel hier helemaal niet mee dat je supper lief moet gaan doen , je mag best je eisen stellen hoor, maar je moet wel leren met gevoel voor je paard te reageren, samenwerken met respekt voor je paard.
En dit mis ik ook in jouw uitleg.
verander je eigen houding naar je paard toe , en je zal versteld staan wat een verandering er kan optreden bij het paard zijn gedrag naar jou toe.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:48

Nou, vandaag even zelf wat geprobeerd omdat ik het niet kon laten. Was gewoon eens benieuwd naar haar reactie.
Eerst gewoon gereden zoals ik altijd doe, toen even haltgehouden, kwam ze gelijk met haar hoofd omhoog en was ze wat met haar voorbenen aan het dribbelen. Heb geprobeerd om aan te voelen wat nu precies haar probleem was, wanneer doet ze haar hoofd in de lucht, wanneer begint ze te dribbelen, wat gebeurd er als ik haar een klopje geef en haar gerust stel, wat gebeurd er als ik de druk van de teugels haal etc. Heb haar een klopje op haar schouder gegeven en wat tegen dr gepraat, toen voelde ik dr al ontspannen.. opnieuw nageeflijkheid gevraagd (die was er inmiddels niet meer) en haar wat laten zakken, dus dat ze niet opgericht en gesloten hoeft te staan zo gezegd. Maar wel halt is halt. geen pas naar achter of naar voren totdat ik het zeg. Weer weggestapt, gedraafd en wat oefeningetjes gedaan, weer haltgehouden. Weer halt is halt, maar op het moment dat ze zich weer druk maakte haar laten ontspannen (niet meer teveel aan dr zitten even zo gezegd) en weer laag en rond. Toen eigenlijk met mijn stem en zit en de teugels op aanleuning TERUG gevraagd, (dit woord kent ze in de omgang eigenlijk al) EN ZE DEED HET! yesssss, uitgebreid beloond, weer wat andere oefeningetjes gedaan, weer halthouden, nageeflijkheid vragen, wachten tot ze zich ontspant en weer wat terug laten komen op stem. T was geen achterwaarts voor in een L2 proef, maar ze deed het tenminste, niks geforceerd of gespannen. Nou, ik weet niet of dit een goede manier is geweest maar het is voor mij zeker een handvat om weer vertrouwen te krijgen, en ik denk voor Zoe ook.